Sappivaivoja

  • Viestiketjun aloittaja Helmi
  • Ensimmäinen viesti
Millamagia59
Mulla oli pari vuotta sitten sappivaivoja. Pahoja kipukohtauksia. Aikani niitä kuuntelin ja menin lääkäriin. Määräsi labraan, maksa-arvot olivat todella kohollaan. Sitten tuli lähete ultraan ja siellä sitten todettiin sappirakon olevan täynnä pieniä kiviä + hiekkaa. Sen jälkeen magneettikuvauksella tutkittiin sappitiehyeet, jotka onneksi olivat puhtaat. Tästä noin kuukauden päästä pääsin sappirakon poisto leikkaukseen. Operoitiin tähystyksellä. Muutama viikko saikkua.
 
Helmi
Alkuperäinen kirjoittaja Millamagia59:
Mulla oli pari vuotta sitten sappivaivoja. Pahoja kipukohtauksia. Aikani niitä kuuntelin ja menin lääkäriin. Määräsi labraan, maksa-arvot olivat todella kohollaan. Sitten tuli lähete ultraan ja siellä sitten todettiin sappirakon olevan täynnä pieniä kiviä + hiekkaa. Sen jälkeen magneettikuvauksella tutkittiin sappitiehyeet, jotka onneksi olivat puhtaat. Tästä noin kuukauden päästä pääsin sappirakon poisto leikkaukseen. Operoitiin tähystyksellä. Muutama viikko saikkua.
Millaisia oireet olivat? Tuntuiko kipu selkeästi oikealla puolella? Oliko muita oireita kuin kipua? Esim. ilmavaivoja?
 
vieras
kipu on aivan hirveä. sillon ei pysty mitään tekemään. mäkin makasin vasemmalla kyljellä, oli vähän parempi. kipu oli ihan tossa rintalastan alapuolella keskellä siinä kolossa. eikä auttanut vaikka mitä yritti .sattu vaan niin pirusti. sit kun "kohtaus oli kestänyt jonkin aikaa rupes oksettaa.
sappivaivat on jokaisella vähän erillaisia. kantsii mennä lääkäriin sillä se selviää.
 
Mulla on laikattu sappikivet keväällä 2000. Kipu on juurikin oikeassa kyljessä, sellaista tosi terävää kipua. Mulla alkoi kohtaukset aina ikään kuin kipukrampeilla, jotka sitten muuttuivat kokoaikaiseksi kivuksi. Kivun lisäksi mua rupes oksettamaan aina.

Mulla todettiin kivet kans ultralla, ja olin jonossa tähystysleikkaukseen, kun sain niin kovan ja pitkän kohtauksen, että ihan avoleikkaukseen jouduin kun pelättiin, että kivet ovat lähteneet liikkeelle ja tukkineet sappitiehyeet. Poistivat sitten koko sappirakon. Nyt jännätään, kasvaako tiehyeisiin joskus uusia kiviä; ne jos lähtee elimistöön liikkeelle, on hengenlähtö lähellä :(.
 
vieras
Poistivat sitten koko sappirakon. Nyt jännätään, kasvaako tiehyeisiin joskus uusia kiviä; ne jos lähtee elimistöön liikkeelle, on hengenlähtö lähellä :(. [/quote]



mullakin poistettiin koko rakko,mut vaan tähystys leikkauksessa. eikä kukaan puhunnu et vois henki lähtee. siitä kyllä sanottiin et maksaan sappitiehyeisiin voi kiviä tulla,mutta onks toi totta?...apuuva...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Poistivat sitten koko sappirakon. Nyt jännätään, kasvaako tiehyeisiin joskus uusia kiviä; ne jos lähtee elimistöön liikkeelle, on hengenlähtö lähellä :(.


mullakin poistettiin koko rakko,mut vaan tähystys leikkauksessa. eikä kukaan puhunnu et vois henki lähtee. siitä kyllä sanottiin et maksaan sappitiehyeisiin voi kiviä tulla,mutta onks toi totta?...apuuva...
[/quote]

Juu, noin mulle sanottiin silloin. Että jos oireet alkaa uudelleen, pitää hakeutua heti hoitoon.
 
Mulla todettiin juuri tuo tauti. Eka tuli yksi iso kohtaus joka meni ohi reilussa tunnissa. En mennyt lääkäriin. Olin juuri lähdössä päivystykseen mutta kun se loppui kuin seinään se kohtaus niin en mennyt. Toisesta kohauksesta menin. Sitten ultraan ja rakko puolillaan soraa. Ensi viikolla lääkäri päättää jatkosta.
Olen noudattanut ruokavaliota joka on todella niukkalinjainen ja laihdun hurjaa vauhtia. Netsistä löytyy googlella tietoa ruuista joita ei saa syyä.
Kipukohtaus alkaa joko huimauksella tai siten et eka sattuu rintalastan alle keskelle ja siitä puristaa ja tuntuu et rintsikat kiristää. Eka vain mieto outo tunne ja sit se alkaa pikkuhiljaa koveneen. Kipu kovenee niin etten voi hoitaa 3kk vauvaani tai isompaa poikaani :( ja menee puhekyky. Uikutan ja huudan vaan. Mikään asento, lämmin suihku...MIKÄÄN ei auta, jos ei saa lääkettä.
Kipu siirtyy sitten lapaluiden kohdalle yläselkään ja joskus myös kylkiin. Eli alkaa eka edestä keskeltä ja leviää yläselkään ja kylkiin. Hiukan enempi oikeella saattaa tuntua mulla kipu. Kipu on lamauttavan kova. Jotkuthan saattaa menettää tajuntansa sen vuoksi. Viimeks soitin siskon meille äkkiä hoitaan vauvaa kun kohtaus alkoi. En saa kunnon lääkettä kun imetän mutta kuulemma 3 Buranaa voin ottaa. Otin viimeksi 3 nopeavaikutteista ja kipu lieveni 15-20min:ssa ja pysyi siedettävänä loppuun asti(n. 2h). Sen jälkeen oli maha viel hellänä. Toivon pääseväni leikkaukseen.
 
vinci
kuukausi sitten menin ensiapuun kolmannen kohtauksen sattuessa päiväsaikaan ja sieltä sitten tutkittiin monet verinäytteet kun olivat vielä 2 viikon päästäkin koholla ja ultrattiin..löyty yksi sappikivi 2.5cm kokonen...
nyt jonossa leikkuriin...jono on noin 98 pv eli joskus marraskuussa on toivoa päästä leikkaukseen!!
kohtaus mulla oli sellanen että tuli paha olla ja alko puristaan rintalastan alta ja selästä lapaluiden alta eikä missään asennossa ollu hyvä olla...
 
vierailija
kuukausi sitten menin ensiapuun kolmannen kohtauksen sattuessa päiväsaikaan ja sieltä sitten tutkittiin monet verinäytteet kun olivat vielä 2 viikon päästäkin koholla ja ultrattiin..löyty yksi sappikivi 2.5cm kokonen...
nyt jonossa leikkuriin...jono on noin 98 pv eli joskus marraskuussa on toivoa päästä leikkaukseen!!
kohtaus mulla oli sellanen että tuli paha olla ja alko puristaan rintalastan alta ja selästä lapaluiden alta eikä missään asennossa ollu hyvä olla...
Miten toi jatkui?
 
vierailija
Mulla oli pari vuotta sitten sappivaivoja. Pahoja kipukohtauksia. Aikani niitä kuuntelin ja menin lääkäriin. Määräsi labraan, maksa-arvot olivat todella kohollaan. Sitten tuli lähete ultraan ja siellä sitten todettiin sappirakon olevan täynnä pieniä kiviä + hiekkaa. Sen jälkeen magneettikuvauksella tutkittiin sappitiehyeet, jotka onneksi olivat puhtaat. Tästä noin kuukauden päästä pääsin sappirakon poisto leikkaukseen. Operoitiin tähystyksellä. Muutama viikko saikkua.
Mikä ne maksa-arvot oli nostanut?
 

Yhteistyössä