Sanoisitteko tästä asiasta ystävällenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Minulla on ystävä joka on reilut kolmekymppinen ja hän ei osaa kirjoittaa oikein. Facebookissa on tälläisiä sanoja "aikuis iällä" "linja auto" "niinkai" "yö elämä" voiskait mennä" jne. jne. Sanajärjestys on aina pielessä ja on hyvin vaikeaa saada selvää mitä hän tarkoittaa.
Eli hän kirjoittaa sanoja yhteen joita EI todellakaan kukaan kirjoita yhteen ja yhtään yhdyssanaa hän ei ole kirjoittanut oikein. En kehtaa sanoa mitään, koska kyse nyt on kuitenkin vaan Facebook kirjoitukset, mutta jos hän ei oikesti ymmärrä kuinka tyhmän kuvan tuo antaa hänestä niin olisi varmaan kohteliasta sanoa. Mitä olette mieltä?

Ei ole kohteliasta sanoa. Facebook- kavereiden kesken tuommoinen ei viesteissä ole kovin vakavaa. Varmaan monikin on kaverillesi silti tuosta sanonut. Jos mies tarvitsee työssään kirjoitustaitoa, niin ihan varmasti hän on siitä kuullut. Lukihäiriöillekään ei voi mitään. Joten sinuna jättäisin kyllä sanomatta. Mun entinen mies oli kokki, ja se teki aina karmeita yhdyssanavirheitä, sekä viljeli viesteissään hirveetä määrää mauttomia hymiöitä. Se ei haitannut hänen työtään, minuakin se vain lähinnä nauratti ;)

Minulla on montakin kaveria, joilla ei ole lähestulkoon alkeellisintakaan tajua kieliopista, varsinkaan mitä tulee sosiaaliseen mediaan. Empä jaksa asialla päätäni vaivata, ellei aikuinen ihminen ole vaivautunut opetella kirjoittamaan, niin eipä se minun häpeä ole :D Ja saapahan mielessään monesti naureskella.. Myönnän kyllä tietokoneella kirjoittelun ja hymiöiden rapauttaneen omankin kirjoitustaidon melko kehnoksi. Lukihäiriö toki erikseen, sille ei mitään voi.

En sanoisi, koska sanomisesi ei ystävääsi auta! Jos ei osaa kirjoittaa aikuisenakaan, ei vaan osaa. Viitseliäisyydestä ei varmasti ole kyse, kukapa haluaisi tahallaan antaa yksinkertaista ja kouluttamatonta kuvaa itsestaään.

[QUOTE="heh";28728730]Minulla on montakin kaveria, joilla ei ole lähestulkoon alkeellisintakaan tajua kieliopista, varsinkaan mitä tulee sosiaaliseen mediaan. Empä jaksa asialla päätäni vaivata, ellei aikuinen ihminen ole vaivautunut opetella kirjoittamaan, niin eipä se minun häpeä ole :D Ja saapahan mielessään monesti naureskella.. Myönnän kyllä tietokoneella kirjoittelun ja hymiöiden rapauttaneen omankin kirjoitustaidon melko kehnoksi. Lukihäiriö toki erikseen, sille ei mitään voi.[/QUOTE]

Juu mullakin aina tekee mieli huomauttaa kun joku kirjoittaa toistuvasti empä ja ompa fb:ssä. Mutta en mäkään sanaliittoja oikein osaa, aina saa miettiä ja tarkistaakin, tuleeko joku yhteen vai erikseen, joten en kehtaa esittää mitään asiantuntijaa.

Lukihäiriö voi olla myös älykkäällä ihmisellä. Kuvailemai sanat viittaisivat siihen. Tämän olen todennut juuri fb:n kautta, muutamalla erittäin älykkäällä ystävälläni on todellisia vaikeuksia ilmaista itseään kirjoittaen. Sitten on toki niitä vähemmänkin välkkyjä, jotka eivät osaa kirjoittaa....

En sanoisi, aika noloa olis mennä tuollaisesta huomauttamaan. Antaa susta niuhon ja tympeän kuvan.

Kun mä kirjoitan tekstiviestiä tai Facebookiin tai vaikka Kaksplussan palstalle, en todellakaan mieti kielioppia sen kummemmin. Voin hyvin kirjoittaa erisnimet pienellä, kirjoittaa puhekieltä, lyhenellä sanoja jne. Ja tähän saakka ainakin kaverit on saanu selvää ihan hyvin :).

[QUOTE="aapee";28728683]
Eli hän kirjoittaa sanoja yhteen joita EI todellakaan kukaan kirjoita yhteen ja yhtään yhdyssanaa hän ei ole kirjoittanut oikein. En kehtaa sanoa mitään, koska kyse nyt on kuitenkin vaan Facebook kirjoitukset, mutta jos hän ei oikesti ymmärrä kuinka tyhmän kuvan tuo antaa hänestä niin olisi varmaan kohteliasta sanoa. Mitä olette mieltä?[/QUOTE]

Lue tätä palstaa edes 5 min., niin huomaat että suomalaisten "aikuisten" kirjoitustaito on yhtä hevon turparullakkaa.. .. :) <3

Että ei ole kiinni vain yhdestä sinun ystävästäsi. Hei hei.

Mun sisko kirjottaa myös aina pieleen, mut en siitä hänelle sano. Ei kaikki osaa yhdyssanoja ja kirjoittavat kuten kirjoittavat. Jos linja-auto on heille linja auto tai rautatieasema on rauta tie asema niin mitä väliä :) Aika turhaa olis huomautella asiasta.

[QUOTE="aapee";28728683]Minulla on ystävä joka on reilut kolmekymppinen ja hän ei osaa kirjoittaa oikein. Facebookissa on tälläisiä sanoja "aikuis iällä" "linja auto" "niinkai" "yö elämä" voiskait mennä" jne. jne. Sanajärjestys on aina pielessä ja on hyvin vaikeaa saada selvää mitä hän tarkoittaa.
Eli hän kirjoittaa sanoja yhteen joita EI todellakaan kukaan kirjoita yhteen ja yhtään yhdyssanaa hän ei ole kirjoittanut oikein. En kehtaa sanoa mitään, koska kyse nyt on kuitenkin vaan Facebook kirjoitukset, mutta jos hän ei oikesti ymmärrä kuinka tyhmän kuvan tuo antaa hänestä niin olisi varmaan kohteliasta sanoa. Mitä olette mieltä?[/QUOTE]

Paraskin sanoja. :D

Siis kirjoittelee facebookissa... No mitä väliä?! Se on facebook! Jos olisi kyse työmailista niin voisin ehkä sanoa mut mitä välii oikeesti ku on kyse rennosta vapaa ajan kirjottelusta??

Sano huumorin varjolla jotenkin. Oikein pehmeästi kerro hänelle nauraen, et pitäisikö käydä oikein kirjoitus kurssi ennen ku kirjottaa facebookkiin. Sit toiseks eihän minusta kovin vakavasta asiasta ole kysymys oikeastikaan, itse ehkä koet sen suuremmin kuin hän. Riippuu siis miten sanot, jos sanot sen nuivasti ja tärkeilevästi, niin parempi jättää sanomatta. :)

Yhteistyössä