Sämpyläkysymys...voiko vehnäleseitä ja ruisjauhoja hyötykäyttää jotenkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Joskus joku kertoi sen suhteen, että paljonko sai ruisjauhoja laittaa mukaan, mutten enää muista mikä se määrä oli.

Mun ohje on:

5 dl vettä
3 tl suolaa
pussi kuivahiivaa
3 dl kaurahiutaleita (laitan 4 viljan, kun ei ole kauraa)
2 dl porkkanaraastetta
10 dl vehnäjauhoja
1 dl öljyä tai margariiniä

Minkä määrän voi vehnäjauhoista korvata ruisjauhoilla? Entä voiko leseitä laittaa ja jos, niin paljonko ja vähennetäänkö sekin vehnäjauhoista?

Ja missä vaiheessa lisätään raaste...ohjeessa ei puhuta siitä mitään.

Jee! Chef leipoo!

:popcorn:

Raaste laitetaan jossain vaiheessa, ei niin suurta merkitystä, laitan yleensä heti ja sit alan lisäillä jauhoja.
Mutta enempää en neuvo, sä vaadit aina suhteita ja määriä...... mä vaan holvaan pussista suoraan ilman mittoja kun mä leivon, näppituntumalla siis.

Kolmanneksen arvelisin että voipi korvata muilla jauhoilla.

Joo...tai ainakin yrittää. Jos en onnistu, ni paan lasten piikkiin, kun ois tarkoitus tuon 2v:n kanssa leipoa isälle yllätyssämpylöitä. Voi tosin saada sittenkin yllätyskorppuja ;)

Joo, mä tartten tarkat ohjeet...silleen sinnepäin ei kelpaa, kun se ei kuitenkaan onnistu : /

Taikinaan voi laittaa leseitä, pähköinöitä ja vaikka mitä :)

Mä pistän yleensä kaksi desiä vehnäjauhoja että tulee hyvä sitko ja loput kaikkea muuta.

Laitan porkkanaraasteen aina maidon joukkoon hiivan jälkeen ja huom hiivan kanssa kannattaa laittaa ihan pieni loraus hunajaa tai siirappia niin hiiva nousee paremmin.

Suola kannattaisi lisätä taikinaan vasta vaivaus vaiheessa mutta kuka jaksaa :D

Taikinaan voi laittaa leseitä, pähköinöitä ja vaikka mitä :)

Mä pistän yleensä kaksi desiä vehnäjauhoja että tulee hyvä sitko ja loput kaikkea muuta.

Laitan porkkanaraasteen aina maidon joukkoon hiivan jälkeen ja huom hiivan kanssa kannattaa laittaa ihan pieni loraus hunajaa tai siirappia niin hiiva nousee paremmin.

Suola kannattaisi lisätä taikinaan vasta vaivaus vaiheessa mutta kuka jaksaa :D

Otetaas nyt jooko vähän tuota takapakkia, kiitos :)

Sitko? Mikä se on?

Hunajaa ei ole, mutta siirappia saattaa olla ellei ole mennyt vanhaksi. Loraus = ruokalusikallinen...vai 0,5 dl?

Mä oon laittanut aina ton 10 dl jauhoja, ihan sama mitä jauhoja. Vaikka 4 dl ruisjauhoja, 2 dl kaurajauhoja ja loput vehnää. Ei tuu niin pullaa siitä sämpylästä.

Huippuhyviä sämpylöitä tulee kun raastaa emmentalia taikinan joukkoon ja sämpylöiden päälle. Nam. Paras on se violetti emmental. En oo muuten emmentalin ystävä, mutta sämpylöissä se on ihan huippu. Taidan painua leipomaan...

Mä oon laittanut aina ton 10 dl jauhoja, ihan sama mitä jauhoja. Vaikka 4 dl ruisjauhoja, 2 dl kaurajauhoja ja loput vehnää. Ei tuu niin pullaa siitä sämpylästä.

Huippuhyviä sämpylöitä tulee kun raastaa emmentalia taikinan joukkoon ja sämpylöiden päälle. Nam. Paras on se violetti emmental. En oo muuten emmentalin ystävä, mutta sämpylöissä se on ihan huippu. Taidan painua leipomaan...

Hei ei saa nyt sekottaa...siis tota...eli mä voisin laittaa myös juustoa joukkoon? Emmentalia ei ole, mutta muutama Edamin kannikka. Nekin käy?

Mä laittaisin tuohon määrään max 1-2 dl ruisjauhoa ja vehnäleseitä jopa kolme desiä. Silleen kuin Aamuäree sanoi, että kolmannes muita jauhoja/leseitä ja loput vehnäjauhoa niin tulee vielä hyvä sitko. :) Kyllä leseen määrä vähennetää vehväjauhojen määrästä.

Porkkanaraaste heti hiivan jälkeen, kun... ai hemmetti, sullahan on kuivahiiva. No, jokatapauksessa raaste siihen nesteeseen, sitten jauhot. Neste pitää olla kunnolla lämmintä, että se hiiva alkaa reagoida, etenkin kun raaste varmaan viilentää sitä jonkun verran.

Mä en kanssa osaa noista määristä sanoa niin hyvin. :D Jauhoa lisätään taikinaan kunnes se tuntuu käteen hyvältä. :whistle: Jauhot on niin erilaisia, joskus tarttee enemmän, joskus vähemmän.

Kaikki juusto käy. Emmental on voimaakkaan makuinen, niin sämpylät on maistuvampia. Voithan sä laittaa joskus vaikka sinihomejuustoa jos siitä tykkäät.

Aurinkokuivattutomaatti on täällä myös todettu hyväksi =)... Mä heivaan aika surutta kaikkea mun sämpylöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22975759:
Sitko on se jota muodostuu kun vehnäjauhoja vaivataan- taikinasta tulee kimmoisa. Mitä vähemmän vehnäjauhoja, sen vähemmän sitkoa eli kimmoisuutta taikinassa.
Sitkoista taikinaa on helpompi leipoa.

Ok, eli puhutaan asiasta, josta mä en mitään ymmärrä. Mä en ole koskaan huomannut mitään eroja mun taikinoissa...joko ne jää sormiin kiinni, tai sitten ei, mutta muuten ne on aina ihan samanlaisia :D

Otetaas nyt jooko vähän tuota takapakkia, kiitos :)

Sitko? Mikä se on?

Hunajaa ei ole, mutta siirappia saattaa olla ellei ole mennyt vanhaksi. Loraus = ruokalusikallinen...vai 0,5 dl?

Sitko on sitä, kun sä vaivaat taikinaa, ja siitä tulee sellaista joustavaa ja elastista. Vehnän gluteiiniproteiini muodostaa sitkon, joka tekee sen, että se taikina hiivan kanssa nousee. Jotta taikinaan tulee sitko, tarvitaan jauhoa ja vaivaamista. Hyvä sitko tulee, kun vähintään 70% jauhosta on vehnäjauhoa.

Laita sitä siirappia max 2rkl.

Sitko on sitä, kun sä vaivaat taikinaa, ja siitä tulee sellaista joustavaa ja elastista. Vehnän gluteiiniproteiini muodostaa sitkon, joka tekee sen, että se taikina hiivan kanssa nousee. Jotta taikinaan tulee sitko, tarvitaan jauhoa ja vaivaamista. Hyvä sitko tulee, kun vähintään 70% jauhosta on vehnäjauhoa.

Laita sitä siirappia max 2rkl.

Blaa blaa kuule vaan itelles. Ootsä nyt sitten vielä joku vehnäalanasiantuntijakin? Häh? :D

Ok, eli puhutaan asiasta, josta mä en mitään ymmärrä. Mä en ole koskaan huomannut mitään eroja mun taikinoissa...joko ne jää sormiin kiinni, tai sitten ei, mutta muuten ne on aina ihan samanlaisia :D

Jos se tartuu sormiin, niin jauhoa on liian vähän tai pitää vaivata enemmän. Mitä enemmän vaivaa, sitä paremmin se irtoaa sormista ja vuoan reunoista. Se taikina pitää olla sellaista kimmoisaa, venyvää. :)

Joo siis mä sekoilen näin valvotun yön jälkeen, teen siis yleensä puolikkaan taikinan tosta johon laitan noin 2dl venhäjauhoja ja loput kauraa, ruista yms....

hunajaa/siirappia noin 1rkl

Hyvä kertoa mittoja kun en koskaan käytä mittoja ellen leivo jotain tosi tarkkaa :D

sitko on sämpylöiden a ja o :D

Niih. :( Ja heti ap vaan blaa-blaattelee mulle vaikka yritän auttaa. :'( Kyl on nii raskasta, nii raskasta. :|

No oli se aika utopiaa toi sun sitko asiantuntemus:D... Mä oon vaan vaivannut. Hienoa tietää mihin homma perustuu. Mä oon varmaan stägällä onnistunut (muutaman sekunda satsin jälkeen).

Sain ihan hyviä uusia juttuja tästä ketjusta. Ehkä mä vihdoin kokeilen ton porkkanan myös. INhosin lapsena porkkana sämpylöitä niin en oo niitä aikuisenakaan tehnyt...

Yhteistyössä