Sairausloma hoitovapaalla ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ellu-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ellu-73

Vieras
Jos joudun esim. sairaalahoitoon ollessani hoitovapaalla, voiko isä jäädä hoitamaan lasta kotiin ja miten taloudellinen puoli sitten hoituu? Saako isä kotihoidon tuen ja minä sairauspäivärahan? Tiedosta kiitollinen!

kelan sivuilta:
Jos hakija ei ole ollut työssä kolmen kuukauden aikana ennen työkyvyttömäksi tuloaa, päivärahaoikeus alkaa sen jälkeen, kun työkyvyttömyys on jatkunut yhdenjaksoisesti 55 päivää. Päivärahan määrä on tällöin aina 15,20 euroa arkipäivältä. Tiedä sitten miten hoitovapaa katsotaan.
Itselläni iso leikkaus edessä, monta viikkoa saikkua jolloin miehen oltava kotona ja TES:stä, kelasta yms. löytyy vaikka mitä aukkoja jonne putoisin jollen olisi alkanut jo aikoja sitten järkkäämään asioita eduksemme. Kannattaa selvittää hyvissä ajoin!

Itse olin hoitovapaani aikana "sairaslomalla" noin 4kk pojan ollessa alle vuoden
Taloudellisesti se olisi tarkoittanut sitä, että itse olisin tipahtanut sairaspäivärahalle (jota ei siis olisi maksettu ensimmäiseltä n.1,5 kuukaudelta) ja mies vanhempainrahan ja sen jälkeen kotihoidontuen. Ketään ei kiinnostanut, millä tulemme toimeen...
Oli kyllä oikeus hakea toimeentulotukea, mutta kun ne laskee takautuvasti 6kk niitä ihme perusosiaan, niin emme olisi moneen kuukauteen saaneet mitään.
Myöskään lapselle emme saaneet kunnallista hoitopaikkaa että mies olisi voinut käydä töissä normaalisti.
Lopulta pakkotilanne ajoi siihen, että jouduin sairaalaan sisään ja kuin ihmeen kaupalla löysimme lähialueeltä yksityisen perhepäivähoitajan 10kk ikäiselle pojallemme.

En siis kovin lämpimästi ajattele näitä "hyvinvointiyhteiskunnan" tukitoimia lapsiperheille...
Sellainenkin porsaanreikä ihan oikeasti on, että jos äippälomalla oleva äiti sairastuu äkillisesti (vaikkapa nyt keuhkoputkentulehdus tmv) niin isä ei saa jäädä töistä pois hoitamaan tervettä lasta... Onneksi on niitä järkeviä työnantajia, jotka joustavat muutaman päivän tällaisessa tapauksessa.

Miehen tes:ssä ainaski on kohta, jossa sanotaan että jos lähiperheessä tulee äkillinen sairastuminen, on työntekijällä oikeus palkalliseen poissaoloon. Tarkkaa sanamuotoa en muista.

meidän tes:sissä taas äkillisessä sairastumisessa vuorokausi palkallista (aikaa siis hankkia lapselle hoitaja) ja sen jälkeen palkaton jos ei töihin tule. Tuostakin saatiin vääntää kättä..

Yhteistyössä