Sanokaas miten kannattaisi maustaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CousCous
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

CousCous

Aktiivinen jäsen
29.04.2006
1 004
0
36
Olen aina tehnyt karjalanpaistin sian- ja naudanlihasta.. saatiin hirvenlihaa ja olen parhaillaan pistämässä uuniin ns. karjalanpaistia mutta seassa on hirveä ja sikaa.. (ja porkkanaa, sipulia, hillosipuleita)
Miten maustaisitte hirvenlihan?

Nyt siinä on vasta suolaa, pippuria, lihaliemikuutio ja pari laakerinlehteä kellumassa..
Mitäs vielä laittaisitte?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
mun mielestä noi riittää... mutta en ole mikään asiantuntija =)
Minustakin nuo riittää ihan hyvin. Jos jotain muuta haluaa, niin laittaisin ehkä rosmariinia tai katajanmarjoja.

Katajanmarjoja meiltä ei löydy, rosmariinia löytyy, mutta sopiikohan se tuohon.. se on niin voimakas mauste ettei sitä mihin tahansa ruokaan uskalla testaillakaan.. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja mokoma:
Katajanmarjoja meiltä ei löydy, rosmariinia löytyy, mutta sopiikohan se tuohon.. se on niin voimakas mauste ettei sitä mihin tahansa ruokaan uskalla testaillakaan.. :whistle:
Rosmariini on tosiaan vahva mauste ja sitä kannattaa käyttää vain, jos sen mausta tykkää. Silloinkin varsin pieninä määrinä.

Ehkäpä mä nyt kelpuutan tuon tuollaisenaan ja pistän uuniin hautumaan.. ekaa kertaa teen hirvenlihasta ruokaa (monesti olen kyllä syönyt muiden tekemänä ) joten jännityksellä odotan miltä tuo tulee maistumaan.. :whistle:
Olikohan tuo possu ihan ok veto hirven kaverina..? Kun hirvenlihaa oli sen verran vähän että jotain lihaa oli pakko laittaa sekaan jotta tulee riittävästi sapuskaa..

Ehkäpä mä nyt kelpuutan tuon tuollaisenaan ja pistän uuniin hautumaan.. ekaa kertaa teen hirvenlihasta ruokaa (monesti olen kyllä syönyt muiden tekemänä ) joten jännityksellä odotan miltä tuo tulee maistumaan.. :whistle:
Olikohan tuo possu ihan ok veto hirven kaverina..? Kun hirvenlihaa oli sen verran vähän että jotain lihaa oli pakko laittaa sekaan jotta tulee riittävästi sapuskaa..

Possu ja hirvi sopii hyvin yhteen kun hirvi on niin vähärasvaista niin possu antaa siihenki hieman sit mehukkuutta :D

Käristyskin kävi mun mielessä.. olis ollu ihana syödä kunnon käristystä perunamuussin ja puolukkahillon kera... mut tosiaan lihaa ei ollut niin paljoa että olisin saanut riittävästi sapuskaa pelkästä hirvenlihasta joten päädyin tälläseen "karjalanpata" versioon..

Mä vähän arvelinkin että possu vois sopia ihan hyvin, naudanlihaa jotenkin vierastin hirven lisukkeeksi vaikka kai sekin olisi jotenkin toiminut?

Mites muuten, saako tota hirvenlihaa ihan jostain citymarketin pakastealtaastakin jos sitä käristystä joskus kaipais..? En tosiaan ole koskaan etsinyt kyseistä lihaa enkä tehnyt siitä mitään.. mutta olisihan se kiva saada vaihtelua ruokalistoihin..
Tuntuu että meillä samat 10 ruokalajia pyörii kuvioissa, joskus harvoin tulee tehtyä jotain vähän erilaista kun kaipaa vaihtelua..

Mites muuten, saako tota hirvenlihaa ihan jostain citymarketin pakastealtaastakin jos sitä käristystä joskus kaipais..? En tosiaan ole koskaan etsinyt kyseistä lihaa enkä tehnyt siitä mitään.. mutta olisihan se kiva saada vaihtelua ruokalistoihin..
Tuntuu että meillä samat 10 ruokalajia pyörii kuvioissa, joskus harvoin tulee tehtyä jotain vähän erilaista kun kaipaa vaihtelua..
Riippuu varmaan kaupasta. Meidän Cittarissa on ollut riistakäristystä, jossa myös hirveä. Hirven paisteja oli ihan hiljattain Cittarin pakastealtaassa. Samoin poron sisäpaistia ja ulkofileitä. Saksanhirveä löytyy kans.

Laita lihat paloiksi sekoita niihin(noin 1,5kg lihaa)vehnäjauhoa 4-5rkl laita amerikan pekonikoko siivuja päälle laita voita noin 100g joukkoon ja uuniin että rasva sulaa ja sekoittelet silloin tällöin että rasvassa lihat ja jauhot ruskistuu.Kun on ruskeankastikkeen väristä rasvatut jauhot noin tunti menee aikaa tähän alusta.niin poista silavanpalaset ja laita maun mukaan timjamia(tosi hyvä mauste hirvenlihalle)1dl kermaa vettä yli lihojen peitto maun mukaan suolaa.Sekoita ja anna olla uunissa 175 astetta vielä tunnin.Kastike saa muhia ja kypsyttää lihaa vielä.Lapsena häpesin kun meillä oli vaan hirvenlihaa,kun isä metsästi.Nyt olen ylpeä kun poikani metsästää ja saan äidin reseptin mukaan tehdä itse perheelleni joulukastikkeen imelletyn perunalaatikon kanssa. Hyvää Joulua!

Yhteistyössä