Sampo pankki laski asuntolainaan maksukyvyn 8%, millä % muille on laskettu missäkin pankissa?

• Viestiketjun aloittaja Tiedosta kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti
juu kokonais korko on hyvä laskee mahd isolla prossalla...nordea taitaa käyttää tota 6% tällähetkellä mut hyvä se on oma maksukyky laskea vaikka tuolla 8%:llakin...nythän korot on menossa aivan ennätys alas mutta siihin on turha tuudittautua että sinne jäisi...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:
juu kokonais korko on hyvä laskee mahd isolla prossalla...nordea taitaa käyttää tota 6% tällähetkellä mut hyvä se on oma maksukyky laskea vaikka tuolla 8%:llakin...nythän korot on menossa aivan ennätys alas mutta siihin on turha tuudittautua että sinne jäisi...
Sinulla siis vissiin myös on laskettu 6% Nordeassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sunnasanna:
Sinulla siis vissiin myös on laskettu 6% Nordeassa.
juu on...mutta itse laskettiin myös että maksukykyä on myös kahdeksaan prossaan saakka...parempi olla varautunut ettei sitten tule mökistä lähtö jos joku ihuna päivä korot ottaa vähän tuulta purjeisiin...

juuh
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En tiedä mitä pankit tekivät, mutta tottakai itse laskeskelin koron määrää eri prosenteilla. Eivätkö kaikki lainaottajat sitä tee itsekin automaattisesti, kun miettivät että miten rahkeet riittävät?
Luulis. Mutta valitettavasti monet ei niin tee. Otetaan siihen vielä vähän kulutusluottoa mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En tiedä mitä pankit tekivät, mutta tottakai itse laskeskelin koron määrää eri prosenteilla. Eivätkö kaikki lainaottajat sitä tee itsekin automaattisesti, kun miettivät että miten rahkeet riittävät?
nimen omaan luulisi että ihmiset ymmärtää oman parhaan ja laskee että ei sitten tule ylläreitä...korko kun on mikä elää omaa eloaan...mutta moni kun ei vaivaudu ottamaan edes selvää että mikä korko ja kuinka se vaikuttaa,kaikki ei ymmärrä! mutta jos ymmärtää ottaa lainaa pitäisi ymmärtää että se ei ole ilmasta :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Me laskettiin itse 10% mukaan...eikö ihmiset laske tällaisia automaattisesti ennen lainannostoa...jestas.
samaa mietin...mut itsensähän siinä ahdinkoon ajaa ajan myötä jos ei ole selvillä asioista...sittenhän on turha märistä että koti pakkomyynnissä...

ap
Voisiko joku vastata itse kysymykseen? Minua kiinnostaa millaisella "riskillä" pankit antavat tänä päivänä lainoja... Ei ollut puhetta siitä, että tiedostetaanko ITSE koron vaikutus lainaan.... Ihana kun pitää päteä ja silloinkin väärässä paikassa:D

Veljeni otti äskettäin ensiasuntoonsa lainaa 113 000. OP:ssa taidettiin laskea maksukyky 6%:n mukaan ja osalle lainasta suositeltiin kiinteää korkoa. Veljeni laina-aika on valitsemallaan lyhennyksellä nyt matalien korkojen aikana 14 vuotta, joten siinä on sitten varaa laina-ajan joustaa ylöspäin.
Kun itse otettiin laina v. 2004, ei OP:ssa tuollaisia laskelmia tehty. Hyvä vain, että nykyisin ollaan tarkempia ja realistisempia tiskin molemmin puolin.

Yhteistyössä