Samanikäiset lapset koskettelevat toisiaan

  • Viestiketjun aloittaja tabu
  • Ensimmäinen viesti
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja Muua:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja hius:
Miksei samanikäiset lapset saisi toisiaan kosketella?
Kosketteleehan sisaruksetkin toisiaan, vaikka ei olisis edes saman ikäisiä.
Kaikilla, useimmilla ainakin, on ollut kosketteluja tms. eri tai samaa sukupuolta olevan kaverinsa kanssa.
Ihan normaalia, joten turhaan sitä kieltää ja aiheuttaa siten pahennusta

:eek: :eek: :eek:

Siis mitä ihmettä, sisarukset koskettelevat toisiaan? No ei ainakaan meillä mun lapsuudessa, eikä kyllä nytkään mun lapset sellaista harrasta! (Joo, tiedän sen varmuudella...)

Tai yleensäkkään koskettelevat kavereitaan... En ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta, enkä pidä sitä mitenkään normaalina.
Miten täällä taas tulkitaan!?
Kyllä se on normaalia, että sukupuolielimistä ollaan kiinnostuneita. Tuo vertaus 13- ja 5-vuotiaista nyt oli aika typerä.
Mutta tytöt 4-ja 1,5 ovat kyllä toisiensa pimpsoja ihmetelleet.
Jaa, pidä mua sitten tiukkapipopuritaanina, mutta mun mielestä 4-vuotiaan tulisi jo tietää, että ihmettelee vaan sitä omaa pimpsaansa. Tai ainakin pitää opettaa niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja poppis:
Myös tämän löysin:

Lääkärileikit
4-6-vuotiaat lapset leikkivät lääkärileikkejä ja tutkivat omaa kehoaan sekä toisten ihmisten kehoja. Lapset leikkivät niitä teltoissa ja peiton alla. Tämä on normaalia uteliaisuutta eikä siihen liity mitään seksuaalisia ajatuksia. Lapsia kiinnostaa, mistä vauvat tulevat ja kuinka ne saavat alkunsa. He haluavat vanhemmiltaan vastauksia näihin kysymyksiin. Aikuinen voi kertoa näistä asioista lapselle hänen omalla kielellään.
Mun mielestä on mielenkiintoista että tuossa halutaan korostaa ettei leikkiin liity mitään seksuaalisia ajatuksia.

Lapsen seksuaalisuus on jossain määrin tabu tässä yhteiskunnassa. Se on taatusti erilaista kuin aikuisen seksuaalisuus, mutta on mun mielestä mahdotonta sanoa että leikkiin ei liittyisi mitään seksuaalista.

Itse muistan selvästi kiihottuneeni seksuaalisista ajatuksista jo noin 7-8-vuotiaana, ja samoihin aikoihin lääkärileikkeihin alkoi tulla sellaista pientä ekstrajännitystä mukaan.
Ja minä kiihotuin jo tarhaiässä.

Ehkä aikuiset kokevat seksuaalisuuden niin likaisena asiana, että eivät siksi halua nähdä lasta seksuaalisena olentona. Omassa seksielämässä jotakin kaduttavaa ehkä? Kyllä mä ainakin pystyn hyväksymään lasteni seksuaalisuuden ihan alusta asti. Ei se ole ruma asia, jos ei siitä tee sellaista.
 
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja Saivartelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva vielä:
Ja minun mielestä lapselle pitää opettaa jo pienestä asti, että hänellä on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Ja että ei ole mitenkään normaalia näytellä muille omaa alapäätään saatikka antaa koskea siihen/koskea muiden alapäähän.
Jos lapsella on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa, niin sehän nimenomaan tarkoittaa, että hän niin halutessaan voi harrastaa vaikka lääkärileikkejä. Minusta kuulostaa, että sinun mielestäsi sen määräämisoikeuden lapsen ruumiiseen pitäisi olla äidillä, joka määrittelee omien estojensa perusteella mikä on normaalia ja mikä ei.
Sä voit tulkita mun vastauksen ihan miten haluat. Mä haluan opettaa lapsilleni, että KUKAAN ei saa koskea hänen sukupuolielimiin, jos ei ole kyseessä lääkäristä tai äiti/isä/muu hoitaja pesemässä. Opeta sä omille mukuloilles mitä haluat.
 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Jaa, pidä mua sitten tiukkapipopuritaanina, mutta mun mielestä 4-vuotiaan tulisi jo tietää, että ihmettelee vaan sitä omaa pimpsaansa. Tai ainakin pitää opettaa niin.
Mun mielestä tuo on kyllä huolestuttava asenne.

Kuvittelet ehkä että suojelet lastasi, mutta luulen että vaikutus voi olla aivan vastakkainen! Lapsi joka on totutettu "varomaan" ja "häpeämään" pimppiään on paljon alttiimpi hyväksikäytölle. Hänellehän pimppi on tabu, ja jos hän antaa jonkun muun koskea siihen hän tekee väärin eikä siis voi siitä kertoa kenellekään.

Uskon että mitä positiivisempi ja luonnollisempi asenne lapsella on sukupuolielimiinsä, esimerkiksi mitä paremmin hän ne tuntee ja osaa nimetä (klitoris, häpyhuulet, pienet häpyhuulet, emätin, peräaukko, virtsa-aukko esimerkiksi) niin sitä paremmin hän osaa myös itseään suojella ja arvostaa omaa yksityisyyttään.
 
Rouva
Haluan vielä korostaa, että minsta ap toimi hyvin tuossa tilanteessa. Juuri kuten itsekkin olisin toiminut vastaavassa tilanteessa! :flower:

Mun pointti on se, että jos lapset tuollaisesta "narahtaa", on aikuisen velvollisuus opastaa lasta asiassa ja kertoa, mikä on sallittua ja mikä ei. Juuri kuten ap teki.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Saivartelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva vielä:
Ja minun mielestä lapselle pitää opettaa jo pienestä asti, että hänellä on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Ja että ei ole mitenkään normaalia näytellä muille omaa alapäätään saatikka antaa koskea siihen/koskea muiden alapäähän.
Jos lapsella on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa, niin sehän nimenomaan tarkoittaa, että hän niin halutessaan voi harrastaa vaikka lääkärileikkejä. Minusta kuulostaa, että sinun mielestäsi sen määräämisoikeuden lapsen ruumiiseen pitäisi olla äidillä, joka määrittelee omien estojensa perusteella mikä on normaalia ja mikä ei.
Sä voit tulkita mun vastauksen ihan miten haluat. Mä haluan opettaa lapsilleni, että KUKAAN ei saa koskea hänen sukupuolielimiin, jos ei ole kyseessä lääkäristä tai äiti/isä/muu hoitaja pesemässä. Opeta sä omille mukuloilles mitä haluat.
Sun lapsillasi tulee olemaan melkoisia ongelmia seksuaalisuutensa ja tulevan seksielämänsä kanssa, jos opetat heille että sukupuolielinten koskettaminen on jotenkin likaista ja kiellettyä. Eikö sunkaan sukupuolielimiin saa koskea kukaan muu kuin sinä itse, tai lääkäri? Lapsen itsemääräämisoikeus oman kropan suhteen tarkoittaa nimenomaan sitä, että hän itse saa päättää saako häneen koskea. Miksi ihmeessä puhut lapsen määräämisoikeudesta, kun kuitenkin tarkoitat, että määräämisoikeus on vanhemmilla?
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Mä haluan opettaa lapsilleni, että KUKAAN ei saa koskea hänen sukupuolielimiin, jos ei ole kyseessä lääkäristä tai äiti/isä/muu hoitaja pesemässä. Opeta sä omille mukuloilles mitä haluat.
Opeta vain, mielellään oikein korostaen, ja kyllä lapsesi sitten aikuisena omissa estyneissä mielissään manaavat sinua, kun heillä on ongelmia suhtautua normaaliin seksiin aviovuoteessaan normaalisti.
 
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Jaa, pidä mua sitten tiukkapipopuritaanina, mutta mun mielestä 4-vuotiaan tulisi jo tietää, että ihmettelee vaan sitä omaa pimpsaansa. Tai ainakin pitää opettaa niin.
Mun mielestä tuo on kyllä huolestuttava asenne.

Kuvittelet ehkä että suojelet lastasi, mutta luulen että vaikutus voi olla aivan vastakkainen! Lapsi joka on totutettu "varomaan" ja "häpeämään" pimppiään on paljon alttiimpi hyväksikäytölle. Hänellehän pimppi on tabu, ja jos hän antaa jonkun muun koskea siihen hän tekee väärin eikä siis voi siitä kertoa kenellekään.

Uskon että mitä positiivisempi ja luonnollisempi asenne lapsella on sukupuolielimiinsä, esimerkiksi mitä paremmin hän ne tuntee ja osaa nimetä (klitoris, häpyhuulet, pienet häpyhuulet, emätin, peräaukko, virtsa-aukko esimerkiksi) niin sitä paremmin hän osaa myös itseään suojella ja arvostaa omaa yksityisyyttään.
Jollakin taas luetunymmärtämisvaikeuksia... :whitsle:

Juurihan sanoin, että sitä omaa alapäätä voi ja pitää tutkia. Pimppiä ei tarvitse hävetä, mistä päättelit, että meillä niin toimitaa? :eek:

Minusta vaan 4-vuotiaalle voi opettaa, että tonkii sitä omaansa, ei pikkusiskon toosaa.

Vaikka opetankin lapselleni, ettei omaa pimppaa tarvi näyttää muille, eikä muiden saa antaa siihen koskea (ja isompana olen myös kertonut pahoista aikuisista, jotka voivat sellaista haluta), ei se minun mielestä tosiaan tarkoita sitä, että lapsi luulee, että pimpsaa pitää hävetä...

 
Rouva
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Saivartelija:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva vielä:
Ja minun mielestä lapselle pitää opettaa jo pienestä asti, että hänellä on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Ja että ei ole mitenkään normaalia näytellä muille omaa alapäätään saatikka antaa koskea siihen/koskea muiden alapäähän.
Jos lapsella on määräämisoikeus omaan ruumiiseensa, niin sehän nimenomaan tarkoittaa, että hän niin halutessaan voi harrastaa vaikka lääkärileikkejä. Minusta kuulostaa, että sinun mielestäsi sen määräämisoikeuden lapsen ruumiiseen pitäisi olla äidillä, joka määrittelee omien estojensa perusteella mikä on normaalia ja mikä ei.
Sä voit tulkita mun vastauksen ihan miten haluat. Mä haluan opettaa lapsilleni, että KUKAAN ei saa koskea hänen sukupuolielimiin, jos ei ole kyseessä lääkäristä tai äiti/isä/muu hoitaja pesemässä. Opeta sä omille mukuloilles mitä haluat.
Sun lapsillasi tulee olemaan melkoisia ongelmia seksuaalisuutensa ja tulevan seksielämänsä kanssa, jos opetat heille että sukupuolielinten koskettaminen on jotenkin likaista ja kiellettyä. Eikö sunkaan sukupuolielimiin saa koskea kukaan muu kuin sinä itse, tai lääkäri? Lapsen itsemääräämisoikeus oman kropan suhteen tarkoittaa nimenomaan sitä, että hän itse saa päättää saako häneen koskea. Miksi ihmeessä puhut lapsen määräämisoikeudesta, kun kuitenkin tarkoitat, että määräämisoikeus on vanhemmilla?
Onko täällä ihmiset tosiaan näin saatanan tyhmiä?

Miten niin olen opettanut, että sukupuolielinten koskeminen on likaista ja kiellettyä?

Minä opetan lapselle, pienelle lapselle, mitä voi toisten antaa tehdä itselle ja mitä ei.

En puhu mistään teini-ikäisen sukupuolikasvatuksesta tai seksuaalivalistuksesta.

On pikkuisen eri asia, kun puhutaan aikuisen naisen vartalosta ja pienen lapsen.

Mutta joo, sä saat ajatella näistä asioista niinkuin haluat. Voit vapaasti opettaa omille lapsillesi, että näyttää elimensä kaikille, jotka sen haluaa nähdä ja antaa kaikkien räpeltää, jotka niin haluavat. Minä opetan toisin.
 
Rouva
Mä poistun tästä "keskustelusta" nyt.

Onko täällä suurin osa ihmisistä tosiaan sitä mieltä, että jos opetan pienelle lapselle, että omaa pimpsaa ei tarvi esitellä muille ihmisille ja siihen ei saa antaa muiden koskea, niin hänestä tulee estynyt ja sen seksielämä on pilalla loppuelämäksi?

:LOL:
 
Saivartelija
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Sä voit tulkita mun vastauksen ihan miten haluat. Mä haluan opettaa lapsilleni, että KUKAAN ei saa koskea hänen sukupuolielimiin, jos ei ole kyseessä lääkäristä tai äiti/isä/muu hoitaja pesemässä. Opeta sä omille mukuloilles mitä haluat.
Otan ihan vilpittömästi osaa, mikä sitten ikinä ongelmasi alkusyy onkaan.
 
Fogas
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Mä poistun tästä "keskustelusta" nyt.

Onko täällä suurin osa ihmisistä tosiaan sitä mieltä, että jos opetan pienelle lapselle, että omaa pimpsaa ei tarvi esitellä muille ihmisille ja siihen ei saa antaa muiden koskea, niin hänestä tulee estynyt ja sen seksielämä on pilalla loppuelämäksi?

:LOL:
päinvastoin :flower: erittäin fiksuäiti..toisin kuin nämä vapaamieliset intoilijat..näiden teiniksetkö ne tuolla kadulla hilluu värkki nippa nappa peitettynä roiskeläpällä kun se on niin ok esitellä..
 
entinen nuori
Alkuperäinen kirjoittaja näo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä menee raja seksin ja lääkärileikkien välillä? Tuskin esim. 11-12-vuotiaiden väliset koskettelut on enää mitään "lääkärileikkiä"?
Minä ainakin harrastin ihan seksiä 11-12 vuotiaana.
Niinhän se on nykyään ihan tapana.
Itse harrastin tuon ikäisenä vielä pettingiä, seksi oli vähän sama asia kuin naimisiin meno, sitä vaan ei tehty liian nuorena. Mutta ajat tosiaan muuttuvat nopeasti.
Nykyään tytöt katsoo, että heillä on velvollisuus harrastaa seksiä jo 11 vuotiaana, kun taas pojat katsoo että he eivät ole poikia, jos eivät ole yhdynnässä olleet kenenkään kanssa.

Samahan se on suhtautuminen huumeisiin. Ennen 15 vuotiaana alettiin käymään ryyppäämässä, sitten se muuttui että jo 12 vuotiaat ryyppäsivät. Nyt lehdet kirjoittaa, että viina on nuorilla out ja huumeet in.
Nuoret pitää huumeiden käyttöä normaalina, kuten seksinkin harrastamista. Koulussa huumeita käyttävät on lisääntyneet viimevuosina todella rajusti.

Se on sitä kun pitää nopeasti aikuistua yhteiskunnan painostuksesta. Tosin varmasti iso tekijä on myös nuorille suunnattu mainonta, joissa näytetään millainen pitää nuoren olla keholtaan ja tavoiltaan.

Tuo tässä keskustelussa kirjoitteleva rouva näyttää sitä kuvaa, miten aikuiset eivät välttämättä näe miten ajat muuttuvat, vaan he itse elävät yhä 50-luvulla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä menee raja seksin ja lääkärileikkien välillä? Tuskin esim. 11-12-vuotiaiden väliset koskettelut on enää mitään "lääkärileikkiä"?
No niin... sehän siinä onkin.

Tarvitseeko siihen vetää jotain rajaa? Luulen että jossain vaiheessa ne lääkärileikit vaan unohtuu, tulee sellainen kausi että hyi en todellakaan mitään sellaista... kunnes...
No onhan sillä jotain väliä, onko kyse seksistä vai lääkärileikeistä. En minä ainakaan hyväksy alle 16-vuotiaiden seksiä. Tiedän tytön, joka harrasti seksiä jo 12-vuotiaana.

 

Yhteistyössä