Sairaslomalle raskaana uupumuksen vuoksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli sinulla ei ole kokemusta ennenaikaisista synnytyksistä, niiden aiheuttamista keskoskhoidoista, vammoista, kuntoutuksesta jne.

Nythän ei ole kyse mistään harhaisista fiiliksistä, vaan tilanteesta, jossa työ on henkilölle kyseisessä tilassa liian raskasta eikä hänelle jää riittävästi lepoaikaa palautumiseen.
Tässä ei ole kukaan synnyttämässö ennenaikaisesti eikä kukaan ole saanut mitään vammoja. Mistä helvetistä sinä puhut? Jo sängystä nouseminenkin voi luulosairaan mielestä olla liian riskialtista, mutta faktat ovat jotain ihan muuta.

Lue ap:n kaikki kirjoitukset tässä ketjussa ajatuksen kanssa useampaan kertaan läpi ja yritä, yritä edes hetki ajatella objektiivisesti, faktisesti ja jätä tunteilu ulkopuolelle ja mieti asiaa useammalta kantilta. Ei tässä ole mistään eikä minkäänlaisesta sairaudesta tai todellisesta terveysriskistä kyse. Jos ap työskentelee Suomessa eikä pohjoiskorealaisessa hiilikaivoksessa niin minkään valtakunnan syytä ei noiden fiilisten takia ole lomailla. Jos työssäkäynnin aiheuttaman väsymyksen ja vitutuksen vuoksi myönnettäisiin sairaslomaa niin aika harvaa meistä jatkuvasti työpaikalla näkyisi. Mutta mammapalstalta löytyy tietysti aina rajaton sympatia naista ja erityisesti raskaanaolevaa naista kohtaan. Täällä kannustetaan naisia päivittäin häikäilemättömään oman edun ja mukavuuden tavoitteluun ja mikä tahansa ääliömäisyys katsotaan oikeutetuksi jos ei muuten niin vetämällä lapsi/äitiyskortti esiin. Se on aina valttia ja muut maksavat viulut.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
vierailija
Niin, pelkkä väsymys ei ole sairaus- raskaudenkaan aikana. Ja sairausloman perusteena pitää tai pitäisi itsestäänselvästi olla sairaus, ei vaiva tai oire. Toki mielestäni hiukan höllemmällä seulalla täytyy suhtautua raskaana oleviin mutta se, että kotityöt jää tekemättä ja vanhemmat lapset saavat vain vähän huomiota työsskäyvältä raskaanaolevalta uupumuksen takia on täysin normaalia ja pitää vaan hyväksyä.
Sitten jos uupumus uhkaa raskautta esim. verenpaine nousee, anemia hoidosta huolimtta, mielenterveyden rakoilemista väsymyksen takia ym on sairausloma enemmän kuin paikallaan. Ja ihan viimeiset viikot taas voi vielä hyvinkin höllemmällä seulalla mennä.
Kehottaisin ap:ta keskustelemaan työnantajansa kanssa, ehdottomasti. Ja tarvittaessa lyhyen sairauslomapätkän jälkeen voisi tehdä osasairauspäivärahan avulla puolikasta työaikaa jos vaan kriteerit täyttyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: Sokeripala
vierailija
Tässä ei ole kukaan synnyttämässö ennenaikaisesti eikä kukaan ole saanut mitään vammoja. Mistä helvetistä sinä puhut? Jo sängystä nouseminenkin voi luulosairaan mielestä olla liian riskialtista, mutta faktat ovat jotain ihan muuta.

Lue ap:n kaikki kirjoitukset tässä ketjussa ajatuksen kanssa useampaan kertaan läpi ja yritä, yritä edes hetki ajatella objektiivisesti, faktisesti ja jätä tunteilu ulkopuolelle ja mieti asiaa useammalta kantilta. Ei tässä ole mistään eikä minkäänlaisesta sairaudesta tai todellisesta terveysriskistä kyse. Jos ap työskentelee Suomessa eikä pohjoiskorealaisessa hiilikaivoksessa niin minkään valtakunnan syytä ei noiden fiilisten takia ole lomailla. Jos työssäkäynnin aiheuttaman väsymyksen ja vitutuksen vuoksi myönnettäisiin sairaslomaa niin aika harvaa meistä jatkuvasti työpaikalla näkyisi. Mutta mammapalstalta löytyy tietysti aina rajaton sympatia naista ja erityisesti raskaanaolevaa naista kohtaan. Täällä kannustetaan naisia päivittäin häikäilemättömään oman edun ja mukavuuden tavoitteluun ja mikä tahansa ääliömäisyys katsotaan oikeutetuksi jos ei muuten niin vetämällä lapsi/äitiyskortti esiin. Se on aina valttia ja muut maksavat viulut.
Fyysisesti raskas työ, seisomatyö, vuorotyö, yötyö (ap herää jo klo 4), uupumusta aiheuttava työ lisäävät kaikki ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Lisää aiheesta voit lukea esimerkiksi käypä hoidon sivuilta.

Kannattaa muistaa, että kyse ei ole vain äidin terveydestä vaan myös syntymättömän lapsen terveydestä. Sen vuoksi äiti ei saa heittäytyä marttyyriksi ja työn sankariksi, vaan uuvuttavassa tilanteessa on ehdottomasti otettava yhteys lääkäriin.
 
vierailija
Mä jäin kuopusta odottaessani sairaslomalle kuukautta ennen äitiysloman alkua väsymyksen takia. Ja sitä ennen olin jo pätkissä saikulla samasta syystä.

Ja työtä mulla oli siinä vaiheessa jo kevennetty, mm. rappusiivous oli jätetty pois.

Itse en sairaslomaa pyytänyt, lääkäri oli sitä mieltä että parempi jäädä pois töistä.

Tosin en tiedä kuinka paljon vaikutti se, että raskaus oli alkanut kaksosraskautena, toinen sikiöistä meni aika alussa kesken.
 
vierailija
Eli olen jo viikoilla 21+1,mutta työnteko tuntuu jo nyt ylivoimaiselta, töihin joudun heräämään jo neljän jälkeen aamulla ja työ on melko raskasta, raskaiden nostelua ja jalkojen päällä olemista. Tuo seisominenkin on alkanut tuntua raskaalta :sick:
Mulla on myös kotona 5v hoidettavana,mutta nyt kaikki arkipäivät on mennyt siihen että en yksinkertaisesti jaksa mitään työpäivän jälkeen, nukun vaan ja hereillä ollessa olen ihan kuutamolla. Viikonloppuisinkin joudun pitkistä yöunista huolimatta nukkumaan pari kertaa tuntia päikkäreitä.
Jotenkin odotin että väsymys olisi jo viikkoja sitten hellittänyt otettaan mutta eipä ole :( Kaikki arvot on ihan ok eli mistään ei löydy selitystä tälle väsylle. Onko tämä palstalaisten mielestä ok syy hakea sairaslomaa?
 

Yhteistyössä