Sairaslomalla ryyppäämään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanni:
Moni näköjään luulee, että työnantajalla ei ole mitään oikeuksia sairasloman suhteen, mutta itseasiassa, työnantajan ei edes tarvitsisi maksaa sairasajanpalkkaa, jos työntekijä on aiheuttanut taudin tai tapaturman tahallisesti, tai kevytmielisellä elämällä (juu, hauskalta kuulostaa). Senpä takia en itse ainakaan lähtis mihinkään "ei pakolliseen" paikkaan, ettei vaan sattuis mitään, ja sitten ei saiskaan korvauksia...

Siis lääkärintodistushan sulle sen sairasajan palkan takaa. Eihän pomo nyt voi yhtäkkiä vaan päättää että jaahas kävit sairaslomalla alkossa en maksa palkkaa. Jos taas olet itse aiheuttanut tahallisesti vamman tms jonka seurauksena on sairasloma silloin ei työnantajan ole välttämättä maksettava. Mutta Kelahan maksaa tuolloin.

mikä sitten katsotaan tahallisesti aiheutetuksi ja kuka sen todistaa...?

Lääkärintodistus tarkoittaa luvallista poissaoloa normaalityöstä, ei automaattisesti palkallista saikkua. Jos sairaus estää oman työn suorittamisen, työnantaja voi ohjata sinut toiseen työhön ko ajaksi (esim jalka poikki, muuten kunnossa -> siirto tehdastyöstä tietokonehommiin jos se muuten onnistuu taitojen puolesta).

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Moni näköjään luulee, että työnantajalla ei ole mitään oikeuksia sairasloman suhteen, mutta itseasiassa, työnantajan ei edes tarvitsisi maksaa sairasajanpalkkaa, jos työntekijä on aiheuttanut taudin tai tapaturman tahallisesti, tai kevytmielisellä elämällä (juu, hauskalta kuulostaa). Senpä takia en itse ainakaan lähtis mihinkään "ei pakolliseen" paikkaan, ettei vaan sattuis mitään, ja sitten ei saiskaan korvauksia...

Siis lääkärintodistushan sulle sen sairasajan palkan takaa. Eihän pomo nyt voi yhtäkkiä vaan päättää että jaahas kävit sairaslomalla alkossa en maksa palkkaa.

!!! Jos taas olet itse aiheuttanut tahallisesti vamman tms jonka seurauksena on sairasloma silloin ei työnantajan ole välttämättä maksettava!!!

Mutta Kelahan maksaa tuolloin.

mikä sitten katsotaan tahallisesti aiheutetuksi ja kuka sen todistaa...?

Siis mähän just sanoin ton, minkä sä toistoksi olit kirjoittanut (minkä olen huutomerkkien sisään laittanut).
Ja tarkotin vastaukseksi ap:n kysymykseen, että sairaslomalla (josta ilm saa palkan) en lähtis rellestämään, koska jos silloin sattuisi tapaturma, niin hyvin todennäköisesti, siitä sairaslomasta ei enää palkkaa maksettaiskaan...

Sitä en sitten tiedä miten katsovat yleensä tuon onko itse tahallisesti aiheutettu vai ei. Kaipa sitä ääritapauksissa vaan selvitetään.

Miepä olin saikulla, ja pomo näki mut ulkona. Arvatkaas oliko jättänyt kok sairasloman ajan palkan maksamatta.
Otin loparit ja sain tietenkin palkan takautuvasti. Heh, onneksi kuuluin liittoon :D

Siis lääkärintodistushan sulle sen sairasajan palkan takaa. Eihän pomo nyt voi yhtäkkiä vaan päättää että jaahas kävit sairaslomalla alkossa en maksa palkkaa. Jos taas olet itse aiheuttanut tahallisesti vamman tms jonka seurauksena on sairasloma silloin ei työnantajan ole välttämättä maksettava. Mutta Kelahan maksaa tuolloin.

Lääkärintodistus on suositus sairaslomaan. Se, että voiko sairastaa palkallisena vai ei on työnantaja ja sopimusjuttuja. Työnantajan ei ole pakko maksaa palkkaa...

Saraslomalla ei todellakaan voi tehdä mitä vaan. Sarasloman syystä on paljon kiinni se, mitä voi sairaslomalla tehdä ja mitä ei. Esimerkiksi jos on sairaslomalla nuhakuumeen vuoksi, niin varmasti ei kykene ryyppäämäänkään, jos ei kykene töihin. Jos taas kykenee bilettämään, voi työnantaja katsoa sairasloman olleen aiheetoon ja näin ollen on tavallaan töistä poissa luvatta. Minun entisessä työpaikassa sai yksi työntekijä kirjallisen huomautuksen juuri tuosta syystä...

Se on koomista, että tälläset ketjut loppuu kun seinään aina, kun tulee asiallinen, virallinen ns "oikea" vastaus :)
Eka kinitaan eipäs-juupas-mutu tyyliin, ja sit kun joku laittaa oikean, perustellun vastauksen, niin kukaan ei enää sanokaan mitään ;)

Eräässä entisessä työpaikassani oli työntekijä masennuksen vuoksi pitkällä sairaslomalla.
Välillä itsekin näin tätä ihmistä esim. baarissa. Toinen työkaverini oli sitä mieltä, että kotona neljän seinän sisällä pitäisi vaan oleskella :o
Haloo, sehän vaan ymmärtääkseni voi pahentaa masennusta, jos eristäytyy kotiin yksin hautomaan.
Eli riippuu siis sairaudesta, voiko hillua ihmisten ilmoilla vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja ruskea:
Se on jokaisen ihan oma asia mitä sairaslomallaan tekee. Eli saa juopotella jos siltä tuntuu.

Ei muuten ole ihan sama asia. Kyllä joihinkin puuhiin noi työnantaja puuttua, ja antaa esim varoituksen, jos saa selville...

se että on sairaslomalla töistä ei tarkoita ettei saisi kotoa puistua muualle.se tarkoittaa vain ettei kykene(syystä tai toisesta) tekemään työtään.

Riippuu kyllä tosiaankin siitä, miksi olen sairaslomalla ja kuinka kauan. Jos on muutaman päivä sairasloma nuhakuumeen takia, niin ei ehkä kannattaisi lähteä minnekään. Saattaa tauti pahentua tai jos pomo näkee, niin tulla kommenttia. Jos taas on vaikkapa käsi tai jalka paketissa ja pidempi sairasloma, niin ei kai siinä mikään estä lähtemästä ryyppäämään... minä olin loppuvuodesta yli kuukauden sairaslomalla käsileikkauksen takia, käsi ei kamalan kipeä ollut, mutta en kuitenkaan pystynyt työtäni (joka sisälsi paljon tietokoneen naputtamista sekä hiiren käyttöä ) sen kanssa tekemään. Olin silti mukana jopa työpaikan pikkujouluissa, eikä pomo yhtään asiaa ihmetellyt :)

Alkuperäinen kirjoittaja BiAtsh:
Alkuperäinen kirjoittaja tiedoksi:
Alkuperäinen kirjoittaja ruskea:
Se on jokaisen ihan oma asia mitä sairaslomallaan tekee. Eli saa juopotella jos siltä tuntuu.

Ei muuten ole ihan sama asia. Kyllä joihinkin puuhiin noi työnantaja puuttua, ja antaa esim varoituksen, jos saa selville...

se että on sairaslomalla töistä ei tarkoita ettei saisi kotoa puistua muualle.se tarkoittaa vain ettei kykene(syystä tai toisesta) tekemään työtään.

Enpä ole väittänytkään ettei kotoa voisi poistua...

Riippuu ihan sairasloman syistä sekä työstä, mitä tekee. Jos mulla olisi molemmat kädet paketissa, niin en tasan tarkkaan pystyisi tekemään töitä, mutta kyllä voisin pillillä kiskoa olusiinia terassilla. Pillillä en kuitenkaan pystyisi tekemään töitäni.

Myöskin tuo saikun ajankohta on aika oleellinen. Jos on vaikka keuhkoputkentulehduksen takia viikon saikulla, niin eiköhän sitä vikana saikkupäivänä ala olla jo siinä kunnossa, että voi oluellakin käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Riippuu ihan sairasloman syistä sekä työstä, mitä tekee. Jos mulla olisi molemmat kädet paketissa, niin en tasan tarkkaan pystyisi tekemään töitä, mutta kyllä voisin pillillä kiskoa olusiinia terassilla. Pillillä en kuitenkaan pystyisi tekemään töitäni.

Myöskin tuo saikun ajankohta on aika oleellinen. Jos on vaikka keuhkoputkentulehduksen takia viikon saikulla, niin eiköhän sitä vikana saikkupäivänä ala olla jo siinä kunnossa, että voi oluellakin käydä.

Toisaalta, jos on jo oluenjuontikunnossa, niin eikö sillon voisi jo töitäkin tehdä? :whistle: ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tättärä:
Toisaalta, jos on jo oluenjuontikunnossa, niin eikö sillon voisi jo töitäkin tehdä? :whistle: ;)
Toki, jos silloin vikana saikkupäivänä on ilta- tai yövuoro. Lääkärit eivät kuitenkaan sairaslomia myöntäessään yleensä kysele, mihin työvuoroon olisi saikun päätyttyä menossa vaan määräävät saikun lähes aina ikäänkuin kaikki tekisivät töitä ma-pe klo 08-16.

Yhteistyössä