Sattuiko repeäminen/eppari (synnytyksessä)

  • Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti
En huomannut edes noita, kyllä ne törkkäs sinne alakertaan jonkun puudutteenkin ennenkun alkoivat saksien kanssa riehumaan.. :D

Ompelu kirpas pariin otteeseen, mut muuten ei mitää hajua repeämisestä tai leikkaukseta..
 
nohh
Hyvin epätodennäköistä on, että jouduttais ompelemaan jos ekassakaan ei tullut yhtään ommelta. Ja vastaus kysymykseen: Epparin tekeminen ei sattunut, ompeleminen tuntui, mutta ei sattunut. Ekassa leikattiin, toisessa ei ompeleita.
 
"mimmu"
Molemmat kolmeen kertaan kokeneena - mitään noiden repeämien ja eppareiden tulosta en tiennyt - oli vissiin muutaki puuhaa ja kipu sen moinen ettei tommoset viillot tehny siinä enää mitään mut kokoon kursimista piti muutamaan kertaan älähtää.
 
"vieras"
Ei sattunut repeäminen eikä eppari, mutta se tikkien laitto!!!! Jessus kun teki kipeää, en saanut mitään puudutetta vaan ompelivat ihan suoriltaan. Se oli ihan suoraansanottuna kidutusta, ois pitäny valittaa jälkeenpäin. Toisessa synnytyksessä eivät uskoneet, että aiemmin oli ommeltu ilman puudutusta. Väittivät vaan että kyllä kaikilta puudutetaan. No, eipä vaan puudutettu! Kätilökin sanoi, ettei tämä nyt enää voi sattua, olepas hiljaa siinä.
 
apee
Joo, no mutta oliko teillä sitten valmiiksi joku puudute kun ei sattunut? Että sattuuko se sitten, jos ei ole puudutetta (noh, sanomattakin selvää että pakkohan sen on sattua...)
 
"vieras"
Ompelu tuntui ikävältä ja välillä sattui, repeämistä ja epparia en edes huomannut ennen kuin synytyksen jälkeen kerrottiin että pitää alkaa nyt ompelemaan. Luulisin että sinne laitettiin jotain puudutettakin. Mä sain kyllä epiduraalin mutta sen vaikutus meni jossain vaiheessa ihan olemattomiin, kun synnytys kesti niin kauan, enkä tiedä miten paljon se epiduraalipuudutus tuossa vaiheessa vielä vaikutti :)
 
"Eppu"
Ei sattuneet eppari eikä tikkaus. Eppari tarvittiin esikoisella imukupin takia. Tokassa ei tarvittu epparia eikä tikkejäkään, tosin vauva oli luultua isompi ja repeämä olis voinut olla täysin mahdollinen.
 
apee
Oletteko te sitten revenneet ekassa vai tokassa synnytyksessä? (jos olette useamman synnyttäneet) Niinkuin joku tuossa jo kommentoikin, niin epätodennäköisempää on, että tokassa repeän/tikataan, jos ei ole ekassakaan. Tietenkin se johtuu monista seikoista, kuten vauvan koosta ja tarjonnasta... Eka mulla oli 50 cm / 4020 g.
 
apee
jos kerta pelkäät niin älä tee lapsia.
No kuule jos mä ihan pelkäämällä pelkäisin, niin tuskin tässä suunnittelisin synnytystä ilman kivunlievitystä! Kai mä suunnittelisin pääsyä sektioon tai muuten vaan kaikkia mahdollisia kivunlievityskeinoja. Lähinnä teen galluppia siksi, että mietin miltä tuntuu jos vaikka repeää eikä olekaan puudutteita. Minua kun ei ole pahemmin koskaan tikattu enkä ole liiemmin muutenkaan viettänyt aikaa sairaalassa.
Ilman puudutteita haluaisin siksi, koska toipuminen oli niin nopeaa ja pysyin hyvin mukana synnytyksessä, kun tunsin sen. Tokihan toipuminen voi olla puudutteiden kanssakin nopeaa, mutta sitä en tiedä, kun ei ole vertailukohtaa...
 
tiiteni harmaana
Ei sattunut leikkaaminen eikä repeäminen eikä myöskään ompelu, mutta kun puudutteet ja muut mömmöt hävisi niin kipu oli kova. Ainakaan kolmeen viikkoon en istunut mitenkään. Buranaa ja panadolia kului pakettitolkulla.
 
"Yks"
No mulla sattu se ponnistaminen niin hitosti, että mukamas luulin tuntevani kuinka repeen ja olin satavarma, että koko alakerta on kirjaimellisesti tuhannen p...n päreinä ja ylläri oli iso, kun kätilö sanoi, ettei mitään ruhjeita! Mäkin pelkäsin tuota samaa toisessa synnytyksessä, mutta eipä siinäkään onneksi mitään tullut.
 
"kolmen äiti"
Ekan kanssa tuli ihan pienen pieni repeämä ja varmaan 1 tai 2 tikkiä. Ei sattunut.

Toinen oli väärässä tarjonnossa (tuli otsa edellä) ja jouduttiin repimään voimalla imukupin avulla. Eppari kai tehtiin, mutta lisäksi repesin tosi pahasti ja minua karsittiin kasaan pitkään ja hartaasti kymmenillä tikeillä. Repeämistä ei sinällänsä erottanut muusta kivusta, mutta se tikkaaminen sattui niin p...keleesti.

Kolmas tuli hirveällä vauhdilla ja hänellä oli melko iso pää. Epparia tai mitään muutakaan ei ehditty tekemään (hyvä kun ehdittiin edes saliin). Repesin taas, mutta tällä kertaa tikkaaminen ei ollut yhtä kamalaa.
 

Yhteistyössä