Sanokaas nyt joku riittoisa ruoka, josta riittäis kahdelle päivälle. Onko sellaista edes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aargj
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aargj

Vieras
Ärsyttää tehdä joka päivä ruokaa, taas pitäis jotain keksiä tällekin päivälle. Ois ihanaa jos yksi ruoka riittäis pari päivää edes joskus, vaikka kerran kuussa.

Onko teillä jotain ruokia, joista riittäis kahdelle päivälle? Me ei olla edes mikään iso perhe (2 aikuista ja 5- ja 1-vuotiaat lapset) mutta kaikki ruoka menee yhdellä aterialla. Samoin esim. joku hernekeitto, ei siitäkään jää niin paljoa yli että sais koko perheelle vielä toisenkin aterian.

No tee vaikka seuraavalla kerralla sitä hernekeittoa kaksikertainen määrä. Muutenkin jos teet jotain pataruokatyyppistä, niin teet vain niin ison määrän että sitä riittää seuraavaan päivään.

Sun ei auta muu, kuin käydä ostamassa riittävän suuri uunivuoka ja kattila.
Mulla on sellainen ihan järjettömän suuri uunivuoka, siihen kun tekee ruuan niin väkisinkin jää toiselle päivälle. Kattila on jumbokokoa kanssa, mutta meillä ei kyllä keitot riitä ikinä kahdelle päivälle. Syöjinä minä plus neljä teiniä.

Meil mies veti yksinään kahdessa päivässä ison vuoan makaronilaatikkoa (600g lihaa ja pussillinen makaroonia)

Ei ole sellaista vuokaa joka riittäis koko perheelle kahdeksi päiväksi (9 ja 12 v pojat, mies ja minä)

Ilman miestä riittäis kolmekin päivää

Riittääkö teillä ihan oikeasti myös keittoa tai laatikkoa seuraavalle päivälle? Kun ei meillä vaan. Eilen tein siskonmakkarakeittoa, siihen tuli noin 1 kg perunoita, paketti siskonmakkaraa, porkkanoita ja 600 grammaa keittojuureksia. Mutta ei sitä kyllä jäänyt yli, ainoastaan lounas 1-vuotiaalle. Makaronilaatikko menee myös kerralla. Kinkkukiusauksesta puhumattakaan, hyvä jos yhdelle kerralle riittää, vaikka käytän yhteen kiusaukseen yli kilon perunoita kuorittuina.

ap

Voi hyvänen aika mikä arjen sankari taas.... :O

Mä teen kerralla aina 1,5kg lihaa, 2,5kg perunaa ja 10l keittoa.

Kyllä riittää, varmasti teillekin kahdeksi päiväksi.

Siis lähinnä mitä tahansahan voi syödä ainakin sen kaksi päivää, kun tekee vain tarpeeksi. Jos ei jaksa erikseen keittää perunoita tai makarooneja seuraavalle päivälle niin silloin toisen päivän ruoiksi hyviä ovat mm. jo mainitut erilaiset laatikot (makaroonilaatikko, kinkkukiusaus jne.) tai keitot. Lähinnähän ne on hyviä sen takia, että niihin ei tarvi hirveästi aineksia, niitä tarvittavia aineksia myydään tarpeeksi isoissa pakkauksissa (tyyliin 1kg perunasuikaleita jne.) ja ne tehdään yleensä astioihin, joissa on kokoa. Mulla esim. on keittokattila n. 5l, just sen takia, että siihen saa sitten isommalle porukalle ja/tai useammaksi päiväksi kerralla.

Riittääkö teillä ihan oikeasti myös keittoa tai laatikkoa seuraavalle päivälle? Kun ei meillä vaan. Eilen tein siskonmakkarakeittoa, siihen tuli noin 1 kg perunoita, paketti siskonmakkaraa, porkkanoita ja 600 grammaa keittojuureksia. Mutta ei sitä kyllä jäänyt yli, ainoastaan lounas 1-vuotiaalle. Makaronilaatikko menee myös kerralla. Kinkkukiusauksesta puhumattakaan, hyvä jos yhdelle kerralle riittää, vaikka käytän yhteen kiusaukseen yli kilon perunoita kuorittuina.

ap

No mutta mikä sua nyt oikein vaivaa? :D
Jos juttu toistuu usein, niin olisikohan hyvä tehdä enemmän ruokaa kerralla?! Saattaisi vaikka auttaa ongelmaan :laugh:

Meillä ainut "laatikkoruoka" jota ei oikeestaan jää yli on lasagne. Sanot miehelle jos ottaa hirveitä annoksia että syö vaikka leipää kaveriks ja ottaa vähemmän ruokaa.
Luulis riittävän jos vaan tarpeeks ison satsin tekee eikä kukaan ahnehdi liikaa.

Makaroonilaatikkoon 1kg makaroonia, 1,2kg jauhelihaa plus sipulia ja munamaitoa --> tulee pari isoa vuokaa ja riittää kahdelle päivälle varsinkin jos ruuan kanssa on tarjolla salaattia/raastetta, etikkasäilykkeitä, voileipää.
Ei mikään ruoka riitäkään, jos sitä pitää kerralla ahtaa hirveät määrät -eikö teillä syödä kuin kerran päivässä? Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala -eikä yksikään syö kerralla hevosannoksia.

NO niin saattais auttaa joo :D Mutta onko ainoa mahdollisuus tehdä siis vaan kaksinkertanen määrä ruokaa? Eli tekiskin 2 makaronilaatikkoa, eihän se sitten auta mitään, yhtä iso vaiva on.

Ihmetyttää vaan että miten isoja annoksia sitten toiset tekee jos riittää parille päivälle? Jos käyttäisin vaikka kaupan valmiita perunasuikalepusseja niin niitähän pitäis laittaa sitten 4 kiloa että riittäis.

Ongelma mulla on siis tosiaan laiskuus, haluaisin tehdä jotain tosi täyttävää jota ehkä sitten riittäis pienempi määrä eikä tarttis tehä joka päivä uutta ruokaa. Mulla on kyllä 5 litran kattila keitoille mutta kun ei tosiaan sekään auta, pitäis kai ostaa 10 litran kattila.

Mutta ihan käytännön vinkkejä siis, kuinka suuria annoksia te sitten oikein teette että ruoka riittää? itse siis laitan esim. makaronilaatikkoon 400 grammaa jauhelihaa ja 500 grammaa tummaa makaronia, lisäksi 1 sipuli ja munamaito vajaa litran. Tästä koko perhe syö yhden kerran. Laitatteko te muut siis kilon jauhelihaa että riittää parille päivälle...

Kiitos suurperhe, kai mun täytyy sit alkaa tosiaan tekee tommosia jättiannoksia. Meillä on tosiaan vaan 2 aikuista ja 2 pikkulasta, eli ei edes olla suurperhe, mutta kai mun täytyy sit jatkossa vaan tehdä noin isoja annoksia.

[QUOTE="aapee";28082613]NO niin saattais auttaa joo :D Mutta onko ainoa mahdollisuus tehdä siis vaan kaksinkertanen määrä ruokaa? Eli tekiskin 2 makaronilaatikkoa, eihän se sitten auta mitään, yhtä iso vaiva on. [/QUOTE]
Oikeastiko sun kysymys on se, että mikä ois sellanen ruokalaji jota sun ei tarvis tehdä kaksinkertaista määrää, mutta se riittäis kahdelle aterialle?

Syökää vaan puolet siitä mitä ennen. Sun ei tarvi tehdä kaksinkertaista määrää, ja silti riittää. Tadaa.

[QUOTE="aapee";28082613] :D Mutta onko ainoa mahdollisuus tehdä siis vaan kaksinkertanen määrä ruokaa? Eli tekiskin 2 makaronilaatikkoa, eihän se sitten auta mitään, yhtä iso vaiva on.

[/QUOTE]

Eli siis sä etsit sellaista ruokaa, jota voi tehdä ihan vähän mutta se riittäis useammaksi päiväksi? Tyyliin Jeesus ja kaksi kalaa.

Ja mitenniin ei auta mitään jos teet tupla-annoksen? Ihan yhtä iso vaiva siinä on kuin tekis vähemmän, mutta saat samalla tehtyä seuraavan ruokailukerran ruuan.

Mä en nyt yhtään käsitä sun ajatuksenjuoksuasi.

• Tykkää
Reactions: moekoe
No ei jää kilon perunapussista tehdystä meilläkään kahdelle päivää, vaikka lapset ovatkin hyvin vähäruokaisia.
Mäkin olen ajatellut isompia kattiloita ja vuokia, jotta pystyisi tekemään kunnon satsin. Pitäis kai 5 litraisia olla.
Mutta eihän se tosiaan ruoan laadusta ole kiinni, jos ei nyt tee niin pahaa, ettei sitä kukaan syö:)
Enkä ymmärrä miks miehen pitäisi syödä sitten leipää jotta saa mahansa täyteen, halpaa kai se perusruoka on.

Mä teen makaroonilaatikon aina vähintään 700g:n paketista jauhelihaa, yleensä tuplasti sen.
Ja meillä ainoa kiusaus on texmexkiusaus: 2-3kg perunasipulisekoitusta, n 1kg jauhelihaa tacomaustettuna, pussi tai kaks pakasteherneitä tai -maissia. Ruokakermaa (3n juuston) joku 5dl, joskus vähemmän, riippuu millaisista perunoista yms. Tosta satsista tulee kaks isoa vuokaa, ja toisen saan pakastaa annoksina pakkaseen ja toisesta syödään se pari päivää. Meitä tällä hetkellä 2+1, tosin veljen pojat kampeaa usein meille syömään, jos saavat tästä vihiä :D