Sanokaa,monestikko mä palautan tuon tytön tuonne sänkyyn?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23182395:
Mä olen kyllä tytsin kanssa täysin samaa mieltä, vaikka se ei olis koskaan lasta nähnytkään.

Jos lapsi itkee yksin sängyssään, se tuntee olonsa turvattomaksi tai yksinäiseksi ja on aina vain vaikeampi saada se nukkumaan siellä "helposti".
Mikä siinä oikein on, ettei omaa lasta voi hetkeä silitellä ja rauhoittaa siihen levolliseen yöuneen?

No katos kun tää on kisa. Ja se pitää voittaa. Aikuisen. Hinnalla millä hyvänsä. Voittaa voittaa voittaa. Ettei vaan lähdetä silleen lapsilähtöisesti asiaa pohtimaan.

No ei pidä antaa kaikessa periksi, mutta mun mielestä tässä ei ole kyse mistään valtataistelusta. Se, että lapsi haluaa olla lähellä omia vanhempiaan nukkumaan mennessään, tai että hän ei halua nukahtaa jos hän ei ole väsynyt, on mielestäni luonnollista. Itse en ikinä voisi jättää lasta yksin huutamaan hätäänsä,ikäväänsä, pelkoansa.

Juuri näin. Olen alkanut kyseenalaistamaan monia lastenkasvatukseen liittyviä asioita ja pidän tätä kummallisena ja huonona tapana vaikka se saakin monilta kannatusta.

Sanokaa mitä sanotte, annoin periksi! :( En enää jaksanut, en itse enkä halunnut että lapsenikaan tarvitsee jaksaa. Itki jo melko hysteerisenä. Selvästi nyt pelkää jotain. En vain tiedä mitä? :O

Näin mennään nyt, taitaa ollameille helpompi. Pitää katsoa sitten toisen kerran joskus uudestaan ettäjoskoolisi valmis nukahtamaan itse. En vain enää pystynyt. Ja kiva,nyt olen hemmetin kipeä itse.

No ei pidä antaa kaikessa periksi, mutta mun mielestä tässä ei ole kyse mistään valtataistelusta. Se, että lapsi haluaa olla lähellä omia vanhempiaan nukkumaan mennessään, tai että hän ei halua nukahtaa jos hän ei ole väsynyt, on mielestäni luonnollista. Itse en ikinä voisi jättää lasta yksin huutamaan hätäänsä,ikäväänsä, pelkoansa.

Sanoiko tuo vastaaja, että pitäisi jättää yksin huutamaan hätäänsä, ikäväänsä ja pelkoansa? Hän sanoi ap:lle ettei tämän kannattaisi antaa periksi, tarkoittaen että yrittää vain vielä loppuun asti eikä ota enää viereen. Tässä kun on taas muitakin toteutustapoja kuin yksin huutamaan jättäminen ja viereen ottaminen.

No katos kun tää on kisa. Ja se pitää voittaa. Aikuisen. Hinnalla millä hyvänsä. Voittaa voittaa voittaa. Ettei vaan lähdetä silleen lapsilähtöisesti asiaa pohtimaan.

Okei. Ja palkinto oli? Paha mieli kaikilla.
Lapsen mielestä nukkumaanmenosta tulee entistä vastenmielisempi hetki.
No mä oon sit huono äiti vissiin kun silittelen lapseni uneen tai annan nukkua meidän sängyssä jos siinä jostain syystä tuntuu turvallisemmalta.

Me ei miehen kanssa jakseta istua kylmällä lattialla/tuolissa/matolla vaan nukutamme yhteiseen makkariin ja sit kun ovat nukahtaneet tulemme pois, siis nukutusvuoroin. Siihen menee yleensä maksimissaan vartti. Tämä siksikin helpointa, koska esikoinen tulee kuitenkin viimeistään puolilta öin viereen nukkumaan, niin tähän päädyttiin.

[QUOTE="vieras";23182411]Lapseton täälä kouhkaa ja neuvoo. Uskomaton ihminen. Lapsettomat on parhaita neuvojia ja kasvattajia, mielestään.[/QUOTE]

Ihminen se lapsikin on eikä tämä vaadi sen kummempaa kuin asettumista lapsen asemaan.

[QUOTE="A p";23182413]Sanokaa mitä sanotte, annoin periksi! :( En enää jaksanut, en itse enkä halunnut että lapsenikaan tarvitsee jaksaa. Itki jo melko hysteerisenä. Selvästi nyt pelkää jotain. En vain tiedä mitä? :O

Näin mennään nyt, taitaa ollameille helpompi. Pitää katsoa sitten toisen kerran joskus uudestaan ettäjoskoolisi valmis nukahtamaan itse. En vain enää pystynyt. Ja kiva,nyt olen hemmetin kipeä itse.[/QUOTE]

Mä olen kokeillut kaiken mahdollisen lasten nukuttamisen kanssa. Etenkin esikoinen oli ihan mahdoton. Nukuttaminen kesti ja kesti, ja tosiaan ei yleensä auttanut sekään, että vieressä olin. Meillä on nukutettu lapsia vaunuihin (sisällä), viereen mun sänkyyn, sohvalle mun katsoessa telkkaria, keinutuolissa syliin... kaikkea on kokeiltu. Lapsi oli rauhallinen vain, kun hän oli niin lähellä minua että näki minut. Yksin alkoi nukkumaan ja nukahtamaan joskus 2.5-vuotiaana, siskonsa kanssa samassa huoneessa. Nyt ikää on melkein 5 vuotta ja nukahtaa ja nukkuu lähes aina yksin, vaikka minulle silloin vakuuteltiin, että sitten ei se teini-ikäisenäkään nukahda itsekseen. Mutta on kyllä hidas nukahtaja, eikä kannata yrittää laittaa sänkyyn ennen kuin hän on oikeasti väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23182436:
No mä oon sit huono äiti vissiin kun silittelen lapseni uneen tai annan nukkua meidän sängyssä jos siinä jostain syystä tuntuu turvallisemmalta.

Mä ainakin ymmärsin et toi oli sarkasmia ja tarkoitti just että on täysin perseestä lasten kustannuksella pitää ehdoton päänsä eikä toimia lapsilähtöisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23182436:

Niin mäkin oon huono äiti. :( Ainakin tämän ketjun perusteella. Aina on lapset saaneet tulla viereen, ja koskaan ei ole itkien tarvinnut nukahtaa. :( pahapaha minä. Äskenkin kävin peittelemässä lapsen, kun huusi peittoaan. Olis pitänyt tämän ketjun perusteella vaan antaa huutaa ja itkeä kunnes nukahtaa omaan hätäänsä. Vois sitten aamulla sanoa, että oon minä aikamoinen voittaja.

No niin, tämä vastaukseni, kuten edellinenkin, huomaathan, oli aikalailla sarkasmin kyllästämä. ;)

Niin mäkin oon huono äiti. :( Ainakin tämän ketjun perusteella. Aina on lapset saaneet tulla viereen, ja koskaan ei ole itkien tarvinnut nukahtaa. :( pahapaha minä. Äskenkin kävin peittelemässä lapsen, kun huusi peittoaan. Olis pitänyt tämän ketjun perusteella vaan antaa huutaa ja itkeä kunnes nukahtaa omaan hätäänsä. Vois sitten aamulla sanoa, että oon minä aikamoinen voittaja.

No niin, tämä vastaukseni, kuten edellinenkin, huomaathan, oli aikalailla sarkasmin kyllästämä. ;)

Hitto sä oot paha, hyi!!!!!!! :stick:

Meneeköhän tää niin että nyt lempeillä äideillä on olleet itsellään lempeät äidit ja kovempiotteisilla kovempiotteiset?

Vaikea sanoa. Mä uskon, että kaikki äidit (vanhemmat) yrittää parhaansa, mutta nykyinen lastenhoitokulttuuri on kieltämättä aika vääristynyt. Ihan neuvoloista/virallisilta tahoilta voi tulla kyseenalaisia neuvoja, esim. erinäisten valtataistelujen suhteen.

Mieheni tekee niin paljon töitä, ettei hänestäjuuri iltaisin ole apua. Ja tyttö ei niin hyvin miestä hyväksy, kuin minut. Näin tehdään, nukkukoon vieressä jos kerransiinä onturvallista, tai siis nukahtaa siihen, nostan kyllä aina omaan sänkyynsä. On herkkä putoamaan meidän sängystä jos mies yötöissä etten uskalla vieressä nukuttaa yöllä jos mies ei ole toisella puolella

Meneeköhän tää niin että nyt lempeillä äideillä on olleet itsellään lempeät äidit ja kovempiotteisilla kovempiotteiset?

No mulla on mielestäni ankara äiti, sellainen kurinpitäjä kyllä. :D Mutta mä sain nukkua vanhempieni kanssa samassa huoneessa 12-vuotiaaksi. :D Ja koin sen tarpeelliseksikin kyllä, mä aikuisten oikeasti pelkäsin omassa huoneessani.

Meneekö taas pikkasen yli muutamilla. Ettekö te tosiaan tajua mitä eroa siinä on että lapsi juoksee hihitellen perään sängystä ja sillä että suunnilleen sidotaan sinne petiin ja pannaan ovi vielä lukkoon perässä? :headwall:

Miten se muutenkin menee niin että lapsi on se jonka pitäisi perhettä pyörittää. Mitä siitä että äiti on uupunut tuntikausien nukuttamiseen, mitä siitä että supistaa pahasti liian aikaisin, mitä siitä vaikka äiti ei saa nukuttua kun pelkää että toinen potkii pahasti raskausmahaa. Koska vain ja ainoastaan sillä isommalla on väliä. Ei millään muulla koko perheessä. Kunhan isommalle ei vaan tuu paha mieli, silläkin uhalla että koko muu perhe voi pahoin.

Ja kuka on sanonut, että et saisi ottaa lapsia viereen jos se sinusta hyvältä tuntuu? Tässä nyt on vain sellainen ero, että kaikista muista se ei tunnu hyvältä, vaikka se sinusta tuntuukin. Minä esimerkiksi tarvitsen huomattavasti enemmän unta kuin moni muu aikuinen ja olen kuitenkin tosi huono nukkumaan, jos joudun nukkumaan toisen kyynärpää tai polvi poskessa kiinni. Mutta sitähän ei tietenkään voi täydelliset äidit millään ymmärtää.

Tuo voittaminen nyt ymmärrettiin näköjään ihan väärin. En tosin ole se, joka sen ensiksi mainitsi, mutta minä ainakin ymmärsin sen ihan vain kasvatusmenetelmien johdonmukaisuutena enkä minään lapsellisena kilpailuna, joksi te nyt haluatte sen vääntää. Mutta johdonmukaisuushan ei tietenkään ole tarpeellista täydellisille äideille, kun kaikki sujuu niin luonnostaan muutenkin.

Jos lasta täytyy tuntikausia nukuttaa, niin ei taida olla vielä väsynyt? Tuntuu hassulta, ettei väsyttäisi illalla jos on päivän valvonut.

Toki on olemassa niin kovapäisiä lapsia nukkumisen kanssa, kuten allekirjoittaneen lapsi oli aikoinaan, huh huh vaan, että ymmärrän ettei se vaan ole niin yksinkertaista.

[QUOTE="vieras";23182458]Joo, mutta kannattaisi joskus neuvoja antaessaankin asettua myös sen aikuisen asemaan. Helppohan se on esimerkiksi ajatella, että vauvalle on mukavinta olla 24/7 äitinsä sylissä, mutta se kun ei ole aikuisen näkökulmasta mitenkään mahdollista.[/QUOTE]

Musta välillä tuntuu, että asioita ajatellaan liikaakin vain aikuisen näkökulmasta. Kuten moni tässäkin ketjussa. Itse asiassa uskon, että äitikin pääsee helpommalla, kun ei pakota lasta itsenäistymään liian varhain. Tuskin äitikään nauttii noista pitkistä nukutussessioista, lapsen kantamisesta kymmeniä kertoja takaisin sänkyyn ja hänen itkemisestään.

Juu.
Ollaan me sit huonoja äitejä hyvällä omatunnolla.

Yhteistyössä