Sanokaas nyt, että olen täysi nipottaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jätkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ihanaa, minua ei teilattukaan heti. :flower: :D
Hyvä :)

Ihmettelen vaan, mihin tästä ketjusta katosivat kaikki ne, jotka hermostuivat mulle kun sanoin omassa kirkkoketjussani että ois ollut kiva jos äiti olisi vienyt lapsensa pois, kun häiritsi! Sain monta vastausta, jossa todettiin, että "missä se lapsi sitten voi oppia käyttäytymään, jos sitä ei mihinkään saa viedä, ja blaa blaa"

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:

Ihmettelen vaan, mihin tästä ketjusta katosivat kaikki ne, jotka hermostuivat mulle kun sanoin omassa kirkkoketjussani että ois ollut kiva jos äiti olisi vienyt lapsensa pois, kun häiritsi! Sain monta vastausta, jossa todettiin, että "missä se lapsi sitten voi oppia käyttäytymään, jos sitä ei mihinkään saa viedä, ja blaa blaa"

Samaa muuten ihmettelen minäkin, mutta jos täällä on nyt eri porukka koolla? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Samaa mieltä.

Ja tästä sit päästäänkin aiheeseen häät; mun mielestäni se, että hääpari kutsuu vain aikuiset juhlimaan hääpäiväänsä on täysin heidän asiansa eikä siitä saa kukaan loukkaantua! Ymmärrän aivan täysillä sen, jos joku ei halua viettää ehkä elämänsä tärkeintä päivää katelleen nico-petterin ja vilmaliinan riehumista ja kiljumista. Ja jos hääpari ei halua et hetki kun sanotaan tahdon peittyy pentujen kirkumiseen.

Avaan sateenvarjoa....

Aivan, mutta ei kannata ihmetellä tai suuttua jos perheelliset ei tulekaan paikalle ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Schmetterling82:

No eihän se pelkällä viemisellä opi! Pitää sille siellä myös opettaa miten käyttäydytään! Mutta totta sekin, että jos on ensin 3 vuotta lapsen kanssa koti-puisto akselilla, kun lapsen kanssa on niin vaikeaa liikkua niin voihan se olla aika järkyttävä kokemus se ensimmäinen oman reviirin rajojen ylitys :D

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Samaa mieltä.

Ja tästä sit päästäänkin aiheeseen häät; mun mielestäni se, että hääpari kutsuu vain aikuiset juhlimaan hääpäiväänsä on täysin heidän asiansa eikä siitä saa kukaan loukkaantua! Ymmärrän aivan täysillä sen, jos joku ei halua viettää ehkä elämänsä tärkeintä päivää katelleen nico-petterin ja vilmaliinan riehumista ja kiljumista. Ja jos hääpari ei halua et hetki kun sanotaan tahdon peittyy pentujen kirkumiseen.

Avaan sateenvarjoa....

Aivan, mutta ei kannata ihmetellä tai suuttua jos perheelliset ei tulekaan paikalle ollenkaan.

Kannattaisiko sitten kerrankin vanhempienkin nauttia juhlasta ilman lapsia, eikä boikotoida tilaisuutta... Meillä lapset ovat kyllä olleet tervetulleet, mutta itse menisin myös ilman lapsia.

Joo olenpa ollut sellaisissakin pk:n joulujuhlissa jossa kaikenlaisen häiritsemisen päätteeksi pikkupiltti meni kesken eskareiden jouluevankeliumin lavalle ja istahti seimeen! ja vanhemmat eivät hievahtaneetkaan paikaltaan!!!! Kuulostaa ehkä huvittavalta tilanteelta, mutta kyllä siinä oli monen eskarin juhla pilalla, kun arvaahan sen miten loppuesitys eskari-ikäisiltä tuon keskeytyksen jälkeen sujui (henkilökunta poisti sankarin lavalta ja piti sylissä loppuajan): kukaan ei enää muistanut mitä piti seuraavaksi sanoa ja tehdä ja laulunsanatkin meni vähän niin ja näin... Todella harmitti!

Meidän kuopus on tällainen "esiintyjä". Viimeksi kun oltiin koulun juhlissa, mies lähti eteiseen pojan kanssa ja hetken kuluttua tuli sinne toinen samanlainen, ja samanikäinen.

Monesti noi tilaisuudet kestää sen verran kauan, että joku pienempi alkaa kommentoimaan viimeistään rehtorin loppupuheen aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Jätkäseni, mä olen ihan samaa mieltä =).
Ja meillä mies siirtyisikin heti kuopuksen kanssa ulkopuolelle jos kuopusta alkaisi ketuttamaan isosiskon juhlissa. Mutta tähän asti kuopus on ollut mallikelpoinen =).

Ihan täys peesi :wave:
Paitsi että kuopus on ollut jo kaikkea muuta kuin mallikelpoinen... :whistle:

Joo..meiän pastori sanoi kerran että lasten ja koko perheen juhlissa lapset saavat olla lapsia, ei pieniä aikuisia. Ja että ei ne juoksevat lapset ketään häiritse,häiriön aiheuttavat lasten perässä metelöivät aikuiset. Kertokaas sitte missä ne rauhattomat lapset sitten oppivat sitä juhlakäyttäytymistä, jos ei heitä saa viedä juhliin jottei tädit vedä herneitä nenuun?! Ja ei, minun tyttäreni eivät metelöi juhlissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hammaskeiju:
Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Samaa mieltä.

Avaan sateenvarjoa....

Kannattaisiko sitten kerrankin vanhempienkin nauttia juhlasta ilman lapsia, eikä boikotoida tilaisuutta... Meillä lapset ovat kyllä olleet tervetulleet, mutta itse menisin myös ilman lapsia.

Mutta tämä aihe on varmaan keskusteltu täällä kitkerään loppuun saakka. Useastikin.
Hääparin juhla, hääpari kutsuu ketä haluaa.
Vieras saa kutsun, päättää haluaako osallistua.
Kellekään ei kuulu miksi hääpari on kutsunut juuri valitsemansa / jättänyt kutsumatta. Ei saa suuttua kutsusta.
Kellekään ei kuulu miksi kutsuttu ei osallistu häihin. Eikä siitä saa suuttua.
Kellekään ei kuulu miksi kutsuttu osallistuu häihin. Eikä siitä saa suuttua.

Tilanteesta riippuen joko menisin ilman lapsia tai en menisi. Ilman hernekasveja takaraivossa.

Et ole mielestäni nipottaja. Mitään sotilaallista kuria ei tietenkään tarvitse olla:jos vaikka kerran käy edessä katsomassa jos sisar on juuri sillä hetkellä lavalla ja muutaman kerran sanoo jotain vanhemmilleen.

Mutta en tosiaan ymmärrä sitä, että annetaan varastaa koko show. silloin on vanhemmilta käytöstavat hukassa. Lapsi pitäisi viedä pois, jos ei osaa istua paikallaan suhteellisen hiljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Jos molemmat vanhemmat haluavat nähdä esityksen, eikä ole hoitopaikkaa.. No näin meilläkin mutta sitten kun alkaa olla levottomuutta kaivetaan esim tikkari ym esiin... jolla taas hiljenee..

*oikein,lahjotaan*

Siis juu, periaatteessa samaa mieltä.

Siis oma itsekkyys menee toisten oikeuden edelle?

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun mielestä lapset saa kyllä jopa liikkua juhlan aikana, mutta ei pitää ääntä ja muuten vetää omaa showta. Ja liikkumisenkin määrä riippuu tietysti istumapaikasta, paljonko se häiritsee, mutta jos on paikassa, jossa liikkuminene ei häiritse, niin se lapsen liikkuminen on vähemmän häiritsevää kun kokoaikainen kamala edestakaisin ryntäily ja aikuisen hyssyttely ja muu toohotus. (Mä olen muuten enemmän kun kerran huomannu, että se on ne aikuiset, jotka aiheuttaa ne isot ohjelmanumerot lähtemällä juoksemaan pienen perässä, pieni kun ei montaa askelta uskalla edetä ilmnan öäänekästä perässä porhaltajaa!)

Aivan. Itse olen katsonut myös monissa tilaisuuksissa, että lapset, joilla vanhemmat heti ovat häsläämässä ISOON ÄÄNEEN oman lapsen tekemisiä, innostuvat siitä lisää. Jotenkin jotkut vanhemmat näyttävät nauttivan siitä että oma lapsi varastaa shown.

Esim. eräs kesäpaikka jossa kertyi jonoa yhteen pisteeseen. Eräs ainokainen poika, jolla molemmat vanhemmat tämän yhden kanssa siellä paikalla, seisoi ihan kuten toisetkin lapset, KUNNES vanhemmat alkoivat isoon ääneen häsläämään, SEISO NYT SIINÄ, JA JAKSATKO NYT JONOTTAA JA KOHTA PÄÄSET YM. koko ajan kauhea sepostus kunnes lapsi alkoi juosta, ihan kuten vanhemmat olivat ilmeisesti toivoneet.

Ihanaa, en siis ole ajatuksineni yksin minäkään... Ja vielä lisäisin, että jo vanha afrikkalainen sananlasku sanoi: "Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä". Mukaellen, miksi kukaan muu ei enää tunnu komentavan naapurin huonosti käyttäytyviä lapsia. Meillä komennetaan, elleivät omatkaan saa tehdä. Myös pihalla.

Kyllä minusta nykyään on niin, että kaikki komentavat mieluummin muiden lapsia kuin omiaan. Muunlainen välittäminen puuttuu nykyisin.

Alkuperäinen kirjoittaja PK:n täti:
Joo olenpa ollut sellaisissakin pk:n joulujuhlissa jossa kaikenlaisen häiritsemisen päätteeksi pikkupiltti meni kesken eskareiden jouluevankeliumin lavalle ja istahti seimeen! ja vanhemmat eivät hievahtaneetkaan paikaltaan!!!! Kuulostaa ehkä huvittavalta tilanteelta, mutta kyllä siinä oli monen eskarin juhla pilalla, kun arvaahan sen miten loppuesitys eskari-ikäisiltä tuon keskeytyksen jälkeen sujui (henkilökunta poisti sankarin lavalta ja piti sylissä loppuajan): kukaan ei enää muistanut mitä piti seuraavaksi sanoa ja tehdä ja laulunsanatkin meni vähän niin ja näin... Todella harmitti!

:o :kieh: :kieh: :kieh: :ashamed:

Selostamassani juhlassa lapsi ihan itse kyllä teki oman shown, vanhempi ei 'juossut' perässä eikä korottanut ääntään lainkaan. Hoitohenkilökunta yritti hiljentää lapsen tahtia välillä, ei vanhempi.

Miks lastenjuhlat pitää olla niin vakava paikka että vedetään herneet nenään jos lapsi ei istukkaan kiltisti paikallaan kuin tatti? Missä lapsi voi paremmin opetella juhlakäytöstä kuin pienimuotoisissa juhlissa?
Mä en ole aikoinaan voinut erityislasten kanssa kulkea missään koska kokoajan pelkäisin niiden häiritsevän toisia, he saattoivat kä käyttäytyä ei-toivottavasti. Toisaalta, mä oon just ton takia karsinut juhlia, en oo mennyt sukulaisteni häihin/hautajaisiin, koska tiedän lasteni saattavan häiritä joitakin. Yleensä juhlat ovat olleet monen sadan km päässä, enkä hoitajaa ole lapsille saanut.
Mua on häirinnyt enemmänkin juhlissa ne aikuiset, jotka pölöttävät omiaan, ryntäävät häissä käytäviä pitkin ottamaan kuvia, vaikka kuvaaja ois paikalla ja ne jotka kaikissa mahdollisissa juhlissa vetävät pään täyteen ja käyttäytyvät sen mukaisesti :/

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Toki lapsen täytyy saada olla "luova ja eloisa", mutta ei toisten juhlissa.

Samoilla linjoilla eli lapsi saa olla olla luova ja eloisa, mutta silloin kun toiset esiintyvät niin silloin annetaan heille esiintymisvuoro. Jos taapero ei sitä anna, mennään hänen kanssa kehittämään luovuutta toisaalla. Isommat taasen jaksavat ne muutaman minuutin esitykset kyllä, jos siihen on opetettu. Tietty jos esityksiä/puheita alkaa ollaa liian paljon ja liian pitkiä ei niitä tahdo jaksaa itsekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
Miks lastenjuhlat pitää olla niin vakava paikka että vedetään herneet nenään jos lapsi ei istukkaan kiltisti paikallaan kuin tatti? Missä lapsi voi paremmin opetella juhlakäytöstä kuin pienimuotoisissa juhlissa?

Mun mielestä lapsen ei tarvitse istua paikallaan välttämättä, mutta esiintymisvuoro pitää antaa toiselle. Missä hän tämän taidon parhaiten oppisikaan kuin niissä lasten juhlissa? Samoin miten kukaan voisi saada esiintymisharjaannusta, jos kukaan ei häntä katselisi? Jokainen vuorotellen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos molemmat vanhemmat haluavat nähdä esityksen, eikä ole hoitopaikkaa.. No näin meilläkin mutta sitten kun alkaa olla levottomuutta kaivetaan esim tikkari ym esiin... jolla taas hiljenee..

*oikein,lahjotaan*

Esim. isompien lasten koulujen joulujuhlassa. Pitääkö vanhempien jättää isomman muksun esitys, koska pikkusisar ei jaksa. Mä ainakin yritän kaikkeni lahjomisesta alkaen, jotta pystyn ne näkemään. Siis ihan niiden isompien sisarten takia, en itseni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

*oikein,lahjotaan*

Saaako muut sit olla itsekkäitä? Saako aikuiset olla itsekkäitä ja juoda alkoholia ja kaljaajne juhlissa, joissa vielä paikalla lapsia.. jne kyllähän häiriötä voi tuottaa moni muukin kuin lapsi, lapsen häiriöt on viattomia aikuisten esim torailuun verrattuna. Mitä kuuluu joissakin juhlissa olevan..

Mulla vähän meni pasmat sekaisin jokunen vuosi sitten eräissä ristiäisissä, joissa alkoi alkoholitarjoilu heti, kun pappi ja mummot oli saatu ovesta ulos... Siis tuli sellainen tunne, että mitäs vauvan juhlasta, kun samalla vaivalla voi pitää ryyppäjäiset kavereiden kesken. Öttismönkiäisen kirjoitus muiston mieleen toi...

Mun mielestä lasten pitää olla tasa-arvoisia.Eli jos on isomman sisaruksen joulujuhla esim. niin sillon se isompi on pääosassa. Pienempi loistaa vuorostaan joskus muulloin.Eli olen samaa mieltä ap:n kanssa.

Mulla vähän meni pasmat sekaisin jokunen vuosi sitten eräissä ristiäisissä, joissa alkoi alkoholitarjoilu heti, kun pappi ja mummot oli saatu ovesta ulos... Siis tuli sellainen tunne, että mitäs vauvan juhlasta, kun samalla vaivalla voi pitää ryyppäjäiset kavereiden kesken. Öttismönkiäisen kirjoitus muiston mieleen toi...

Tosi tökeröä.Siis ylipäätään tarjota RISTIÄISISSÄ alkoholia

Yhteistyössä