sairasloma lapsen sairauden takia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä neuvolasta jos soittaa lapsen sairaustodistuksen, niin sitä kirjoitetaan max se 3pv ja lisätietoihin merkitään, että kumpi hoitaa lasta eli esim. isä hoitaa ma-ti, äiti ke ja sitten molemmille vanhemmille tulee samanlainen kappale todistuksesta.

mitenköhän täällä kukaan kärsii, kun toiset venyttää sääntöjä mieleisikseen? miten se on multa pois, jos joku pöllii kaupasta makkarapaketin? miten mä siitä kärsin jos joku tekee pimeitä hommia?

nii-in, mietipä sitä
Lainaa

MUA AINAKIN ärsyttää, sillä maksan ihan sairaasti veroja tälle yhteiskunnalle. Ja kyllä olen hyvätuloinen, mutta vain kun bruttotuloja katsotaan. Kauheasti menee veroja ja kaikki maksut (päiväkodit ym.) saa maksaa täytenä niin sitten nettosumma kuussa ei kyllä juurikaan ylitä sellaisia jotka tienaa bruttona selvästi vähemmän. Sitten on näitä jotka täällä retostelevat että mitenkä se on multa pois jos "venyttää sääntöjä". Yhteiskunta vaan toimii niin, että kaikki on osittain verorahoilla ylläpidetty, myös se kauppiaan makkarapaketti joten sen takia ärsyttää että toiset vähät välittää.

ekan vuodatuksen jälkeen mieleen tullutta (eli kaikki viisi sivua lukematta muuten):
Ei työnantajakaan ole velvollinen kustantamaan kaikkea. Kun ei se työnantaja edes saa kelalta mitään pois lapsen sairaudesta. kun työntekijä taas sairastaa, niin työnantaja maksaa täyden, oliko se nyt viikosta ja sitten tulee kela mukaan.
ja oikeasti ne päivät lapsen sairastaessa, taidetaan sanoa, lapsen hoidon järjestämiseksi, joka voi tarkoittaa myös sitä että hankitaan ulkopuolinen hoitaja.
jos taas lapsen sairas kroonistuu, niin siinähän tulee kela sitten mukaan, tulee ne sairaan lapsen hoitotuet, ansionmenetysten korvaukset tai mikä milloinkin kyseessä sitten on.
ja eikös se jo hyvä, jos saat sen yhden päivän jäädä kotiin, vaikkakin palkatta. (kun eihän työnantajan kuulu kotonaolosta maksaa, sorry :/ )

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Meillä työnantaja vaatii vaimon työpaikalta todistuksen että on ollut töissä silloin kun olen ollut kotona hoitamassa lasta.

ei työnantaja paljon luota työntekijöihin

Tähän ei tarvita kuin yksi joka on sen luottamuksen pettänyt. minä esimiesasemassa yhdellä työpaikalla esitin työnantajalle että aletaan vaatia todistukset, kun yhdellä alkoi olla liikaa niitä "maanantaisairauksia". väheni muuten sen jälkeen "sairastelut" aika lailla =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
"Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan."

Vielä palaisin tähän selvitykseen... On varmasti työnantajasta/työehtosopimuksesta kiinni miten tämä tulkitaan. Uskon, että on ihan laillista tulkita tämä niin, että samana päivänä samaan aikaan saman lapsen hoitamista varten eivät saa molemmat vanhemmat olla kotona. Mutta siis jos toinen on töissä ja toinen kotona niin kummallakin on lakisääteiset kolme palkallista sairaanlapsen hoitopäivää, eli yhteensä kuusi päivää viikonloput mukaan luettuna.

Keittoa voi sitten hämmentää vielä kysymyksellä miten työnantaja suhtautuu tilanteessa, jossa toinen vanhemmista (usein siis äiti) on kotihoidontuella kotona hoitamassa lasta/lapsia. Lapsi/lapset ovat terveenä, mutta kotona oleva vanhempi sairastuu. Saako työssäkäyvä vanhempi (usein isä) jäädä kotiin hoitamaan terveitä lapsia jos äiti on sairauden vuoksi hetkellisesti kykenemätön hoitamaan???

Tilapäinen hoitovapaa

Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon.[{b] Työntekijällä on oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle enintään neljän työpäivän ajaksi.

Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan. Tilapäiseen hoitovapaaseen on oikeus myös ns. etävanhemmalla eli vanhemmalla, jonka luona lapsi ei asu.

Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta, ellei toisin ole sovittu työehtosopimuksessa tai muulla tavoin.

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/perhe/prvap/tilapainenhv.htx

Tilapäinen hoitovapaa

Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon.

Ei siis pelkästään hoidon järjestämiseen kuten täällä on kirjoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarletta:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
"Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan."

Uskon, että on ihan laillista tulkita tämä niin, että samana päivänä samaan aikaan saman lapsen hoitamista varten eivät saa molemmat vanhemmat olla kotona. Mutta siis jos toinen on töissä ja toinen kotona niin kummallakin on lakisääteiset kolme palkallista sairaanlapsen hoitopäivää, eli yhteensä kuusi päivää viikonloput mukaan luettuna.

No näin minäkin tämän tulkitsisin. Ihmettelen vaan kun joltain palstalaisilta tulee ties mitä rikossyytteitä jos asian näin ymmärtää. Missään (vai onko jossain?) ei siis mainita että tuon kolme päivää saa olla pois vain toinen lapsen yhden sairastelun aikana?

Omassa työpaikassani (valtio työnantajana) oikein kysytään, onko toinen vanhemmista kotona vai työssä ja onko jo ollut pois työstä kyseisen sairauden takia. Jos siihen tohtii valehdella, niin sitten varmaan onnistuu olla molempien pois saman sairauden takia.

Meillä ainakin työehtosopimuksessa määrätään, että työntekijällä on oikeus 3 päivän palkalliseen poissaoloon lapsen sairauden takia, mutta työnantajalla on oikeus saada selvitys, että vain toinen lapsen huoltajista on ollut poissa työstä sairauden takia.
Samaan sairauteen voi siis saada 3 palkallista vapaata/perhe/sairaus, ei niin, että molemmat vanhemmat erikseen saisivat 3 pv.
Ja jos sairaus jatkuu niin jommankumman on vain oltava palkattomalla tai kysellä kunnalta tilapäistä kodinhoitoapua.

no hämmennän soppaa entisestään... Mitäs sanotte siihen, että kun mun esikoisella todettiin märkärupi, kirjoitti lääkäri saman tein 5pv sairaslomaa (jonka olin kotona). Heti perään sairastui toinen lapsi, jolle lääkäri kirjoitti myös 5pv, eli olin kotona kaikkineen puolitoista viikkoa ja sain koko ajalta täyden palkan...

[QUOTE="3xäiti";22053119]no hämmennän soppaa entisestään... Mitäs sanotte siihen, että kun mun esikoisella todettiin märkärupi, kirjoitti lääkäri saman tein 5pv sairaslomaa (jonka olin kotona). Heti perään sairastui toinen lapsi, jolle lääkäri kirjoitti myös 5pv, eli olin kotona kaikkineen puolitoista viikkoa ja sain koko ajalta täyden palkan...[/QUOTE]

Sun esimies ei ilmeisesti tunne työehtosopimusta. Eikä kai sitten palkanlaskijakaan. En oikein muuta selitystä keksi.

Checking the kind of hedge fund administration design that your hedge account manager wants is not performed with isolation. You will need to take into account besides this style, nevertheless the current market problems, nokia's and also other institutions which may be the main purchase, along with the likely of the corporations, futures, or perhaps other projects. It is simply right after developing an informed presentation of the full scenario which a operations style could be appropriately evaluated pertaining to probable effectiveness. prentice capital zimmerman Inside Airport parking Lots/Structures:

Yhteistyössä