sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä kesään ei kuulu koulutehtävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Ennen vanhaan tuollainen tehtiin joka kesä.. itse en ole tehnyt, mutta äitini vanhan kansion näin ja se oli hieno (tosin äiti myönsi, että hänen mummunsa tuon käytännössä teki, keräsi ja prässäsi ja haki latinankieliset nimet kun hän kävi joella uimassa) jos mun tyttö saa tuollaisen tehtävän niin lupaan jatkaa perinnettä ja tehdä kansion hänelle :D

Vitsailithan? :/

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Ennen vanhaan tuollainen tehtiin joka kesä.. itse en ole tehnyt, mutta äitini vanhan kansion näin ja se oli hieno (tosin äiti myönsi, että hänen mummunsa tuon käytännössä teki, keräsi ja prässäsi ja haki latinankieliset nimet kun hän kävi joella uimassa) jos mun tyttö saa tuollaisen tehtävän niin lupaan jatkaa perinnettä ja tehdä kansion hänelle :D

Tuli sama mieleen... :(

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Alkuperäinen kirjoittaja muistinpa juuri:
Ap muuten, mulla tuli mieleen. Vaikka ei tästä varmaan apua ole.

Silloin kun mä olen ollut ala-asteella (muistaakseni just kuutosella), meillä oli tommonen vastaava tehtävä. MUTTA se oli vapaaehtoinen. Eli niitä sai kerätä ja sitten niistä sai lisäpisteitä, jos oli tehnyt, mutta pakko ei ollut.

Jos siitä nykyisin on pakollinen tehty, mä kyllä antaisin palautetta koululle ja pikaisesti (kuten tuolla ylempänäkin sanoin "eihän se noin saa olla"na).

sitä minäkin mietin, että jos olisi edes vapaaehtoinen...vaan ei ole.
Tää opettaja on hirveän kunnianhimoinen, on sanonut että hänen luokkansa pitää olla yläasteelle siirtyessä koulun paras ja että hän valmentaa oppilaitaan jo lukiota varten

Tuo lukiota varten valmentaminen on muuten "huvittava" juttu.

Meillä aikoinaan yläasteen ruotsin ope valmensi meitä kaikkia "lukiota varten". Kun sinne lukioon siirtymisen aika sitten tuli, yli puolet lähti johonkin muualle kuin lukioon.

Eikö ole pikkasen aikasta jo yläasteella painottaa ja tehdä asioita lukiota varten, kun ei se lukio kuulu läheskään kaikkien suunnitelmiin. Puhumattakaan sitten ala-asteesta...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
miksi repiä stressiä joka asiasta? kun se kasvien keräämine ja luonnossaliikkuminen voi olla lapsesta oikeasti hauskaa, jos ei äiti junttaa päähän tuota inhoamisasennetta!

Tarkotin, jos se lapselle on stressaavaa!

Alkuperäinen kirjoittaja opettaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:

Tuli sama mieleen... :(

No hei, ei pikku apu pahasta ole... Toki KOKO tehtävää ei lie äidin/mummin syytä tehdä.... Mutta jos joku nyt näinkin on tehnyt, ei kai se rikos ole :whistle: Pääasia, että tehtävä tehdään, voihan sitä lapsen kasvien tuntemusta sitten prepata katsomalla valmista kansiota yhdessä, takkatulen ääressä, poppareita nauttien :saint: Monta kertaa ns. opetustilanteen miellyttävyys takaa parhaan oppimistuloksen.

Ei kai 40 kasvin kerääminen nyt niin suuri vaiva ole, nehän saa kerättyä yhden kävelylenkin aikana. Prässäyskin on suht vaivatonta kun ei siinä tarvitse kuin asettaa kukat lehtisten väliin ja pistää painoon. Työläin vaihe tossa ehkä on kukkien liimaus paperille, kasvikirjoissa kun on suomenkieliset ja latinankieliset nimet jo valmiina nehän ei kun tarvitse kirjoittaa kasvin viereen.

millä/miten noita kasveja ees prässätään ja kauanko niiden pitää kuivua jne.. ja millä ne kiinnitetään ja mihin? kiinnostuin meinaan tätä lukiessani että vois ihan huvikseen kokeilla tehdä :)

Alkuperäinen kirjoittaja kasvi:
millä/miten noita kasveja ees prässätään ja kauanko niiden pitää kuivua jne.. ja millä ne kiinnitetään ja mihin? kiinnostuin meinaan tätä lukiessani että vois ihan huvikseen kokeilla tehdä :)

Voit prässätä kasvit kasviprässillä tai tehdä sellaisen itse kahdesta levystä ja kahdesta ruuvipuristimesta. Kasvit vain ladot papereiden väliin esim. a4 tai voipaperin.. sanomalehtikin käy. Viikko menee yleensä et kasvit on sopivan kuivia. Kasvit voi sitten liimata paperiliimalla paperille jonka jälkeen sivut voi päällystää esim. kontaktimuovilla tai suojata silkkipaperilla. Ja jos ei jaksa tehdä prässiä niin kasvit voi latoa puhelinluettelon väliin ja päälle asettaa vain tarpeeksi painoa et ne lytistyy ja kuivuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kasvi:

Voit prässätä kasvit kasviprässillä tai tehdä sellaisen itse kahdesta levystä ja kahdesta ruuvipuristimesta. Kasvit vain ladot papereiden väliin esim. a4 tai voipaperin.. sanomalehtikin käy. Viikko menee yleensä et kasvit on sopivan kuivia. Kasvit voi sitten liimata paperiliimalla paperille jonka jälkeen sivut voi päällystää esim. kontaktimuovilla tai suojata silkkipaperilla. Ja jos ei jaksa tehdä prässiä niin kasvit voi latoa puhelinluettelon väliin ja päälle asettaa vain tarpeeksi painoa et ne lytistyy ja kuivuu.

minä aikanaan ihan vaan imupaperit (muistaakseni) laitoin joidenkin levyjen väliin ja painavia kiviä päälle. Kuivumisen/prässäytymisen näkee kun varovasti kurkistaa välillä. voipaperi ei ole hyvä paperi koska se ei sido kostetuutta, sanomalehtikin parempi mutta siitä voi tarttua väriä.
Liimaa ei suinkaan käytetty (ja pelkään että vääränlainen liima vääristää kukkien värit, voi ikäänkuin "polttaa" ne) vaan leikattiin liimapaperista ohuet palat joilla ne kasvit kiinnitettiin.
ja luulen että kontaktimuovi päällä voi myös syödä ne aidot värit pois.
en toki ole aivan varma mutta olen soveltanut lasten kanssa vanhoja omia oppejani.

Onpa tosi helppo kerätä niitä kasveja sitten syksyllä, kun kaikki kasvit ovat nähneet parhaat päivänsä. Jokatapauksessa opetussuunnitelman mukaan homma on tehtävä, jos opettaja haluaa suunnitelmaa noudattaa ja miksei noudattaisi. Fiksu opettaja antaa ohjeet oppilaille jo seiskaluokan keväällä, jotta oppilaat saavat lisäaikaa tehtävän suorittamiseen. Tietysti kasvit voi kerätä syksylläkin, mutta onko se järkevää? Syksyllä koulu alkaa ja on muitakin koulutehtäviä pilvin pimein. Sen sijaan homman voi tehdä oman aikataulunsa mukaan jo kesällä tai ainakin aloittaa ettei sitten tarvitse syksyllä tehdä sitäkin kaikkien muiden töiden ohella.

"ja toi kasvien keruu on ihan pepusta, eihän sitä ole ollut vuosiin pakollisena kesätyönä. Siskoni joka on 50 v joutui aikanaan keräämään mutta esim minä nelikymppinen en ole koskaan joutunut.
Meidän esikoinen on joskus saanut matikasta kesätöitä mutta se oli ihan itseaiheutettua kun opettaja halusi varmistaa että on varmaan valmis jatkamaan uusiin aiheisiin syksyllä... "

Se ettei kasvien keruu ole ollut vähään aikaan opetussuunnitelmassa ei kerro mitään siitä, etteikö se nyt olisi. Tervetuloa tutustumaan opetussuunnitelmaan. Kuuluu muuten pakollisena yläkoulun opetussuunnitelmaan nykyisin ja hyvä niin. On suorastaan noloa, ettei yläluokkalainen osaa tunnistaa pujoa tai voikukkaa. Se mikä sinun mielestäsi on "pepusta" ei kerro mitään siitä, etteikö se voisi olla hyödyllistä ja ajanmukaista.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus;8031154:
hei haloo, eihän se nyt niin kamalaa ole jos oikealla tapaa asennoituu asiaan ja vanhemmatkin auttaa, eli yhdessä katsotaan alkukesästä kunkin kasvin kukkimisaika (silloinhan sen helpommin toisista erottaa) ja kasvupaikat. Miten niitä kasveja muuten oppisi jos ei luonnossa??? Vai eikö tarvitse nykyään enää osata?

Meillä oli tuollainen tehtävä alakoulussa enkä silti tunne kasveja. Hyvä jos leskenlehden tunnistan.

kyse ei ole nyt missään nimessä kasvien tunnistamisesta ja siitä etteikö se olisi hyväksi.

Vaan siitä että lapset joutuvat kesälläkin koulutöitä tekemään. Kouluaika on koulua ja loma on lomaa.

Käsi ylös kaikki aikuiset ketkä LOMALLA teet mielellänne ja vapaaehtoisesti työjuttuja.

Eihän sitä nyt missään nimessä halua vain lomailla ja rentoutua. Kerätä energiaa kouluun/töihin paluuta varten. Sitähän ehdottomasti tahtoo tehdä koulu/työ juttuja lomallakin.

Täälläpäin kanssa kaikkien kaupungin seiskaluokkalaisten (siis niiden, jotka syksyllä siirtyvät kasille), pitää tehdä tollanen kansio. Tosin määrä on toisessa koulussa eri kuin toisessa, mutta muistan että munkin pikkusiskon luokalla niitä kasveja parhaimmilla oli todellakin paljon (eikä siitä nyt ole edes kovinkaan monta vuotta kun se ton teki). Eikä toi nyt niiiin vaativa homma edes ollut, kyllä sitä ehti tekemään paljon muutakin kesän aikana, vaikka se varsinaisen kansion tekeminen vähän ärsyttävää olikin. Onneksi meillä kanssa vanhemmat ja isovanhemmat auttoivat, vaikka munkin toki piti osallistua sen tekemiseen kun se kerran mun kansiokin oli.

Ja niin, meillä palautusaikaa oli johonkin syyskuulle asti, eli ei pitänyt olla valmis heti koulun alkaessa. Mutta olishan niitä toki ollu paljon helpompi tunnistaa sillon kun niissä oli kukat (mekin siis alotettiin keräämään niitä ihan kunnolla vasta joskus aika keski-/loppukesästä), jne....

Miehen nuorempi poika muisti, ettei ollut muistanut tehdä koulutehtävää, jonka opettaja (kuten joka kesäksi on jotain määrännyt tehtäväksi) oli käskenyt tehdä. Piti a)poimia 40 kasvia b) prässätä ne ja tehdä niistä kansio c) hakea kirjastosta kasvitieteen opus, josta piti katsoa suomenkieliset ja latinankieliset nimet kasveille ja laittaa yleisimmät kasvupaikat. Ja tehtävä on pakollinen,jos sitä ei ole tehty ekana koulupäivänä, tulee muistutus vihkoon (4 muistutuksesta reksin puheille)
Mun aikana vaikka kävin kouluni 70-luvulla ei ikinä annettu kesäksi läksyjä. Päin vastoin opettajat kehotti nauttimaan kesästä että jaksetaan taas syksyllä ahertaa!

Muistatko oikein? Itse menin oppikouluun vuonna 1970 ja muistaakseni toisella tai kolmannella luokalla kerättiin kasvio kesällä ja etsittiin siihen suomalainen ja tieteellinen nimi sekä heimo ja kasvupaikka. Kyllä on mukavaa, että nyt kouluissa opiskellaan kasveja samalla tavalla, niin ne opitaan tuntemaan.

Itse en ole joutunut kasveja kouluaikana keräämään, mutta meidän nuorisoa olen useana kesänä auttanut hommassa. Minusta se on ihan mukavaa yhteistä puuhaa. Ja kyllä siinä vähän aikuisen apua tarvittiinkin, kun esimerkiksi haettiin jotain suokasveja. Suota kun ei ole jokaisen kotipihalla. Ja ihan tyytyväisenä lapset niitä liimailivat ja kirjoittivat nimilappuja. Suomessa on kesäloma niin pitkä verrattuna moniin muihin maihin, ettei ole yhtään pahitteeksi puuhailla jotain järkevääkin siinä uinnin ja auringonoton (ja tietokonepelien) välissä. Lepoa tulee ihan riittävästi silti.

[QUOTE="Vieras";23809067]Muistatko oikein? Itse menin oppikouluun vuonna 1970 ja muistaakseni toisella tai kolmannella luokalla kerättiin kasvio kesällä ja etsittiin siihen suomalainen ja tieteellinen nimi sekä heimo ja kasvupaikka. Kyllä on mukavaa, että nyt kouluissa opiskellaan kasveja samalla tavalla, niin ne opitaan tuntemaan.[/QUOTE]

Näin on. Hauskoja ovat myös jotkut latinan kieliset nimet kaloille, esim. särki on Rutilus rutilus.

Yhteistyössä