Sanokaa minulle mitä tässä on väärää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mut siis minkä takia se hevosaitaus on siinä rajalla? Vähän tyhmää naapureilta. :headwall:

Tietääkseni meillä ei ole tähän asiaan mitään sanomista koska se on heidän maata. Oli tyhmää eli ei.

Silloin rakennus aikana sanoin ku rääkyvät et hevoset hermostuu et jos ne hermostuu rakentamiseen niin viekä hyvät ihmiset ne muualle.Me saadaa omalla tontilla tehdä mitä halutaan. Ei me tekemisiä ruveta rajoittaan hevostenne takia.Kun oli mahdollisuus viedä muuallekkin ne.
Ja ei ne silloinkaan milläänlailla reakoineet vaikka mikä vehe tai kone huusi.
Ainoan kerran tulivat aitauksen läpi ku ukkosen ilma tuli.

No tuo oli jo typerää hevosihmisiltä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Mut siis minkä takia se hevosaitaus on siinä rajalla? Vähän tyhmää naapureilta. :headwall:

Miten niin? Jos aita on omalla tontillaan, niin ei siinä ole mitään tyhmää.

Onhan se tyhmää, jos lapsille huudetaan sitten, kun heposet laittaa sen päänsä naapurin tontille siitä aidan yli.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä menisin kysymään luvan, että saako hevosille antaa heinää ja saako niitä taputella jos siihen aidan reunalle tulevat.

Kuin myös minä kävisin kysymässä ensin että saako lapset tulla siihen aidalle hoitamaan niitä hevosia ennen kun antasin omalle luvan mennä nykimään toisen eläimeen.

Aivan näin. Ei vieraita koiriakaan saa mennä luvatta silittelemään...

Aivan tämä on totta. Mut sinäänsä minua ihmetyttää et siellä käy paljon ratsastajia ja hekin syöttävät kädestä ja rapsuttelevat. Et pitkää heidänki jokaisen kysyä lupa? Ja monelle tallitytölle olisin minä voinu mennä vähän neuvomaan (vaikken hevosista mitään ymmärrä) et miten niiden kans toimitaan :(
Ja toisekseen monesti ratsastavat ilman valvontaa.

Onhan se tyhmää, jos lapsille huudetaan sitten, kun heposet laittaa sen päänsä naapurin tontille siitä aidan yli.

No, mä ymmäärsin, että ne lapset ovat siinä olleet houkuttelemassaa heposia. Mutta; en syytä lapsia, mielestäni lasten vanhempien ja hevosihmisten pitäisi sopia pelisäännöt, millä mennään. Saako niitä heppoja silitellä ja syöttää aidan yli.

SILTIKIN, ei ole tyhmää jos rajalla menee laidun. Lapsille olisi pitänyt tehdä selväksi, että lupa kysytään!

Mä menisin kysymään luvan, että saako hevosille antaa heinää ja saako niitä taputella jos siihen aidan reunalle tulevat.

Kuin myös minä kävisin kysymässä ensin että saako lapset tulla siihen aidalle hoitamaan niitä hevosia ennen kun antasin omalle luvan mennä nykimään toisen eläimeen.

Aivan tämä on totta. Mut sinäänsä minua ihmetyttää et siellä käy paljon ratsastajia ja hekin syöttävät kädestä ja rapsuttelevat. Et pitkää heidänki jokaisen kysyä lupa? Ja monelle tallitytölle olisin minä voinu mennä vähän neuvomaan (vaikken hevosista mitään ymmärrä) et miten niiden kans toimitaan :(

Vähän eri asia mielestäni, jos hevosille ja omistajille tutut ihmiset heppoja rapsuttavat ja syöttävät. Tietävät säännöt.

Mitäs, jos heppa olisikin vahingossa/tahallaa haukannut lastasi sormesta, että olisi vaatinut sairaalareissun? Olisiko se hevostenomistajien syytä?

oli syyt miksei lasten haluta siinä hevosten kanssa olevan mitkä tahansa, niin on tosi asiatonta käytöstä lapsia kohtaan. Miksei voi asiallisesti selittää? Eihän toiset voi tietää jos eivät ole harrastajia tms. Kyllä mä marssisin sinne omistajan tykö ja sanoisin siitä manaamisesta ja huutamisesta.

No, mä ymmäärsin, että ne lapset ovat siinä olleet houkuttelemassaa heposia. Mutta; en syytä lapsia, mielestäni lasten vanhempien ja hevosihmisten pitäisi sopia pelisäännöt, millä mennään. Saako niitä heppoja silitellä ja syöttää aidan yli.

SILTIKIN, ei ole tyhmää jos rajalla menee laidun. Lapsille olisi pitänyt tehdä selväksi, että lupa kysytään!

Mut ku ongelma poistuis aivan kokonaan siirtämällä laidunta metrin taaemmas. Voi laittaa sitten rajalle vielä aidan, niin lapset eivät ylety heppoihin. Niin mä tekisin, jos oisin toi naapuri. En mä ainakaan haluis, et kukaan pääsee rajalta koskemaan mun eläimiä.

Vähän eri asia mielestäni, jos hevosille ja omistajille tutut ihmiset heppoja rapsuttavat ja syöttävät. Tietävät säännöt.

Mitäs, jos heppa olisikin vahingossa/tahallaa haukannut lastasi sormesta, että olisi vaatinut sairaalareissun? Olisiko se hevostenomistajien syytä?

No se kyllä olis ollu ihan meidän minun ja lasten syytä ku meni sinne ja päästin. En mä tässä sitä pois ole sulkenutkaan. Mutta mä en ole oikeesti tajunnu et siinä vois olla jotain väärää tai ihmeellistä. Et pitää sillain tulla rääkymään. Ja ettei voi vanhemmille sanoa.
Ku tiedän monia jotka käy ihan kattomassa varta vasten siellä aidan takana heppoja. Luulen et tässä on muutakin ärsytystä meitä kohtaan.
Mut mä jututan kunhan tässä näen tyyppejä.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
oli syyt miksei lasten haluta siinä hevosten kanssa olevan mitkä tahansa, niin on tosi asiatonta käytöstä lapsia kohtaan. Miksei voi asiallisesti selittää? Eihän toiset voi tietää jos eivät ole harrastajia tms. Kyllä mä marssisin sinne omistajan tykö ja sanoisin siitä manaamisesta ja huutamisesta.

Totta. Mä myönsin jo etten ole edes tajunnu et siinä on jotain väärää antaa heinää ja rapsuttaa.
Ja monta asiaa opin ku otin oman koiran jota en aikasemmin ollut edes ajatellu.
Mut turha sitä on tulla toisille huutamaan ja karjumaan mistään asiasta ku asiat selviää puhumalla.
joten marssin tilaisuuden tullen juttusille naapuriin.

No se kyllä olis ollu ihan meidän minun ja lasten syytä ku meni sinne ja päästin. En mä tässä sitä pois ole sulkenutkaan. Mutta mä en ole oikeesti tajunnu et siinä vois olla jotain väärää tai ihmeellistä. Et pitää sillain tulla rääkymään. Ja ettei voi vanhemmille sanoa.
Ku tiedän monia jotka käy ihan kattomassa varta vasten siellä aidan takana heppoja. Luulen et tässä on muutakin ärsytystä meitä kohtaan.
Mut mä jututan kunhan tässä näen tyyppejä.

Aivan, luulen, että naapurisi eivät hoksaa tätä, ettet heitä menisi syyllistämään. Mutta asiatonta tuo kiroilu ja haukkuminen lapsille on :/

Kannattaa asiallisesti vaan mennä juttelemaan ja sopia pelisäännöt. Silloin kun mulla oli pari kopukkaa omassa tallissa, tulivat naapurit kyselemään saako taputtaa ja syöttää. Silloin kerroin, että pienempi niistä puree, sitä ei kannata silittää mutta toista saa kyllä. ja että varovat sähköpaimenta, siitä kun saa hyvät sävärit.
Luulen, että saatte asiallisesti sovittua =)

Alkuperäinen kirjoittaja Huhujuttu:
Ja yksi pointti on se että syöttämällä niitä heppoja aidalle ne oppivat notkumaan siinä aidalla. Siitä on taasen lyhyt matka oppia järsimään/ muuten tuhoamaan aitoja tylsyyspäissään. Eli periaatteessa hevosen tulisi kunnioittaa aitaa ja tuolla lailla ne opetetaan siihen aidalle.

-wittu kun on taaaas niiin tylsää.
- no nii o.
-wittu ku ei niit kakaroitakaa näy misää.
-nii.
-pitäskö järsii vähä aitaa?
-joo.

järs järs järs

-tääki on aika tylsää.
-ihan witun tylsää.
-witun aita.
-nii.
-järsitäänks taas?
-joo

järs järs järs

Ilmeisesti olen ainoa jonka mielestä eläimen kuin eläimen lähelle EI mennä ilman lupaa eikä syötetä yhtään mitään. Oli kyse koirasta, kissasta, undulaatista taikka hevosesta pitää lähtökohtana olla ettei mennä ojentelmaan kättä tai kädestä yhtään mitään. Miksi ihmiset olettaa että tosta noin vaan voi mennä tunkemaan toisen lemmikin suuhun jotain mitä huvittaa, tai vielä pahempaa, mennä roikkumaan sen aitauksen/häkin/tarhan reunamille?

Olisi saattanut itseltäkin päästä ärräpää, ja pääseekin kun kymmenettä kertaa sanon naapurin kakaralle että sitä MEIDÄN PIHALLA OLEVAA KANIA ei ruokita perkele. Ei se silti oikein ole....

Alkuperäinen kirjoittaja mielikuva:
Ja yksi pointti on se että syöttämällä niitä heppoja aidalle ne oppivat notkumaan siinä aidalla. Siitä on taasen lyhyt matka oppia järsimään/ muuten tuhoamaan aitoja tylsyyspäissään. Eli periaatteessa hevosen tulisi kunnioittaa aitaa ja tuolla lailla ne opetetaan siihen aidalle.

- no nii o.
-nii.
-joo.

järs järs järs

-tääki on aika tylsää.
-ihan witun tylsää.
-witun aita.
-nii.
-järsitäänks taas?
-joo

järs järs järs

:)

Alkuperäinen kirjoittaja mielikuva:

- no nii o.
-nii.
-joo.

järs järs järs

-tääki on aika tylsää.
-ihan witun tylsää.
-witun aita.
-nii.
-järsitäänks taas?
-joo

järs järs järs

No ihan vaan tähän kommentti et nuo hepat syövät kyllä ihan sitä laidunheinää,etten ole kertaakaan nähny järsivän aitausta.

Miten lähellä se aita on teidän tontin reunaa? Koska jos se on lähempänä kuin 4 metriä niin sen aitauksen rakentamiseen olisi pitänyt kysyä teidän lupa!!!

Se on ihan rajalla. Pikku oja vaan välissä. Et pääsee lapsetki ihan harppaamalla siihen aidan viereen.
Ei ole lupaa kyllä kysytty.

Mä epäilen, että kyse on siitä, että omistaja on vastuussa hevosistaan. Eli jos hevonen sattuukin potkaisemaan, puremaan jne. sun lapsikultia, niin sä voit vaatia vahingonkorvauksia ym. Siksi on parempi että lapsesi oppivat tottelemaan, eivätkä lukuisista sanomisista ja jopa huutamisesta huolimatta uhmaa kieltoja (harvinaisen tottelemattomia, jos toistuvasti omistaja on yrittänyt asiasta sanoa...).

Varmaan moni esitti tässäkin ketjussa ihan asiaakin että toisten eläinten ruokkiminen, vaikkakin vain heinällä, ilman lupaa on arveluttavaa, mutta fiksusti käyttäytyvä aikuinen menisi asiallisesti puhumaan lapsille/lasten vanhemmille asiasta eikä huutamalla/kiroilemalla käskisi lapsia pois. Eivät lapset välttämättä ymmärrä tekevänsä väärin mutta kun asiasta asiallisesti sanotaan varmaan muuttavat käytöstään. Toisekseen ei kai omalla tontilla oleilua voi naapurit estää ts määrätä missä kohtaa tonttia lapset saavat leikkivät/oleilla. Jos eivät halua että hevoset menevät ihmettelemään lapsia aidan viereen niin siirtäköön aitaansa toiseen kohtaan.

Yhteistyössä