Samasta työstä sama palkka

• Viestiketjun aloittaja Tasa-arvon kannattaja
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Surullista :( Ja kun sitten joku nostaa vielä esiin sen, että olisin kateellinen. Se ei pidä paikkaansa. Enemmänkin harmittaa vaikka opettajien puolesta, heidän, joilla on korkeampi koulutus ja alkupalkka alle 2.000 euroa. Kuten oman poikani luokan opettajalla.
Tehyn korotukset tulevat nostamaan myös opettajien palkkoja. Kunnallisella - päinvastoin kuin yksityisellä - koulutuksesta täytyy maksaa. Joten kunnat joutuvat tarkistamaan sellaisten työntekijöiden palkkoja, joiden työhön vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa ja jotka nyt ovat jäämässä palkkakuoppaan suhteessa vähemmän koulutettuihin.
Enpä tiedä, löytyy niistä kirjastoistakin, ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita naisia ja miehiäkin, joiden palkka oli jo nyt alempi kuin sairaanhoitajien. Mutta aika näyttää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
kyllä koulutuskin täytyy vaikuttaa palkkaan. jos on keittiöapulaienne joka on käynyt kokin kouiin tietenkin sille jolla on enemmän koulutusta pitää maksaakin enemmän loogista.
Ei ainakaan meidän työpaikalla makseta koulutuksen mukaan, vaan sen työtehtävän, johon on palkattu.

ON aivan päivänselvää, että työstä tulee maksaa työn vaatuivuuden mukaan, ei liiton. Ihan ihme touhua tuollainen suitsutus, että " pääasia, että saatiin enemmän kuin toinen liitto".

HAUskaa varmaan töisää tuolla asenteella. Oikein ratkiriemukas ilmapiiri. :wave:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Surullista :( Ja kun sitten joku nostaa vielä esiin sen, että olisin kateellinen. Se ei pidä paikkaansa. Enemmänkin harmittaa vaikka opettajien puolesta, heidän, joilla on korkeampi koulutus ja alkupalkka alle 2.000 euroa. Kuten oman poikani luokan opettajalla.
Tehyn korotukset tulevat nostamaan myös opettajien palkkoja. Kunnallisella - päinvastoin kuin yksityisellä - koulutuksesta täytyy maksaa. Joten kunnat joutuvat tarkistamaan sellaisten työntekijöiden palkkoja, joiden työhön vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa ja jotka nyt ovat jäämässä palkkakuoppaan suhteessa vähemmän koulutettuihin.
Enpä tiedä, löytyy niistä kirjastoistakin, ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita naisia ja miehiäkin, joiden palkka oli jo nyt alempi kuin sairaanhoitajien. Mutta aika näyttää.

Oaj:n taulukoiden mukaan pienten päiväkotien johtajien (usein maistereita) uusi korotettu palkka on pienempi kuin sairaanhoitajien alkuperäinen alkupalkka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
kyllä koulutuskin täytyy vaikuttaa palkkaan. jos on keittiöapulaienne joka on käynyt kokin kouiin tietenkin sille jolla on enemmän koulutusta pitää maksaakin enemmän loogista.
Ei ainakaan meidän työpaikalla makseta koulutuksen mukaan, vaan sen työtehtävän, johon on palkattu.

ei makseta, muta niin se pitäisi mennä.
joissakin työpaikoissa maksetaan näin, ainkin monilla misevaltaisilla aloilla

narsku
kaksipiippuinen juttu.
Tehy teki kovan työn saadessaan tämän sopimuksensa aikaan.
Sillä välin lähestulkoon kaikki moittivat tehyläisiä ahneudesta jne.
Nyt kun tehy sai mieleisensä sopimuksen aikaan, niin olisi tehyläisille oikeus ja kohtuus, että vain he (kovan työn tekijöinä) saisivat sopimukseen kuuluvat edut.

Mutta sitten taas toisaalta, ei ole todellakaan oikein, että tiettyyn liittoon kuuluvat saavat enemmän palkkaa, kuin toiseen liittoon kuuluvat.

Tavallaan olen siis sitä mieltä, että vain tehylle tämän uuden sopimuksen mukaiset palkankorotukset ja muut tyytykööt omiin tekemiinsä sopimuksiin.

Mutta tosiaan olen osittain myös sitä mieltä, että kaikille sama palkka samasta työstä.

Vaikee juttu kaikinpuolin..

tehyläinen
Juupajuu. Itse olen sitä mieltä, että saadussa sopimuksessa ei ole tuulettamista, enkä ole henkseleitä paukuttelemassa. Olin kuitenkin koko ajan Tehyn puolella ja aktiivinen työtaistelun puolesta puhuja. Sanottakoon sitä ahneudeksi, moraalittomuudeksi tai miksi hyvänsä, mutta tärkein pointti itselläni on koko ajan ollut tulevaisuus. Itsekin tulen joskus tarvitsemaan kunnallisia terveyspalveluita, vanhetessani enenevissä määrin,eikä näillä palkoilla hoidateta itseään tai omaisiaan yksityisellä sektorilla. Sijaisten (ja vakituistenkin) saaminen on ollut erittäin hankalaa jo kauan (itsekin rekrytoijana useaan otteeseen olleena) eikä tilanne helpota niin kauan, kuin palkkoja ei nosteta. Mutta asiaan: eihän se niin tietenkään mene, että tehyläisille jatkossa maksetaan parempaa palkkaa. Tehyläiset olivat vaan ne, jotka heittäytyivät tuleen kaikkien matalapalkka-alojen nimissä, kaikkemme on annettu. Ja kaikki ovat yhtä helpottuneita, että työtaistelulta ja potilasvahingoilta vältyttiin. Toivottavasti jatkossa samankaltaisissa tilanteissa liitot tukisivat toisiaan sen sijaan, että entisestään vaikeutettaisiin neuvottelutilanteita. Nyt saavutettu sopimus ei ole hyvä,mutta hyvänsuuntainen. Päivänselvää on, että samasta työstä on maksettava sama palkka kuuluipa liittoon tai oli kuulumatta. Tehyn osuus palkkakuopan täyttämisessä on tehty hyvin, vaikkei lopputulos kympin arvoinen olekaan. Paras mahdollinen kuitenkin tässä vaikeassa tilanteessa.

Oaj:n taulukoiden mukaan pienten päiväkotien johtajien (usein maistereita) uusi korotettu palkka on pienempi kuin sairaanhoitajien alkuperäinen alkupalkka.
[/quote]

Mä olen itse opettaja, ja tienaan vähemmän kuin sairaanhoitajat ennen lakkoaan. Mutta mua eniten harmittaa päiväkodin puoli, ne on todelliasessa palkkakuopassa, jos jotkut! Eli seuraavaksi pitäis kyllä korottaa lastentarhanopettajine palkkoja, ja kunnolla. Sen jälkeen opettajien ja poliiisien.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Mutta mua eniten harmittaa päiväkodin puoli, ne on todelliasessa palkkakuopassa, jos jotkut! Eli seuraavaksi pitäis kyllä korottaa lastentarhanopettajine palkkoja, ja kunnolla. Sen jälkeen opettajien ja poliiisien.
Mutta mitenpä se tapahtuu, jos ei voi käyttää radikaaleja keinoja tai niihin ei kantti riitä?

vieras
Kyllä se mun mielestä on niin, että maksettaisiin tehtäväkohtaisesti palkka. Teholla oleva sh on ansainnut korkeamman palkan kuin se sh joka on vanhainkodissa töissä. Ja muut liitot on tehneet omat sopimuksensa, joten heille maksettakoon sen mukaan. Ja vaikka sh ei kuuluisikaan tehyyn, niin kyllä hän on ansainnut saman palkankorotuksen kuin tehyyn kuuluvat sh:t.

Mä olen itse opettaja, ja tienaan vähemmän kuin sairaanhoitajat ennen lakkoaan. Mutta mua eniten harmittaa päiväkodin puoli, ne on todelliasessa palkkakuopassa, jos jotkut! Eli seuraavaksi pitäis kyllä korottaa lastentarhanopettajine palkkoja, ja kunnolla. Sen jälkeen opettajien ja poliiisien.
[/quote]

Tästä vasta alkaa evitan teksti!: Tämä on kyllä ihan täydellisen totta. Kamalaa, että lastentarhanopettajia suurin piirtein yritetään korvata joillakin lähihoitajilla, ihan kuin koulutus olisi lähellekään sama. Tästä on ollut tosi hyviä juttuja Hesarin yleisönosastossa ihan äskettäin.

Harmi vaan, että lastentarhanopettajien käsissä lakkoase ei ole ollenkaan niin tehokas kuin sairaanhoitajilla. Päättäjät vain ajattelevat, että siellähän niitä lapsia hoitaa sitten joku lähihoitaja siinä kuin lastentarhanopettajakin.... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Mutta mua eniten harmittaa päiväkodin puoli, ne on todelliasessa palkkakuopassa, jos jotkut! Eli seuraavaksi pitäis kyllä korottaa lastentarhanopettajine palkkoja, ja kunnolla. Sen jälkeen opettajien ja poliiisien.
Mutta mitenpä se tapahtuu, jos ei voi käyttää radikaaleja keinoja tai niihin ei kantti riitä?
No kai ihmisillä ja valtiovallalla on lupa käyttää aivojaan?

Ja mikä ihmeen kantti? Toivon tosiaan, ettei muilla riitäkään kantti kiristämiseen ihmisten hengellä ja turvallisuudella. JA ettei terveydenhuollon puolella koskaan tuota asetta saiis enää edes käyttääkään.

No kai ihmisillä ja valtiovallalla on lupa käyttää aivojaan?

Ja mikä ihmeen kantti? Toivon tosiaan, ettei muilla riitäkään kantti kiristämiseen ihmisten hengellä ja turvallisuudella. JA ettei terveydenhuollon puolella koskaan tuota asetta saiis enää edes käyttääkään.

Eli ei ole keinoja, tyhjän saa pyytämättäkin. Mutta voidaanko sopia, että ollaan sovussa eri mieltä tästä? =)

in.

Harmi vaan, että lastentarhanopettajien käsissä lakkoase ei ole ollenkaan niin tehokas kuin sairaanhoitajilla. Päättäjät vain ajattelevat, että siellähän niitä lapsia hoitaa sitten joku lähihoitaja siinä kuin lastentarhanopettajakin.... :xmas: [/quote]

Just fantallekin kirjoitin, että minusta on hyvä vaan ettei ole liitoilla enempää mahdollisuutta kiristää tuolla tavalla. Hirveäksihän tämä maailma on menossa! Pistetään yhteiskunta polvillee pelolla, ja sitten toiset vielä ajattelee, että vau, tuolla on ns. munaa.

Maailma on sellainen, että joka isoimpaan ääneen huutaa ja kovimpia keinoja käyttää saa eniten ja lisäksi muiden ihailun.

Itse en halua olla osallisena tuollaista. :)

[quote="fanta"
[/quote]

Ei voida. Sun pitää olla samaa mieltä mun kanssa, koska mä olen oikeassa ja sinä väärässä. :snotty:

Etkö siis ole sitä mieltä, että toisen hätää ei saa käyttää omana askelmanaan?

Keittiönoita
Ja kuntapuolella olet töissä? Kyllä kunnilla on velvoite maksaa koulutetulle henkilöstölleen enemmän kuin vähemmän koulutetulle. Se tosin tarkoittaa myös sitä, että kyseiseen työtehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Jos akateeminen tekee hommaa, johon pääsisi ilman akateemista loppututkintoakin, asia ei koske häntä. Hän vaan sattuu olemaan ylikoulutettu ko tehtävään ja häntä tässä suhteessa käsitellään kuten jos hänellä olisi se alempi tutkinto.

metallinainen
Miksi aina verrataan hoitajien ja opettajien palkkoja?Miksi ei opettajat lähteneet hoitajien rinnalla taistelemaan korkeamman palkan puolesta?Miksi OAJ ei ollut valmis tukemaan Tehyä työtaistelussa? Arvostan yhtä lailla molempia ammattiryhmiä enkä ole itse kumaankaan edustaja, mutta mietin vaan, miten niin kahta erilaista työtä voidaan palkoissa vertailla. Okei, opettajilla on korkeampi koulutus, hoitajilla vastuu ihmishengestä, konkreettisesi. Varmaankin hoitajatkin valmistuisivat yliopistosta, jos hoitamista voisi yliopistossa opettaa. Tai poliisit, miten poliisin palkkaa tai työn vastuuta voidaan verrata opettajaan? Merkillisintä onse, että samaa matalapalkkaisuutta huutavat monet liitot Tehyn lsäksi, mutta kellään ei ollut halukkuutta lähteä sen rinnalle taistelemaan. Naisena miesten alalla olen kllä ylpeä Tehyn taisteluhengestä, vaikkei se omassa palkassani näy kkoskaan.

Ei voida. Sun pitää olla samaa mieltä mun kanssa, koska mä olen oikeassa ja sinä väärässä. :snotty:

En tiedä, minä en vaan näe asia samalla tavalla kuin sinä.

[quote="fanta"

Etkö siis ole sitä mieltä, että toisen hätää ei saa käyttää omana askelmanaan?[/quote]

Tarkoitatko siis, että lakkoasetta eivät saa käyttää ne, jotka työssään ovat suoranaisesti tekemisissä ihmishenkien kanssa?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja metallinainen:
Miksi aina verrataan hoitajien ja opettajien palkkoja?Miksi ei opettajat lähteneet hoitajien rinnalla taistelemaan korkeamman palkan puolesta?Miksi OAJ ei ollut valmis tukemaan Tehyä työtaistelussa? Arvostan yhtä lailla molempia ammattiryhmiä enkä ole itse kumaankaan edustaja, mutta mietin vaan, miten niin kahta erilaista työtä voidaan palkoissa vertailla. Okei, opettajilla on korkeampi koulutus, hoitajilla vastuu ihmishengestä, konkreettisesi. Varmaankin hoitajatkin valmistuisivat yliopistosta, jos hoitamista voisi yliopistossa opettaa. Tai poliisit, miten poliisin palkkaa tai työn vastuuta voidaan verrata opettajaan? Merkillisintä onse, että samaa matalapalkkaisuutta huutavat monet liitot Tehyn lsäksi, mutta kellään ei ollut halukkuutta lähteä sen rinnalle taistelemaan. Naisena miesten alalla olen kllä ylpeä Tehyn taisteluhengestä, vaikkei se omassa palkassani näy kkoskaan.
miksi ihmeessä kenenkään olisi pitänyt tukea TEHYä noin älyvapaassa ja järjettömässä työtaistelussa?! hoitamista OPETETAAN MYÖS YLIOPISTOISSA (tieteenä siis), mutta eihän tavallinen rivisairaanhoitaja tee yliopisto-opeilla mitään ja paljon vähempi koulutustaso riittää..

asiat voi tehdä tyylillä. nyt TEHY:ltä meni maine ja saavutukset eivät olleet kummoiset.. todennäköisesti muut tulevat saamaan loppujen lopuksi tehyä paremmat korotukset koko nelivuotiskaudella.

savolainenkieropiru
Kyllä se mun mielestä on niin, että maksettaisiin tehtäväkohtaisesti palkka. Teholla oleva sh on ansainnut korkeamman palkan kuin se sh joka on vanhainkodissa töissä. Ja muut liitot on tehneet omat sopimuksensa, joten heille maksettakoon sen mukaan. Ja vaikka sh ei kuuluisikaan tehyyn, niin kyllä hän on ansainnut saman palkankorotuksen kuin tehyyn kuuluvat sh:t.
Aika mielenkiintoista...siis vanhusten hyvinvointi on arvottomamapaa tai heidän hyväkseen työskentely vähemmän arvokasta, kuin teholla olevien potilaiden? Vanhushuollossa hoitajia jo muutenkin vähemmän, esim. 40 potilasta, 4hoitajaa (1sh+3lh). terveyskeskuksen vuodeosastolla ei moenllakaan ole lääkäriäkään paikalla klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin. On siis hoitajien vastuulla tehdä päätös siitä, milloin potilas lähetetään lääkärin vastaanotolle. Teholla taas on lääkäri koko ajan saatavilla, lisäksi kollegat, joita aina paikalla. Ei ole oikein tällainenkaan palkanmaksupersute.

Alkuperäinen kirjoittaja metallinainen:
Miksi aina verrataan hoitajien ja opettajien palkkoja?.
EN tiedä,miksi verrataan. Ehkäpä sikis, että niissä tienataan vähän ja ne ovat vastuullisia ammatteja, ja menettämässä kiinnostavuuttaa tulevaisuudessa juuri palkan heikkouden vuoksi.

Mua ei haittaa se, että hoitajat saa lisää rahaa, ei todellakaan. Se varmasti lisää alan kiinnostavuutta, ja sitä kautta pitää Suomea jonkin aika kuosissaan.

Tosin olen varma, että SUomikin on menossa yksityistämisen linjalle myös terveyspalveluissa, jolloin vakuutusten osa tulee kasvamaan. Kun vakuutusyhtiöt maksaa sairaalamaksut, lääkärien ja hoitajien taksat nousee varmasti, ja hoitajien palkatkin nouseen. PAlkkakehitys yksityistämisen vuoksi näkyy jo lääkäreillä, kuntien on ollut pakko nostaa lääkärien palkkoja yksitysiten perässä, jotta työntekijöitä edes jokin määrä saataisiin pysymään kunnissa. Sama on edessä hoitsuilla, ällös pejätkö.

Se, että köyhien osuus väestöstä lisääntyy ja hoito huonontuu heidän kohdallaan on sitten se pieni ikävä jälkiseuraamus tulevassa tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
[quote="fanta"

Tarkoitatko siis, että lakkoasetta eivät saa käyttää ne, jotka työssään ovat suoranaisesti tekemisissä ihmishenkien kanssa? [/quote]

JOukkortisanoutumisuhkaa kuukauden varoitusajalla, ei saisi. Kiristämistä ja viattomien asettamista hengenvaaraan.

Yhteistyössä