Saksanpaimenkoira ns. kotikoirana

• Viestiketjun aloittaja KW
  • Ensimmäinen viesti
narikka
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
mulle "puudeli" on kakki pienet pölyhuiskat. puudelinna "rotuna" ei ole kokemusta :) mutta en edelleenkään suosittele käyttökoiraa niin sonotussti pelkästään kotikoiraksi.

sama koskee mettästyskoiria.
Olen ihan samaa mieltä sikäli, että metsästys- ja käyttökoirat ansaitsevat harrastavan kodin. Mutta minua kyllä närästää sekin, että seurakoirarotuja tuntematon ihminen katsoo asiakseen suositella "puudelia" sohvaperunana, vaikka todellisuus on ihan toinen.
myönsin jo tietämättömyyteni ko rotua kohtaan :) son vain yleistämis sana :D ja mielestäni nuo pikku pölyhuiskat on puudeleita :D on se sitte oikeasti perhoskoira,yms.. pikkunen

MMMM
Alkuperäinen kirjoittaja KW:
Onko kellään? Tai tunnetteko? Eli siis sakemanni kotikoirana, normaali perhe-elämän keskellä lenkityksineen ym. Ilman toko harrastusta tai muuta vastaavaa aktiviteettia.
Meillä oli. Kerrostalossa vielä asuttiin. Ihan normielämää, lenkkeilyä, mökkeilyä yms. ei harrastettu mitään, mutta tottelevainen oli =). Ihan loistoyksilö!

vieras
Valitettavasti tiedän useammankin. Mun mielestäni on itsekästä ja idiotismia ottaa käyttökoira vaan seurakoiraksi. Siihen tarkoitukseen sopivampia rotuja on valtavasti.

xx
Ja niin, vastaus alkuperäiseen kysymykseen: tunnen.

Kyseinen tyyppi oli kovin ihastunut saksanpaimenkoiriin ja käynyt parillakin kasvattajalla kysymässä pentua. Kun hän oli kertonut että aikomusta ei ole harrastaa, kasvattajat olivat kieltäytyneet myymästä. Lopulta hän oli hankkinut paperittoman sakemannin lehti-ilmoituksen perusteella. Koirasta kasvoi tosi tervepäinen ja rauhallinen. Arkisin lenkkeili omistajan kanssa, viikonloppuisin möyrysi mökillä.

Ja sanottakoon vielä: ketään en kannusta edellä kuvatulla tavalla toimimaan. Tarina olisi voinut päättyä toisinkin.

xx
myönsin jo tietämättömyyteni ko rotua kohtaan :) son vain yleistämis sana :D ja mielestäni nuo pikku pölyhuiskat on puudeleita :D on se sitte oikeasti perhoskoira,yms.. pikkunen
Kai se on sitten ok, että minä totean sinun saksanpaimenkoirastasi, että "kamalia nuo rotikat kun ne aina tappaa lapsia". :D

vieras
Kukaan ei ilmeisestikään ymmärrä mitä ajan takaa tällä kysymykselläni... Joten etsin vastaukset muualta, kiitos kuitenkin :D
Niin, eli hyväksyt vain sellaiset vastaukset jotka on sulle mieluisia. Miksi siis edes kyselet mielipiteitä, jos olet omasi jo muodostanut etkä aio sitä muuttaa vähääkään huolimatta siitä, miten eri mieltä enemmistö asiaan perehtyneistä on.

KW
Juu, mä en siis vartavasten etsi saksanpaimenkoiraa. Kokemusta on koirista, ja koirakuume vaivannut jonkin aikaa, edellinen koiramme lopetettiin jokunen vuosi sitten. Siksi tässä kyselen, kun en sinänsä kyseistä rotua tunne. Nuo kaksi mainitsemaani olivat aivan ihania tapauksia, mutta olen törmännyt myös todella epämiellyttävään sakemanniin, jonka kanssa en todellakaan olisi halunnut olla samassa tilassa.

MMMM
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Valitettavasti tiedän useammankin. Mun mielestäni on itsekästä ja idiotismia ottaa käyttökoira vaan seurakoiraksi. Siihen tarkoitukseen sopivampia rotuja on valtavasti.
EI KAIKKI SAKEMANNIT SOVI KÄYTTÖKOIRAKSI!!! Sakemanni sopii aivan täysin kotikoiraksikin, jos se pääsee mukaan perheen touhuihin! Mutta harvoin niistä sylikoiria saa.

KW
Kukaan ei ilmeisestikään ymmärrä mitä ajan takaa tällä kysymykselläni... Joten etsin vastaukset muualta, kiitos kuitenkin :D
Niin, eli hyväksyt vain sellaiset vastaukset jotka on sulle mieluisia. Miksi siis edes kyselet mielipiteitä, jos olet omasi jo muodostanut etkä aio sitä muuttaa vähääkään huolimatta siitä, miten eri mieltä enemmistö asiaan perehtyneistä on.
Ei, kaikki mielipiteet on tervetulleita. Mutta jos sanon etten halua harrastaa koiran kanssa, niin joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä, että haluan sakemannin munan jatkeeksi ja sohvaperunaksi. Ilmeisesti siltä väliltä ei ole yhtään mitään?

KW
Ei, kaikki mielipiteet on tervetulleita. Mutta jos sanon etten halua harrastaa koiran kanssa, niin joidenkin mielestä se tarkoittaa sitä, että haluan sakemannin munan jatkeeksi ja sohvaperunaksi. Ilmeisesti siltä väliltä ei ole yhtään mitään?
Ja jos joku asiantuntija sanoo, että ei, siitä koirasta ei tule tervepäistä, ei yhdestäkään yksilöstä ole tullut joka ei ole saanut harrastaa, niin toki luovun ajatuksesta ottaa saku.

xx
Nuo kaksi mainitsemaani olivat aivan ihania tapauksia, mutta olen törmännyt myös todella epämiellyttävään sakemanniin, jonka kanssa en todellakaan olisi halunnut olla samassa tilassa.
Juu, sakemanneja on todella moneen junaan. On myös niitä entisajan mahtavia yksilöitä, jotka ulkopuolisen silmin näyttävät kasvavan upeiksi yksilöiksi kasvattamattakin. Mutta totuus kaikkien palveluskoirien ja muidenkin koirien suhteen on, että koirasta tulee paljolti sitä, mitä sinä siitä teet. Tahallasi tai tahattomasti.

Jos ajatus tästä vastuusta tuntuu hyvältä, niin siitä vaan.

MMMM
Juu, mä en siis vartavasten etsi saksanpaimenkoiraa. Kokemusta on koirista, ja koirakuume vaivannut jonkin aikaa, edellinen koiramme lopetettiin jokunen vuosi sitten. Siksi tässä kyselen, kun en sinänsä kyseistä rotua tunne. Nuo kaksi mainitsemaani olivat aivan ihania tapauksia, mutta olen törmännyt myös todella epämiellyttävään sakemanniin, jonka kanssa en todellakaan olisi halunnut olla samassa tilassa.
Meillä oli ennen sakemanni ja nyt snautseri, ja olen todella tyytyväinen. Molemmat on sinänsä "helppo kouluttaa", mutta voin sanoa että snautseri vaatii vähemmän, tosin täytyy ottaa huomioon yksilöiden luonteet =). Sakemannilta lähtee sitten jatkuvasti karvaa, olethan huomioinut tämän :)?, mutta molempia rotuja voin suositella perhekoiraksi.

xx
Luulen, että meidän pitää määritellä ilmaisu "ei-harrastaa". Eli mitä arkeen koiran kanssa kuuluisi ja kuinka usein?

KW
Nuo kaksi mainitsemaani olivat aivan ihania tapauksia, mutta olen törmännyt myös todella epämiellyttävään sakemanniin, jonka kanssa en todellakaan olisi halunnut olla samassa tilassa.
Juu, sakemanneja on todella moneen junaan. On myös niitä entisajan mahtavia yksilöitä, jotka ulkopuolisen silmin näyttävät kasvavan upeiksi yksilöiksi kasvattamattakin. Mutta totuus kaikkien palveluskoirien ja muidenkin koirien suhteen on, että koirasta tulee paljolti sitä, mitä sinä siitä teet. Tahallasi tai tahattomasti.

Jos ajatus tästä vastuusta tuntuu hyvältä, niin siitä vaan.
Tiedän kyllä mitä koira vaatii, kysessä ei olis ensimmäiseni.

Kai se on sitten ok, että minä totean sinun saksanpaimenkoirastasi, että "kamalia nuo rotikat kun ne aina tappaa lapsia". :D
EI OLE!
tuon kirjoittaja ei puhunut puudelista rotuna vaan kutsui pikkukoiria puudeleiksi. eli ei sanonut että puudelit on pölyhuiskia.
jolloin tuo kommentti ei ole oikeutettu

KW
Luulen, että meidän pitää määritellä ilmaisu "ei-harrastaa". Eli mitä arkeen koiran kanssa kuuluisi ja kuinka usein?
Harrastamiseen kuuluu sellaiset asiat, joita tekemään pitää lähteä johonki. Esim. toko harrastus, agility ymsymsyms. Kotikoiran elämään kuuluu lenkitykset (sakun kokoisen koiran ollessa kyseessä puhutaan tunneista päivässä, ei vartin pissatuksista), peruskoulutus (tule luokse, kulje hihnassa, älä hauku jokaista vastaantulijaa jnejnejne) jonka todellakin haluan antaa jossain ryhmässä joka näitä koulutuksia järjestää, normaalia perheen keskellä elämää, uimassa käyntiä, kepin heittelyä, leikkiä jnejnejne. Mitä nyt koiran kanssa yleensä touhutaan :D

vieras
Niin, tässä pitäisi ehkä määritellä mitä harrastamisella tarkoitetaan. Tosiasia on, että saksanpaimenkoira tarvitsee myös muita aktiviteetteja kuin liikuntaa, ja vieläpä melko runsaasti. Niitä aktiviteetteja voi toki järjestää myös muutoin kuin lähtemällä harrastamaan kentille, kursseille ja seuroihin. Mutta toisaalta en ymmärrä, miksi ottaa käyttökoira jos sille ei tarjoa rodunomaista työtä? Vaikka onkin mahdollista aktivoida sitä koiraa myös "kotikonstein", se vaatii kyllä valtavasti panostamista ja vaivannäköä.

Koiraa ottaessa pitäisi lähtökohtaisesti pohtia sitä, mitä MINÄ voin tarjota koiralle, eikä sitä, mitä koira voi tarjota minulle.

xx
Jos tiedät, mitä koira vaatii, mistä johtuu jyrkkä suhtautumisesi koiran kanssa harrastamiseen? Meinaan vaan, että useimmat palveluskoiraroduista kiinnostuneet suhtautuvat yleensä ainakin jollakin tasolla myönteisesti harrastamiseen ja kilpailemiseen.

Enkä tarkoita olla ilkeä, utelias enemmänkin. Vähän sama juttu kuin jos joku haluaa omakotitalon mutta ilmoittaa että inhoaa puutarhanhoitoa ja lumitöitä ja pihalla grillaustakin :)

Mulla on tällä hetkellä dobberi ja sakemanni ja ihan vaan kotikoirina. Niillä on peruskoulutus hallussa ja arjessa sitä pidetään yllä.
Koirat on saa olla vapaana pellolla ja isossa häkissä ulkona.
Ja välillä sitten tavataan muitakin koiria tai ollaan kaupungissa.

tää menee ihan hyvin näin.

narikka
Alkuperäinen kirjoittaja popsu:
EI OLE!
tuon kirjoittaja ei puhunut puudelista rotuna vaan kutsui pikkukoiria puudeleiksi. eli ei sanonut että puudelit on pölyhuiskia.
sie varhmaan halvat sen ylheistää nuin :) mutta en usko että rotikat nyt ihan hullunkiilto silmissä jahtaa lapsia että saisivat hengen pois :( son jo aika ikivä yleistys. ja siinähän son se hyvä esimerkki miksi palveluskoira vain semmosille jokka ossaa sen kouluttaa ja tekevät sen kans asioita joihin son jalostettu.

anjema
meillä sakemanni ja ihan kotikoirana. sillä ihan se kotiperuskoulutus ( kerran oltiin koulutuksessa kunnes emännän hermo meni kun alettiin mäkättää hihnan pitämisestä väärässä kädessä... ) meillä ei sen kummenpia harrasteta sillä riittää paimennettavaa lapsessa ja kissassa. myös omat pienet askareet kuten pahvilaatikoiden kanto saunaan ja puiden hakua sisälle myös. ihan tervejärkinen tuo näyttää olevan vaikkakin välillä saa pieniä hulluuskohtauksia =) mun neuvo sulle KW on että sun pitää olla tiukka muuten sua viedään 6-0 näin ainakin meillä!
hieman on pakko kehua meiän poikaa..se on myös luonteellaan saanut sakemanneja kuollakseen pelkäävän naisen luottamaan itseensä.

xx
Alkuperäinen kirjoittaja popsu:
EI OLE!
Onhan ihan yhtä oikeutettu. Sinun pitää ymmärtää, että minä vain sanon kaikkia isoja koiria rotikoiksi vaikka oikeasti tarkoitan belgejä eikun amstaffeja eikun saarloosin susikoiria... ;)

Kannattaisiko ihan varmuuden vuoksi kutsua asioita niiden oikeilla nimillä ;)

KW
Jos tiedät, mitä koira vaatii, mistä johtuu jyrkkä suhtautumisesi koiran kanssa harrastamiseen? Meinaan vaan, että useimmat palveluskoiraroduista kiinnostuneet suhtautuvat yleensä ainakin jollakin tasolla myönteisesti harrastamiseen ja kilpailemiseen.

Enkä tarkoita olla ilkeä, utelias enemmänkin. Vähän sama juttu kuin jos joku haluaa omakotitalon mutta ilmoittaa että inhoaa puutarhanhoitoa ja lumitöitä ja pihalla grillaustakin :)
Mulla ton työ ja lapset, niissä on harrastamista ihan tarpeeksi :D

Yhteistyössä