Saksanpaimenkoira ns. kotikoirana

• Viestiketjun aloittaja KW
  • Ensimmäinen viesti
xx
Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
sie varhmaan halvat sen ylheistää nuin :) mutta en usko että rotikat nyt ihan hullunkiilto silmissä jahtaa lapsia että saisivat hengen pois :( son jo aika ikivä yleistys. ja siinähän son se hyvä esimerkki miksi palveluskoira vain semmosille jokka ossaa sen kouluttaa ja tekevät sen kans asioita joihin son jalostettu.
Ikävä yleistys sekin on, että jokin rotu ei vaadi minkäänlaista aktivointia ja sopii päivästä toiseen sohvalle pötköttämään. Olipa se sitten papillon tai bichon tai mikä tahansa, mitä kyseinen henkilö on päättänyt "puudelilla" tarkoittaa.

Ihan käsittämätöntä, että koirista tykkäävä ihminen on valmis tekemään noin suuria yleistyksiä sellaisista roduista, jotka eivät häntä itseään kiinnosta. Minun mielestäni ihan verrattavissa siihen, että joku toinen, joka ei tykkäisi palveluskoiraroduista, alkaisi verrata saksanpaimenkoiraa vaikka saarloosin susikoiraan.

xx
Alkuperäinen kirjoittaja KW:
Mulla ton työ ja lapset, niissä on harrastamista ihan tarpeeksi :D
Tuosta nyt väistämättä herää se ajatus, että toivottavasti et ajattele fiksun koirarodun kasvattavan itse itseään. Se peruskoulutuskin kun vaatii aikaa ja mielenkiintoa.

bdt
Mulla oli lapsuuden kodissa saksanpaimenkoira. Oli tosi oppivainen ja totteli meitä. Se että oli meillä vaan kotikoirana aiheutti sen että oli arkajalka toisien koirien kanssa. Eipä meillä tieto-taitoja silloin ollut. Hieno kotikoira oli mutta varmaan olisi ollut mahkuja saada parempi itsetunto koirakoulujen ja tapaamisien kautta. Eli muistaakseni 12 vuotta , lonkkavikaa alkoi olla vanhemmiten samoin korvatulehduksia ja lopuksi kuulo meni toisesta korvasta jolloin laskusuhdanne koiraparalla alkoi. Päästettiin kärsimyksistään kun alkoi elämänilo kadota.

KW
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Tuosta nyt väistämättä herää se ajatus, että toivottavasti et ajattele fiksun koirarodun kasvattavan itse itseään. Se peruskoulutuskin kun vaatii aikaa ja mielenkiintoa.
En todellakaan ajattele minkään koirarodun kasvattavan itse itseään.

Khimaira
Mulla oli sakemanni, joka otettiin ensisijaisesti mun harrastuskaverikseni pelastukseen, hakuun,yms. johon tarvitsin aktiivisen rodun. Mulle varmaan sattui tosi aktiivinen yksilö, koska yhtään päivää en sen kanssa ollut, ettei olisi vähintään ajettu jälkeä normilenkkeilyn ja peruskoulutuksen lisäksi.

Aktiiviselle ja harrastavalle ihmiselle aivan huippurotu ( terveysytilastot tietty on mitä on), mutta miksi tuollainen aktiivinen ja toimelias käyttökoira pitää hommata perheeseen jossa ei ole tarkoitus harrastaa sen kanssa mitään..? Onhan parempia vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon :snotty:

KW
Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Mulla oli sakemanni, joka otettiin ensisijaisesti mun harrastuskaverikseni pelastukseen, hakuun,yms. johon tarvitsin aktiivisen rodun. Mulle varmaan sattui tosi aktiivinen yksilö, koska yhtään päivää en sen kanssa ollut, ettei olisi vähintään ajettu jälkeä normilenkkeilyn ja peruskoulutuksen lisäksi.

Aktiiviselle ja harrastavalle ihmiselle aivan huippurotu ( terveysytilastot tietty on mitä on), mutta miksi tuollainen aktiivinen ja toimelias käyttökoira pitää hommata perheeseen jossa ei ole tarkoitus harrastaa sen kanssa mitään..? Onhan parempia vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon :snotty:
En ole hommaamassa... Tai olen, jos mut saa vakuutettua että se on onnellinen ilman harrastamisiakin :D

Khimaira

En ole hommaamassa... Tai olen, jos mut saa vakuutettua että se on onnellinen ilman harrastamisiakin :D
En tiedä onko sakemanni onnellinen ilman tekemistä - onko urheilua rakastava ihminen onnellinen ilman mahdollisuutta liikuntaan..? Koiraroduissa on oikeasti eroja, " pelkäksi sohavaperunaksi" ( eli niin että sitä vain lenkitetään ja ollaan perheen kanssa ) sopivia rotuja on seurakoirissa paljonkin.

Oletteko te onnellisia kun koira purkaa energiaansa syömällä esim. lattiamatot tai parketin, oven karmit tai sohvan ? Varsinkin nuoren koiran energia ja tekemisen tarve voivat olla aikamoisia - tosin siitä on hyötyä niille jotka haluavat väsymättömän harrastuskumppanin :)

Vaikka rämmittiin tuntolkulla vesisateessa, pimeässä metsässä niin koira senkun juoksi ja etsi piilotuneita maalimiehiä - joka kerta yhtä innokkaasti :heart: Oli se ihanaa aikaa :D Eli ei, harrastamattomaan perheeseen en tod. suosittele.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kukaan ei ilmeisestikään ymmärrä mitä ajan takaa tällä kysymykselläni... Joten etsin vastaukset muualta, kiitos kuitenkin :D
Niin, eli hyväksyt vain sellaiset vastaukset jotka on sulle mieluisia. Miksi siis edes kyselet mielipiteitä, jos olet omasi jo muodostanut etkä aio sitä muuttaa vähääkään huolimatta siitä, miten eri mieltä enemmistö asiaan perehtyneistä on.
Ei, kaikki mielipiteet on tervetulleita. Mutta jos sanon etten halua harrastaa koiran kanssa, niin joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä, että haluan sakemannin munan jatkeeksi ja sohvaperunaksi. Ilmeisesti siltä väliltä ei ole yhtään mitään?
Niinpä, ääripäiden väliin mahtuu paljon, varmaan suurin osa koiraharrastajista. Mä tiedän muutaman kotikoirana olevan sakun, ja tervepäisiä yksilöitä ovat kaikki, vaikkeivat suojelukentillä ravaakaan. Perheet ovat aktiivisia ja liikunnallisia ja lapset sen ikäisiä, että heidät voi jättää yksin pitkienkin lenkkien ajaksi. Liikuntaa koirat saavat paljon ja ne kulkevat muutenkin mukana perheen menoissa.

Ei se säännöllinen harrastaminenkaan koiraa autuaaksi tee, jos omistajan normiarki on hiljaista ja tapahtumaköyhää lukuunottamatta treenejä muutaman kerran viikossa. Pitkät työpäivät siihen päälle, niin johan se harrastavakin koira äkkiä repii sohvaa ja turhautuu. Kokonaisuus ratkaisee ja runsaalla liikunnalla pääsee jo tosi pitkälle.

Tätähän säkin ap tarkoitat? Et vaikuta mielestäni haihattevalta laiskurilta, vaikka moni ketjussa haluaa niin tahallaan ymmärtää.

sakemanni äippä
Tiedän kyllä mitä koira vaatii, kysessä ei olis ensimmäiseni.
Jos tiedät, mitä koira vaatii, mistä johtuu jyrkkä suhtautumisesi koiran kanssa harrastamiseen? Meinaan vaan, että useimmat palveluskoiraroduista kiinnostuneet suhtautuvat yleensä ainakin jollakin tasolla myönteisesti harrastamiseen ja kilpailemiseen.

Enkä tarkoita olla ilkeä, utelias enemmänkin. Vähän sama juttu kuin jos joku haluaa omakotitalon mutta ilmoittaa että inhoaa puutarhanhoitoa ja lumitöitä ja pihalla grillaustakin :)
Totta juttelet;)

Polle
Tiedän kyllä mitä koira vaatii, kysessä ei olis ensimmäiseni.
Jos tiedät, mitä koira vaatii, mistä johtuu jyrkkä suhtautumisesi koiran kanssa harrastamiseen? Meinaan vaan, että useimmat palveluskoiraroduista kiinnostuneet suhtautuvat yleensä ainakin jollakin tasolla myönteisesti harrastamiseen ja kilpailemiseen.

Enkä tarkoita olla ilkeä, utelias enemmänkin. Vähän sama juttu kuin jos joku haluaa omakotitalon mutta ilmoittaa että inhoaa puutarhanhoitoa ja lumitöitä ja pihalla grillaustakin :)
SITTEN EI OLE SUN ROTU!!! USKO MUA-KOKEMUSTA ON!!!

sakemannin äitee
Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
sie varhmaan halvat sen ylheistää nuin :) mutta en usko että rotikat nyt ihan hullunkiilto silmissä jahtaa lapsia että saisivat hengen pois :( son jo aika ikivä yleistys. ja siinähän son se hyvä esimerkki miksi palveluskoira vain semmosille jokka ossaa sen kouluttaa ja tekevät sen kans asioita joihin son jalostettu.
Ikävä yleistys sekin on, että jokin rotu ei vaadi minkäänlaista aktivointia ja sopii päivästä toiseen sohvalle pötköttämään. Olipa se sitten papillon tai bichon tai mikä tahansa, mitä kyseinen henkilö on päättänyt "puudelilla" tarkoittaa.

Ihan käsittämätöntä, että koirista tykkäävä ihminen on valmis tekemään noin suuria yleistyksiä sellaisista roduista, jotka eivät häntä itseään kiinnosta. Minun mielestäni ihan verrattavissa siihen, että joku toinen, joka ei tykkäisi palveluskoiraroduista, alkaisi verrata saksanpaimenkoiraa vaikka saarloosin susikoiraan.
No,anna jo olla-kaikki kyl ymmärsi ap:n asian;)

ope

Samaa mieltä:)

poika

Hyvä-älä hommaa jos olet estynyt - joku toinen rotu on teitä varten :)

dmd
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kukaan ei ilmeisestikään ymmärrä mitä ajan takaa tällä kysymykselläni... Joten etsin vastaukset muualta, kiitos kuitenkin :D
Niin, eli hyväksyt vain sellaiset vastaukset jotka on sulle mieluisia. Miksi siis edes kyselet mielipiteitä, jos olet omasi jo muodostanut etkä aio sitä muuttaa vähääkään huolimatta siitä, miten eri mieltä enemmistö asiaan perehtyneistä on.
Ei, kaikki mielipiteet on tervetulleita. Mutta jos sanon etten halua harrastaa koiran kanssa, niin joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä, että haluan sakemannin munan jatkeeksi ja sohvaperunaksi. Ilmeisesti siltä väliltä ei ole yhtään mitään?
Luulenpa että aika moni olettaa koiran kanssa harrastamisen tarkoittavan lenkkeilyä, ja jos sanotaan ettei viittis harrastaa, niin koira ei sitten saa lenkkejä... itsellä ainakin suurin osa lähipiiristä ei edes tiedä mistään jälki-, haku-, tottis tai muista jutuista. Niille koiran kanssa harrastaminen tarkoittaa koiran kanssa lenkkeilyä. Ehkä näyttelyitä. :D

Ennemminkin vois kyllä ajatella että lenkkeily on pakollinen osa koiran perushoitoa kuten ruokintakin... harrastukset taas on vapaaehtoisia.

Niin, kyllä moni sakemanni käy kotikoiraksi... hyvin kasvatettuna tottakai. Onnellisimmillaan se on kuitenkin varmasti jos saa välillä tehdä töitäkin. Mutta ei ne työt tarvi olla kisaohjeen mukaisia. ;)

palma
Alkuperäinen kirjoittaja dmd:
Luulenpa että aika moni olettaa koiran kanssa harrastamisen tarkoittavan lenkkeilyä, ja jos sanotaan ettei viittis harrastaa, niin koira ei sitten saa lenkkejä... itsellä ainakin suurin osa lähipiiristä ei edes tiedä mistään jälki-, haku-, tottis tai muista jutuista. Niille koiran kanssa harrastaminen tarkoittaa koiran kanssa lenkkeilyä. Ehkä näyttelyitä. :D
Oon kyllä eri mieltä. Suomessa mun mielestäni ymmärretään hyvin se, että lenkkeily säässä kuin säässä kuuluu koiranomistajan arkeen, eikä sitä harrastukseksi lasketa. Täällä on toki pihanperälle unohdettuja ketjukoiria, mutta harvalle kai tulee yllätyksenä se, että koiraa pitää liikuttaakin.

mm
meillä oli onnellinen ja iloinen, aktiivinen ja toimelias saksanpaimenkoira, jonka kanssa ei harrastettu mitään. emme vieneet sitä mihinkään kentille taikka areenoille, pentukoulutusta enenpää.
Mitä koiran kanssa puuhattiin? lenkkeiltiin, käytiin pitkillä pyörälenkeillä, käytiin uimassa, pelattiin jalkapallolla, pelattiin tennispallolla, koira haki puita puuvajasta, odotti aamuisin postilaatikolla posteljoonia->toi postin sisälle, pyydysti hiiriä yms... juoksenteli metsissä perässäni kun olin ratsastamassa, talvella koiruus veti pelkkaa perässään->pikkuveljeni kyydissä. kaikenlaisia piilosleikkejä meidän lasten kanssa. yms yms... koira oli meillä aina kaikkialla mukana, ihan kuin me lapsetkin... kyllä se sopii koti koiraksi, kun perus tottelevaisuuden todella kunnolla opettaa. isäni koulutti meidän koiran, ja hyvin kouluttikin. etsi hakin oman koiran kolmisen vuotta sitten, harkitsin sakemannia, ja päädyin coton de tuleariin, koska en luottanut itseeni koulutuksen suhteen..enkä ajankaan.

dmd
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Oon kyllä eri mieltä. Suomessa mun mielestäni ymmärretään hyvin se, että lenkkeily säässä kuin säässä kuuluu koiranomistajan arkeen, eikä sitä harrastukseksi lasketa. Täällä on toki pihanperälle unohdettuja ketjukoiria, mutta harvalle kai tulee yllätyksenä se, että koiraa pitää liikuttaakin.
No enkös niin sanonutkin, että lenkityksen kyllä jokainen tietää? Suurin osa mun tuttavista ymmärtää just tuon lenkityksen "koiran kanssa harrastamiseksi". Mutta ei ne ole kuulleetkaan oikeista harrastuksista, jostain agilitysta, tai vaikka pk-lajeista.

Ja... eihän meillä edes olisi ongelmakoiria, jos jokainen koiranomistaja olisi koiraa ottaessaan ollut tietoinen esim tottelevaisuuskoulutuksesta, vaiko? ;)

palma
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
No enkös niin sanonutkin, että lenkityksen kyllä jokainen tietää? Suurin osa mun tuttavista ymmärtää just tuon lenkityksen "koiran kanssa harrastamiseksi". Mutta ei ne ole kuulleetkaan oikeista harrastuksista, jostain agilitysta, tai vaikka pk-lajeista.

Ja... eihän meillä edes olisi ongelmakoiria, jos jokainen koiranomistaja olisi koiraa ottaessaan ollut tietoinen esim tottelevaisuuskoulutuksesta, vaiko? ;)
Jaa, musta sä sanoit, että lenkitystä pidetään harrastuksena ja mä väitän, ettei näin ole, koska se on arkirutiini. Mut eihän se ole onneksi olennaista, miksi sitä kutsutaan vaan se, että jokainen koira saisi liikuntaa reilusti enemmän kuin tunnin päivässä. Mitä viimeiseen kappaleeseen tulee, en usko, että ongelmakoirat poistuisivat pelkällä tokolla. Inhimillistämistä ja muuta koiran päätä sekoittavaa toimintaa esiintyisi silti, mut se onkin jo toinen juttu;)

HUOM
Lenkkeily vaan ylläpitää koiran fyysistä kuntoa, ei anna aivojumppaa (virikkeitä). Me käymme tokossa, agilityssä, jäljestämme sekä treenaamme koiratanssia. Ja voin kertoa että esim. jäljestyksen jälkeen koirat on tosi tyytyväisiä ja väsyneitä. Paljon tyytyväisempiä kuin pelkän lenkin jälkeen.

Ettehän siis ajattele että millekkään koiralle pelkkä lenkkeilytys riittää!!!

palma
Alkuperäinen kirjoittaja HUOM:
Lenkkeily vaan ylläpitää koiran fyysistä kuntoa, ei anna aivojumppaa (virikkeitä). Me käymme tokossa, agilityssä, jäljestämme sekä treenaamme koiratanssia. Ja voin kertoa että esim. jäljestyksen jälkeen koirat on tosi tyytyväisiä ja väsyneitä. Paljon tyytyväisempiä kuin pelkän lenkin jälkeen.

Ettehän siis ajattele että millekkään koiralle pelkkä lenkkeilytys riittää!!!
Osittain eri mieltä. Kyllä ne lenkit nuppiakin rasittaa, jos mennään uusiin paikkoihin uusia reittejä. Matkalla voi kiivetä kiville, kävelyttää muurilla ja vetäistä vaikka piilosleikin tai jäljen metsässä. Sillä tavalla koirakin oppii vapaana ollessaan pysymään lähellä, kun omistaja voi koska tahansa keksiä jotain mielenkiintoista puuhaa. Mut se on kyllä totta, että aktivoinniksi ei riitä pururadan kiertäminen kerran viikossa vastapäivään:D.

"Anna"
Itselläni on käyttösaku työn ja pienen lapsen lisäksi,mutta jo kyseisen rodun edustajaa etsiessäni,etsin nimenomaan harrastuskoiraa,jonka kanssa käyn useamman kerran viikossa kentällä treenaamassa.Uskon,että jos olisin kotikoiraa hakenut olisin kiinnittänyt huomioni johonkin muuhun kuin pk-rotuun...toki riippuu paljon koirasta,tiedän myös 2tyytyväistä kotikoirana olevaa sakemannia,tosin ovat jo vanhempia yksilöitä,joiden kanssa on nuorempana harrastettu. Meidän 4v.sakemanni herra ei ainakaan olisi yhtä leppoisa tapaus pelkällä lenkityksellä,pelkkä liikkuminen ei riitä vaan se on se aivojen käyttö ja työn teko mikä saa meidän koiran tyytyväisen väsähtäneeksi.

Parempiako?
Kuulostatte juuri tuollaisilta katkerilta koiranomistajilta. Vain MINÄ tiedän mikä on oikea tapa ja MINÄ olen parempi koirankouluttaja kuin muut.
Sakemanneista on erikseen käyttö- ja näyttelylinja, niin eivätkös nämä näyttelykoirat sitten pilaa koko palveluskoirarodun. Sakemanni on yksi suosituimmista roduista maailmalla, Suomessakin usein kärkipäässä. Tuskinpa niin moni koira on harrastuskoirana? Ja kyllähän koiraa voi kotonakin kouluttaa ja aktivoida, miksi siinä pitää olla se kenttä että se olisi koiralle riittävää?

Ja tiedän, kolme vuotta vanha keskustelu mutta ottaa silti päähän.

"argh"
Kuulostatte juuri tuollaisilta katkerilta koiranomistajilta. Vain MINÄ tiedän mikä on oikea tapa ja MINÄ olen parempi koirankouluttaja kuin muut.
Sakemanneista on erikseen käyttö- ja näyttelylinja, niin eivätkös nämä näyttelykoirat sitten pilaa koko palveluskoirarodun. Sakemanni on yksi suosituimmista roduista maailmalla, Suomessakin usein kärkipäässä. Tuskinpa niin moni koira on harrastuskoirana? Ja kyllähän koiraa voi kotonakin kouluttaa ja aktivoida, miksi siinä pitää olla se kenttä että se olisi koiralle riittävää?

Ja tiedän, kolme vuotta vanha keskustelu mutta ottaa silti päähän.
Eikä?? Kyllä mun mielestä on hyvä että on kaksi linjausta. Jos joku haluaa rodun itselleen "kotikoiraksi", mutta silti lenkittää sitä. Antaa sille aivopähkinöitä ja treenaa sen lihaksia esim. pyöräilyllä, juoksulla, uinnilla jne.. NIIN MIETI JOS SE SAISKIN KÄYTTÖLINJAISEN KOIRAN?????

Yhteistyössä