Sairaslomarahoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MSM3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MSM3

Vieras
Eli...osaako kukaan varmuudella neuvoa,että kun olen ollut vakituisessa työssä yli kolme vuotta mutta tehnyt lyhyempää päivää niin pitääkö tieto paikkansa,että jäädessäni pidemmälle sairaslomalle,mulle maksetaan viideltä vko.lta palkkaa ennen kuin tipun kelan rahoille? Voiko osapävätyö vaikuttaa?
Ei kai...

Minun mieheni oli vähän aikaa sitten pienessä leikkauksessa ja järkytyimme pikkuisen, kun 25 työpäivän poissaolosta firma maksoi palkan vain 10 päivältä, lopuista oli maininta: "palkaton sairausloma". Se on kuulemma ihan laillista vaikka olisi ollut kuinka monta vuotta töissä samassa paikassa ja on työpaikan oma asia, jos suostuvat maksamaan enemmän. Kunnallisen puolen työntekijänä olin itse tottunut siihen, että saan palkan aina koko sairausloman ajalta (meillä saa sairastaa muistaakseni 2 kk täydellä palkalla ennen alkavat pienentää korvauksia). Jos työnantaja ei maksa palkkaa koko sairausloman ajalta, lopuista saa kelalta sairaspäivärahaa, mutta siitä napataan ensin pois omavastuupäivät (sairastumispäivä + 9 arkipäivää) ja muutenkin päiväraha on pieni palkkaan nähden, joten sillä ei kyllä pääse juhlimaan:(

Kaveri oli katsonut PAM:in sivuilta että jos on ollut töissä väh.3v. niin palkkaa tulis viideltä viikolta mutta siinä ei kyl mainittu mitään siitä,että vaikuttaako onko ollut koko- vai osapäivätyössä joten en itse uskoisi sen vaikuttavan.Kaupan alasta kyse.

Kirjoitukseeni tuli näköjään ylimääräinen hymiö, kun olin laittanut sulkeet, oikeasti pitkässä omavastuuajassa ei ole mielestäni mitään hauskaa:D

Kysy palkanlaskijaltasi kuinka pitkän aikaa saat täyttä palkkaa ja KELA:n sivuilta voi tutustua sairauspäivärahan määrään ja ehtoihin.

http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801151250EH?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja MSM3:
Kaveri oli katsonut PAM:in sivuilta että jos on ollut töissä väh.3v. niin palkkaa tulis viideltä viikolta mutta siinä ei kyl mainittu mitään siitä,että vaikuttaako onko ollut koko- vai osapäivätyössä joten en itse uskoisi sen vaikuttavan.Kaupan alasta kyse.

Kaupan alalla mäkin olen, osa-aikaisena. Eli ei kait ole merkitystä tuolla osa-aikaisuudella ja kokopäiväisellä.

Minun miehelläni on nimenomaan tuo PAM:n sopimus ja sai palkkaa vain 9 päivältä. Kaikki riippuu siis työpaikasta, heidän ei ole pakko maksaa kuin minimi.

http://www.pam.fi/mp/db/file_library/x/IMG/108169/file/MaRan_taskutes07-10.pdf

Ylläolevan linkin mukaan minimi on pahimmillaan vain yksi päivä. Todella huono sopimus PAMilaisilla:o

Yhteistyössä