Sanotko leipäjuusto vai juustoleipä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkupee:
Juustoleipää olen aina syönyt (siis sitä natisevaa, mustapilkullista). Minua ärsyttää, kun sitä jossain sanotaan leipäjuustoksi... =)
Se on oikeastaan ihan pösilö nimi, oli se kumminpäin vaan :D Eihän se ole leipää nähnytkään, eikä sitä syödä leivän kanssa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Juustoleipää olen aina syönyt (siis sitä natisevaa, mustapilkullista). Minua ärsyttää, kun sitä jossain sanotaan leipäjuustoksi... =)
Se on oikeastaan ihan pösilö nimi, oli se kumminpäin vaan :D Eihän se ole leipää nähnytkään, eikä sitä syödä leivän kanssa :D
Leivän muotoinen?

Murretta vain
Se on leipäjuusto. Kielitoimisto on niin päättänyt, juustoleipä on murretta. Kamalaa murretta.
Ihan kuin jotkut sanoo lehmää itikaksi, miten voidaan kutsua isoa elukkaa jonkun hyttysen kokoiseksi itikaksi. Ei ymmärrä

Netistä kopsattua:
Kun puhutaan juustosta jossa on mustia pilkkuja, onko kyseessä 'juustoleipä' vai 'leipäjuusto'?
Sanakirjan mukaan 'tulenloisteessa paahtamalla kypsytetty ohut maalaisjuusto; myös vastaavanlainen teollisesti uunissa valmistettu juusto' on leipäjuusto. Juustoleipä on murteellinen muoto.

Lähde: Kielitoimiston sanakirja (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 2006)

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Juusto

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Murretta vain:
Se on leipäjuusto. Kielitoimisto on niin päättänyt, juustoleipä on murretta. Kamalaa murretta.
Ihan kuin jotkut sanoo lehmää itikaksi, miten voidaan kutsua isoa elukkaa jonkun hyttysen kokoiseksi itikaksi. Ei ymmärrä

Netistä kopsattua:
Kun puhutaan juustosta jossa on mustia pilkkuja, onko kyseessä 'juustoleipä' vai 'leipäjuusto'?
Sanakirjan mukaan 'tulenloisteessa paahtamalla kypsytetty ohut maalaisjuusto; myös vastaavanlainen teollisesti uunissa valmistettu juusto' on leipäjuusto. Juustoleipä on murteellinen muoto.

Lähde: Kielitoimiston sanakirja (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 2006)

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Juusto
Luitko aloitusta? Siinä kysyttiin kummin sanot ja tämä tosiaan riippuu ihan paikkakunnasta.

Marilii
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Sitä olis jääkaapissa, mutta ei lakkahilloa. Minkä muun kanssa syötte leipäjuustoa?
Ihan siltäänkin hyvää, tai sitten siperrettynä kahvin sekaan :p
Tulee mieleen Päätalon kirjat. Niissä aina sipullettiin leipäjuustoa kahviin. :) Pitääkin kokeilla.

kainuusta tullut
Valion paketissakin lukee juustoleipä, mutta suurin osa kaupassa taitaa olla leipäjuuston nimellä. Lapsena sanottiin kainuulaisittain juustoleiväksi, sittemmin olen alkanut sanoa milloin mitenkin, kun muiden kieli tarttuu.

Juustoleipä on mulle se oikea sana, leipäjuusto tarkoittaa leivän päälle tarkoitettua juustoa, jotain perusedamia. Juustoleipä toki tarkoittaa myös voileipää, jonka päällä on juustoa.

Aune
Sen täytyy tietysti olla leipäjuusto. Yhdyssanan jälkimmäinen osa ilmaisee, mistä on kysymys (siis tässä tapauksessa juustosta), ja alkuosa määrittää jälkimmäisen ominaisuuksia.

Juustoleipä on saman ajattelumallin mukaan leipää, jolla on semmoinen ominaisuus, että siinä on juustoa päällä.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
herkkusuu
Juustoleipä on taas aito perinteinen kainuulaisherkku joka pieninä paloina murennetaan kuumaan kahviin ja hieman sokeria päälle ja nautitaan lusikalla kaivelemalla ja lopussa juodaan kahvi.

Yhteistyössä