'salarakas'

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N32

Vieras
Tää ei oo varmaan kovin originelli kommenttikaan, mutta tulipa mieleen näitä juttuja täältä lukiessa: Mun mielestä toi salarakas -nimike on just sellaisten junttien käyttämä, joita oikeasti kiinnostaa Seiskalehti ja ""alkuperäiset"" salarakkaat, eli turhat julkkikset Fingerroos ja Aitolehti. En ole ollenkaan ymmärtänyt termin hohtoa - vai onko se jotenkin muuttanut pettämisen luonnetta tai oikeutusta?

Kertokaa mulle.

Eihän se ooo mikään rakas, jota pitää salassa tavata. Jos rakastaa, ei petä. Rakkauden olemukseen kuluu luottamus. Sellainen ihminen on jo kaukana rakastamisen luonteen ymmärtämisestä, joka pettää.

tää sana on vaan nykyaikaa ja pyörähtää suussa helpommin kuin mutkikas ra-kas-ta-ja-tar. Kieli muuttuu koko ajan. Ei sanan käyttäjät sen törpömpiä ole kuin muutkaan. Sana on vaan niin näppärä ja moderni. Onko ""kettutyttö"" järkevä sana?

Ewalle - mun mielestä kettutyttökin on hölmö termi, sitä paitsi ikävällä tavalla sukupuolittunut - en usko, että ne kaikki minkit on vapautettu naisten toimesta;).

Nyt jos jätetään toi junttiusaspekti 'salarakkaan' analysoinnista pois, niin onko siinä kenties jotain ""hienoa"" olla salarakas? Onhan rakastaja/rakastajatarkin kieltämättä aika hohdokkaan kuuloinen, mutta onko tähän tullut joku nykypäivän 'kaikki on sallittua'-sävy?

Aluksi se on vieras nainen tai mies
sitten tutumpi suhde..
sitten se on salarakas
lopulta se on joko sala-ex tai aviopuoliso

Minulla entinen salarakkaani on nyt aviopuoliso.

Kaduttaako? ei tippaakaan :)

Salarakas voi olla mies tai nainen. Tasa-arvoa ja nykyaikaa. Itse en voi sietää seiskalehteä enkä ""fingeroos-ilmiötä"", näissähän ei ole tarkoituskaan pitää asiaa/petosta salassa. Se yhteinen salaisuuden pito muuten perustuu nimenomaan luottamukselle. Luotetaan toisen vaitioloon.

täytyy mun sanoa että kyllä jokainen normaali ihminen ajattelee vastakkaisesta sukupuolesta että kuinkahan hänen kanssaan olisi kokeilla.
Rohkeasti vaansillä tämä on totuus ikö niin.

'Salarakas' on pettäjien keksimä sana!
Salarakkaasta puhuminen tekee huoraamisesta ikään kuin sallitumpaa. Salarakas ei kalskahda pettäjien korvaan niin pahasti kuin 'huora' ja 'huoripukki'.

Kohta joku kirjoittaa, että huoraksi sanotaan vain naista, joka antaa rahasta, mutta Suomessa on iät ajat sanottu pettävää naista huoraksi ja pettävää miestä huoripukiksi. Yleiselle maksulliselle naiselle on nimi 'prostituoitu'.

Eiköhän termi salarakas on käännös secret love sanoista. Eikös tämän vuoden euroviisussakin lauleta trendikkäästi secret love jne. Uskon, että monia kismittää että salarakas sisältää juuri tuon sanan rakas. Se on kaunis ja helppo sana. Aikansa kun toista siksi kutsuu alkaa sana sala unohtua ja jäljelle jää vain rakas. Kokemuksella.

Kieli kehittyy ja salarakas on tosi osuva ilmaus, ei kai se muuten olisi tullut niin suosituksi niin nopeasti. Mitä ihmeen hohtoa et ymmärrä? Ei siinä ole mitään erityistä hohtoa. Se on vain sana, jolla ei ole mitään tekemistä minkään oikeutuksien tai muiden kanssa, se on ihan toinen juttu se.

Sana ""salarakas"" tekee pettämisestä miedompaa ja lähes sallittua.
Vertaapa vaikka: ""Juutalaiskysymuksen lopullinen ratkaisu"". Kuulostaa fiksulle, diplomaattiselle ja luvalliselle. Todellisuudessa kyse oli kuitenkin kuuden miljoonan ihmisen järjestelmällisestä, suunnitelmallisesta ja systemaattisesta tappamisesta.

Heh. Pettäminenkin on AINA järjestelmällistä, suunnitelmallista ja systemaattista.

Selvä, sen ""hohto"" (ja syy miksi sen käyttö on yleistynyt niin nopeasti) on siis mielestäsi sen osuvuudessa.

Mulla kai oli mielessä tuo nimimerkin 'Rakas' pointti, että salaRAKAS on jotenkin viattomamman kuuloinen - ""rakas kuin rakas, väliäkö sillä, että se avo-/vihitty rakas on eri ihminen..."".

Mulla ei ole muuten mitään kaikentietäviä ja tuomitsevia kannanottoja muiden ihmisten pettämisten suhteen vaikken niitä omaan elämääni halua enkä hyväksy. Ihan ilmiönä vaan tästäkin sanasta kyselen. Mulla on omat assosiaationi ja nyt kyselen muiden ihmisten...

Rakastan vaimoani, perhettäni. Perhe-elämää ylipäätään.

Rakastan salaisia hetkiä uuden ihmisen parissa, tutustumista, viettelyä, himoa, joka arjees laantuu. Rakastan salaista suhdettani ja sen tuomaa jännitystä. Ei jännitystä kiinnijäämisen pelossa, vaan sitä kutkuttavaa uutuuden jännitystä, kun toinen ei ole niin tuttu, kuin se arjen jakaja.

Rakkautta on vaikka muille jakaa.

En tietentään. Eikä vaimonikaan hyväksyisi tätä minulle, jos vain tietäisi. Mutta eipähän tiedä, ei edes aavista, onneksi, sillä minä rakastan näitä molempia olotiloja enkä luovu kummastakaan.

Niin onhan noita sanoja kuvaamaan elämää kaikessa karkeudessaan.

Minulle vaimoni on arkipano ja salainen nainen on juhlapano.

Tai arkirakas ja juhlarakas.. vaikka niinkin, mutta pano on tärkeä juttu, molemmissa.

Pena, miten perustelet itsellesi, että toimintasi on sinulle hyväksyttävää? Eikö sinulla ole omaatuntoa (vai etkö vain anna sen häiritä)?

Mutta tärkein kysymys: Miksi vaimosi ei saisi toimia samalla tavalla?

Poikkean nyt alkuperäisestä aiheesta, mutta kun tuli mieleen yks tuntemani tyyppi, jonka tiedän toimineen ainakin taannoin niin kuin sinä. Harmittaa, kun en kysellyt tarkemmin hänen motiiveistaan, koska todella pidän tästä kaverista, ja meillä ihan muuten synkkasi...

Yhteistyössä