Sanokaa mulle että mun vauva on ihan normaali! :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielensä pahoittanut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielensä pahoittanut äiti

Vieras
Minulla reilu 3kk ikäinen vauva, 64cm ja n. 7 kg. Kaikki aina joka paikassa päivittelevät, miten iso vauva minulla onkaan. Ohhoh, onpa pulleat posket, ohhoh, onpa hyvin syönyt, ohhoh, tuo ei varmaan mahdu edes neuvolan käyrille! Eivät ihmiset pääsääntöisesti varmaankaan mitään pahaa tarkoita, mutta minua loukkaa se, että ihmiset naureskelevat vauvalleni. Eihän aikuiselle ihmisellekään sanota päin naamaa, että onpas Ritvalle näköjään tullut taas kaksoisleukaa lisää sitten viime näkemän, ja reisiinkin läskiä. Olenko minä nyt sitten ruokkinut vauvaani liikaa, kun niin muka läskistyy? Kohta alan uskoa, että vauvani todella on järkälemäinen jättiläinen ja hillitön läskikasa, kun kaikki niin kovin ihmeissään ovat hänen kasvustaan ja poskistaan. Jatkuvasti tulee paha mieli, kohta en varmaan halua viedä vauvaani enää kenellekään näytille.

Mitä tämä nyt on? Onko vauvani oikeasti kamalan iso?

Sinä loukkaannut nyt herkästi, kun ne nuo hormonit jyllää! Ei ihmiset pahalla sano, sanovat vain. Sinulla on vallan normaali ja varmasti ihana vauva!!! Toiset vauvat on pulleita, toiset hentoja, toiset pitkiä, toiset pätkiä, ja kaikki samanarvoisia!
Nautit nyt vaan vauvastasi!!!

Voi ihanaa kun vauva on pullea, niin kuuluukin olla!

Meidän vauva on kuulema "rimppakinttu". "Pidä nyt huolta että aina annat rintaa kun vain pyytää kun on noin pieni." Juu juu... syö kuin pieni porsas, kiitos kysymästä.

Kyllä se ihmisten standardisointi pitää aikaisin aloittaa :(

Meidän pojalla samassa iässä samat mitat, paitsi pituutta 1 cm vähemmän ja painoa 100 g enemmän. Pelkällä rintamaidolla kasvoi ekat 6kk että ei siis voinut edes liian iso olla kun ei rintamaitoa voi mitenkään liikaa syödä. Hyvää ne komentit varmaan vaan tarkoittaa!

Mun vauva oli kolmen kuukauden iässä 8,3 kg ja 67,5cm. Lohduttaudu siis sillä että on niitä isompiakin. Siis oli ton 7kg ja 64cm jo kakskuukautisena...

Ihan oli rintaruokinnalla ekat 6kk ja sain kyllä kuulla kommenttia että ruoka-aikana on kotona oltu. Ole ihan rauhassa ja tyytyväinen että olet osannut antaa tarpeeksi ravintoa kasvavalle vauvalle! Ei ne kommentoijat pahaa tarkoita. Meidän vauva on jo 1v 10kk taapero ja hyvin sopusuhtainen (ollut koko vauva ajan pituus/painosuhde hyvä), mutta hyvin pulleaposkinen.

No kyllä muakin varmaan alkais pidemmän päälle ottamaan pannuun. Sano ens kerralla pokkana takasin, että "et sinäkään mikään keijukainen ole!". :P Mua raivostutti sillon raskausaikana kaikki ihmisten kommentit "isosta mahasta" ja lopulta taputin yhtä työkaveria mahalle takasin ja totesin, että taitaa täälläkin olla vähän lisäystä... Kauheeta, tiedän, mut jumalauta sitä voi toisten mahoja ja lapsia kommentoida ihan miten sattuu! :/

Älä suotta pahoita mieltäsi kommenteista, vauvoissa on se erikoisuus että kaikki mallit (kuten pullerot, rimppakintut, pitkät, pätkät) ovat oikeasti suloisia! Oisko niin, että sinulla on hormonitoiminta on vielä sellaisilla kierroksilla, että viattomatkin kommentit kuulostavat pahalta... Unohda koko juttu ja nautiskele vauvasta.

Mun vauvani kulki aina painossa alakäyrillä, mutta siitä huolimatta oli hyvin pulleat posket. Ja joka paikassa sai kuulla, on tainnut olla ruoka-aikana kotona kommentteja. Ei ihmiset oikeasti osaa katsoa onko joku pullea tai ei, ja parempi kun ruokaa menee, nenä-mahaletku syömisvaikeuksista kärsivillä se vasta ikävää onkin.

Meillä kun päivitellään että on isoja lapsia, siis vauvoja. Niin johtuu siitä, että me toimme kotiin keskosen, jolla ei ollut pätkääkään sitä lihaa eikä läskiä siinä ympärillä.
Ja ei olisi pätkääkään haitannut, että olisi ollut iso vauva.

Ja nyt kun oma se keskonen on vihdoin saanut vauvan pyöreyttä niin ollaan siitäkin vaan onnellisia. Mutta siun vauvelisi on täysin normaali. Painoissa on huimia eroja. Eikä aina tarvitse mennä käyrillä, mikäli ei puhuta miinus käyristä, se on oma lukunsa.

Joten vedä syvää henkeä ja rentoudu. Taatusti sinulla on söpö pienokainen.

Ihania kommentteja, kiitos! Kyllähän mä sen toki tiedän, että vauvani on normaali, eikä itse asiassa edes ihan yläkäyrällä, mutta täytyi sitten täältä kalastella lohdutuksen sanoja, kun kaikki muut vaan tökkivät rakkaan pikkuiseni "läskejä".

Sekin tästä asiasta tekee kipeän, että vauvani ei ole täys- vaan osittaisimetyksellä, mikä siis on ollut mulle alusta asti suuri suru, ja ehkä arviolta n. 75% ruoasta on korviketta. Tuntuu, että täysimetettyjen vauvojen pulleus on suorastaan kunnia-asia ja hieno merkki maidon riittävyydestä, niinkuin onkin!, mutta sitten kun vauva on pulloruokinnalla, rivien välistä välittyy sellaista viestiä, että "mahtaakohan se ihan noin paljon korviketta tarvita, ettet nyt vain turhaan sitä lihota..." Voi huokaus, minkä minä sille voin, että toisen ruokahalu on hyvä. Väkisin en ole syöttänyt, eikä vauvaa voi laihdutuskuurillekaan laittaa. Voi kun mentäiskin täysimetyksellä, niin osaisin ehkä olla asiasta ylpeä, nyt tuntuu että joudun pyytelemään anteeksi, kun taas annan vauvalleni pullosta...

Ja kukas niistä hormoneista mainitsikaan? Ehkä tämä on juuri sitä hormonimyrskyä edelleen, sitä onkin ollut riittämiin! :D

Meillä yksi pojista oli 2kk iässä 7.5kg ja 62cm ja 4kk iässä mitat oli jo 9.5kg ja 69cm.
En muista, että sen kummemmin kukaan olisi puuttunut kokoon. Kyllä se paino alkoi tasaantumaan, kun liikkeelle lähti ja nyt on 11v jopa liian laiha.

Olisitpa nähnyt mikä pikku possu se meidän esikoinen oli vauvana :D Saihan tuota kuulla, että on tainnu tyttö olla ruoka-aikana kotona mutta se oli lähinnä hyväntahtoista huulenheittoa :) Normaalia se on olla pyöreä vauvana, toiset vaan on vähän pyöreämpiä kuin toiset ja siitä se tasoittuupi ajan kanssa.

Hei kuule, mun vauvani oli 3kk ikäsenä 65 cm ja 8260 g että ihan normaalin kokonen sunkin vauvasi on =)
Kyllähän tuota meidänkin possukkaa ruukataan ihmetellä ja päivitellä sen kokoa, mutta minkäs teet, nää meidän yksilöt näköjään tuppaavat kasvamaan ihan hillitöntä kyytiä pikkuisina :heart:

Minulla on yksi lapsi joka on nyt 1.5v. Olen saanut huomata myös sen miten elämän julmuus alkaa jo tosiaan aikaisessa vaiheessa. Nimittäin äitien tapa arvostella toisten lapsia on ihan uskomatonta! Äitien kesken päivitellään ja haukutaan jonkun äidin lasta -miten se säälittää kun on niin iso pää ja varmaan tulee jo päivädissa kiusattu jne jne... Olen ihan oikeasti järkyttynyt miten julmia ihmiset osaa olla haukkuessaan jo niiin pieniä viattomia ihmisiä!

Ni ja sitten jos on pieniä vauvoja/ lapsia niin kysellään että ruokitaanko niitä ollenkaan...

Ikänä ei ole hyvä. Mutta toisesta korvasti sisään ja toisesta ulos. Kunhan vauva kasvaa tasaisesti ja saa ruokaa niin kaikki hyvin.

Onko sillä koolla muka niin väliä. Toiset on isompia, toiset pienempiä ja toiset jotain siltä väliltä.

Ihan yhtä rakkaita, pieniä ja suloisia nämä kullannuput ovat silti.

Yhteistyössä