Sairaslomalla työttömänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia?

Vieras
Tilanne on sellainen, että olen liiton rahoilla ja työtön.

Kärsin masennuksesta, ja lääkäri luultavasti kirjoittaa minulle sairauslomaa.

Eli mites tässä tapauksessa käy, kun olen työtön ja sairaslomalla?

Saanko liitosta sairasloman ajalta rahaa vai miten?

Kokemuksia ottaisin kiitollisuudella vastaan.

Jos sairastut työttömänä ollessa, niin siirryt Kelan sairauspvrahalle. Toimitat siis sairauslomatodistuksen Kelaan ja jäljennöksen liiton kassaan. Haet liiton kassalta omavastuuajan ja ilmoitat päivärahahakemuksessa joka päivän kohdalle "sairas", siitä lähtien josta lääkäri on sairauslomaa kirjoittanut. Kassa (liiton) maksaa Kelan omavastuuajalta sulle päivärahan. Omavastuuaika on siis se aika, jolta Kela ei maksa vielä sairauspvrahaa. Mikäli Kela ei suostuisi sairauspvrahaa jostain syystä maksamaan, niin sitten liiton kassa joutuu maksamaan, vaikka olisitkin sairauslomalla.
Sairauspvraha on yleensä suunnilleen liiton päivärahan suuruinen, mutta sitä maksetaan kuudelta päivältä viikossa.

[QUOTE="Neiti";28485413]Oot työttömänä vaan, saat enemmän rahaa..[/QUOTE]

Tietääkseni ei saa työttömyyskorvausta jos on sairaslomalla, vaan pitää hakea sairauspäivärahaa KELAsta.

[QUOTE="Neiti";28485413]Oot työttömänä vaan, saat enemmän rahaa..[/QUOTE]

Tämä ei pidä paikkaansa.. sairauspvraha voi olla jopa hieman enemmän, koska sitä maksetaan 6pv/vko. Toiseksi, työttömänä ei kannata olla jos sairastelee, koska liiton päivät kuluu ja ellei ole työkykyinen, niin se on väärinkin nostaa silloin väärää etuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja etuuskäsittelijä;28485433:
Mikäli Kela ei suostuisi sairauspvrahaa jostain syystä maksamaan, niin sitten liiton kassa joutuu maksamaan, vaikka olisitkin sairauslomalla.
Sairauspvraha on yleensä suunnilleen liiton päivärahan suuruinen, mutta sitä maksetaan kuudelta päivältä viikossa.

Siis eikös masennus ole sairaus, ja KELAn on pakko maksaa sairauspäivärahaa?

Kannattaakohan sitä sairauslomaa ottaa vastaan ollenkaan, kun tuntuu olevan niin epävarmaa että saako sitten rahaa mistään sairausloman aikana?

Niin ja tietysti pitää tehdä sairauspvrahahakemus Kelaan samalla kun toimitat sen sairauslomatodistuksen sinne. Myös työvoimatoimistoon tulee asiasta heti ilmoittaa.

Kokemusta on että Kela hylkää sairaspäivärahahakemuksen . Heidän mukaan on täysin työkykyinen vaikka erikoislääkärin B-lausunto päinvastaista sanoisikin

[QUOTE="yks";29029675]Eipä vältämättä riitä. Mulla on useampi erikoislääkärin lausunto kelalla ni hylkäsivätpä sairaspäivärahan. Ei kannata olettaa et sieltä mitään noin vaan saa.
Itseki olen työkyvytön mut kela on eri mieltä. Ne tietää vaikkei ihmistä koskaa oo nähnykkään.[/QUOTE]

jos oot ollu jo vuoden putkeen sairaslomalla ni silloin eivät enää myönnä ennenku eläke yritetty hakea. mutta muuten kyllä omavastuu ajan jälkeen sen saa mikäli lääkäri on sairauslomaa myöntänyt

[QUOTE="vieras";29029678]jos oot ollu jo vuoden putkeen sairaslomalla ni silloin eivät enää myönnä ennenku eläke yritetty hakea. mutta muuten kyllä omavastuu ajan jälkeen sen saa mikäli lääkäri on sairauslomaa myöntänyt[/QUOTE]

En ole ollu ku puolil vuotta saikulla.

Itseasiassa Kela voi hylätä sairauspvärahahakemuksen VAIKKA olis erikoislääkärin kirjoittama B-todistus. Mut siitä päätöksestä voi valittaa, mulla kävin näin ja valitus meni läpi. Et ei sitä kerrasta kannata luovuttaa.

Alottaja muista tarkistaa et lääkäri kirjoittaa B-todistuksen, A-tod. ei riitä kelaan!

Yhteistyössä