Sanokaas nyt joku riittoisa ruoka, josta riittäis kahdelle päivälle. Onko sellaista edes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aargj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";28082613]NO niin saattais auttaa joo :D Mutta onko ainoa mahdollisuus tehdä siis vaan kaksinkertanen määrä ruokaa? Eli tekiskin 2 makaronilaatikkoa, eihän se sitten auta mitään, yhtä iso vaiva on.

Ihmetyttää vaan että miten isoja annoksia sitten toiset tekee jos riittää parille päivälle? Jos käyttäisin vaikka kaupan valmiita perunasuikalepusseja niin niitähän pitäis laittaa sitten 4 kiloa että riittäis.

Ongelma mulla on siis tosiaan laiskuus, haluaisin tehdä jotain tosi täyttävää jota ehkä sitten riittäis pienempi määrä eikä tarttis tehä joka päivä uutta ruokaa. Mulla on kyllä 5 litran kattila keitoille mutta kun ei tosiaan sekään auta, pitäis kai ostaa 10 litran kattila.

Mutta ihan käytännön vinkkejä siis, kuinka suuria annoksia te sitten oikein teette että ruoka riittää? itse siis laitan esim. makaronilaatikkoon 400 grammaa jauhelihaa ja 500 grammaa tummaa makaronia, lisäksi 1 sipuli ja munamaito vajaa litran. Tästä koko perhe syö yhden kerran. Laitatteko te muut siis kilon jauhelihaa että riittää parille päivälle...[/QUOTE]

No mä ainakin teen makaronilaatikon niin, että laitan 800g jauhelihaa ja kaks pussia makaronia, hyvin riittää seuraavalle päivälle, vaikka me ei miehen kanssa olla kumpikaan mitään pieniruokaisia + sitte meillä on 2 poikaa.

Kinkkukiusaukseen 2kg perunasipulisekotusta ja 500g kinkkua ja 7dl kermaa. Tuostakin tulee iso vuoallinen ja hyvin riittää.

Syökö miehesi kunnollista ruokaa muuta kuin kerran päivässä? Sekin vaikuttaa ruokamääriin, kuinka paljon syö.

[QUOTE="aapee";28082613]NO niin saattais auttaa joo :D Mutta onko ainoa mahdollisuus tehdä siis vaan kaksinkertanen määrä ruokaa? Eli tekiskin 2 makaronilaatikkoa, eihän se sitten auta mitään, yhtä iso vaiva on.

Ihmetyttää vaan että miten isoja annoksia sitten toiset tekee jos riittää parille päivälle? Jos käyttäisin vaikka kaupan valmiita perunasuikalepusseja niin niitähän pitäis laittaa sitten 4 kiloa että riittäis.

Ongelma mulla on siis tosiaan laiskuus, haluaisin tehdä jotain tosi täyttävää jota ehkä sitten riittäis pienempi määrä eikä tarttis tehä joka päivä uutta ruokaa. Mulla on kyllä 5 litran kattila keitoille mutta kun ei tosiaan sekään auta, pitäis kai ostaa 10 litran kattila.

Mutta ihan käytännön vinkkejä siis, kuinka suuria annoksia te sitten oikein teette että ruoka riittää? itse siis laitan esim. makaronilaatikkoon 400 grammaa jauhelihaa ja 500 grammaa tummaa makaronia, lisäksi 1 sipuli ja munamaito vajaa litran. Tästä koko perhe syö yhden kerran. Laitatteko te muut siis kilon jauhelihaa että riittää parille päivälle...[/QUOTE]
joo ei tuosta riitä kahdeksi päiväksi neljälle.
Riippuen ruoasta voi sit lounas jäädä lapsille, jos ei ihan kaikkien herkkuruokaa ole.

Salaatit ja leivät ja juustot pöytään lisäkkeeksi, ja niitä on tarkoitus myös syödä...

Hanki vaan se 10 litran kattila, ainakin keittoja (sosekeittoja, hernekeittoa) kannattaa tehdä pakasteeseen, niin joskus saa ruoanlaitosta vapaapäivän kun ottaa pakkasesta.

2 viikon ruokalista kannattaa suunnitella joka toinen viikonloppu esimerkiksi, tällöin saa tehtyä esimerkiksi muutaman päivän ruoat samalla kertaa.

mä laitan lihamakarooniliaatikkoon reilu 800g paistijauhelihaa, makaroonia 500g ja 2 sipulia, munamaito, 2 munaa, makaroonit keitän lihaliemessä. Riittää hyvin kahdelle päivälle, meillä vanhemoien lisäksi 2 lasta.
Toki meillä aina lisänä jotain salaattia tai raakaraastetta, sekä esim. punajuuria/suolakurkkuja. Leipää on myös aina, mutta usein olen ainoa meistä, ketä sitä kunnon ruuan kanssa syö.

Eli siis sä etsit sellaista ruokaa, jota voi tehdä ihan vähän mutta se riittäis useammaksi päiväksi? Tyyliin Jeesus ja kaksi kalaa.

Ja mitenniin ei auta mitään jos teet tupla-annoksen? Ihan yhtä iso vaiva siinä on kuin tekis vähemmän, mutta saat samalla tehtyä seuraavan ruokailukerran ruuan.

Mä en nyt yhtään käsitä sun ajatuksenjuoksuasi.

Ai kauhee ku hajoilen kirjastossa :laugh:

Meillä samankokoinen perhe ja kyllä noilla määrillä 400g jauhelihaa yms. ruokaa riittää kahdeksi päiväksi. Tai ainakin siis niin että lapset syö lounaaksi seuraavana päivänä.
Keitoista jää aina, n. kilo perunaa, n.400g lihaa/kalaa/makkaraa ja keittojuurekset.
Ainoastaan pihvit/broilerinkoivet yms. jota varataan kappalemäärä ovat niitä joista ei jää.
Nyt uunissa kinkkukiusaus, 500g perunasipulisekoitusta, 300g kinkkua ja vihannekset ja tästä jää aina reilusti.

Mä luulen että teillä aikuisilla turhan suuret annoskoot.

Kyllähän ihmisten ruokailutottumuksissa on jotain vikaa, jos tarvitaan 10 litran kattila, että saadaan tehtyä perheelle ruokaa pariksi päiväksi. Lautasellinen keittoa on n.3-4dl, sen luulisi riittävän. Laatikkoruoissa sopiva annoskoko on n. 300g, siihen sitten salaatit päälle, niin pitäisi riittää.

Me syödään 2kertaa yhdestä ruuasta. 2aikuista ja lapsi. Minä ja lapsi aika "pienruokaisia". Joka ruualla on keitetyt kasvikset ja salaattia. Joten 400g lihasta kun tekee kastikkeen niin riittää meillä.

Riittääkö teillä ihan oikeasti myös keittoa tai laatikkoa seuraavalle päivälle? Kun ei meillä vaan. Eilen tein siskonmakkarakeittoa, siihen tuli noin 1 kg perunoita, paketti siskonmakkaraa, porkkanoita ja 600 grammaa keittojuureksia. Mutta ei sitä kyllä jäänyt yli, ainoastaan lounas 1-vuotiaalle. Makaronilaatikko menee myös kerralla. Kinkkukiusauksesta puhumattakaan, hyvä jos yhdelle kerralle riittää, vaikka käytän yhteen kiusaukseen yli kilon perunoita kuorittuina.

ap

No eihän nyt noin pienestä annoksesta riitäkään! Perunoita pitää olla ainakin 3 kg, ja hernekeiton teen 10 litran kattilallisen josta syödään 2 päivää ja jää vielä pakastettavaksikin. Jauhelihaa ostan kerralla 2 kg, ja siitä riittää ihan hyvin.

No jos ei ole liian lihava, niin niistä annoksista on paha pienentää.
Niin, jäi sanomatta että meillä eivät välttämättä aikuiset aina syö sitä lounasta, eikä syödä aamu- tai iltapalojakaan kovin usein.
Eli jos edelliseltä päivältä on jäänyt lapsille lounaaksi, niin aikuiset yleensä skippaavat koko aterian, ja syödään vain se päivällinen.

Meillä perheessä 5 hlöä. Yleisesti keitot ja laatikot ovat edullisia ja riitoisia. Tekee soppaa ison 5 litran kattilallisen tai laatikkoa ison lasagnevuoallisen. Esim. kanakeitto ja lasagne. Lihapullia, lihamureketta, jauhelihakastiketta tms. ei kannata tehdä yhdestä paketillisesta jauhelihaa. Kilo lihaa kerralla.

Ei meilläkään tuo 400g jauhelihaa riitä kuin yhdeksi päiväksi ja kahdestaan miehen kanssa syödään. Saattaa siitä vähän jäädä esim. jos jauhelihakastiketta tekee. Vauva ei vielä samaa ruokaa syö meidän kanssa. Jos 2 päiväksi halutaan ruokaa niin joku 700g jauhelihaa tai esim broilerinsuikaleita on hyvä. Eikä mielestäni olla mitenkään isoruokaisia. Ihmetyttää nuo valmispata-ainekset, mistä pitäisi muka riittää 4 hengelle ja käsketään tuo 400g jauhelihaa laittamaan. Noihin laitetaan kans se 700g ja mahdollisesti sit vielä lisää makaroonia tai riisiä siihen niin sit riittää kahteen ateriaan. Pitänee myös ostaa isompi kattila kunhan lapsi tuosta kasvaa.

[QUOTE="Siis";28082529]Ihan mikä tahansa ruoka riittää kahdelle päivälle, kun sitä tekee tarpeeksi paljon.

Mikään ruoka ei riitä kahdelle päivälle, jos sitä tekee liian vähän.[/QUOTE]

Mulla tuli sama mieleen. Ostakaa isompia paistovuokia ja kattiloita. Jos teet vaikka keittoa 5 litran kattilallisen, ihan taatusti riittää kaksi päivää. :)

Kyllä me syödään yhdestä satsista montakin kertaa. Pitää vaan tehdä riittävän paljon. Keittoa teen yleensä 10 litfan kattilallisen eikä meitä ole kuin 1+ kaksi alme kouluikäistä.

Jaa-a. Vähän kyllä riippuu miten paljon varsinkin aikuiset syö. Meillä syödään 400g lihasatsilla makaroonilaatikkoa, jauhelihakastiketta, niin ihan mitä vaan 4-5 päivää. Ja lapset on 5 ja 7v.
Ja keittoa tarvitaan n 3,5l jotta se riittää arkipäivät.
Mutta, tiedän että meillä syödään tosi vähän. Kun meillä oli lastenhoitaja, siro tyttö vetäisi keiton loppuun jota olin ajatellut että syödään vielä kaksi päivää... :)

Riittääkö teillä ihan oikeasti myös keittoa tai laatikkoa seuraavalle päivälle? Kun ei meillä vaan. Eilen tein siskonmakkarakeittoa, siihen tuli noin 1 kg perunoita, paketti siskonmakkaraa, porkkanoita ja 600 grammaa keittojuureksia. Mutta ei sitä kyllä jäänyt yli, ainoastaan lounas 1-vuotiaalle. Makaronilaatikko menee myös kerralla. Kinkkukiusauksesta puhumattakaan, hyvä jos yhdelle kerralle riittää, vaikka käytän yhteen kiusaukseen yli kilon perunoita kuorittuina.

ap

Meillä tulee siskonmakkarakeittoon 2-3 kg perunoita, 2-3 pakettia makkaraa ja lisäksi 3-4 porkkanaa, pala lanttua, palsternakkaa, selleriä ja sipulia. Teen 10 kg kattilaan ja 2-3 kertaa siitä syödään koko sakki. Meitä myös 2 aikuista ja 2 lasta.

[QUOTE="alma";28082947]Kyllähän ihmisten ruokailutottumuksissa on jotain vikaa, jos tarvitaan 10 litran kattila, että saadaan tehtyä perheelle ruokaa pariksi päiväksi. Lautasellinen keittoa on n.3-4dl, sen luulisi riittävän. Laatikkoruoissa sopiva annoskoko on n. 300g, siihen sitten salaatit päälle, niin pitäisi riittää.[/QUOTE]

Riippuu vähän muista elämäntavoista... me ollaan liikkuvia ja aktiivisia ihmisiä, ja keho tarvitsee polttoainetta. :) Ylipaino ei ole ongelma.

Sitä paitsi kun teen 10 litran kattilaan keiton, niin eihän sitä keittoa ole 10 litraa vaan ehkä n. 8. Aika vaikea tehdä keitto niin että kattila on piripintaan täynnä. :D