Saiskos kokeneemmilta äideiltä neuvoja taaperon pottailuharjoitteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Ollaan treenailtu jnk aikaa eilen 2 v. täyttäneen kanssa potalla käyntiä. Pissa tulee satunnaisesti pottaan, ei osaa vielä pissahätäänsä tunnistaa.

Mutta kakkahädän tunnistaa, hakee itse potan ja käy siihen kakalle. Mutta kakkaa kuitenkin vaippaan, siis potalla istuen. :D Pari vk on nyt noin tehnyt, ja aina kun yritän ottaa vaipan pois kun hakee potan, hermostuu ja meinaa lopettaa koko homman.

Neuvoja, miten kannattaisi edetä? Vielä pari kk sitten tuntui että tuo poika ei opi ikinä potalle, mutta jotain toivoa on. :)

Mä en muuta neuvoa osaa antaa kuin että tehkää siitä pottailusta rutiini. Aina esim. syömisen jälkeen ja ennen ulos lähtöä, nukkumaanmenoa jne. - tai muuten siihen aikaan, kun kakka tulee, poitsu potalle. Ei sen aluksi ole väliä, että tuleeko sinne mitään, mutta on tärkeää, että siitä tulee tapa. Housuvaipat on käteviä.

Makukysymys tietenkin, mutta itse opettaisin, että potta kuuluu vain vessaan. Sitä ei siis kuljetella ympäri asuntoa, koska pönttökin sitten aikanaan on vain ja ainoastaan vessassa.

Ei sulla kiire ole! Pojat on hitaampia esim kuin tytöt!
Unohdat ihan toin vaippa pois potalle odotusen! Lasta jännittää todella uusi asia ja alkaa helposti pidätellä jos usein vaatia vaippaa pios kakalla.
Meil auttoi ihan oikeasti hienot tarrat. Kun tuli pissa pottaan sai tarran jonka siihen pottaan teippasi sekä kehut!
Jos tuli kakka sai silloinkint arran ja kehut.
Kehut sai vaikkakin teki vaippaan kakan mutta ilmoitti muttei tarraa.
Aika pian hoksasi sen milloin sai tarran.
Oltiin vain asenteella että tulee jos tulee ja aina kun lapsi jännitti annoimme asian olle ilman painostusta.

Rauhassa vaan. Koitat aina välillä ottaa vaippaa pois ja kehut kamalasti, kun on niin iso poika, että osaa mennä kakalle. Puhut, kuinka paljon helpompi olis kakata suoraan pottaan.

Mun paras neuvo on, että annat asioiden edetä omalla painollaan, etkä hermoile tai mieti, että pitäishän ton jo oppia.

[QUOTE="äiti";23728382]Ei sulla kiire ole! Pojat on hitaampia esim kuin tytöt!
Unohdat ihan toin vaippa pois potalle odotusen! Lasta jännittää todella uusi asia ja alkaa helposti pidätellä jos usein vaatia vaippaa pios kakalla.
Meil auttoi ihan oikeasti hienot tarrat. Kun tuli pissa pottaan sai tarran jonka siihen pottaan teippasi sekä kehut!
Jos tuli kakka sai silloinkint arran ja kehut.
Kehut sai vaikkakin teki vaippaan kakan mutta ilmoitti muttei tarraa.
Aika pian hoksasi sen milloin sai tarran.
Oltiin vain asenteella että tulee jos tulee ja aina kun lapsi jännitti annoimme asian olle ilman painostusta.[/QUOTE]

Tuota tarrajuttua voisi kyllä oikeasti kokeilla.

[QUOTE="vieras";23728409]Oletko kokeillut, että otat vaipan pois ja alushousut tilalle?[/QUOTE]

Olen, mutta pissaa oli ihan joka paikassa sen jälkeen. :D Mies oli pojan kanssa reissussa pääsiaisen tienoilla, ja siellä oli kokeillut tuota vaipattomuutta pojalla. Oli tullut aika paljon pyykkiä. Kun ei tosiaan pissahätää vielä ollenkaan ilmaise, lorottelee vaan milloin sattuu.

Meillä meni kyllä tosi helposti. Jätin vaan vaipan pois, päivä kaksi pissat tuli housuun ja sitten alkoi käydä reippaasti potalla eikä housut enää kastunut. Ja siis täysin vaipoissa oli.

Meillä on oltu ilman housuja koko ajan ja potta aina samassa huoneessa missä ollaan. Näin oppi esikoinen nopeesti. Kun oli oppinut potalle menemään ja vähän pidättämään, potta pidettiin vessassa. Ei ollut mitään ongelmaa siinä. Kuopus taas alkoi 1-vuotiaana menemään pöntölle omatoimisesti isoveljen esimerkistä, ei edes huomattu mitään alkuun :D

Mulla meinas usko loppua aikanaan tirpan kans, pissas kyllä pottaan mut kakka tuli aina vaippaan. Mä lahjoin pikkukärryillä :D "pikkukärryt on isojen tyttöjen juttu ja isot tytöt ei tarvi päivisin vaippaa"
Kun tirppa itse hoksas kuvion ja kun ekan kakan jälkeen sai kehut ja ne pikkukärryt kaupassa niin homma oli paketissa.

meillä on kahden kanssa toiminut vaipan poisotto käytöstä ja ihan kerrasta.

Esikoisen aknssa toteutettiin 2v2kk iässä ja kuopus oli muutaman kuukauden isompi. Tokihan meillä pittaa oli kokeiltu aikaisemminkin, mutta kuivaksiopettaminen oli ihan päätös lopettaa vaippojen käyttö kokonaan. Ei vaippoja missään vaiheessa, paitsi unille alkuunsa.

Eli lapset sai olla ilman vaippaa kaiken valveillaoloaikansa. Muistuteltiin kovasti, että jos tulee hätä, on mentävä potalle, koska ei ole vaippaa. Tätä muistuteltiin muutaman kerran ja käytettiin lapia aluksi säännöllisesti potalla, n. tunnin välein päivällä.

Molempien kohdalla ensimmäinen viikko tiesi muutamai vahinkoja, mutta nisitä kai lapset tajusi sen, että housut kun kastuu pissiessä, on kivempi mennä potalle kun tunnistaa hädän. Toisella viikolla ei enää kotosalla tullut vahinkoja ollenkaan. Voi kai siis sanoa, että olivat jo siinävaiheessa päiväkuivia. Kaupoissa saattoi pissit tulla kuopuksen kohdalla parikin kertaa, mutta sinnekin lähdettiin ilman vaippaa, ja tosi nopeasti oppivat hätänsä ilmoittamaan itse ja kyselemään vessaa liikenteessä ollessa. kotona menivät oma-aloitteisesti potalle. Kahden viikon jälkeen otettiin yövaippa pois, kun se oli ollut kuiva jo muutamia öitä. Että näin siis on meillä kuivaksi opittu.. :)

Meillä auttoi ihan vain aika. Olin "laiska" enkä jaksanut sen kummemmin ottaa stressiä. Poika ei siis suostunut menemään potalle ollenkaan. Sitten yhtäkkiä se vain jotenkin onnistui, ihan kuin itsestään ja päivävaipat sai jättää kokonaan pois.

Eli minun neuvoni olisi odottaa jonkin aikaa ja yrittää sitten uudelleen, mutta hyviä neuvoja olet kyllä muiltakin saanut.

[QUOTE="jaa-a";23728532]Enpä taida osata auttaa tuon ikäisen kanssa. Olisin kyl opettanut asian jo aiemmin. Meillä aloitettiin harjoittelu ennen kuin osasi kävellä.[/QUOTE]

Silloin, kun oppii istumaan, voi jo aloitella. Näin meillä tehtiin.

Mä oon huono neuvomaan, kun toi omakin kaks vee vasta tätä hommaa reenaa, mutta oon todennu, että ressi pois. Siis jos liikaa painostan (koitan mäkin saada sen kakan pottaan), tyttö sulkeutuu eikä tuu potalle lainkaan. Isänsä vähän liikaa painosti tuossa talven mittaan (siis liian innokkaasti koitti sitä saada pottailemaan) ja tuli selkeä takapakki koko hommaan. Meni pitkään, että sain sen takas potalle tekemään edes sen pissan.

Joten nyt koitan, et jos kerrankin sais sen kakan pottaan, voisin siitä antaa sit jonkun palkinnon ja sitä kautta ehkä toimis. Mutta toistaiseksi neiti menee piiloon tekemään kakan. Ei vahingossakaan aio tehdä sitä potalle.

[QUOTE="jaa-a";23728532]Enpä taida osata auttaa tuon ikäisen kanssa. Olisin kyl opettanut asian jo aiemmin. Meillä aloitettiin harjoittelu ennen kuin osasi kävellä.[/QUOTE]

Ollaan siis aloiteltu jo varmaan vuosi sitten, tai kokeiltu siis aina silloin tällöin onnaisko. Mutta ei tuntenut mitään mielenkiintoa asiaan, tai voimakastahtoisena lapsena suorastaan raivostui kun yritettiin istuttaa pottaan, eikä itse halunnut mennä. Mielestäni lasta ei saa pakottaa tuossa asiassa, vaan kannattaa odottaa kunnes lapsi alkaa osoittaa kiinnostusta asiaan, tai ei ainakaan saa kauheaa kaariselkäkiukkukohtausta kun yrittää laittaa potalle. Nämä ohjeen sain neuvolasta aikoinaan, ja moni on sanonut samaa. Joku saattaa oppia 1-vuotiaana, joku 3-vuotiaana, se vaihtelee. Meillä vähän hitaampi poika, mutta uskon ja toivon että kun menee syksyllä päiväkotiin, olisi ainakin päiväkuiva. Toivoahan tosin sopii. :)

En tiiä onko tyhmä neuvo, mutta jos sen vaipan sais jotenki viritettyä siihen pottaan kiinni ja sillai sais vielä tavallaan luvan tehdä vaippaan, mut kuiteskin pottaan...

Mun 9kk ikäinen tyttö on käyny potalla jo 5kk ikäisestä lähtien (tuolloin ei osannu istua, joten tuin kainaloista) kun sattumalta kokeilin laittaa potalle hänen alettuaan joka aamu pissata hoitopöydälle. Nykyään tekee joka päivä kakat pottaan, vaippaan on kakannut viimeksi pari kk sitten, kun oli ihan kuralla maha. Pissatkin tulee pottaan melkein joka käynnillä. Oon aina säännöllisesti laittanut heti kun herää yöunilta/päikkäreiltä ja syönnin jälkeen ja joskus vaan kun on tullut semmoinen fiilis, että nyt sillä ehkä olis hätä. Yleensä annan jotain leluja tai rasvatuubin tms mielenkiintoista tutkittavaa käsiin, niin malttaa istua rauhassa. Mitä jos koittaisit antaa vaikka kirjan, jota lukisitte yhessä tai muuta vastaavaa. Lapsi saisi ajatukset muualle, rentoutuisi ja ehkä jopa kakkais vahingossa pottaan. Mulla tosiaan eka lapsi vasta, joten en tiiä kuinka yleensä noi pottatouhut hoidetaan, mutta kuvittelisin että kun siitä tekee säännöllisen ja arkisen ja mukavan homman, niin silloin siinä ei olis mitään vastustettavaa. :)

Mun 9kk ikäinen tyttö on käyny potalla jo 5kk ikäisestä lähtien (tuolloin ei osannu istua, joten tuin kainaloista) kun sattumalta kokeilin laittaa potalle hänen alettuaan joka aamu pissata hoitopöydälle. Nykyään tekee joka päivä kakat pottaan, vaippaan on kakannut viimeksi pari kk sitten, kun oli ihan kuralla maha. Pissatkin tulee pottaan melkein joka käynnillä. Oon aina säännöllisesti laittanut heti kun herää yöunilta/päikkäreiltä ja syönnin jälkeen ja joskus vaan kun on tullut semmoinen fiilis, että nyt sillä ehkä olis hätä. Yleensä annan jotain leluja tai rasvatuubin tms mielenkiintoista tutkittavaa käsiin, niin malttaa istua rauhassa. Mitä jos koittaisit antaa vaikka kirjan, jota lukisitte yhessä tai muuta vastaavaa. Lapsi saisi ajatukset muualle, rentoutuisi ja ehkä jopa kakkais vahingossa pottaan. Mulla tosiaan eka lapsi vasta, joten en tiiä kuinka yleensä noi pottatouhut hoidetaan, mutta kuvittelisin että kun siitä tekee säännöllisen ja arkisen ja mukavan homman, niin silloin siinä ei olis mitään vastustettavaa. :)

Sinä olet hyvin oivaltanut asian.

Näin se menee, onnistunut markkinointi toimii parhaiten. Kunnes syntyy se lapsi, joka on eri mieltä kaikesta, aina :D

Yhteistyössä