sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä kesään ei kuulu koulutehtävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Miehen nuorempi poika muisti, ettei ollut muistanut tehdä koulutehtävää, jonka opettaja (kuten joka kesäksi on jotain määrännyt tehtäväksi) oli käskenyt tehdä. Piti a)poimia 40 kasvia b) prässätä ne ja tehdä niistä kansio c) hakea kirjastosta kasvitieteen opus, josta piti katsoa suomenkieliset ja latinankieliset nimet kasveille ja laittaa yleisimmät kasvupaikat. Ja tehtävä on pakollinen,jos sitä ei ole tehty ekana koulupäivänä, tulee muistutus vihkoon (4 muistutuksesta reksin puheille)
Mun aikana vaikka kävin kouluni 70-luvulla ei ikinä annettu kesäksi läksyjä. Päin vastoin opettajat kehotti nauttimaan kesästä että jaksetaan taas syksyllä ahertaa!

minun oppikouluaikani kerättiin kasveja. MInusta se oli kivaa puuhaa. Ja edelleen muistan sen kun kaverini soitti minulla ja kysyi sattuisiko minulla olemaan prässättynä kahta lutukkaa kun hän ei ollut sitä kukkivana löytänyt. Olihan minulla, luulin ja kaverini sai oikean kukan ja itselläni olikin sitten joku muu.
Mutta kasvienkeruu oli kivaa puuhaa ja me on parina kesänä keräilty noita meidän pienien koululaisten kanssa ja tenavat on jopa pari latinankieleistä nimeä oppineet, vaikka se ei tässä harrasteessa ollut tarkoitus. Mutta kun kerroin miten minun piti tehdä ja kysyivät että vieläkös äiti muistaa niitä latinalaisia nimiä. Me liikutaan paljon luonnossa ja tutkitaan luontokirjan kanssa kasveja ja talvella jälkiä. ei siis jäänyt minulla mitään kammoa "kesäläksyistä" vaan se loppujen lopuksi opetti aika paljon kun joutui tarkkailemaan luontoa ja kasvien kasvupaikkoja, koska ne kukkii jne.
Ja äitini aikanaan keräsi 200 kasvia. Upea oli se kasvikokoelma ja minäkin lapsena sitä monet kerrat varovasti ihailin.
40 kasvia tässä vaiheessa voi olla vähän hankala juttu ja virheitä voi tulla... mutta jos oli tehtävä niin oli sitten.

Ei kuulu mitkään isot tehtävät kesälomaan. Vileä jos muistakin aineista olisi paukautettu jotkut tehtävät niin siinähän olis kesä jo pilalla. Eri asia, jos on saanut ehdot jostain aineesta. Mutta jaellaanko niitäkään enää?

Mä oon ammattikoulussa joutunut keräämään mittavan kasvion ja olin luokaltani ainut, joka sen sai kokonaan tehtyä. Johtuen siitä, että äiti pakotti joka päivä minut mukaansa keräämään niitä. :x

tuli ekaluokkalaiselle kesä läksyiksi: äidinkielen työkirjasta PAAALJOOON tehtäviä, matikkaa, pitää päiväkirjaa, lukea kirjoja ja kerätä kiviä yms. missä nyt ollaan käyty. Alussa tehtiin, sit lopetin, pakko saada lapsen pitää lomaa! Sairas opettaja, sanon mää!!!

Munkaan mielestä ei kuulu. Varsinkaan lapsille.

Itseäkin on ketuttanut tehdä kesätenttejä tai rästiin jääneitä esseitä, vaikka ne onkin vaan olleet kesällä siksi, kun ei ole talven aikana tehnyt. Mutta silti, jotenkin kesä pitäs vaan olla vapaa. :(

(arvaatko tästä edistyykö mun gradu kesän aikana yhtään?)

Alkuperäinen kirjoittaja ...kele:
tuli ekaluokkalaiselle kesä läksyiksi: äidinkielen työkirjasta PAAALJOOON tehtäviä, matikkaa, pitää päiväkirjaa, lukea kirjoja ja kerätä kiviä yms. missä nyt ollaan käyty. Alussa tehtiin, sit lopetin, pakko saada lapsen pitää lomaa! Sairas opettaja, sanon mää!!!

Eikö tommosesta voi tehdä koululle jo valitusta??

Siis eihän se lapsen vika ole, jos opettaja ei ole teettänyt tarpeeksi töitä/saanut ryhmää edistymään riittävästi lukuvuoden aikana! Kesä on kesä ja suvivirren soimisesta alkaa LOMA. Lomalla jokainen saa tehdä mitä haluaa, ei työnantajakaan sano, että sulla on nyt lomaviikot, mutta valmistele kuitenkin tämä ja tee toi. (ok, joissakin tapauksissa voi sanoa, mutta silloin voi työntekijäkin katsoa peiliin. Vaatimisoikeutta ei ole.)

40 kasvia ei todellakaan ole paljon.. tekee ihan hyvää noille nykyajan nuorille ja lapsille, jotka eivät erota koivua männystä tai päivänkakkaraa kissankellosta.

Alkuperäinen kirjoittaja eihän se noin saa olla:

Eikö tommosesta voi tehdä koululle jo valitusta??

Siis eihän se lapsen vika ole, jos opettaja ei ole teettänyt tarpeeksi töitä/saanut ryhmää edistymään riittävästi lukuvuoden aikana! Kesä on kesä ja suvivirren soimisesta alkaa LOMA. Lomalla jokainen saa tehdä mitä haluaa, ei työnantajakaan sano, että sulla on nyt lomaviikot, mutta valmistele kuitenkin tämä ja tee toi. (ok, joissakin tapauksissa voi sanoa, mutta silloin voi työntekijäkin katsoa peiliin. Vaatimisoikeutta ei ole.)

Sen takia olenkin lapsen antanut olla rauhassa lomalla. Jos opettaja kyselee tehtävien perään, päiväkirjaa ollaan mukavista asioista mm. reissuista, tehty, niin sanon että EI OLLA tehty, vaan lomailtu ja kerätty virtaa syksyä varten! Tuskin hänkään on koko lomaansa tunteja/kokeita valmistellut.

Alkuperäinen kirjoittaja no ei niin:

Itseäkin on ketuttanut tehdä kesätenttejä tai rästiin jääneitä esseitä, vaikka ne onkin vaan olleet kesällä siksi, kun ei ole talven aikana tehnyt. Mutta silti, jotenkin kesä pitäs vaan olla vapaa. :(

:D mullakin vasta 3sivua päättötyötä. ei onneksi tarvi olla kuin 10 sivuinen. tarttsi saaha se nyt valmiiksi tai suht valmiiksi ennen kun koulut alkaa

Kyllähän kesään pitäisi kuulua se vapaus, lapsuuden riemu olla "tekemättä mitään". Mutta toisaalta kasvientuntemus on nykyään kai romahtanut, sillä voisi jotenkin perustella tuon kasvien keräämisen, ja ne kesäiset koulutehtävät... Kyllä minäkin silti liputan vapaan kesän puolesta. Asia on niin, mistä suunnasta sitä katsoo.... Molempi parempi, kai ;)

Ap muuten, mulla tuli mieleen. Vaikka ei tästä varmaan apua ole.

Silloin kun mä olen ollut ala-asteella (muistaakseni just kuutosella), meillä oli tommonen vastaava tehtävä. MUTTA se oli vapaaehtoinen. Eli niitä sai kerätä ja sitten niistä sai lisäpisteitä, jos oli tehnyt, mutta pakko ei ollut.

Jos siitä nykyisin on pakollinen tehty, mä kyllä antaisin palautetta koululle ja pikaisesti (kuten tuolla ylempänäkin sanoin "eihän se noin saa olla"na).

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
Alkuperäinen kirjoittaja no ei niin:

:D mullakin vasta 3sivua päättötyötä. ei onneksi tarvi olla kuin 10 sivuinen. tarttsi saaha se nyt valmiiksi tai suht valmiiksi ennen kun koulut alkaa

Mulla olis about 30 sivua jäljellä, mutta tosta mun työstä taitaa tulla se 80 sivuinen eli sitten onkin vähän enemmän jälellä (toi 30 ois minimisivumäärään, joka on 60). Mutta kun ei huvittais sitten yyyyyhtään.

Alkuperäinen kirjoittaja muistinpa juuri:
Ap muuten, mulla tuli mieleen. Vaikka ei tästä varmaan apua ole.

Silloin kun mä olen ollut ala-asteella (muistaakseni just kuutosella), meillä oli tommonen vastaava tehtävä. MUTTA se oli vapaaehtoinen. Eli niitä sai kerätä ja sitten niistä sai lisäpisteitä, jos oli tehnyt, mutta pakko ei ollut.

Jos siitä nykyisin on pakollinen tehty, mä kyllä antaisin palautetta koululle ja pikaisesti (kuten tuolla ylempänäkin sanoin "eihän se noin saa olla"na).

sitä minäkin mietin, että jos olisi edes vapaaehtoinen...vaan ei ole.
Tää opettaja on hirveän kunnianhimoinen, on sanonut että hänen luokkansa pitää olla yläasteelle siirtyessä koulun paras ja että hän valmentaa oppilaitaan jo lukiota varten

Aika hurjalta kuulostaa (ja ei tietääkseni ole tänä päivänä ihan sallittuakaan). Oletko varma, että opettaja oli antanut kaiken pakolliseksi läksyksi? Tiedän nimittäin useita opettajia jotka sanovat, että tekemättömiä tehtäviä SAA tehdä halutessaan kesäloman aikana. Pakko sen ei pitäsi olla. Kirjoja tosin suositteee varmaan jokainen ope tuleville tokaluokkalaisille, sillä juuri saatu lukutaito tarvitsee harjoitusta.

Mutta jos tosiaan noi luettelemasi tehtävät on tulleet pakollisina tehtävinä ja lapsesi ei niitä tee ja opettaja antaa tästä jonkinlaisen seuraumuksen niin sinuna ottaisin yhteyttä rehtoriin! Lapsen kuuluu saada lomailla kesällä!

Esikoisella on sama läksy(puoliksi jo valmis), minä kyllä olen sitä mieltä, että se on todella hyvä läksy. :D Nuori oppii samalla tunnetuimmat kasvit elinalueeltaan ja siitähän voi olla hyötyäkin myöhäisemmässä vaiheessa.
Esikoisen läksyyn tosin kuului vain tuo keräily, prässäys ja kasvin nimeäminen, kasvit jatkokäsitellään koulussa syksyllä.

ja toi kasvien keruu on ihan pepusta, eihän sitä ole ollut vuosiin pakollisena kesätyönä. Siskoni joka on 50 v joutui aikanaan keräämään mutta esim minä nelikymppinen en ole koskaan joutunut.
Meidän esikoinen on joskus saanut matikasta kesätöitä mutta se oli ihan itseaiheutettua kun opettaja halusi varmistaa että on varmaan valmis jatkamaan uusiin aiheisiin syksyllä...

Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iltavuoro:
ja toi kasvien keruu on ihan pepusta, eihän sitä ole ollut vuosiin pakollisena kesätyönä. Siskoni joka on 50 v joutui aikanaan keräämään mutta esim minä nelikymppinen en ole koskaan joutunut.
Meidän esikoinen on joskus saanut matikasta kesätöitä mutta se oli ihan itseaiheutettua kun opettaja halusi varmistaa että on varmaan valmis jatkamaan uusiin aiheisiin syksyllä...

tehtävä on pakollinen koko luokalle, koulumenestyksestä riippumatta!

hei haloo, eihän se nyt niin kamalaa ole jos oikealla tapaa asennoituu asiaan ja vanhemmatkin auttaa, eli yhdessä katsotaan alkukesästä kunkin kasvin kukkimisaika (silloinhan sen helpommin toisista erottaa) ja kasvupaikat. Miten niitä kasveja muuten oppisi jos ei luonnossa??? Vai eikö tarvitse nykyään enää osata?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
hei haloo, eihän se nyt niin kamalaa ole jos oikealla tapaa asennoituu asiaan ja vanhemmatkin auttaa, eli yhdessä katsotaan alkukesästä kunkin kasvin kukkimisaika (silloinhan sen helpommin toisista erottaa) ja kasvupaikat. Miten niitä kasveja muuten oppisi jos ei luonnossa??? Vai eikö tarvitse nykyään enää osata?

eipä ainakaan tämmöinen kaupunkilaistyttö kasvituntemusta ole tarvinnut, toki tiedän ne tavallisimmat kuten ratamo,poimulehti,ketunleipä,väinönputki,apilat,leinikki jne.
Ja siksi toiseksi, kyse ei olekaan siitä että tehtävä on kasvien keräilystä, vaan siitä ettei mielestäni mitkään koulutehtävät kuulu kesään.

Yhteistyössä