No leipäjuustosta meilläpäin ainakin puhutaan ja joo, pohjanmaalla ollaan..Alkuperäinen kirjoittaja v:kotijuusto se on pohjanmaalla
No leipäjuustosta meilläpäin ainakin puhutaan ja joo, pohjanmaalla ollaan..Alkuperäinen kirjoittaja v:kotijuusto se on pohjanmaalla
Leipäjuustoa voi tehdä myös itse. Mun mummo tekee maailman parhaimmat leipäjuustotAlkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:Eiks kotijuusto oo erilasita? sellsata mitä voi itekin tehä...
Se on oikeastaan ihan pösilö nimi, oli se kumminpäin vaan Eihän se ole leipää nähnytkään, eikä sitä syödä leivän kanssaAlkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:Juustoleipää olen aina syönyt (siis sitä natisevaa, mustapilkullista). Minua ärsyttää, kun sitä jossain sanotaan leipäjuustoksi... =)
Leivän muotoinen?Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:Se on oikeastaan ihan pösilö nimi, oli se kumminpäin vaan Eihän se ole leipää nähnytkään, eikä sitä syödä leivän kanssaAlkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:Juustoleipää olen aina syönyt (siis sitä natisevaa, mustapilkullista). Minua ärsyttää, kun sitä jossain sanotaan leipäjuustoksi... =)
Ihan siltäänkin hyvää, tai sitten siperrettynä kahvin sekaanAlkuperäinen kirjoittaja Marilii:Sitä olis jääkaapissa, mutta ei lakkahilloa. Minkä muun kanssa syötte leipäjuustoa?
Paloittele kahvin joukkoon ja lopuksi kahvin juotuasi syö palaset niin ai miten hyvää!!Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:Sitä olis jääkaapissa, mutta ei lakkahilloa. Minkä muun kanssa syötte leipäjuustoa?
Vadelmahillon, aina. En pidä lakoista.Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:Sitä olis jääkaapissa, mutta ei lakkahilloa. Minkä muun kanssa syötte leipäjuustoa?
Luitko aloitusta? Siinä kysyttiin kummin sanot ja tämä tosiaan riippuu ihan paikkakunnasta.Alkuperäinen kirjoittaja Murretta vain:Se on leipäjuusto. Kielitoimisto on niin päättänyt, juustoleipä on murretta. Kamalaa murretta.
Ihan kuin jotkut sanoo lehmää itikaksi, miten voidaan kutsua isoa elukkaa jonkun hyttysen kokoiseksi itikaksi. Ei ymmärrä
Netistä kopsattua:
Kun puhutaan juustosta jossa on mustia pilkkuja, onko kyseessä 'juustoleipä' vai 'leipäjuusto'?
Sanakirjan mukaan 'tulenloisteessa paahtamalla kypsytetty ohut maalaisjuusto; myös vastaavanlainen teollisesti uunissa valmistettu juusto' on leipäjuusto. Juustoleipä on murteellinen muoto.
Lähde: Kielitoimiston sanakirja (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 2006)
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Juusto
Tulee mieleen Päätalon kirjat. Niissä aina sipullettiin leipäjuustoa kahviin. Pitääkin kokeilla.Alkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:Ihan siltäänkin hyvää, tai sitten siperrettynä kahvin sekaanAlkuperäinen kirjoittaja Marilii:Sitä olis jääkaapissa, mutta ei lakkahilloa. Minkä muun kanssa syötte leipäjuustoa?
Peesi.Alkuperäinen kirjoittaja Hopeinen Kuu:Leipäjuusto tietenkin. Juustoleipä on ihan eri asia, otetaan leipää ja margariinia ja höylätään juustoa päälle.
Mie syön ihan semmoisenaan tai no, leivän päällä. En osaa minkään hillon kans tuota syödä.Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:Sitä olis jääkaapissa, mutta ei lakkahilloa. Minkä muun kanssa syötte leipäjuustoa?
Tai sit kotijuusto, ei enää muista kun ei tollaista enää ole kaupoissa, on vaan jotain juustoleipiä jotka on ohuita niin et läpi näkyyAlkuperäinen kirjoittaja b:MaalaisjuustopaAlkuperäinen kirjoittaja v:kotijuusto se on pohjanmaalla
näin myös täällä, kaksi eri asiaa kyseessäAlkuperäinen kirjoittaja Hopeinen Kuu:Leipäjuusto tietenkin. Juustoleipä on ihan eri asia, otetaan leipää ja margariinia ja höylätään juustoa päälle.
Vadelmien kanssa on ihan yhtä hyvää kuin hillojenkin (lakkojen) kanssa.Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:Sitä olis jääkaapissa, mutta ei lakkahilloa. Minkä muun kanssa syötte leipäjuustoa?