Sairasloma-asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinku ja Vonku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vinku ja Vonku

Vieras
Hohhoi, että voi ahdistaa.. Oon nyt rv 26+5 ja olo on sellainen, ettei pysty olla töissä.. Sain saikkua 30.6 asti ja kehoituksen mennä sitten vaan yrittämään vielä työntekoa.. Ei ottanut mitään kantaa sykkeeseen, joka pilvissä heti, kun jotain vähän tekee, liitoskipuihin.. selkäkivun takia siis sain sitä saikkua, muut "murheet" jäi huomiotta. Sanoin myös, että oon hoitaja, työ on sekä fyysisesti raskasta ja jotkut muistisairaat asiakkaat käy ihan päälle, viime viikollakin yks mummo mua löi.. Ni ei puhunu lääkäri mitään.

Luulee varmaan vaan, että mä valehtelen ja liioittelen, ettei tarttis mennä töihin. Pakko kuitenkin sitten hakea lisää saikkua ilman, että edes yritän mennä töihin, mitä järkeä mennä sinne saamaan sydäriä ja hikoilemaan hengiltä? Kun kaksi viikkoakaan sitten ei pystynyt, niin miten ihmeessä olo olisi sen ei-tukalampi ja parempi, kun maha kasvaa kasvamistaan.. Lekuri kuitenki sitte valittaa, kun en oo koittanutkaan mennä töihin..

Ja vielä 30pv, mihin asti on saikku, ni on lauantai, niin kannattasko mennä sitte perjantaina jo naukumaan sitä saikkua, vai vasta maanantaina, ja soitella töihin, että panisivat sen sunnuntain ja maanantain vapaaks/lomapäiviks, joita muutama jäljellä.. Hohhoi, kiitos kun jaksoitte lukea! Ei varmaan kellään oo sen kummempia lohdutuksen sanoja mulle, mutta saipahan ees kirjotella fiiliksiä, jotka pohjamudissa tällä hetkellä.. Ei ois likka ihmisenä koskaan tullu mieleen, että vois juhannusviikolla olla näin paskat fiilikset :P

Sun kannattaisi varmaan puhua asiasta pomon kanssa, koska se on työnajantajan tehtävä antaa raskaana olevalle kevyempää ja ei-niin-vaarallista työtä raskausaikana, ei lääkärin. Luulisi, että jotain toimistohommia tms. aina löytyisi mitä pystyt tekemään ilman, että asiakkaat käy päälle. Liitoskivut helpottaa yleensä jossain vaiheessa ja niihin mulla ainakin autto liikkuminen, ei pakoilleen jääminen. Voimia ja jaksamista!

Oon lähihoitaja, ei meillä pysty siirtymään sillä tavalla.. Jos mä omisin itelleni kaikki esim lääkeasiat ja tietokonehommat, niin sitten toiset joutuis tehä minunkin työt kentällä ja siltikin niitä hoitohommia riittäisi mulle liiaksikin.. ei se onnistuisi, kun esim. iltavuorossakin ja aina vkl on kaksi hoitajaa 14 asukasta kohden.. mutta kiitos kuitenkin vastauksesta :)

[QUOTE="aloittaja";26504097]Oon lähihoitaja, ei meillä pysty siirtymään sillä tavalla.. Jos mä omisin itelleni kaikki esim lääkeasiat ja tietokonehommat, niin sitten toiset joutuis tehä minunkin työt kentällä ja siltikin niitä hoitohommia riittäisi mulle liiaksikin.. ei se onnistuisi, kun esim. iltavuorossakin ja aina vkl on kaksi hoitajaa 14 asukasta kohden.. mutta kiitos kuitenkin vastauksesta :)[/QUOTE]

Tuo on kyllä ihan lakisääteistä, kannattaa kuitenkin kysyä eikä jäädä tuleen makaamaan.

Luulet sä että niitä toimistohommia ruvetaan tekemään tuosta vaan, ilman koulutusta? Voiko toimistosta kanssa siirtyä hoitajaksi ilman koulutusta? :D Jep :) Mut kevennystä voi tietty kysyy, mut harvemmin varmaan onnistuu lähihoitajan ammatissa.

ERaskaus on siitä omituinen tila, että se olo saattaa yhtäkkiä myös kohentua, jopa ihan parissa päivässä. Hoitoalalla työskentelevänä sinun pitäisi tietää, ettei sitä saikkua voi noin vain kirjoittaa äitiysloman alkuun, vaan juurikin pari viikkoa kerrallaan seuraten. Lepäilet ihan rauhassa sinne kuun loppuun ja jos olo ei yhtään helpotu, etkä koe olevasi työkykyinen vielä paria päivää ennen sairausloman loppua, otat yhteyttä työnantajaan ja sanot, että menet hakemaan lisää saikkua etkä tule töihin. Lääkärille et edes pääse ennen kuin sairausloma on päättynyt, eli siis maanataina, jos sinulla ei ole mahdollisuutta päästä sunnuntaina lääkäriin. Mutta tosiaan älä nyt vielä maatasi myy, minulla on ihan omakohtaista kokemusta siitä, kuinka olo voi ihan oikeasti helpottua ja kolmen viikon sairasloman jälkeen (suunnilleen samoilla viikoillakin kuin sinä) palasin töihin ja jäin normaalisti äitiyslomalle. Raskaus on omituinen tila, johon vaikuttaa niin monet asiat ja joihin useimpiin et itse pysty mitenkään vaikuttamaan.

Joo, mä tiesinki ettei sitä saikkua saa loppuun saakka, en sitä oottanutkaan. mua vaan harmitti se lääkäri, kun se ei kuunnellu mun kaikkia vaivoja, se vaan ynseästi oli muhun puoliks selin ja naputteli koneelle juttuja.. siinä sitten tuntee ittensä niin rasittavaks vinkujaks :) meen muutenkin aina lääkärin vastaanotolla niin jumiin, ettei meinaa sana tulla suusta. kun olis vaan tuntunu mukavemmalta jos olis sanonu, että tulet sitten voinnin mukaan hakemaan lisää sairaslomaa tms ja että jaksele! ja se pelottaa, että se lekuri on sit oikeinkin ilkeä ja vihanen kun kerron, etten edes mennyt yrittämään töihinmenoa, mikäli siis ei olo ole sen parempi kuin esim. tällä hetkellä!

Monet ihmiset tulevat vinkumaan sairaslomaa oikeastaan heti, kun raskaustesti on positiivinen. Sen takia ei oikein muitakaan terveyskeskuksessa oteta vakavasti. Ja ne liitoskivut yms kuuluvat raskauteen. Tukiliivejä yms on saatavilla fysioterapeutilta (neuvola ohjaa sinne).

Minusta aika hyvä sairausloman kriteeri olisi kaikille se, että jättäisitkö menemättä töihin vaikka et saisi palkkaa kyseisiltä päiviltä. Näinhän se menee meillä yrittäjillä mutta silloin kun olen kipee tarpeeksi paljon olen pois töistä ja sillä siisti. Viidennestä päivästä eteenpäin saa Kelalta päivärahaa, mutta harvoin niin pitkiä sairauslomia tuee vietettyä. Joskus kun olen tarvinnut juurikin raskauden aikana pitkiä sairauslomia niin tulotaso on kelan päivärahalla aika mitätön verrattuna siihen paljonko töissä tienaa.

mitenkähän tääkin liittyy taas aiheeseen millään lailla? pitäiskö rahan takia mennä väkisin töihin ja saada sitä menoa vaikka mitä supistuksia ja vähintään ennenaikainen synnytys aikaiseksi.. hohhoi..
Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjävieras;26504697:
Minusta aika hyvä sairausloman kriteeri olisi kaikille se, että jättäisitkö menemättä töihin vaikka et saisi palkkaa kyseisiltä päiviltä. Näinhän se menee meillä yrittäjillä mutta silloin kun olen kipee tarpeeksi paljon olen pois töistä ja sillä siisti. Viidennestä päivästä eteenpäin saa Kelalta päivärahaa, mutta harvoin niin pitkiä sairauslomia tuee vietettyä. Joskus kun olen tarvinnut juurikin raskauden aikana pitkiä sairauslomia niin tulotaso on kelan päivärahalla aika mitätön verrattuna siihen paljonko töissä tienaa.

No mielestäni (ja kollegakunnan yleisenkin mielipiteen mukaan) raskausaika yleensä naisen työuran aikana on niin lyhyt aika että ihan natsiksi ei kenenkään kannata sairausloma-asioissa alkaa. Etenkin kun ajatellaan että se yksi sairausloma voi pelastaa vauvan ennenaikaiselta syntymältä ja siihen liittyviltä riskeiltä. Eli yleensä tämä on se kohta jolloin ei ketään pakoteta töihin jos itse vakaasti kokee olevansa siihen kykenemätön, on supistuksia tms. Eli ap, älä huoli, lääkärillä saattoi olla kiire tms. ja välttämättä et samalle hemmolle edes sairausloman jatkoa ajatellen joudu. Itsellä viikot 28 ja supistelee, ihan sen perusteella mietin haenko omasta työterveyshuollostani sairauslomaa. Flunssassa tms. muutoin puolikuntoisena voin töihin mennä, nyt on kyse tärkeämmistä asioista! :)

joo silläki "lohdutan" itseäni, että mä en oikeasti ikinä ole pois töistä ja aina nuhassa ym. ni töihin vaan!
Alkuperäinen kirjoittaja työterveyslääkäri;26505444:
No mielestäni (ja kollegakunnan yleisenkin mielipiteen mukaan) raskausaika yleensä naisen työuran aikana on niin lyhyt aika että ihan natsiksi ei kenenkään kannata sairausloma-asioissa alkaa. Etenkin kun ajatellaan että se yksi sairausloma voi pelastaa vauvan ennenaikaiselta syntymältä ja siihen liittyviltä riskeiltä. Eli yleensä tämä on se kohta jolloin ei ketään pakoteta töihin jos itse vakaasti kokee olevansa siihen kykenemätön, on supistuksia tms. Eli ap, älä huoli, lääkärillä saattoi olla kiire tms. ja välttämättä et samalle hemmolle edes sairausloman jatkoa ajatellen joudu. Itsellä viikot 28 ja supistelee, ihan sen perusteella mietin haenko omasta työterveyshuollostani sairauslomaa. Flunssassa tms. muutoin puolikuntoisena voin töihin mennä, nyt on kyse tärkeämmistä asioista! :)

mitenkähän tääkin liittyy taas aiheeseen millään lailla? pitäiskö rahan takia mennä väkisin töihin ja saada sitä menoa vaikka mitä supistuksia ja vähintään ennenaikainen synnytys aikaiseksi.. hohhoi..

Ei vaan päinvastoin. Olen raskaana ollessani ollut suhteellisen pitkillä sairauslomilla vaikka tulotasoni on tippunut mutta näin yleisesti ottaen kyllä sitä sairausloman tarpeen todella miettii kun itse on maksumiehenä.

Sun kannattaisi varmaan puhua asiasta pomon kanssa, koska se on työnajantajan tehtävä antaa raskaana olevalle kevyempää ja ei-niin-vaarallista työtä raskausaikana, ei lääkärin. Luulisi, että jotain toimistohommia tms. aina löytyisi mitä pystyt tekemään ilman, että asiakkaat käy päälle. Liitoskivut helpottaa yleensä jossain vaiheessa ja niihin mulla ainakin autto liikkuminen, ei pakoilleen jääminen. Voimia ja jaksamista!

Peesi tähän.

Äiti työskenteli aikoinaan sairaanhoitaja mielenterveyspuolella ns. "suljetulla osastolla". Odottaessaan pikkuveljeäni hän siirtyi työskentelemään sairaalan sosiaalipuolelle.

keksi meillekin joku sosiaalipuoli mihin mä voin sit mennä töihin!! kato kaikki vanhainkodit/palvelukodit/sairaalat ei oo ihan samanlaisia. ainoat jotka meillä tekee töitä toimistossa on pomo, ja sitte yks jokapaikanhöylä (sosionomi, ja ei, en voi vaihtaa hänen kanssaan paikkaa), kaikki muut on potilaskontaktissa päivittäin. [QUOTE="vieras";26505905]Peesi tähän.

Äiti työskenteli aikoinaan sairaanhoitaja mielenterveyspuolella ns. "suljetulla osastolla". Odottaessaan pikkuveljeäni hän siirtyi työskentelemään sairaalan sosiaalipuolelle.[/QUOTE]

Yhteistyössä