saksien käyttö

Meillä ovat leikanneet jo melko pienenä ns. paperisaksilla, heti kun ovat halunneet. Ovat olleet varmaan jotain 3 vuotiaita, en sen kummemmin muista.

Oikeat sakset olen sitten antanut vasta kun pystyy hallitsemaan nuo "tylsemmät" versiot. Ja alkuun olen seurannut miten oikeilla leikkaaminen sujuu.
 
2 v =) Kaikki kolme saaneet sakset käteensä suunnilleen samoihin aikoihin, tytöt oppineet leikkaamaan saksilla todella nopsaan, pojalla hiukan hakusessa edelleen :D

Ja meillä ollu käytössä lasten sakset, tosin terävät nekin ja ainoastaan aikuisen valvonnassa saanu leikata :)
 
2 v on molemmat saanu sakset käteen. Ja poika on siitä lähtien myös saanu ite leikata kyntensä kun oli siinä äidin huomaamatta onnistunut erittäin taitavasti. Tuli vain ilmoittamaan että kynnet on leikattu. :ashamed: Ihan kunnon askartelusakset oon käteen antanu. Terävät, että sattuu vähemmän vahinkoja kun ei tarvitse nirhetä.
 
Varmaan noin puolisen vuotta sitten annoin lapselle sakset eli oli silloin 2,5 v. Ei osaa leikata vielä viivaa pitkin vaan tekee "hapsuja" paperin reunaan. Ihan kunnon askartelusakset olivat meidän ensisakset. Ja niillä on kyllä ehditty leikata mm. oma paita.
 
Oli kai kaks ja puol vuotta, kun löysi mun vanhat lasten sakset ja halus leikata. Leikkeli pientä silppua .. onneks sakset on unohtunu. Oikeita saksia en uskaltais antaa vaikka hyvin pienillä leikkelikin.
 
meijän Eepu nyt 1v 11kk ja on nyt kuukauden aikana opetellut saksilla leikkaamaan ja kyylä jo semmosia hapsuja hyvin osaa leikata. Kunnon sakset olen antanut, tylsillä saa enemmän vahinkoja aikaiseksi kun ne eivät kunnolla leikkaa ja lapsi painaa kovempaa. Lisäksi tylsistyy kun ei saa mitään leikattua. harvemmin aikuisetkaan tykkäävät tylsiä saksia käyttää. Saksien käyttö tietysti aina vain aikuisen kanssa.
 

Yhteistyössä