Sanokaas, voinko mie kieltää tuota poikaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lasisilmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lasisilmä

Aktiivinen jäsen
04.01.2005
4 619
0
36
leikkimästä ton naapurinpojan kanssa?

Tilanne tällainen:
Meidän naapurissa asuu veljekset,joista vanhempi 11v on erityisluokalla vilkkauden ja oppimisvaikeuksien takia. Nyt hänen pikkuveli laitettiin ekaluokalta takaisin eskriin meiän sällin ryhmään, ja hänkin siis "ylivilkas" ja oppimishäiriöitä.
Nyt tämä pomottaa eskaripoikia ihan kybällä, ottanut yhden pojan hampaisiinsa nimitellen mm."kakkanaamaksi" ym.ym.
Tää ex-ekaluokkalainen käy tossa meiänkin pihalla (ja sisälläkin käy pelaamassa pleikkaa meiän pojan kanssa, nyt hiukan kieltoo sisäleikeille meneillään,kun viimeks kiipes pojan huoneessa vaatekaappiin, josta tietty sit kaikki vaatteet ja hylly lattialla, ja yleensäkin se leikki on sit sellasta että alakerrassa tippuu lamput katosta..)
Pariin kertaan on saanu jo laittaa kottiinsa jätkän,kun pienempiään kohtelee aika kaltoin ja viimeks laitoin kottiinsa kun huus homoo tossa pihalla toisille pojille.

Nyt tän eskarissa hampaisiin joutuneen pojan äiti on aika suutuksissa jo nimittelyn jatkuttua. Poikansa ei oikein meinaa enää nukkuakkaan kunnolla ja rauhallisesti ,kun uniinkin se kiusaaminen menee.
NIIN siis, nyt aattelin että seuraavan kerran taas iltapäivällä varmaan ku tää ex-ekaluokkalainen tulee mein ovelle poikaa kyseleen, sanon että meiän jätkä saapi seuraavan kean leikkiä tahi pelata sun kanssa sitten, kun kuulen ettet enää koulussa sitä xxxx:a kiusaa!

Voinko mie nyt tehä tolleen? vai..ko..kö??
Kertokaas, mitä itte tekisitten. :|

Rajoittasin paljon yhdessäoloa. Näin teen ite täälä kans, kun naapurissa on täysin vapaata tuo kasvatus, eikä mitään rajoja. Olen sanonu lapsilleni, että mää en halua teidän oppivan moisia tapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Rajoittasin paljon yhdessäoloa. Näin teen ite täälä kans, kun naapurissa on täysin vapaata tuo kasvatus, eikä mitään rajoja. Olen sanonu lapsilleni, että mää en halua teidän oppivan moisia tapoja.

Joo, just näin aion tehä.
Mut aattelin että mahtaisko siitä olla apua siihen kiusaamiseen, jos vähän huomautan että leikkibanni johtuu juurikin siitä että sälli kiusaa koulukaveria?

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Juu, mun mielestä on hyvä idea että selität tilanteen pojalle, eli et vain yht'äkkiä kiellä leikkejä vaan kerrot miten asiat on.
Aika hurjalta kuulostaa touhu.

Joo, se oli jo musta aika outoo että laitettiin sieltä ekaluokalta noitten pienempien joukkoon, jokka vasta opettelevat ryhmässä oloa...
Ja just eilen sain käännyttää kys. pojan ovelta kun tuli seittemän jälkeen kyseleen meille pelaamaan. Meillä yleensä koitettu pitää silleen että kuuden jälkeen kaverit ois lähteneet kotiin ja sit saadaan alkaa rauhottua iltaan jo.

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Joo, just näin aion tehä.
Mut aattelin että mahtaisko siitä olla apua siihen kiusaamiseen, jos vähän huomautan että leikkibanni johtuu juurikin siitä että sälli kiusaa koulukaveria?

Sano vaan. Mää kans sanon tolle naapurin lapselle, että nyt meille ei saa tulla, koska viimeksi meno oli niin hurjaa. Ja että meillä ei hakuta, nimitellä, hakata, eikä rikota mitään eikä ketään... Saa sen sanoa.

Juu, mun mielestä on hyvä idea että selität tilanteen pojalle, eli et vain yht'äkkiä kiellä leikkejä vaan kerrot miten asiat on.

Joo, se oli jo musta aika outoo että laitettiin sieltä ekaluokalta noitten pienempien joukkoon, jokka vasta opettelevat ryhmässä oloa...
Ja just eilen sain käännyttää kys. pojan ovelta kun tuli seittemän jälkeen kyseleen meille pelaamaan. Meillä yleensä koitettu pitää silleen että kuuden jälkeen kaverit ois lähteneet kotiin ja sit saadaan alkaa rauhottua iltaan jo.

:/ No siis oudolta tuo kuulostaa ja tuntuu että pistetäänkin keksen vuotta (?) takaisin eskariin?
Se on pojalle itselleenkin varmaan aika iso juttu ja voi tosiaan tuoda mukana vielä lisää noita negatiivisia asioitakin..
Adhd-lapsillahan saattaa usein olla vaikeuksia noissa sosiaalisissa taidoissa, eli eivät vaan osaa olla ja leikkiä, vaan se menee ihan päättömäksi touhuksi. Silloin siihen todellakin pitäisi tulla stoppi!
Tunnetko vanhempia yhtään, voisko heidän kanssa käydä mitään keskustelua?

Kylläpä onki muuten outo käytäntö palauttaa lapsi eskariin. Kun pitäsi tehä jotain muuta. Mää luulen, että tilanne kärjistyy ja ehkä pahenee noin. On taatusti noloa tulla koulusta eskariin ja se pitää peittää hölmöillen ja hankkia uskottavuutta sillä konstein. Väärä ratkasu kyllä. Jännä ees testata koulukypsyyttä vasta koulussa. :o Ei se oo kenenkään etu. :/

Meillä annetaan tarvittaessa kavereille porttikieltoja. Itsellä on yksi erityislapsi ja kavereissa on paljon erityislapsia. Erityislapsille ei tosin ole tarvinnut antaa porttikieltoja, mutta yhdellä "normaalilla" vilkkaalla on pysyvä kielto ollut jo vuosia. Normaalisti porttikiellot /leikkikiellot ovat vain muutaman päivän mittaisia.

Jonkun ulkopuolisen kiusaaminen ei minusta kuulosta oikein hyvälle syylle porttikiellon antamiseen. Mieluummin sanoisin syyksi liian rajut leikit tai sotkemisen.

Alkuperäinen kirjoittaja v-ras:
vapaalla kasvatuksella ja ylivilkkaudella&oppimisvaikeudella on vissi ero...
Kyllä ne ylivilkkaatkin lapset kaipaavat ystävää.

Totta ja siksi nää onki niin hankalia juttuja. Se tahtoo vaan tuo kiusaaminen ja hölmöily olla tarttuvaa sorttia.

Onko ylivilkkaat lapset toisia useammin pahantahtoisia? Ottavatko heikompia silmätikukseen? Olen itse ollut kiusattu ja kiusaajat useasti olleet koulussa normaalisti menestyviä, kuten itsekkin.

Kuulostaa ihan mainiolta jutulta, tuo minkä ap kysyi.

Itse kyllä rajoittaisin leikkimistä ja olemista yhdessä jos kaveri olisi noin vauhdikas.

Ja kannattaa myös ottaa puheeksi tuo kiusaaminen, mitä naapurin poika harrastaa xxx:ää kohtaan. Voit sanoa, että miksi hän tekee niin, miltä hänestä itsestä tuntuisi jos joku kohtelisi xxx:ää itseään rumasti ja olisi ilkeä, ja ennenkaikkea: noin ei saa toimia, noin ei kohdella toista ihmistä! Ja sitten sanot, ettet pidä semmosesta käytöksestä ja toiminnasta, ja että naapurin poika saa tulla teille vasta sitten, kun osaa käyttäytyä eskarissa kaikkia lapsia kohtaan kunnolla eikä kiusaa ketään.

Osaat varmaan muotilla sanottavasi niin, että naapurin poika ymmärtää mistä kyse.
Eli lapsi vastuutetaan omista tekemisistään. Ihan oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä:
Onko ylivilkkaat lapset toisia useammin pahantahtoisia? Ottavatko heikompia silmätikukseen? Olen itse ollut kiusattu ja kiusaajat useasti olleet koulussa normaalisti menestyviä, kuten itsekkin.

Omakohtaista kokemusta löytyy,itsellä ylivilkas lapsi.
Omani ei ole pahantahtoinen,vaikka mopo karkaa käsistä.
Ymmärtää kyllä,että mitään ei sotketa tai revitä,vaikka vauhtia ja volyymia olisikin.Eikä ole ollut kiusaaja.Ei ole ottanut silmätikuksi ketään,mutta itse on ollut kiusattuna ja silmätikkuna juuri tuon ylivilkkauden takia,kun muut lapset vieroksuu.Surullista.

:/ No siis oudolta tuo kuulostaa ja tuntuu että pistetäänkin keksen vuotta (?) takaisin eskariin?
Se on pojalle itselleenkin varmaan aika iso juttu ja voi tosiaan tuoda mukana vielä lisää noita negatiivisia asioitakin..
Adhd-lapsillahan saattaa usein olla vaikeuksia noissa sosiaalisissa taidoissa, eli eivät vaan osaa olla ja leikkiä, vaan se menee ihan päättömäksi touhuksi. Silloin siihen todellakin pitäisi tulla stoppi!
Tunnetko vanhempia yhtään, voisko heidän kanssa käydä mitään keskustelua?

Jaahas, tänne olikin tullut näin paljon vastauksia vielä =)

Siis joo, toi on kyllä monen meistä kys. eskarin oppilaiden vanhemmista aika outoa että poika tuli "takaisin" tuonne ryhmään. Ja eskariope itsekin on tätä kummastellut. Meni aika laila pasmat sekaisin kun hän ryhmään tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja v-ras:
vapaalla kasvatuksella ja ylivilkkaudella&oppimisvaikeudella on vissi ero...
Kyllä ne ylivilkkaatkin lapset kaipaavat ystävää.

Ero on tottakai, juu!
Mutta yhdistettynä tuo koko rimpsu, niin ei voi tietää hyvää...
Eli poika ylivilkas ja oppimisvaikeuksia, SEKÄ kotona todellakin vapaa kasvatus.. :headwall:
Pojat saa viikollakin hillua tässä naapurustossa myöhään iltaan asti. Ja kun kuuden jälkeen alan patistelemaan kotiinpäin, ei kullemma tarvii mennä kun vasta kahdeksan jälkeen :o
No, meillä ei todellakaan lasten kaverit hillu kahdesta kahdeksaan asti illalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä annetaan tarvittaessa kavereille porttikieltoja. Itsellä on yksi erityislapsi ja kavereissa on paljon erityislapsia. Erityislapsille ei tosin ole tarvinnut antaa porttikieltoja, mutta yhdellä "normaalilla" vilkkaalla on pysyvä kielto ollut jo vuosia. Normaalisti porttikiellot /leikkikiellot ovat vain muutaman päivän mittaisia.

Jonkun ulkopuolisen kiusaaminen ei minusta kuulosta oikein hyvälle syylle porttikiellon antamiseen. Mieluummin sanoisin syyksi liian rajut leikit tai sotkemisen.

Mutta kun tämä pojan kiusaama ei olekaan mitenkään "ulkopuolinen" vaan ihan meidän pojan kaveri.
Ja musta ei voi erotella ulkopuolista ja kavereita, jos joku kiusaamista "harrastaa". Ja jos minä pystyn jollain tapaa asiaan puuttumaan, niin olkoon se sitten puuttumalla siihen yhdessä olemiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Erityisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja kysyjä:

Omakohtaista kokemusta löytyy,itsellä ylivilkas lapsi.
Omani ei ole pahantahtoinen,vaikka mopo karkaa käsistä.
Ymmärtää kyllä,että mitään ei sotketa tai revitä,vaikka vauhtia ja volyymia olisikin.Eikä ole ollut kiusaaja.Ei ole ottanut silmätikuksi ketään,mutta itse on ollut kiusattuna ja silmätikkuna juuri tuon ylivilkkauden takia,kun muut lapset vieroksuu.Surullista.

Juu, siis vilaks ja eläväinen on tämä meidänkin eskaripoika!! Ei todellakaan mikään hiljainen :laugh:
Mutta kiusaamista en ole ikinä nähnyt tahi kuullut opeltakaan harrastavan. Ja jos harrastaisi, tietäisi harrastaneensa |O

Yhteistyössä