Sairasloma + äitiysloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Kysyisin, vaikuttaako sairaslomani äitiyslomaan? Tilanteeni on siis että olen jäämässä äitiyslomalle 30.04.2011, mutta olen ollut 2 viikkoa sairaslomalla ja nyt 2 päivää töissä ja taas huomenna lääkäriin lisää sairaslomaa hakemaan (selkäkivut). Lääkäri totesi että tuskin olen töissä enää paria päivää lukuunottamatta ennen äitiysloman alkua. Lääkäri sanoi että kirjoittaa vain 2 viikkoa kerrallaan ettei tule ongelmia Kelan kanssa, mutta mietin, että eikai äitiyslomaani kuitenkaan aikaisteta? Vähän vaikeesti selitetty mutta kun en ole varma ymmäränkö itsekkään. Voiko tämä sairasloma vaikuttaa vanhempainrahan tai äitiysrahan suuruuteen?

Äitiyslomaa ei voi aikaistaa. Se alkaa kun lapsi syntyy. Siihen asti olet sairaslomalla tarvittaessa.

Kelan sivuilta löytynee jostain, miltä ajalta tulojasi katsotaan äitiysrahan laskemista varten. Joskus se oli puolen vuoden ajalta, mutta en muista onko suoraan puoli vuotta äitiysvapaan alkamisesta eli sulla 30.4 - puoli vuotta taaksepäin.

Ei aikaisteta. Itsekin olen sairaslomalla kaksosista. Neuvolassa nimenomaan sanoi ettei kannata hakea varhennettua äitiyslomaa kun kuitenkin olen sairaslomalla lopussa. Ja kyllä minä olen saanut muistakin syistä kerralla kuukauden sairaslomaa. Ei kela ole niihin puuttunut kun syykin oikea ja vakava. Ei vaikuta korvaustesi suuruuteen kun ne vanhempain- ja äitiyspäiväraha katsotaan ed. verotuksen mukaan tai ed. 6kk tulojen mukaan jos olet niin hakenut. Varhennettu vähentäisi äitiysloman pituutta.

Vaikuttaa, jos saat sairauspäivärahaa, eli tulosi pienenevät tuolta ajalta ja ylimääräiset lisät jäävät pois. Jos siis tulot lasketaan 6kk taaksepäin äloman alkaessa.

Mulle sanottiin kelalla, et jos jään sairaslomalle, niin kannattaa aloittaa äloma varhennettuna, mikäli jatkan hoitovapaalle.

Niin ja joku sanoi, että varhennettu vähentää äloman pituutta. Ei pidä paikkaansa. Ihan yhtä monta päivää se on, jos alotat 50 pvää aikasemmin (sillon se vähennetään loppupäästä, mutta loman pituus on ihan yhtä pitkä).

Itse olen ollut kahdessa raskaudessa sairauslomalla reilusti ennen ä-loman alkua. Esikoisen kanssa sairausloma alkoi rv22 ja alkuun sitä kirjoitettiin parin viikon jaksoja kerrallaan, mutta aika pian lääkäri kirjoitti kerralla loppuun asti. Syynä ennenaikaiset supistukset. Kelan lääkärit eivät olleet hyväksyä sairauspäivärahahakemusta, mutta oman lääkärini laittoi vastineen, joka onneksi meni läpi. Toisessa raskaudessa jäin kotiin rv 26 alkaen ja siinäkin alkuun oli pari lyhyempää jaksoa ensin. Tässä Kelan lääkäritkään eivät mitään kitisseet.

Ä-lomaa ei kukaan varhenna puolestasi. Kiva, jos lääkärisi kirjoittaa sairauslomaa tuommoisissa pätkissä. Se tarkoittaa sitä, että tod. näk. Kela ei käyne "kimppuusi". Toisaalta sun täytyy ravata lääkärissä sen kahden viikon välein. Toivottavasti toi pätkissä annettu s-loma ei vaikuta sijaisen saamiseen sun töissä..

Mun piti antaa Kelalle lisäselvitys, vaikka saikku kirjotettiinkin 2vkon pätkissä rv 27 lähtien. Halusivat vain tarkemman lisäselvityksen työnkuvastani ja siten syyn sille miksi en pystynyt töihin. Eli vaikka kevyttä toimistohommaa olisi varmaan pystynyt tekemään, mutta ei fyysistä hoitotyötä.

Ja alkuperäiselle, et joudu varhennetulle äippälomalle, saikku ei ole siihen syy.

Ehdin olla pari kuukautta töissä kun jouduin jäämään sairaslomalle ja olen joutunut olemaan paljon raskauden takia sairaslomalla. Esimieheni on ruvennut ilkeäksi minua kohtaan, ahdistaa ilmottaa työpaikalle että en pääse töihin ja vielä enemmän ahdistaa viedä sairaslomatodistus saan niin ilkeän mulkauksen ja hän on ruvennut puhumaan todella ilkeästi minulle. Mitä tehdä kun ahdistaa niin paljon..?

VAanhempainraha määrä määräytyy 2013 työtulojen mukaan tai jos puol vuoden tulot ovat jotain % suuremmat (en nyt tarkalleen muista miten se meni).
ja itse saa päättää jääkö varhennetulle ä-lomalle vaiko ei

Yhteistyössä