saisikohan täältä asiallisia kokemuksia keskiraskauden kivuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lady pelokas

Vieras
Hei! Saisikohan tältä palstalta asiallisia vastauksia?? Eli kyseessä seuraava; olen nyt rv 22. Koko raskausajan minua on vaivannut menkkamaiset säryt alavatsan ja alaselän alueella. Kipuja on päivittäin ja välillä kivut on tosi kovia. Tulehdukset tutkittu- ei ole (paitsi rv 15 hiiva), kohdunkaula ja kohdunsuun tilanne tutkittu- kaikki ok, lihaksiston kunto hyvä. Minulla on kaksi normaalia raskautta (ja yksi km) ja kahdessa edellisessä loppuun asti menneessä raskaudessa ei tällaista ole ollut, paitsi alussa. Ennen nykyistä raskautta minulle tehtiin keskeytyneen keskenmenon vuoksi kaavinta, en tiedä vaikuttaako tämä?

Olen täysin kyllästynyt käymään lääkärissä ja tuntuu, että pitävät minua turhan valittajana. Tätä raskautta ennen kävin vaivojen vuoksi lääkärissä edellisen kerran vuonna 98, joten ihan pienestä en lääkäriä vaivaa. Mistä tämä särky voi johtua ja onko muita, joilla tämä olisi jatkunut läpi raskauden? Kipua kuvailisin kovaksi kuukautiskivuksi. Kiitos vastanneille.

Sama juttu oli minulla, itse olin ensikko enkä tajunnut mitä kipuja nuo olivat. vatsaa vain poltti ja sattui hetkittäin todella paljon. No ne olivat supistuksia. Mutta ei sellaisia hetkellisiä kuin synnytyksen alkaessa. Vaan kestivät pitkään, tuntitolkulla.

Tiedä tuosta mutta itse sain sitten suppareitten estolääkitystä ja tilanne parani hieman. Ota yhteyttä äitiyspolille (synnärille?) niin pääset seurantaan ja saat tarvittaessa lääkitystä. )98% todennäköisyydellä sanoisin, että nuo ovat supistuksia. Itselläni nuo alkoivat kyllä tuossa rv. 18 tuntumassa, ja paheni tuossa rv. 23 tietämillä. ja silloin sain lääkitystä. Käytännössä en pystynyt tekemään mitään, paitsi lepäillä ja istuskella kotosalla. Jos edes valmistautui lähtöön (kävi suihkuusa, meikkasi, laittoi hiukset, pukeutui, keräsi tavaroita yms. normaalia) Alkoi sattumaan niin paljon, että oli pakko olla sängyllä ja vedet tirsui silmistä.

Kivut loppuivat vasta synnytykseen ;) Itse olin kyllästynyt synnyttämään n. 2kk ;) Mutta ota ihmeessä yhteyttä äippäpolille.

Mulla endometrioosi ja se ehkä aiheutti kamalat kivut viime raskaudessa, enemmän ehkä alkuraskaudesta ja loppu kolmanneksella, jolloin olin saikulla. Kamalaa särkyä alavatsalla ja liikkuminen sekä istuminen pahensivat.

Nyt oli alkuraskaudessa vielä pahempaa kun viimeksi, kivut on onneksi laantuneet keskiraskauteen mennessä nyt vko 16. Mutta kyllä minullakin ne diagnosoitiin supistuksiksi viime raskaudessa, mutta ei niillä mitään vaikutusta ollut kohdunsuuhun.
Kannattaa kysyä estolääkitystä viitaten edelliseen vastaajaan sekä kipulääkkeet. Mulla kivut ei olleet ehkä ihan noin pahoja mutta kovia silti.

Panadolia olen syönyt 2x650 mg 8h välein, tuota vahvempaa saa vain lääkärin määräyksellä. Kun ottaa ennen kipua lääkkeen niin se vähän helpottaa, Panacod on turvallinen myös kovempaan kipuun.

Se on kamalaa kärsiä kivuista joita muut ei ymmärrä. Tiedän endoa sairastaneena sen, ei voi kun olla kärsiä. Neuvolassa katsovat pitkään että mitä toikin taas valittaa ja hakee saikkua. Normaaleja kohdun kasvukipuja muka, hah! NÄin mulle on sanottu. Pitää vain uskoa itseensä että tietää, tämä ei ole normaalia!! Kovat kivut ja invalidisoivat kivut eivät koskaan ole normaaleja! Lääkäriin vaan valittaan! Endolaisille onneks on vertaistukea ja tämä palsta tietty on hyvä!!

MInulle keskiraskauden kivut johtuivat alavatsassa olleista kiinneikkestä. Minulla on siis koko alavatsa täynnä kiinnikkeitä ja kohdun kasvaessa ne ns. repeytyvät ja aiheuttavat kipua. Olen myös kuullut että joillain yksinkertaisesti kohdun kasvaminen yleisesti voi aiheuttaa kipua. Itse kävin (vaikka tiesin kiinnikkeistä) yksityisellä ultrassa, halusin vaan varmistaa kaiken olevan ok.