Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Mua kiinnostaa, onko lapsi nyt alkanut"oireilla" tai olla erilainen? Onko lapsi aina ollut "hankala" vai onko se nyt uusi ilmiö? Jos nuo kuvaamasi ongelmat on hiljakkoin alkaneet, niin kyseessä on se 6-v uhma. Se voi olla raju ja raastava.
No on sillä sisua ollut aina. Mutta ei nyt ihan tässä määrin kyllä olla taisteltu, mitä nyt: tää tekopillitys on ainakin ihan uusi juttu, ja nää "Kukaan ei rakasta mua!" raivarit. Paiskoo ovia niinkuin pahemmatkin murkkuikäiset, sörkkii puuroansa lautasella "Yök!! Puuro on
ällöä!!!!
Tosi sellasia juttuja, etten oikein tiedä, mistä on edes oppinut..
Minusta tuo kuulostaa uhmalta. Tyypillinen 6-vuotias. Joillakin se tulee noin vahvana. Jotkut takertuu ja pillittää, toiset raivoaa ja karjuu. Kysyin neuvolasta ja eskarista neuvoja omalle lapselleni, kun meillä alkoi arki olla aika työlästä. Epäilin kykyjäni, osaamistani, jaksamistani, kaikkea... Kuvittelin kilahtavani just tai lemppaavani pojan pellolle rääkymästä, kiusaamasta ja tuhoamasta.
Mulle sanottiin, että se on hyvä merkki, kun lapsi uskaltaa raivota kotona. Se on merkki turvallisista vanhemmista kuulemma. Ja mää olin kuvitellut, että olen ite pilannut kaiken ja poika vihaa jo mua. Mua tsempattiin ja neuvottiin edelleen pitämään asettamamme rajat ja antamalla huonosta käytöksestä huonoa seuraamusta ja hyvästä hyvää. (ja se hyvä voi olla rapsutus, hali, kiitos, kirjastoreissu...) Ja toki semmosesta tyhjänpäiväisestä narinasta ei kannata ees välittää.
Omaa aikaa ja huomiota neuvottiin edelleen antamaan. Vaikka se sillä hetkellä kuulosti vaikealta. Mietin välillä, että on se hölmöä lähteä kalastamaan tai uimaan pojan kans kaksin kaiken raivoamisen ja taistelujen jälkeen. Silti vein tai mies vei.
Lapsi tasaantui ekaluokan syksyllä. Muuttui ihan erilaiseksi.
:heart: Nyt asioista voi keskustella ja poika ymmärtää ja kuuntelee perusteluja, eikä sylttää heti kuuntelematta loppuun. Lapsella on tulinen luonne ja edelleen kiihtyy ja on itsepäinen, mutta meillä menee nyt kivasti. Jaksamista arkeen!