Sanokaa minulle mitä tässä on väärää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meidän tontin rajalta alkaa hevoslaidun. Ja meidän lapset tykkää katsella heppoja ja antaa heinää. Rapsuttavat ja osaavat käyttäytyä tosi hyvin siinä aidan vieressä. Ja hevoset tulee aina norkoileen ku näkevät lapset ulkona et tulevatko he rapsutteleen ja heinää antaan.
Mut tämä hevosten omistaja sekä tallin asiakkaat ovat jo monta kertaa käyneet huutamassa ja kiroamassa lapsille et painukaa pennut muualle. Koskaan he eivät tule silloin ku minä olen paikalla.

Mut mä ihmettelen et mitä väärää siinä on jos lapset antaa heinää ja rapsuttelee. Hevoset eivät ole koskaan reakoineet muuten ku et tulevat heti laitumen reunalle odottaan.

Itse olen ollu tyytyväinen siihen et lapset ovat oppineet olemaan pelkäämättä isoa eläintä ja tosi hyvin käyttäytyvät niiden läsnä ollessa. Ja oppineet olemaan myös muiden eläinten kans. Meillä itsellä on koira ja sitäkään ne hepat eivät ole reakoineet yhtään mitenkään. Vaikka se on aika hulmu.

Jos ne ei vaan tykkää..

Ite mietin samaa ku tuossa naapurissa 3 hevosta ja se niiden pelto on ihan tossa meidän etupihalla... laajentavat siis aitausta pikkuhiljaa meille päin ja varmasti muksut on aidalla notkumassa kunhan tulee likemmäs..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Mä varmaan kysyisin hevosten omistajalta, että mikä mättää???

Se aina luikkii paikalta ku näkee minut!?

No mä olisin sen verran ikävä ihminen että menisin ihan ovelle kysymään. Kyllä munkin lapsia komentaa saa mutta aiheesta.

Omistajilta minäkin kysyisin.

Periaatteessahan aina pitäis ensin kysyä lupa. Monet omistajat pyrkii välttämään kädestä ruokkimista ettei hevoset ota tavakseen näykkiä.
Mutta joku syy siihen kieltoon ilmeisesti olis, joten kysymään vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Jos ne ei vaan tykkää..

Ite mietin samaa ku tuossa naapurissa 3 hevosta ja se niiden pelto on ihan tossa meidän etupihalla... laajentavat siis aitausta pikkuhiljaa meille päin ja varmasti muksut on aidalla notkumassa kunhan tulee likemmäs..

Niin varmaan onki, mut voisivathan he tulla sanomaan minulle ja vähän fiksummasti. Se minua tässä tympäsee enempi ku se että lapset ei sais mennä siihen.
Pitää käydä porisuttaan kunhan näen heitä.

Mä varmaan kysyisin hevosten omistajalta, että mikä mättää???

Se aina luikkii paikalta ku näkee minut!?

No mä olisin sen verran ikävä ihminen että menisin ihan ovelle kysymään. Kyllä munkin lapsia komentaa saa mutta aiheesta.

Aivan. mut komentaminen ja huutaminen/haukkuminen/kiroaminen on aivan kaks eriasiaa.

Nehän voisi siirtää aitaa kauemmas, niin että se ei ois tonttien rajalla, en tajua, miksi käyvät huutamassa ja räyhäämässä, sinuna menisin ihan kysymään.

(Mutta ei kuulu kirjottaa reakoida, seon reagoida,niin ja anteeks.)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Omistajilta minäkin kysyisin.

Periaatteessahan aina pitäis ensin kysyä lupa. Monet omistajat pyrkii välttämään kädestä ruokkimista ettei hevoset ota tavakseen näykkiä.
Mutta joku syy siihen kieltoon ilmeisesti olis, joten kysymään vaan.

Ahaa. Siis mä en ole edes tajunnu et siinä on jotain väärää antaa kädestä heinää, kun me ainakin ollaan ihan aina niin tehty ja ei koskaan kukaan ole sanonu ettei sais.

Aivan. mut komentaminen ja huutaminen/haukkuminen/kiroaminen on aivan kaks eriasiaa.

Jep, siksi menisinkin itse puhumaan asiasta koska se ei todellakaan ole asiallista käytöstä.
Haluaisin myös tietää heidän näkemyksen siitä mitä ne muksut siellä heidän mielestään tekivät ja mikä oikeuttaisi moisen käytöksen jos ei voi nätisti tulla sanomaan vanhemmille ensin.

Entä jos ne omistajat pelkää, että hevonen puree sitä sun lasta ja sit sä tulisit huutaan, että se pitää ampua ku se puree lapsia. Eli heppojen omistajat yrittää vaan suojella sun lapsia?

Jos ne ei tuu sen takia huutaan sillon ku oot paikalla, koska sillon oot itse tietoinen mitä on tapahtunut jos heppa on purrut.

Ei voi tietää... Käy kysymässä ja puhumassa asiasta, sillähän se selviää :)

Ja lisäys:
Hevoset on kuminkin tosi isoja ja arvaamattomia elukoita, että vois olla ihan hyvä varoa niitä ainakin vähäsen, liika pelottomuus voi olla haitaksi.

Mäkään en pienenä pelänny hevosia yhtään ja menin niiden aitauksen reunalle hillumaan, sit eräänä päivänä yksi niistä potkaisi mua reiteen.
Meidän äiti meinas saada sydärin ku näki jäljet, mutta totes sitte vaan, että pitääkö tukkia nokkaansa joka paikkaan :D

Ja yksi pointti on se että syöttämällä niitä heppoja aidalle ne oppivat notkumaan siinä aidalla. Siitä on taasen lyhyt matka oppia järsimään/ muuten tuhoamaan aitoja tylsyyspäissään. Eli periaatteessa hevosen tulisi kunnioittaa aitaa ja tuolla lailla ne opetetaan siihen aidalle.

No kysymättä omistajalta en antaisi lasteni mennä hevosten lähellle. Ja heinän antaminen voi olla väärin, koska esim. ravihevosilla saattaa olla vaikkapa ruokavalio.

Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Ja yksi pointti on se että syöttämällä niitä heppoja aidalle ne oppivat notkumaan siinä aidalla. Siitä on taasen lyhyt matka oppia järsimään/ muuten tuhoamaan aitoja tylsyyspäissään. Eli periaatteessa hevosen tulisi kunnioittaa aitaa ja tuolla lailla ne opetetaan siihen aidalle.

Tämäkin totta. Huonoista tavoista esim. imppaus on todella hengenvaarallista hevoselle (kärjistetty esimerkki vain...)

Omistaja on vastuussa jos hevonen puree tai potkaisee lapsia.
Kaikki lapset eivät ole yhtä "kilttejä" on tapauksia joissa laset ovat kiusanneet aitauksessa olevia eläimiä houkuttelemalla ne luokseen herkuilla jne.
Ole sinä fiksu ja puhu asiasta naapurin kanssa ja sovi "pelisäännöt" yhdessä hänen kanssan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä menisin kysymään luvan, että saako hevosille antaa heinää ja saako niitä taputella jos siihen aidan reunalle tulevat.

Kuin myös minä kävisin kysymässä ensin että saako lapset tulla siihen aidalle hoitamaan niitä hevosia ennen kun antasin omalle luvan mennä nykimään toisen eläimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä menisin kysymään luvan, että saako hevosille antaa heinää ja saako niitä taputella jos siihen aidan reunalle tulevat.

Kuin myös minä kävisin kysymässä ensin että saako lapset tulla siihen aidalle hoitamaan niitä hevosia ennen kun antasin omalle luvan mennä nykimään toisen eläimeen.

Aivan näin. Ei vieraita koiriakaan saa mennä luvatta silittelemään...

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mut siis minkä takia se hevosaitaus on siinä rajalla? Vähän tyhmää naapureilta. :headwall:

Tietääkseni meillä ei ole tähän asiaan mitään sanomista koska se on heidän maata. Oli tyhmää eli ei.

Silloin rakennus aikana sanoin ku rääkyvät et hevoset hermostuu et jos ne hermostuu rakentamiseen niin viekä hyvät ihmiset ne muualle.Me saadaa omalla tontilla tehdä mitä halutaan. Ei me tekemisiä ruveta rajoittaan hevostenne takia.Kun oli mahdollisuus viedä muuallekkin ne.
Ja ei ne silloinkaan milläänlailla reakoineet vaikka mikä vehe tai kone huusi.
Ainoan kerran tulivat aitauksen läpi ku ukkosen ilma tuli.

Yhteistyössä