Sanokaas nyt onko törkeetä vai miten pitäis toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä on kolme lasta, nuorin 8kk. Olemme ostaneet hänelle uuden turvakaukalon josta maksaneet 189 euroa. Olen huutonetistä katsonut, että saan siitä helposti 120-130 euroakin ja ihan sillä ostin sen, että tiesin saavani siitä vielä rahaa käytön jälkeen.

Eli emme ole nyt vielä edes myymässä sitä, mutta keväämmällä ja ostamme uuden istuimen meidän keskimmäiselle ja tuo kaukalon myynti kustantaa likimain siis kokonaan sen uuden istuimen.

Olen kotiäiti, joten tälläisissä hankinnoissa nämä rahat on isoja juttuja ja vaikuttaa kyllä.

Ja nyt sain tietää, että veljeni avovaimo on raskaana. Olen sitä osannut odottaakin jo ja olen asiaa pohtinut jo etukäteen, mutta nyt kun hän tosiaan on raskaana niin aloin miettiä sitä uudelleen. Eli varmasti "kaikki" olettaa, että saavat meiltä sitten vauvakamoja. Mutta itse olen kaiken ostanut ja ei minulla hoitovapaalle ole varaa lahjoitella tavaraa. Toisaalta taas jos tarjoaisivat siitä rahaa niin en minä kehtaa pyytää 120 euroa ja toisaalta en tahdo halvemmallakaan myydä.

Sekava sepustus, mutta miten te tekisitte? Mietin muitakin tavaroita. Myyn jatkuvasti huutonetissä lasten pieniksi jääneitä vaatteita, jotta saan rahaa uusiin joita ostan myös siis huutonetistä.

Onneksi on selvää, että vaunut meillä on edelleen itselläkin käytössä, mutta miten tämä tavaroiden kierrätys menee?

No mun mielestä et ole oikeutettu lahjottamaan omia tavaroitasi, vaan voit niistä pyytää sen mitä tahdot. He maksavat kyllä jos tavaran haluavat. Jos ei, niin laita huutikseen. Mielestäni pitäis ymmärtää ettei se raha puussa kasva, eikä noi hankinnat oo taatusti mitään halpoja.

Ihan suoraan voit sanoa että myyt,et anna.
Maksaneet ne on teille myös.
Minä odotellut että miehen veli ilmoittaisi heidän tarvitsevan niin voisin heille halvemmalla myydä(ovat nyt muualla myynnissä)
Tyttäreni jos ilmoittaisi tarvitsevansa,hänelle ne antaisin.

Kyllähän monet tuntuu lainailevan lasten vaatteita ja hoitotarvikkeita sun muita, mutta kyllä minäkin rahan otan mistä saan, eli sitä mieltä olen, että laita myyntiin vaan, jos ei ole odotettavissa että itse lainaisitte tavarat takaisin seuraavalle lapsellenne! Ei raha todellakaan puussa kasva.

Tuntuisiko sinusta vaikealta kysyä ihan asiallisesti, että jos he haluavat uutta edullisemmin vähän käytetyn kaukalon, te tarjoatte omaa vähän käytettyä, ehjää, kolaroimatonta jne siihen ja siihen hintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnasänky:
Kyllähän monet tuntuu lainailevan lasten vaatteita ja hoitotarvikkeita sun muita, mutta kyllä minäkin rahan otan mistä saan, eli sitä mieltä olen, että laita myyntiin vaan, jos ei ole odotettavissa että itse lainaisitte tavarat takaisin seuraavalle lapsellenne! Ei raha todellakaan puussa kasva.

Meille ei luultavasti tule enempää lapsia ja jos joskus neljäs tulisikin niin siihen on ainakin aikaa ja sitten ostettais vaan uusi kaukalo.

No ei meiltä niin kauheesti ole heille mahdollista myydäkään, kun on pinniskin silloin vielä itsellä käytössä.

Ai niin hoitopöytäkin ostettiin kolmoselle uusi ja on kallis, yli 250 euroa taisi maksaa. MItäköän siitä tulee...

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Lipsauttaisin valkoisen valheen tyyliin "voi harmi, ehdin myydä sen jo". Tms. millä livahtaisin tuosta sujuvasti.

Niin mietinkin, että jos vain laitan sen myyntiin sitten kun jää itsellä turhaksi ja sanon, että en huomannut edes ajatella asiaa jos kyselevät. Edellyttää tietysti, että eivät kysele sitä ennen.

No tietenkin saat omilla tavaroillasi tehdä mitä haluat!! En minä olettaisi, että mieheni veljen avovaimo odottaa saavansa kaiken meiltä lainaan. Ei oikeastaan kävisi mielen vieressäkään koko asia. Sinähän ne olet ostanut ja maksanut, joten olet oikeutettu tekemään omilla tavaroillasi mitä haluat. Voithan sanoa, jos he kysyvät, että olet laittanut tavarat myyntiin. Ja jos ehdottavat ostavansa sanot sen saman hinnan kuin huutiksessa. Ja kerrot että todella tarvitset sen rahan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Lipsauttaisin valkoisen valheen tyyliin "voi harmi, ehdin myydä sen jo". Tms. millä livahtaisin tuosta sujuvasti.

Niin mietinkin, että jos vain laitan sen myyntiin sitten kun jää itsellä turhaksi ja sanon, että en huomannut edes ajatella asiaa jos kyselevät. Edellyttää tietysti, että eivät kysele sitä ennen.

Jos kyselevät ennemmin, niin se onkin paha. Ehkä sit vois lipsauttaa että sorry, tuli jo laitettua se myyntiin tai luvattua jollekin toiselle. Hankalaa tietysti. Mutta en minäkään mitään antanut pois, myin tarpeetonta roinaa kirpparilla mieluummin. Siihen aikaan olin yh, ja rahalle oli todella tarvetta.

en myis halvemmalla. En ottais asiaa edes puheeksi. Jos itse kysyy niin sanoo sitte että olen aikonut laittaa sen huutikseen hintaan 120e. Oma asia on ostavatko vai ei. Huutakoot huutiksesta sitte jonku halvemman jos haluavat.
Minä kun ootin esikoista niin en edes olettanu että siskoni ois ilmaseksi vauvatarvikkeita antanut. Vaatteitakin ostin siltä kirpparihinnoin.

Minusta teet tästä nyt ehkä valmiiksi liian suuren asian. Oletko varma, että he edes haluavat teiltä mitään? Itseäni nimittäin ärsytti aika lailla, kun kaikki sukulaiset ja osa ystävistäkin oletti, että me sitten otamme heidän vanhat vauva "tarvikkeet". Minä kun halusin hankkia juuri sellaisen pinnasängyn, vaunut yms. jotka itse halusin.

Mulla sama tilanne, paitsi, että ostin kaukalon 60?:lla.

Saisin kaukalosta päälle 100? helpostikin, mutta miehen vaimo raskaana, ja he tarvitsevat kaukalon.
Myin kaukaloa hetken huuto.netissä, mutta veli ilmoitti tarvitsevansa kaukaloa, joten otin pois myynnistä, ja veli saa kaukalon sitten 50?:lla.

Eikä harmita, sillä mielelläni autan läheisiä, ja "vedän kotiinpäin".
Ehkä ensi kerralla se olen minä, joka on ostamassa sisarukselta jotain, ja se myy mulle halvalla, koska ollaanhan sukua :)

Ja itekin olen siis kotihoidontuella ja kiristelen kukkaroani harva se hetki.
Ehkä tässä syy, miksi meillä on suhteellisen hyvät välit sisarusten kanssa. Kaikki auttavat toisiaan tarvittaessa.

veljeni tai siskoni antaisi meille yhtään mitään.noihan on niiiiin kalliitaki!kehtais ees pyytää!!en edes lainaan.entä jos sattuis jotain??
siskolta kysyin myisikö vaununsa ja sille sovittiin hinta joka miellytti kumpaakin.
ei kukaan voi olettaa, että ilmasin luovut kalliista kamoista..ei edes sukulaiset.
jos kysyvät niin sanot reilusti semmoisen hinnan mitä olet ajatellut.jos ei heitä miellytä niin sit ostaavat muualta!

Meillä on silleen et ollaan kysytty suoraan kavereilta/sukulaisilta et oisko nillä MYYDÄ meille jotain tarvikkeita, ei siis olla ootettukaan et saatas ilmaseksi. Ja sit on tosin ollu iloisia yllätyksiä, ku jotkut on antanut esim. vaunut meille lainaksi. Lisäksi meillä kiertää lastenvaatteita suvussa, kiertäneet siis jo useamman vuoden, ja ne pistetään menemään seuraavalle kun käyvät pieneksi...

Eli vastauksena ei sun tarvi niitä ilmaseksi antaa, ja ihan hölmöä veljeltäsi ja sen avokilta edes oottaa saavansa ne ilmaseksi.

Mä kans en halua juurikaan ottaa sukulaisilta tavaroita, ostan mieluummin uutena.. Ei tietenkään hirveän ekologista, mutta saan sitten käyttää vaikka samoja kaikilla lapsilla ja pysyvätkin suht hyvässä kunnossa kun ovat vain omassa käytössä.

Jos olisin ap niin stressaisin varmaan ihan samasta asiasta. Teen sitä jo nyt, kun muutama kaveri odottaa vauvaa. Pelkään, että he odottavat automaattisesti, että meiltä voi ostaa vauvakamoja.. en kuitenkaan halua myydä, koska toivon mukaan meille tulee itsellekin lisää lapsia.

Mutta ap, ei sinun kannata kyllä vielä stressaantua moisesta. Varmasti ymmärtävät, kun sanot, ettet halua myydä. Ja tosiaan voit sanoa, että olet jo luvannut muualle..

Me ollaan saatu kaverilta paljon tavaraa ja vaatetta. En kuitenkaan oleta, että hän kaikkea tarpeettomaksi käynyttä mulle antaisi tai edes myisi, koska onhan hänellä muitakin kavereita ja tuttavia. Saatan ajatella jostain tavarasta, että olispa kiva saada tuo lainaan joskus, mutta en todellakaan loukkaannu, jos se meneekin jollekin muulle tai huutikseen. Musta olisi noloa olla käsi ojossa ottamassa muiden maksamaa tavaraa vastaan koko ajan, ja uskon että valtaosa normaaleista aikuisista ajattelee samoin. Tee siis omaisuudellasi mitä lystäät. Voit vaikka luoda kuvaa, että tavaraa kiertää sun kaveripiirissäsi joka suuntaan, niin tää sukulainen ei kuvittele olevansa ainoa tarvitsija.

Semmonen 20 % halvemmalla voit myydä tutuille.

Tai sitten annatte joululahjaksi, muuta ette saa periaatteella.

Tai sitten sanot suoraan, että rahat on tiukalla ja haluat myydä tuotteen oikealla hinnalla eteenpäin, mutta et kehtaa tuttuja rahastaa

Jotku kyllä osaa olla törkeitä ja olettaa että saavat kaikenlaista toisilta ilman.Mun "ystävä" ehdotti että minä ostaisin uudet vaunut ja antaisin hälle vanhat kun se odotti vauvaa ja minulle oli juuri vauva syntynyt...!

No minä antaisin lainaan, mutta en omaksi.
Itse lainasin omaa kaukaloani ja lopuksi sain sen vielä myytyä.
Samoin kuopuksen kohdalla lainasin kaukaloa kaverilta ja annoin hänelle sen myös takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hannah:
Minusta teet tästä nyt ehkä valmiiksi liian suuren asian. Oletko varma, että he edes haluavat teiltä mitään? Itseäni nimittäin ärsytti aika lailla, kun kaikki sukulaiset ja osa ystävistäkin oletti, että me sitten otamme heidän vanhat vauva "tarvikkeet". Minä kun halusin hankkia juuri sellaisen pinnasängyn, vaunut yms. jotka itse halusin.

Totta tuokin! Meillekin olisi ollut tulossa kolme kävelytuolia, vaikkei haluttu ainuttakaan. Osa tarjoaa avuliaasti tavaraa, osa suorastaan dumppaa omia romujaan muiden riesaksi. Sen huomaa, kummalla mielellä ollaan liikkeellä;) En siis tarkoita ap:ta kuitenkaan!

Yhteistyössä