Sanontoja joita et ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Jäi ku paska Junttilan tuvan seinään. Tosta tulee mieleen, että missähän se Junttilan tupa on ja kenen paska sinne jäi ja miksi....

Huittisissa on se Junttilan tupa. Ja paska on likaa, ei "sitä itteensä". Ja legendan mukaan siä on ollu joskus niin likasta, että vaikka kuinka olis siivonnu, ni ei saanu puhtaan näköistä jälkeä. Oli niin pinttynyttä se lika.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Semmonen sanonta, ku pitäkää tunkkinne on mun mielestä aika hauska. Siihen liittyvä tarina on suunnilleen tämmönen:

Mies ajoi synkkää metsätietä ja yhtäkkiä auton rengas puhkesi. Mies ei pystynyt vaihtamaan rengasta, koska hänellä ei ollut tunkkia. Hän lähti kävelemään eteenpäin ja noin viiden kilometrin jälkeen hän näki maalaistalon ja käveli sen pihaan. Mies jäi miettimään: - "Ei niillä varmaan ole tunkkia, ja jos niillä on, niin lainaisivatkohan ne sitä minulle"? No, mies tuli siihen tulokseen, että talossa on tunkki, mutta asukkaat eivät taatusti lainaisi sitä miehelle. Mies tempaisi maasta kiven, paiskasi sen ikkunan läpi ja huusi: - "Pitäkää tunkkinne perkele!"

Tää on Kummelista! Ei mikään vanhan kansan sanonta.
:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja buttercup:
Alkuperäinen kirjoittaja liperi:
Alkuperäinen kirjoittaja buttercup:
äiti tapasi sanoa:
"paskata rattaisiin ja pistää pyörimään"
täh?
Jotain sellasta siinä on että kun paskaa rattaseen ja pistää pyörimään niin se paska todennäkösesti lentää jokapuolelle... mutta missä tilanteessa tätä vois käyttää???

Ettei kannata juoruta toisten asioista?

Kui noi mun vastausket meni noin hassusti kaikki sinisex???

Joku kysy sitä SYÖ SÄÄSTÄEN SAVEA. Musta se tarkottaa vaan yksinkertaisesti sitä, et pitää olla nuuka, ei saa turhaan tuhlailla, vaikka olis jotain omasta takaa.

Kun joku tekee jotain pystymetsästä. Ymmärrän kyllä mitä tarkoittaa, mutta mistä se pystymetsä oikeen tulee?

Tää ei oo mulle oikeen auennu: lintu vai kala. Hän ei oikein tiedä onko lintu vai kala.

Tarkoittaako se jotain ettei tiedä omaa paikkaansa maailmassa, ei tiedä mitä elämältään tahtoo tai jotain sellasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Bayan Fare:
Kun joku tekee jotain pystymetsästä. Ymmärrän kyllä mitä tarkoittaa, mutta mistä se pystymetsä oikeen tulee?

Tää ei oo mulle oikeen auennu: lintu vai kala. Hän ei oikein tiedä onko lintu vai kala.

Tarkoittaako se jotain ettei tiedä omaa paikkaansa maailmassa, ei tiedä mitä elämältään tahtoo tai jotain sellasta?

Minä ymmärtäisin tuon ei tiedä onko LINTU VAI KALA niin, että lintu ja kala on siis todellakin eri asia, melkein ääripäät. Siltikään jostain ihmisestä ei erota kumpi se on, lintu vai kala. Siis et se tyyppi on niin outo, et välillä vaikuttaa ihan eri tyyppiseltä (lintu) ja välillä taas se henkilö onkin kuin eri persoona (kala). En tiedä tajusko kukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Kädet käy kuin turkkilaisella vitunsuolaajalla.

No tätä en ole koskaan kuullut. Taisit ihan ite keksiä? Suolataanko Turkissa vittuja, vai?

Mieheltä kuulin juuri. Googleta, on se olemassa.
http://www.google.fi/search?hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=iBx&q=k%C3%A4det+k%C3%A4y+kuin+turkkilaisella&btnG=Hae&meta=

Alkuperäinen kirjoittaja MiuMau:
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.

se menee oikeesti:joka toiselle kuoppaa kaivaa,se itse siihen lankeaa!

Vaikka tuo "Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei." ei ole varsinainen yleinen sanonta, pikemminkin sen väännös voi siinäkin olla oma ideansa. Varsinkin niille ihmisille jotka ovat pessimistejä. Kaikki ikävät asiat eivät satu "juuri omalle kohdalle" vaikka siltä tuntuisikin joskus.
Epäonni kohtaa meitä kaikkia satunnaisesti, toiset voivat olla onnekkaampia mutta vaikka itse ei kuuluisikaan niihin onnekkaisiin ei sitä kannata jäädä rypemään. :D

Happamia - sanoi kettu pihlajanmarjoista!

Aisopoksen tarina ketusta ja pihlajasta.

Olipa kerran kettu, joka etsi syötävää. Se tuli pihlajan luo ja näki mehevät, punaiset marjat. Ketulle herahti vesi kielelle. Se kohottautui takajaloilleen ja yritti kurkottaa niin korkealle kuin suinkin, mutta ei ulottunut pihlajan marjoihin.

Kettu istuutui hännälleen ja katseli vihaisena herkullisia terttuja. Olenpa minä tyhmä, kun näen näin paljon vaivaa muutaman pihlajanmarjan vuoksi. Ne ovat varmasti happamia joka tapauksessa, sanoi kettu itsekseen.

Tämän tarinan mukaan on tapana sanoa: "Happamia, sanoi kettu", kun joku ei tahdo tunnustaa, ettei ole selviytynyt jostakin.

Olipa kerran kaksi miestä, jotka tapasivat sattumalta. Toinen miehistä oli veistelemässä pihamaallaan kirveen vartta. Toinen mies sanoi toiselle ystävällisesti hyvätpäivät. Toinen vastasi siihen: "Kirvesvartta" luullen, että kysyttiin "Mitäs teet?"

Hyvää päivää kirvesvartta on siis vanhan kansan tapa huomauttaa, että tässä nyt yksi ihminen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä.

katsoa lahjahevosen suuhun???

"Lahjahevosen suuhun ei ole katsomista." Eli jos saa jotain lahjaksi, ei kannata ruveta arvostelemaan sitä. Ei siis kannata katsella lahjaksi saadun hevosen hampaista sen ikää, koska se on lahja eikä sitä kannata arvostella iän takia... Onpas tää selittäminen vaikeeta!! :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
kiva taappaa vanha tuttu, tullee murteiden vääntelystä joka murteettomana olisi tapaa.
Entä mistä tulee sitä ei syö Erkkikään.
Kyllähän sanonnat yleensä ymmärtää, jos joku niitä käyttää että pystyy yhistämään siihen asiaan, moni asia sopii moneen paikkaan, muttei sitten tarkoitakkaan enää samaa..

Joskus (millä vuostuhennalla lienekään?) sanottiin pirua Erkiksi, kun ei omalla nimellä uskallettu kutsua. Pahanmakusta se sit varsin on jos sitä ei Erkkikään syö.

KIMPPU = syli (vanha mittayksikkö) esim. sylillinen halkoja = kimppu halkoja. Kukkakimppu = sylillinen kukkia. Kävi erkin kimppuun = kävi erkin syliin; käydä on tässä negatiivinen sävyn omaava ilmaisu.

Katsoa lahjahevosen suuhun. Tarina tulee Troijan Hevosesta, jonka viholliset antoivat troijalaisille "sovinto"lahjaksi. Sen hevosen sisään oli kätkeytynyt vihollisia jotka yöllä purkautuivat hepon suusta ja valloittivat Troijan.

KIMPPU = syli (vanha mittayksikkö) esim. sylillinen halkoja = kimppu halkoja. Kukkakimppu = sylillinen kukkia. Kävi erkin kimppuun = kävi erkin syliin; käydä on tässä negatiivinen sävyn omaava ilmaisu.

Katsoa lahjahevosen suuhun. Tarina tulee Troijan Hevosesta, jonka viholliset antoivat troijalaisille "sovinto"lahjaksi. Sen hevosen sisään oli kätkeytynyt vihollisia jotka yöllä purkautuivat hepon suusta ja valloittivat Troijan.

Ei se sanonta lahjahevosesta troijaan liity, vaan siihen tapaan katsoa hevosen ikä hampaista, kuten edellä onkin jo mainittu

Alkuperäinen kirjoittaja Lispetti:
Happamia - sanoi kettu pihlajanmarjoista!

Aisopoksen tarina ketusta ja pihlajasta.

Olipa kerran kettu, joka etsi syötävää. Se tuli pihlajan luo ja näki mehevät, punaiset marjat. Ketulle herahti vesi kielelle. Se kohottautui takajaloilleen ja yritti kurkottaa niin korkealle kuin suinkin, mutta ei ulottunut pihlajan marjoihin.

Kettu istuutui hännälleen ja katseli vihaisena herkullisia terttuja. Olenpa minä tyhmä, kun näen näin paljon vaivaa muutaman pihlajanmarjan vuoksi. Ne ovat varmasti happamia joka tapauksessa, sanoi kettu itsekseen.

Tämän tarinan mukaan on tapana sanoa: "Happamia, sanoi kettu", kun joku ei tahdo tunnustaa, ettei ole selviytynyt jostakin.

Nii-iin mut kun pihlajan marjathan ON hapamia!! Eikös tää toimisi paremmin vaikka luumu puulla?

mä en ymmärrä miksei joku ymmärrä sananlaskuja, ovatko niin nuoria vai eikö vanhemmat ole kertoneet. meillä ainakin äiti viljeli ahkerasti aina vanhankansan viisauksia kotona ja mummot myös ja noita sanontoja kun vähän miettii maalaisjärjellä niin kyllä ymmärtää.