Sappikivet

Hei onko keltään leikattu sappikiviä pois?Miten kivet oireili?Ja kuinka pian pääsit hoitoon?Entäpä oliko mieletöntä alaselkäkipua+maha?Kiitos niille jotka jaksais jotain ruksia :wave: Itse odotan pääsyä ultraan mutta tuntuu olevan niin nihkeetä päästä oman tk.n kautta kaik pitäis kai yksityisellä hoidattaa,tosin kovana pitää olla et asiat etenee!Mahalaukku on jo tähystetty nähdäänkö siitä muuten mahdolliset kivet?
 
Elisa
En tiedä onko tästä apuja, mutta...
Itsellä myös ylävatsakipuja (mahassa/selässä polttava ja puristava tunne) menin yksityiselle, kun on vakuutus, ja siellä antoivat lääkkeet mahalaukun refluksiin ja lähetteen mahalaukuntähystykseen mihin en kyllä ikinä mennyt, kuulosti niin kamalalta :\|
Noh tossa talvella olo huononi hiukset lähti, 4 ammottavaa länttiä päässä sekä yleistilan lasku. Otettiin kaikki mahdolliset verikokeet ja Alat+bilirubiini kohonnut, siitä ULTRAAN ja löytyi 3 yli 1cm kokoista sappikiveä. Eli väärä diagnoosi (tai jos leikkaus ei paranna niin mahdollisesti molemmat mutta en usko/toivo) Siis mahalaukuntähystyksessä ei niitä nää!!!
lääkäri sanoi mulle, että hyvä kun en mennyt niin ei tullut turhaa rääkkiä ;) Turussa kun ei leikata yksityisellä niin lähete tyksiin ja nyt leikkaus jonossa! Mulle aika jonkin asteen kiireellisenä eli lääkäri toivoi, että ennen kesää, mutta turussa huonotilanne kirurgian puolella, että saa nähdä!!!
hintoja jos mietit lääkäri käynti, joka kirjoitti lähetteen ultraan n.40e ja itse ultra n.140e!kela korvaa tosta jotain vielä...
 
Elisa
sen verran vielä että kohtauksia n.kerran viikkossa nyt hieman rauhoittunut ruokavaliota muuttamalla, en tiedä onko sulla listaa mitä kannattaa välttää, mutta tässä:
-Rasvaiset juustot
-voi,margariini,öljy käyttö rajoitettu (siis toisilla vähärasvainen ruokavalio ei aiheuta oireita)
-rasvainen liha+kala+rasvaiset kastikkeet
-kaali,hapankaali
-sipuli,purjosipuli
-lanttu nauris
-retiisi,kurkku, herneet, paprika,vahapavut
-omena,päärynä (kaikissa muodoissa) itsekkin olin näiden oikein suurkuluttaja, omenamehua nam ;)
-aprikoosi,karpalo,puolukka raakana
-kananmuna (kaikissa muodoissa)
-kahvi
-alkoholi
-voimakkaat mausteet:etikka
-savustetut kalat
-sienet
-vastaleivottuu hapanleipä
-suklaa :( voi tätä suurtakin herkkua..

siis näitä rajoiteusti ja voi kokeilla mitkä sopii itselle ja mitkä ei! ei tarkoita että nyt lakkaat syömästä kaikkia näitä.
Mutta niinkuin lääkärit varmasti sullekkin sanovat suurin osa pärjää ilman leikkausta ruokavaliolla ja särkylääkeellä.

ja anteeksi kirjoitus virheet täällä silmät ristissä tätä ruksaan :p
 
mama81
Moips!! Mulla oli ollut jo useemman vuoden masu kipeenä. Oireet oli aika lieviä, ällötys, närästys ja maha oli välil ku potkupallo. Kävin useesti lekuril valittaa mut ei sen enempää tutkittu koskaa. Sit muutin eri paikkakunnal ja lekuri laitto mut ultraa ja sieltä ne sappikivet löytys. 2kk päästä oisin päässy leikkauksee mut olinki raskaana. Raskauden aikana oireita ei just ollu mut imetyksen aikana tuli ihan hirvee sappikohtaus. Pahempi ku ite synnytys
:kieh: Sit soitin yöl sairaalaa et haluun pikasesti leikkauspöydäl ja 3viikon päästä kohtauksesta olikin jo ite leikkaus ja nyt reilu viikon ollu saikulla. Vastasinkohan sun kysymyksiin edes?? Mä ainakin tirautin pikku itkut ni johan alko tapahtuu :D
 
5-v sitten odottaessani kakkosta rv 16, sain kamalan kohtauksen, oksensin vessan lattialla ja kierin tuskissani,henki ei kulkenut ja vatsaan sattui. Lähdin ensiapuasemalle jossa epäiltiin ensin keskenmenoa,mutta vauvan sydänäänet oli hyvät ja kaikki näytti olevan muutenkin kunnossa, lääkäri iski kankkuun litalgin piikin, ja sen 5h tuskan ja oksentamisen jälkeen aukeni piikistä taivas ja kivut lakkas. Vatsa oli kyllä kipeä vielä seuraavan viikon kunnes tilasin ajan kirurgille.
Se ultras että on sappikivet. Mutta silloin raskausaikana ei niille tehty mitään. ja pari kohtausta tuli jolloin menin suoraan synnärille ottamaan litalgin piikin.
Synnytyksen jälkeen olin heti jonossa ja yritin olla sappi-dietillä mutta joskus vaan tuntui ettei siihen tarvittu kuin lasi vettä niin alkoi kamala polttaminen, selkään ja ylävatsaan, tohon kylkiluitten alapuolelle, oksensin myös aina. Litalginä söin vaikka imetin kun muutakaan apua ei ollut, kohtauksia tuli usein. kohtaukset kestivät useita tunteja.
Onneksi vauvan ollessa 4kk pääsin leikkaukseen, leikkaus oli helppo ja nopeasti ohi. Toivuin äkkiä ja sen jälkeen ei ole ollut mitään ja on voinut syödä mitä vaan.
 

Yhteistyössä