Satakuntalaisia odottajia?

Hei! :wave: Etsiskelen odotus-kavereita satakunnan alueelta. Ja esikoisen odottajana olisi kiva myös saada kokemuksia Satakunnan keskussairaalassa synnyttäneiltä yms.
Itse olen 22-vuotias, porista päin ja esikoinen siis tuloillaan. Nyt rv19.
 
Täällä myös porin liki , ikää jo 30v ja viitonen tulossa :saint: , kaikki aiemmat lapset ja myös tuleva syntyneet/syntyy satk:ssa . ihan norm sairaala , jossa tavallinen tietämys ja taito vaivojen kanssa ja keskostekin . ihan ok paikka , mutta aina on ollut kiire kotiin :LOL:

neitim + napero rv 11+1
 
Olihan meitä. Toivottavasti lisääkin löytyy Vaihdoin siis nikkiä tässä välissä, eli vanha Jeyn tässä kirjoittelee. Mites, onko tietoa että saako Satks:ssa lillua ammeessa? Onko siellä ees ammetta? Siis ihan vaan synnytystä silmällä pitäen kysyn :LOL: Mulla mistään mtn tietoa :LOL:
 
Satakuntalainen odottaja täälläkin, Noormarkusta.
Ikää 31 v ja toista odotan rv 29+4. Esikoinen 10 kk ja hänkin syntyi Satksissa.
Synnytyspaikkana mielestäni OK, vaikkei vertailupohjaa löydykkään. Amme löytyy (en kyl tiedä, että onko näitä yksi vai useampi), mutta käytössä avautumisvaiheen aikana, ei itse synnytyksessä.
 
Moi,

myös täällä 30-vuotias satakuntalainen odottaja ja laskettu aika on mulla huhtikuun lopulla. Ennestään löytyy 2-vuotias esikoinen.

Mulla jäi ihan hyvä kuva Satakunnan keskussairaalasta. Esikoista odottaessa pääsee tutustumaan sairaalaan ja muistan, että silloin näytettiin se ammekin, mikä siellä löytyy. Silloin ajattelin, että voisi olla varmaan ihan kiva vaihtoehto sekin kokeilla. Eka synnytys eteni mulla kuitenkin avautumisvaiheessa niin räjähdysmäisesti, että enpä olisi siinä pystynyt missään vaiheessa vedessä lillumaan :D Mulle osui ekaan synnyttykseen ihan superkiva kätilö ja kovasti toivon, että olisi tuuria ja saisin seuraavaan synnytykseen saman kätilön. Hänestä jäi niin hyvä ja asiansa osaava kuva..

terv. Loviisa
 
Ammeessa olen molempien lasten synnytyksessa lillunut. Kunnes vedet meni niin sitten jouduin pois :( Kerrassaan ihana kivunlievitystapa. Aion pyrkiä ammeeseen myös tämän kolmannen kanssa mikäli tilanne niin sallii.
Muutenkin olen ollut tyytyväinen synnärin toimintaan ja hyvillä mielin menen takaisin. Osastolla en sitten niin hyvin viihtynytkään mutta se johtui siitä että mulla oli vaan kiire kotiin ja omaan sänkyyn.
 
*Terve!

Täällä olisi yksi 23v satakuntalainen odottaja lisää, Ulvilasta olen :wave: Esikoinen täyttää maaliskuussa 3v ja nyt mulla menossa rv 38+5 :heart: SatKsissa on ensimmäinen syntynyt ja syntyy tämä toinenkin.
 
Onhan meitä täällä! Hieno homma! Ja samasta kunnastakin näyttää joku olevan, eli terve vaan Meppe :LOL: Mites sulla noi neuvolakäynnit? Kukas sun tätöses on? Mä en ole oikeen ollu tyytyväinen omaan..kun esikkoa tosiaan odotan, niin jotenkin musta tuntuu että jään ihan vaille kaikkea tukea ja tietoa, rv20 ja neuvolassa oltu tasan kaksi kertaa :(
Mä niin haaveilen lääkkeettömästä kivunlievityksestä..mutta saa nähdä jääkö haaveiluksi :p Mites aquarakkulat, laitetaanko Porissa? Miten muiden raskaudet on edenny? :)
 
En tänne kuulu, mutta ajattelin tulla moikkaamaan, kun olen Ulvilasta kotoisin ja sielultani siis aina ulvilalainen!

Oikeastaan mua jäi kiinnostamaan, että voiko Satakunnassa tosiaan valita synnytyssairaalansa? Mitkä ne vaihtoehdot on, jos ei jostain syystä haluaisikaan Satakunnan keskussairaalaan? Ja ihan siis vain huvikseni kyselen... =)

No, eipä muuta. Onnea kaikille raskauteen ja synnytykseen sekä terveisiä Ulvilaan!

 
Onpas täällä ulvilalaisia paikalla. Itse olen entinen ulvilalainen ja vasta viime vuosina porilaistunut (muuten ok :D ). Esikoinen syntyi Ulvilassa asuessa, reilu 6v sitten siis.
Merihevoselle: Itse olen saanut aqvat kummallakin kerralla Porissa, ne auttoi tosi hyvin selkäpuolen kipuun mikä mulla itsellä ainakin oli se repivin kipu. Aqvat, ilokaasu ja amme oli mulle kummassakin edellisessä synnytyksessa riittävä kivunlievitys, epiduraalia pelkään niin paljon, tai sitä laittoa, että en aio nytkään sitä ensisijaisesti valita. Tottakai jos tarve vaatii niin sitten yms.
 
Te jotka ootte aikasemminkin synnyttäneet satks:ssa, millasia kokemuksia kätilöistä?
Ainoa asia mitä toistaiseksi synnytyksessä pelkään, on ilkeät kätilöt, jotka eivät vaivaudu selittämään tapahtumia ym.

Entäs sitten tuo "potilaskortti" synnäriä varten, siinä kysytään toiveita synnytykseen. Ensikertalaisena en voi tietää, mitä haluan synnytyksessä olevan/tapahtuvan. Olisiko jotain vinkkejä, mitä siihen kannattaa laittaa? :)

 
Ihan ok kätilöitä ollut , tuo yksi todella huono kokemus on onneksi nykyään jo eläkkeellä !!!!!
Toiveisiin kivunlievityksestä yms. muita en oo juuri laittanut , tai no jos on toiveena perhehuone tai jotain niin se kans .
Täällä kans ulvilasta :D

neitim
 
Mulla oli tosi mukavat kätilöt. Ja se esikoisen kohdalla ollut ronski-reetta jo myös eläkkeellä. Hänen kanssaan oli mukava esikoista synnyttää kun osasi asiansa. Tuli turvallinen olo. Paljonhan se riippuu siitä kenen kanssa kemiat kohtaa ja kenen ei. Mutta en mä ole ihan mahdotonta tapausta tavannut. Mä en oe lähtenyt tekemään mitään hirmu tarkkaa suunnitelmaa synnytyksestäni,olen mennyt sen mukaan miltä tuntuu. Toiveet eli amme ja aqvat ja ilokaasu olen laittanut ylös ja myös toiveen nopeasta kotiutumisesta aion laittaa nyt. Kun viimeksi alkoivat osastolla rutisemaan että kun en ollut etukäteen tiennyt haluavani pian kotiin niin se ei onnistu. ( Pääsin kyllä nopsaan kotiin mutta vinkumalla :snotty: ) Eli nyt laitan toiveen päästä pian kotiin mikäli olemme vauvan kanssa siinä kunnossa.

 
Ohhoh. Ulvilalaisia :D Itse olen vasta muuttanut Ulvilaan, etten ole kyllä mitään alkuperäisväestöä ;) Elokuussa muutettiin. Tuli Porissa sitten asuttua semmosseet 20-vuotta. Sydän jäi silti vielä Ruosniemeen, mutta kyllä tää Vainiolakin kelpaa.
Hienoa miljoonakala kuulla kokemuksiasi noista kivunlievityksistä, ittellä juuri ne mielessä :) Mites neitim kun sanoit että toiveisiin laitetaan jos haluaa perhehuoneeseen, niin niitähän ei ole kuin muutama? Ilmeisesti? Ja joku mulle sanoi että pitäis varata jotenkin etukäteen :D Tais varmaan vaan tarkottaa et sit laittaa sen tohon lappuseen.. Onko kukaan ollu niis perhehuoneis? Meneekö niistä sama maksu kuin jos ihan osastolla olis muitten kans?
 
SatKs kutsuu huhtikuussa toiseen kertaan ja ihan positiivisin mielin olen sinne menossa. Esikoisen synnytys meni ihan hyvin, sain olla ammeessa (niitä oli ainakin kaksi, iso ja normaalikokoinen) ja minä pääsin tavalliseen ammeeseen lillumaan tunniksi tietojen kirjaamisen ja alun tutkimusten jälkeen. Itse en oikein löytänyt hyvää asentoa tavallisen levyisessä ammeessa. Vaikea sanoa olisiko isommassa löytynyt hyvä asento helpommin... Suihkussa olisi varmaan ollut mukava olla pidempään kun olin, mutta en oikein hoksannut hyödyntää sitä kivunlievitystä.

Kätilö, joka oli vuorossa melkein ponnistusvaiheeseen asti, oli iäkkäämpi ja ilmeisesti todella kokenut kätilö. Epiduraalin "laitatti" vaikka alkuun vastustelin. Äkkiä olinkin piuhoissa kiinni sängyssä ja se oli vihoviimeisiä asioita joita olisin halunnut. Niin tai näin, ehkä hän kokeneena osasi arvioida tilannetta useammalta kantilta kuin minä. Kätilö vaihtui ja ponnistusvaiheen kätilö oli mukava, kemiat kohtasivat paremmin kuin ensimmäisen kätilön kanssa. Avustamassa ollut nuori kätilö oli töykeän oloinen ja jälkeenpäin olen ihmetellyt miksi hän toimi niin kuin toimi.

Osastolla oli pääasiassa mukava henkilökunta. Vain yksi yövuorolainen oli töykeä ja käyttäytyi minusta aivan kohtuuttoman välinpitämättömästi. Onneksi kuitenkin joukossa oli sellaisia hoitajia, joita jaksaa vieläkin lämmöllä muistella. :)

Toiveissa on tällä kertaa mm. amme, suihku, jos mahdollista ei piuhoihin ja sänkyyn ja ponnistus pystyasennossa. Epparia en halua ellei ole pakko tehdä. Kotiin haluaisin heti kun uskaltavat päästää. Voihan olla että tositilanteessa anon epiduraalia jo ovella ja toiveet ovat muutenkin toisenlaiset. Kahta samanlaista synnytystä tuskin on ja se mikä viimeksi oli hyvää tai huonoa, voi tällä kierroksella olla ihan muuta.
 
Toisen kerran pitäis mennä SatKs:n heinä-elokuussa. Tietysti sikäli mikäli kaikki sujuu hyvin.

Esikoisen olen saanut siellä 2003 ja hyvät kokemukset jäi=) Synnytyssalissa otttiin huomioon minut. Osastolla tais olla yks hoitaja sellainen josta en tykännyt, mutta muut olivat aivan ihania. Eräs hoitajista jopa ihastui poikaan ku pojalla oli syntyessään pitkä vaalea tukka=) Hän halus välttämättä pojan hoitajien huoneeseen kun itse menin iltapalalle

Maijamehi ja Toukka rv 13+2
 
perhehuoneesta .. itse olen vienyt tuon synnyttäjän lomakkeen aina kun oon käynyt 20 viikon rakenneultrassa , joten mun lappuni on siellä ollut aina valmiina ! :) Itse en ole enään anonut perhehuonetta kun sain joskus tuon sairaalapöpön ja vaikka site ei ole enään vuosiin ollutkaan niin aina kohdellaan kuin se olisi vielä , joten oma huone kuitenkin luvassa , mikä sinällään on ihan kiva ! Muuten norm jutut , mutta vauvaa ei syntymän jälkeen kiikutella käytävillä yms.

neitim
 
Mulla kanssa hyvät kokemukset salin kätilöistä. Yövuoron kätilö otti nopeasti ja varmasti ohjat käsiinsä kun olin niin kipeä etten itse ymmärtänyt mitään pyytää tai vaatia ja ponnistusvaiheessa ohjasi ja komensikin, mutta sitä taisin tarvitakin ;)

Osastolla mun kohdalla jäi jostain syystä kaikki perusopastaminen osaston tapoihin tms tekemättä mm. mistä löytyy mitäkin esim. puhtaita petivaatteita, vaatteita, ja koko lypsytouhu paikkoineen ym, mutta muuten musta ja vauvasta pidettiin hyvää huolta ja henkilökunta oli tosi ystävällistä ja kannustavaa.
Vauvan hoidossa neuvottiin ja tuettiin ja tarvittaessa (itse en tarvinnut) vauvoja otettiin hoitajille hoitoon niin äiti sai levätä.

Me oltais päästy kotiin kolmantena päivänä, mutta pojan sokerit ja bilirubiinit heitti ja jouduttiin sitten jäämään vähän pidemmäksi aikaa. Viidentenä päivänä päästiin kotiin (osasto oli ihan tupaten täynnä) ´, mutta käytiin aluksi joka päivä sairaalassa verikokeilla ja uhkana oli, että jos arvot ei parane niin ottavat pojan lastenosastolle jonne en itse pääse mukaan. Halusin silti kotiin ja arvot oli ihan OK.

Multa tuli huonosti maitoa ja ainoa osaston moitittava asia oli, että lastenhoitajat oli ihan erimieltä lisämaidon annosta. Yksi vei vauvan multa kysymättä syömään lisämaitoa (joka kyllä johtui siitä, että sokerit laski mutta olisin kyllä halunnut tietää asiasta etukäteen), toinen ei olis antanut lisämaitoa lainkaan vaan sanoi, että imetät nyt vaan niin sitä maitoa alkaa tulla ja kolmas "moitti", ettei lasta saa kiusata pelkällä tyhjän imetyksellä kun ei saa tarpeeksi ravintoa....
 
Niin ja normaali alatiesynnytys oli välilihan leikkauksella.

Synnytyksessä sain epiduraalin ja mua kanssa haittas se, etten päässyt sen jälkeen sängystä edes vessaan, mutta kivunlievitys oli tehokas ja riittävä ja täysin oikea ratkaisu kohdallani. Samoin sain heti oksitosiinitipan epiduraalin yhteydessä joten synnytys eteni reippaasti. Kaikki kiitos ja kunnia synnytyksen hoitaneelle kätilölle =)
 
Esikoisesta kotiuduttiin kolmantena päivänä niinkuin kuulemma on "ollut tapana". Mulla oli jo niin kova kiire kotiin kun en saa nukutuksi sairaalassa ja kotona on mies apuna. :D
Tokan kohdalla kotiuduttiin seuraavana aamuna jumalattoman ruikutuksen jälkeen. :ashamed: Ensin mulle sanottiin kun unettoman yön jälkeen aamulla kysyin että saanko lähteä että ei käy. Sitten sanottiin että jos lääkärille käy ja sitten ruikutin että jos joku ystävällisesti kertoisi sille lekurille että tahdon mennä ja että voisiko sanoa sanansa. No lääkäri sanoi että kaikki on ok, pääsette kotiin. Hoitajille oli jotenkin hirveän hankalaa kun halusimme kotiin, en tiedä miksi kun matkaa sairaalaan ei kumminkaan varttia pitempään ole. "Kun ei etukäteen ole sovittu, kun emme tiedä käykö se". Eli nyt mä ilmoitan etukäteen tahtovani EHKÄ pois ja pian. Kun vaikea on etukäteen tietää miten voi synnytyksen jälkeen. :snotty:

No se siitä, muuten oli jees ja tuomiset kivoja.. :D
 

Yhteistyössä