Sanasta "neekeri"

  • Viestiketjun aloittaja lily
  • Ensimmäinen viesti
lily
Tuli mieleen tuosta yhdestä ketjusta, että miksi ihmeessä jotkut haluaa välttämättä käyttää sanaa neekeri, kun tietävät että se voi loukata ihmisiä? ihan turhaa uhia että "minä kyllä sanon neekeri kun niin on sanottu 50-luvullakin eikä siinä sillon ollut mitää outoa". ajat muuttuu ja pieni annos huomaavaisuutta ei ole koskaan pahitteeksi.
 
Juu
Siinä on sekin homma että jos jotain sanaa on tottunut käyttämään, niin on aivan hiton hankalaa oppia samalle asialle uusi sana.

Tällä siis viittaan vanhempiin ihmisiin jotka oikeasti on pitkän ikänsä sitä sanaa käyttäneet, jolloin se oli vaan sana muiden joukossa.

Tietty eri asia jos nuorempi ihminen käyttää.
 
matkailija
Neekeri sana on värittynyt haukkumanimeksi. Jos itse pitäisinkin sanaa neutraalina, jättäisin käyttämättä. Haluan sanavalinnallani viestittää, että paheksun rasismia ja - ennen muuta - että tiedostan rasismin.
Sanojen merkitys on valtava. Ihmiset eivät vain kiinnitä siihen aina huomiota: esimerkiksi urheilukisoissa urheilee miehiä miesten sarjassa ja jostain ihmeellisestä syystä tyttöjä naisten sarjassa. Aika erikoista.
Naiset saavat halutessaan tytötellä toisiaan, mutta miesten pitäisi aina hetki harkita.
 
vieras
Jos kerran neekeri sana on tullut epähyväksyttäväksi jo 60-70- luvulta lähtien. Niin luulis et nuoremmat on sen jo tajunnut, vaikka vasta 80-luvulla sen on vasta korvannut sana musta.
 
wex
tää on muuten kakspuolinen juttu. mä ymmärrän kyllä että se voi olla jotenkin loukkava niille, mutta jos itse käytän sana neekeri, sitten en kyllä tarkoita mitä pahaa. koska neekeri on tavalla"rotu". ei sitten sais eskimollekaan sanoa että sä oot eskimo...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja wex:
tää on muuten kakspuolinen juttu. mä ymmärrän kyllä että se voi olla jotenkin loukkava niille, mutta jos itse käytän sana neekeri, sitten en kyllä tarkoita mitä pahaa. koska neekeri on tavalla"rotu". ei sitten sais eskimollekaan sanoa että sä oot eskimo...
No ei saakkaan ne on inuiitteja.
 
hohhoijaa
Miksei "Liitunaamaa" taikka "valkonaamaa" sitten kielletä, koska itse koen sen loukkaavana, jos "neekeri" kutsuu minua tuollaisella nimityksellä. Miksi valkoihoisten pitäisi olla näitä "neekereitä" kohtaan suvaitsevaisia, mutta "neekereiden" rasismia valkoisia kohtaan ei puututa mitenkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja wex:
tää on muuten kakspuolinen juttu. mä ymmärrän kyllä että se voi olla jotenkin loukkava niille, mutta jos itse käytän sana neekeri, sitten en kyllä tarkoita mitä pahaa. koska neekeri on tavalla"rotu". ei sitten sais eskimollekaan sanoa että sä oot eskimo...
rotu?mistä sen tummaihoisen ihmisen pitäisi tietää,että sä et tarkota pahaa käyttäessäsi n-sanaa?en vaan tajua,miksi käytetään sanaa,joka on loukkaava..ja ei muka tarkoteta pahaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja wex:
tää on muuten kakspuolinen juttu. mä ymmärrän kyllä että se voi olla jotenkin loukkava niille, mutta jos itse käytän sana neekeri, sitten en kyllä tarkoita mitä pahaa. koska neekeri on tavalla"rotu". ei sitten sais eskimollekaan sanoa että sä oot eskimo...
Mutta tummat eivät välttämättä tiedä, että sillä ei tarkoiteta pahaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Miksei "Liitunaamaa" taikka "valkonaamaa" sitten kielletä, koska itse koen sen loukkaavana, jos "neekeri" kutsuu minua tuollaisella nimityksellä. Miksi valkoihoisten pitäisi olla näitä "neekereitä" kohtaan suvaitsevaisia, mutta "neekereiden" rasismia valkoisia kohtaan ei puututa mitenkään.
auttaskohan asenteen korjaus?mua ei oo ainakaan kertaakaan nimitelty noin..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Miksei "Liitunaamaa" taikka "valkonaamaa" sitten kielletä, koska itse koen sen loukkaavana, jos "neekeri" kutsuu minua tuollaisella nimityksellä. Miksi valkoihoisten pitäisi olla näitä "neekereitä" kohtaan suvaitsevaisia, mutta "neekereiden" rasismia valkoisia kohtaan ei puututa mitenkään.
No me liitunaamat ei olla koskaan oltu kenenkään orjia saati luokiteltu vähä älyisiksi villeiksi antropologien ansiosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
En miellä sanaa neekeri rasistiseksi. En itse ajattele, että se ois rasistinen sana. Ja sehän on vain sana. Miksi siitä neekerit loukkaantuu?
Mutta heitä se loukkaa niin onko sitä pakko silloin käyttää? Eli loukata toista tieten tahtoen?!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Samaa mieltä ap:n kanssa. Täytyy olla superääliö jos käyttää sanaa joka on ajat sitten kielletty rasistisena.
Miehen veli, ja oikeastaan mieheni myös, käyttävät tuota hiivatin junttia sanaa. Ovat maalta kotoisin. :kieh:
 

Yhteistyössä