Sanokaa nyt että olen vaan ylihysteerinen! Vai mitä te tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja laalaa:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti :
Tuota hierontaa voisin kyllä kokeilla. Netistä olen googlettanut ja huomannut että monilla on ollut tuollaisia yhtäkkisiä vihlaisuja päässä, jopa vuosia. Ja usealla johtunut niskoista. Mietityttää vaan että voiko tuon ikäisellä jo niskat kipuilla.... vihlaisu on muuten aina täsmälleen samassa kohtaa eikä kipupiste siis vaihda paikkaa.
Onkohan tytöllä huono tyyny tai nukkumisasento? Tai onko hänellä tapana tehdä jotain pitkiä aikoja huonossa asennossa - piirtää, katsoa televisiota?

Toisaalta kipu voi myös aiheuttaa sen että tyttö varoo joitain asentoja tai jäykistelee niskaansa ja se taas sitten pahentaa sitä lihasjäykkyyttä.

Nyt kun mietin niitä hetkiä kun vihlaisu on tullut, niin esimerkiksi nämä tilanteet:

Tyttö on ollut kyykyllään hiekkalaatikolla ja jotain hiekkakakkua väsäsi. Yhtäkkiä parahti itkemään. (Tämä oli muuten eka kerta kun tuota oli.)

Tyttö on ollut hyppäämässä sänkyyn ja vihlaisu tuli.

Tyttö tekin palapeliä sängyllään ja yhtäkkiä vihlaisi.

Ei mulle kyllä aivokasvain ensimmäisenä tulisi mieleen, tuntuu, että silloin se pää on kyllä ihan kokoajan sitten todella kipeä. Miten se kipu sitten menisi välillä ohi kun ei se kasvain kuitenkaan välillä häivy? Itse uskoisin tuohon lihaskipuun kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tää on nyt se,mitä et halua kuulla. Mun ystävän lapsella oli kans ajoittaista,kovaa päänsärkyä jonka arveltiin johtuvan aiemmasta häkämyrkytyksestä. "kohtauksia" jatkui n.kuukauden,jonka jälkeen ne katosivat. Puoli vuotta tämän jälkeen tytöllä alkoi ilmetä tasapaino ongelmia. Aivokasvain löytyi siis reilu 6kk päänsärkykohtausten jälkeen. Ikää tytöllä oli himpun alle 3v.

Oliko lapsella pitkäkestoista se särky vaiko vain pelkkiä vihlaisuja? Miten voi nyt? Vai selvisikö?

hänellä oli sellaisia muutaman minuutin kestäviä kipukohtauksia. Ensimmäisen kasvaimen hän voitti,mutta vuoden kuluttua syöpä tuli takaisin niin rajuna että hän menehtyi.

Tuota hierontaa voisin kyllä kokeilla. Netistä olen googlettanut ja huomannut että monilla on ollut tuollaisia yhtäkkisiä vihlaisuja päässä, jopa vuosia. Ja usealla johtunut niskoista. Mietityttää vaan että voiko tuon ikäisellä jo niskat kipuilla.... vihlaisu on muuten aina täsmälleen samassa kohtaa eikä kipupiste siis vaihda paikkaa.
Onkohan tytöllä huono tyyny tai nukkumisasento? Tai onko hänellä tapana tehdä jotain pitkiä aikoja huonossa asennossa - piirtää, katsoa televisiota?

Toisaalta kipu voi myös aiheuttaa sen että tyttö varoo joitain asentoja tai jäykistelee niskaansa ja se taas sitten pahentaa sitä lihasjäykkyyttä.
Nyt kun mietin niitä hetkiä kun vihlaisu on tullut, niin esimerkiksi nämä tilanteet:

Tyttö on ollut kyykyllään hiekkalaatikolla ja jotain hiekkakakkua väsäsi. Yhtäkkiä parahti itkemään. (Tämä oli muuten eka kerta kun tuota oli.)

Tyttö on ollut hyppäämässä sänkyyn ja vihlaisu tuli.

Tyttö tekin palapeliä sängyllään ja yhtäkkiä vihlaisi.
Olisko noi sellaisia tilanteita kuitenkin että se niska on vähän niinkuin jäykistyneessä asennossa?

Mä en nyt ihan tuohon aivokasvaimeen tästä yhdestä pelottelutarinasta huolimatta heti uskoisi. Eikä oikein ole järjeä antaa särkylääkettäkään jos ne kivut on vain tuollaisia hetken vihlaisuja.

Mutta hyvä kuitenkin että jos pahenee niin pääset lääkäriin. Kyllä mä uskon että kunnalliset lääkärit on ihan yhtä hyviä kuin yksityisetkin, ja ne laittaa jatkotutkimuksiin jos tarvitsee :)

Todellakin toivon ettei tämä mitään vakavaa olisi. :/ Kyllä minulle lääkäri sanoi että kipu olisi toisenlaista ja kovempaa/pidempikestoista jos olisi kyseessä aivokasvain tmv. Mutta minkäpä sitä omalle mielelleen voi.... :ashamed: Pelko on jossain niin syvällä etten siitä ihan helpolla irti pääse.

No kyllä mä tajuan että sitä pelkää just sitä pahinta kun on lapsi kyseessä :/ Ei kai sitä auta muu kuin uskoa lääkäreitä ja kokeilla just vaikka tuota hierontaa.

Sit mä miettisin että auttaisko ne testit sitten kuitenkaan, jos se kipu vain jatkuisi. Että jos mitään ei löytyisi niin uskoisiko sitä että se ei ole vakavaa? Vai arvelisiko vain että ei VIELÄ näy testeissä tai kuvissa tai että jossain on jotain jäänyt huomaamatta...

Kuitenkin lasten syövät on ihan tosi tosi harvinaisia. Niistä vaan aina puhutaan kun se on niin surullista ja vaikea ymmärtää, mutta varmaan 99 prosenttia syövistä tulee kuitenkin keski-ikäisille ja sitä vanhemmille ihmisille. Ja aivokasvaimet on vielä muutenkin harvinaisia, aikuisillakin. Päänsärky sen sijaan on tosi yleistä!

No kyllä mä tajuan että sitä pelkää just sitä pahinta kun on lapsi kyseessä :/ Ei kai sitä auta muu kuin uskoa lääkäreitä ja kokeilla just vaikka tuota hierontaa.

Sit mä miettisin että auttaisko ne testit sitten kuitenkaan, jos se kipu vain jatkuisi. Että jos mitään ei löytyisi niin uskoisiko sitä että se ei ole vakavaa? Vai arvelisiko vain että ei VIELÄ näy testeissä tai kuvissa tai että jossain on jotain jäänyt huomaamatta...

Kuitenkin lasten syövät on ihan tosi tosi harvinaisia. Niistä vaan aina puhutaan kun se on niin surullista ja vaikea ymmärtää, mutta varmaan 99 prosenttia syövistä tulee kuitenkin keski-ikäisille ja sitä vanhemmille ihmisille. Ja aivokasvaimet on vielä muutenkin harvinaisia, aikuisillakin. Päänsärky sen sijaan on tosi yleistä!

Todella suuri :hug: sinulle!!!! :heart:

Ja tuokin on totta; olen sellainen ihminen että vaikka miljoonat testit tehtäisiin niin hetkellisesti helpottaisi mutta sitten kuitenkin alkaisin pähkäilemään juuri ylläolevia asioita. :/

Suvussamme ei ole syöpää, ei kummankaan puolelta. En siis tiedä yhtään ihmistä jolla olisi ollut kasvain/syöpä.... sukua tarkoitan. Perinnöllistäkään ei voi olla.

Ja MITÄÄN muuta oireita ei tosiaan ole ollut. Luin jostain myös että virheellisesti ihmiset kuvittelevat että päänsärky on AINA aivokasvaimen ensioire/yleisin oire vaikkakin esimerkiksi epilepsiakohtaukset ovat kaikkein yleisimpiä. Ja pääkipu melkeimpä viimeisten joukossa.

Silti sitä aina kaivaa sen pahimman mahdollisimman vaihtoehdon pelättävien joukosta. :/

Tai kuljetetaanko lasta autossa, jossa ilmastointi säädetty kylmälle? Altistuuko vedolle jossain muualla?

mulla sama juttu vaikkakin olen aikuinen =/ mut tosiaan vihlasuja tulee,välillä vaan pyöryttää ja tuntuu päässä oudolta. Migreeniksi sanovat,lääkkeet tehottomia vaikka vasta määrättiin taas vaihteeksi uudet. Suvussa kasvaimia kuten myöskin migreeniä. Lapsillani ei ole mitään ollut pienenä joten ei tästä nyt tainnu apua olla =/ ottaisin sinuna yhteyttä vaikka lastenpolille ja vaatimalla vaadit tutkimuksia uudelleen!

Vielä tuosta itkusta; tyttö on todella herkkä itkemään ja saattaa parahtaa hyvinkin valtavaan itkuun esimerkiksi jos näkee telkkarissa näkee jotain mielestään surullista. Kivun määrää on siis vaikea arvioida tuosta itkustakaan. :/

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Ehdottomasti LAPSIIN erikoistuneelle YKSITYISELLE! Yksityisellä tehdään mistä maksetaan. Eli kunhan tarpeeksi pyydät, ne tekee herkästio kaikenlaisia testejä ja kuvauksia kun vaan maksat! Ovat muutenkin pätevämmän oloisia kuin yleiset.

Hoitajana voin sanoa, että aikamoni lääkäri, joka tekee yleisissä sairaaloissa töitä tekevät myös yksityispuolella töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja +0+0+0+:
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Ehdottomasti LAPSIIN erikoistuneelle YKSITYISELLE! Yksityisellä tehdään mistä maksetaan. Eli kunhan tarpeeksi pyydät, ne tekee herkästio kaikenlaisia testejä ja kuvauksia kun vaan maksat! Ovat muutenkin pätevämmän oloisia kuin yleiset.

Hoitajana voin sanoa, että aikamoni lääkäri, joka tekee yleisissä sairaaloissa töitä tekevät myös yksityispuolella töitä.

Juu, tämän tiedän minäkin.

Suurin osa näyttäisi olevan sitä mieltä ettei tämä nyt ehkä kuitenkaan ihan aivokasvain olisi? Miten pää tutkitaan? Onko se aina magneettikuvaus vai onko muitakin vaihtoehtoja? Kuinkahan nopeaa tuollaiseen pääsisi ja pääseekö vaan jos äidillä kova huoli?

Päänsärkyyn voi olla niin monia syitä että ei kannata sitä pahinta heti pelätä. Ja kuvaustesi perusteella kyseessä ei ole edes kunnon päänsärky vaan pelkkiä vihlaisuja. Valittaako lapsi muuten päätään? Lihaksiin liittyvää minäkin epäilisin.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Oletko kokeillut syöttää särkylääkettä? Jos on lihaskivusta kysymys niin silloinhan panadolin pitäis auttaa. Syötä vaikka 2-3pvää pamolia 3krt/vrk, ja jos kipu jatkuu niin vie uudestaan lääkäriin, sanot että haittaa tytön elämää liikaa kun ei särkylääkkeetkään auta.

:wave: tätä minäkin kokeilisin! eli vaikka 3pv kuuri Panadolia ja jos oire helpottaa niin kyseessä lienee lihaskipu.
Onko lapsella muuten millainen tyyny eli että on oikean korkuinen? Meidän tytöllä tulee korvan alusta/niska kipeäksi jos nukahtaa autoon ja pää retkottaa huonosti...

Alkuperäinen kirjoittaja tri hiiva:
Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Oletko kokeillut syöttää särkylääkettä? Jos on lihaskivusta kysymys niin silloinhan panadolin pitäis auttaa. Syötä vaikka 2-3pvää pamolia 3krt/vrk, ja jos kipu jatkuu niin vie uudestaan lääkäriin, sanot että haittaa tytön elämää liikaa kun ei särkylääkkeetkään auta.

:wave: tätä minäkin kokeilisin! eli vaikka 3pv kuuri Panadolia ja jos oire helpottaa niin kyseessä lienee lihaskipu.
Onko lapsella muuten millainen tyyny eli että on oikean korkuinen? Meidän tytöllä tulee korvan alusta/niska kipeäksi jos nukahtaa autoon ja pää retkottaa huonosti...

Voisinhan tuota kokeilla mutta kun välissä voi olla jopa viikko ettei vihlaisuja tule. Joten missä vaiheessa osaisin tuota Panadolia antaa?

Mulla itselläni on tuollaisia vihlaisuja, eikä niille ole löytynyt mitään syytä. Isäni kärsii samasta vaivasta. Kumpikaan emme sairasta migreeniä, vaikka päätä molemmillä särkeekin usein.
Juurikin äkillisiä vihlaisuja päähän jotka on ohi tosi nopeasti mutta sen hetken sattuu niin että meinaa näkö mennä. Tulevat ihan varoittamatta, eivätkä niinkään missään tietyissä tilanteissa.
Mutta ovat ilmeisesti ihan vaarattomia kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Mulla itselläni on tuollaisia vihlaisuja, eikä niille ole löytynyt mitään syytä. Isäni kärsii samasta vaivasta. Kumpikaan emme sairasta migreeniä, vaikka päätä molemmillä särkeekin usein.
Juurikin äkillisiä vihlaisuja päähän jotka on ohi tosi nopeasti mutta sen hetken sattuu niin että meinaa näkö mennä. Tulevat ihan varoittamatta, eivätkä niinkään missään tietyissä tilanteissa.
Mutta ovat ilmeisesti ihan vaarattomia kuitenkin.

Voi kiitos sinulle. :hug: On siis toivoa että olisi ihan vaaratontakin. Onnistuin saamaan itselleni migreenikohtauksen kun täällä huolehdin asiaa. :/

Aurinkoista kesää sinulle ja kaikille vastanneille. :flower:

Mitä ne yksityisellä tekee toisin kuin kunnallisessa.... kun koskaan en ole yksityisellä käynyt niin en tiedä.

erikoislääkäri oikeesti kiinnostunut.tutkii niin kauan että syy selviää. ja saa sitä enemmän rahaa ja kaikki tyytyväisiä.
eli yksityiselle!
kunnallisella toivotaan vaan, että jonot ei kasva ja nopeesti pois.
t.sairaanhoitaja kunnalliselta

Perusteellisestihan lapsesi on tutkittu. Ei tuo oireisto vaikuta migreeniltä eikä aivokasvaimelta vaan joltain muuta.

Jos lähdettäisiin tuon epäilysi perusteella sulkemaan pois aivokasvainta, tulisi lapsellesi tehdä pään alueen leikekuvaus. Tuossa kuvauksessa tulee niin kauhean korkea määrä säteilyä, että pienen lapsen altistaminen sille ainoana perusteena äidin mielen rauhoittaminen olisi mielestäni väärin ja epäeettistä.

Mahdollisimman huoletonta kesää! :)

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä