Sairaslomalle raskaana uupumuksen vuoksi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Eli olen jo viikoilla 21+1,mutta työnteko tuntuu jo nyt ylivoimaiselta, töihin joudun heräämään jo neljän jälkeen aamulla ja työ on melko raskasta, raskaiden nostelua ja jalkojen päällä olemista. Tuo seisominenkin on alkanut tuntua raskaalta :sick:
Mulla on myös kotona 5v hoidettavana,mutta nyt kaikki arkipäivät on mennyt siihen että en yksinkertaisesti jaksa mitään työpäivän jälkeen, nukun vaan ja hereillä ollessa olen ihan kuutamolla. Viikonloppuisinkin joudun pitkistä yöunista huolimatta nukkumaan pari kertaa tuntia päikkäreitä.
Jotenkin odotin että väsymys olisi jo viikkoja sitten hellittänyt otettaan mutta eipä ole :( Kaikki arvot on ihan ok eli mistään ei löydy selitystä tälle väsylle. Onko tämä palstalaisten mielestä ok syy hakea sairaslomaa?
 
Vierailija111
Mun mielestä sulla on syytä hakea sairaslomaa, mutta usko pois niin tähän ketjuun tulee näitä määkyjiä jotka sanoo, että raskaus ei ole sairaus ja kestä jos vähän väsyttää.

"Kyllä mäkin jaksoin, kesät talvet hiihdin töihin ja molempiin suuntiin oli ylämäki, lapsi odotti kotona kuusi alle kouluikäistä. Ei siinä raskaana ollessa voinut jäädä sairaslomalle nukkumaan. Nih." :rolleyes::whistle:
 
vierailija
Meillä aikoinaan lääkäri sanoi äitiys/synnytysvalmennuksessa, että raskaus on ihmisen elämässä niin lyhyt aika, että voisi olla vaikka koko raskauden ajan sairauslomalla. Mun mielestä kova väsymys, jota ei saa helpotettua omin konstein, on riittävä syy sairauslomaan. Itselläni toinen raskaus oli riskiraskaus ja minut laitettiin sairauslomalle joskus 20 viikon jälkeen. Alkuun minulla ei ollut mitään vaivoja sairauslomalla ollessani, mutta jonkun ajan päästä huomasin, että raskaus väsytti enkä jaksanut ja ehtinyt sitä mitä normaalisti. Sairausloma oli varmasti minullakin paikallaan, sillä raskauteni kuormitti elimistöäni normaalia enemmän.
 
vierailija
Hae lääkäriltä todistus, ettei sinun tarvitse tehdä fyysisiä töitä, koska raskaana sinun ei lain mukaan tarvitse. Älä puhu mitään mistään uupumuksesta, siitä joudut helposti sossujen syyniin kun raskaanaoleva valittelee mielenterveyttään.
 
vierailija
Olin viikon samasta syystä muutama viikko sitten, oli ok sen aikaa mutta sama alkoi taas töihin palatessa. Voiko muka sossu oikeesti puuttua tämmöseen? Tuntuu hullulta..
 
vierailija
Hae lääkäriltä todistus, ettei sinun tarvitse tehdä fyysisiä töitä, koska raskaana sinun ei lain mukaan tarvitse. Älä puhu mitään mistään uupumuksesta, siitä joudut helposti sossujen syyniin kun raskaanaoleva valittelee mielenterveyttään.
Fyysistä väsymystä apllä kait oli, ei ongelmia mielenterveyden kanssa. Toki sana uupumus usein viittaa henkiseen puoleen, mutta raskaudesta ja raskaasta fyysisestä työstä johtuvaa väsymystä tässä nyt käsiteltiin.

Ja se ei sossuja kiinnosta pätkän vertaa.
 
vierailija
Juu ei ole mielenterveyden kanssa nyt ongelmaa, jaksaminen vaan on heikkoa, on ollut jo ennen raskauttakin kun työmatkoihin pelkästään menee 2h päivässä mutta sillon sen vielä jaksoi.. Nyt on kyllä niin pahaa hampaiden kirsitelyä töissäkäynti että voiko tämä stressi olla hyväksi sikiölle. Itselleni ei ainakaan. Kiitos muuten asiallisista vastauksista! :)
 
vierailija
Onko muuten muita vaivannut tolkuton väsymys näillä viikoilla vielä ja mahdollisesti ihan loppuraskauteen asti? Alkaa tuntua aika epätoivoiselta. Muita vaivoja mulla ei kyllä oo ollut.
 
Juu ei ole mielenterveyden kanssa nyt ongelmaa, jaksaminen vaan on heikkoa, on ollut jo ennen raskauttakin kun työmatkoihin pelkästään menee 2h päivässä mutta sillon sen vielä jaksoi.. Nyt on kyllä niin pahaa hampaiden kirsitelyä töissäkäynti että voiko tämä stressi olla hyväksi sikiölle. Itselleni ei ainakaan. Kiitos muuten asiallisista vastauksista! :)
Kuulostaa siltä, että olet pikemminkin kyllästynyt työhösi kun raskauden tähden väsynyt. Muussa tilanteessa kehottaisin vaihtamaan työpaikkaa, mutta tuskin sinua tuossa tilassa kukaan ottaa, eli jotenkin on vain pärjättävä.
Itse en myöskään usko, että saat sairaslomaa pelkän väsymyksen tähden, tai jos saatkin, niin max pari viikkoa. Eli aika pitkään pitäisi vielä jaksaa. Olisiko työpaikalla mahdollista tehdä jotain muuta, kun normaaleja työtehtäviäsi?
 
vierailija
En ole työhön kyllästynyt,vaan siihen etten jaksa töiden jälkeen enää tehdä mitään. Vapaapäivänäkin joudun nukkumaan joka päivä vaikka yöllä nukkuisin 8-10h.:(
 
vierailija
Raskaus ja laiskuus eivät ole sairauksia. Väsymykseen auttaa yöuni.

Ei perusteita eikä mitään syytä sairaslomalle. Raskautesi tulee työnantajallesi muutenkin todella kalliiksi.
 
vierailija
Raskaus ja laiskuus eivät ole sairauksia. Väsymykseen auttaa yöuni.
V
Ei perusteita eikä mitään syytä sairaslomalle. Raskautesi tulee työnantajallesi muutenkin todella kalliiksi.
Höpö höpö. Oletko koskaan ajatellut, miten kallista keskoshoito on? Miten kallista on erityissairaanhoito, terapiat yms jotka voivat jatkua lapsen elämän ajan. Lisäksi tulevat poissaolot töistä lapsen hoidon, kuntoutuksen jne vuoksi. Raskausaika on todellakin lyhyt aika siihen verrattuna. Sairausloma on todella pieni kustannus, jos sen tuloksena on terve vauva.
 
vierailija
Höpö höpö. Oletko koskaan ajatellut, miten kallista keskoshoito on? Miten kallista on erityissairaanhoito, terapiat yms jotka voivat jatkua lapsen elämän ajan. Lisäksi tulevat poissaolot töistä lapsen hoidon, kuntoutuksen jne vuoksi. Raskausaika on todellakin lyhyt aika siihen verrattuna. Sairausloma on todella pieni kustannus, jos sen tuloksena on terve vauva.
:LOL: Höpö höpö. Suomalaisilta naisilta on maailman vahvimmassa sosiaalisessa turvaverkossa öllöttelyn takia kadonneet realiteetit aivan täysin ja pitäisi muka saada lomailla iät ja ajat ennen ja jälkeen synnytyksen kun "pitää olla varovainen" ja on "uupumusta." :LOL:

Hauskinta on että nämä ovat saaneet itsensä täysin vakuutettua siitä, että on muka oikeutettua aiheuttaa yrittäjille ja yhteiskunnalle järjettömiä kustannuksia pelkkien omien harhaisten fiilisten takia.
 
vierailija
:LOL: Höpö höpö. Suomalaisilta naisilta on maailman vahvimmassa sosiaalisessa turvaverkossa öllöttelyn takia kadonneet realiteetit aivan täysin ja pitäisi muka saada lomailla iät ja ajat ennen ja jälkeen synnytyksen kun "pitää olla varovainen" ja on "uupumusta." :LOL:

Hauskinta on että nämä ovat saaneet itsensä täysin vakuutettua siitä, että on muka oikeutettua aiheuttaa yrittäjille ja yhteiskunnalle järjettömiä kustannuksia pelkkien omien harhaisten fiilisten takia.
Eli sinulla ei ole kokemusta ennenaikaisista synnytyksistä, niiden aiheuttamista keskoskhoidoista, vammoista, kuntoutuksesta jne.

Nythän ei ole kyse mistään harhaisista fiiliksistä, vaan tilanteesta, jossa työ on henkilölle kyseisessä tilassa liian raskasta eikä hänelle jää riittävästi lepoaikaa palautumiseen.
 

Yhteistyössä