Sanokaa ny ristus, kuinka tän ½!"#¤%&/ närästyksen saa aisoihin?!

"memmuli"
Kunnon lääkityksellä.
Mitä sitä turhaan kärvistelemään kun on turvallisia lääkkeitä. Itse tosin en sitä tiennyt viime raskaudessa ja sain oksentaa verta ennen ku tajusin pyytää apua lääkäriltä. Loppuraskaus menikin sit ilman närästystä (rv16->).

1. karsit ruokavaliosta kaiken närästystä aiheuttavan.
2. Otat Gavisconia. Jos ei auta, ota rennietä pariksi.
3. Jos ei toimi, otat huomenna puhelun neuvolalääkärille ja juttelet sille asiasta. Raskausaikanakin voi käyttää muitakin lääkkeitä, mut niistä vaan pitää keskustella lääkärin kanssa (ovat reseptillä). :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24311868:
1. karsit ruokavaliosta kaiken närästystä aiheuttavan.
2. Otat Gavisconia. Jos ei auta, ota rennietä pariksi.
3. Jos ei toimi, otat huomenna puhelun neuvolalääkärille ja juttelet sille asiasta. Raskausaikanakin voi käyttää muitakin lääkkeitä, mut niistä vaan pitää keskustella lääkärin kanssa (ovat reseptillä). :)
Emmä tiiä mikä mua närästää...tuntuu, että kaikki? En oo kyllä mitään apteekin reseptittömiä lääkkeitä kokeillu, en oikein tykkää lääkkeistä muutenkaan, jos jollain kotikonstilla kokeilis ensin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24311899:
Emmä tiiä mikä mua närästää...tuntuu, että kaikki? En oo kyllä mitään apteekin reseptittömiä lääkkeitä kokeillu, en oikein tykkää lääkkeistä muutenkaan, jos jollain kotikonstilla kokeilis ensin..
Gaviscon on siitä hyvä lääke, ettei varsinaisesti ole lääke (ei imeydy mihinkään). Tekee vain suojaavan vaahdon tuonne mahanportille. Sitä käytetään myös ihan pienillä refluksivauvoilla, mun esikoisellakin siitä lähtien, kun se oli 2 kk (aina 6 kk asti). Turvallisuusluokka (vaimikäseoli) raskausaikana on B, mutta meidän neuvolalääkäri vuosi sitten tarkisti miksi, ja syy oli ihan mitätön (saattaa vanhemmiten aiheutaa jatkuvast käytettynä jotakin muistin huononemista. Noh... jos käytät raskausajan, ei pitäs olla tuota huolta. ;)).

Rennie on muuten ok, närästyslääkkeistä lievin. Mutta se sisältää sokeria, joten jos on rd, tuo seikka kantsii tiedostaa. :)

Närästäviä ruokia on yleisesti sipuli, paprika, suklaa, kahvi, punaviini, mausteiset ruoat. Sit on toki yksilöllisiä vaihteluita, mutta mulla raskausaikana tuntui olevan lähinnä sen mahankasvusta aiheutuvaa (alkoi sillä sekunnilla, kun menin maate, loppui, kun nousin ylös), joten siihen ei auta kuin lääke. Mutta raskausaikanakaan ei saa antaa korventaa liian pitkään (tuon neuvon sain itsekin lääkäriltä), vaan pitää ottaa ennemmin lääkettä. :)

Viimeksi muokattu:
"kirsi"
mulla ei mitkään renniet, samarinit, saatikka perunajauhot sun muuta auttaneet joten sain ihan reseptillä lääkäriltä somacia. Ja sehän nyt reseptivapaana 20mg, mulla oli silloin 40mg. Ja teratologisesta vielä varmistin kuitenkin, vaikka erikoislääkäri määräs, niin oli ihan ok sitä syödä :)

Tuohon närästykseen auttaa synnytys.

Mulla oli tokassa raskaudessa ihan käsittämätön närästys likipitäen koko ajan, esikosien aikana 'vain' viimeisellä kolmanneksella. Mä kävin läpi ihan kaiken mitä apteekista sai ja luontaiskonstit päälle ja yhtäaikaa kaikkia. Ei niin ei.

Mantelit voivat auttaa, Gaviscon oli toinen joka auttoi hetken aikaa joten sitäkin voinen siis suositella.

Yhteistyössä