Sairaanhoitajille sais olla kovemmat pääsykokeet

Alkuperäinen kirjoittaja hhyy:
No entäs sit lähihoitajien pääsykokeet.
Sinnehän pääsee kuka vaan. Plussaa jos löytyy mt-/päihdeongelmia, sisään vaan.

METSOLA ei ainakaan päässy. Että ei sinne ihan kuka vaan pääse. Vaikka tais hakea johonkin aikuispuolen linjaan tai oppisopimuksella, mutta kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja papua:
Mun mielestä lääkäreiltä pitäisi vaatia enemmän!

Niille sais kyllä olla myös jotain psykologin haastatteluja. Hakijoita on toki paljon, mutta voishan ne haastattelut järjestää sitten vaikka sen teknisen osan läpäisseille, tai jotain. Toisaalta taas - osa lähtee tutkijalinjalle yms. eikä heiltä mun mielestä tule vaatia mitään erityisiä ihmissuhdetaitoja, koska tähtäävät itsenäisiin hommiin.

Kuule, ei ne psykopaatit paljastu missään testeissä tai psykologin haastatteluissa.

Alkuperäinen kirjoittaja no ei ihan:
Alkuperäinen kirjoittaja hhyy:
No entäs sit lähihoitajien pääsykokeet.
Sinnehän pääsee kuka vaan. Plussaa jos löytyy mt-/päihdeongelmia, sisään vaan.

METSOLA ei ainakaan päässy. Että ei sinne ihan kuka vaan pääse. Vaikka tais hakea johonkin aikuispuolen linjaan tai oppisopimuksella, mutta kuitenkin.

No joo... Ehkä muut, mutta ei METSOLA. METSOLA edustaa ihan äärimmäistä marginaaliryhmää kaikessa muussakin :ashamed: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niille sais kyllä olla myös jotain psykologin haastatteluja. Hakijoita on toki paljon, mutta voishan ne haastattelut järjestää sitten vaikka sen teknisen osan läpäisseille, tai jotain. Toisaalta taas - osa lähtee tutkijalinjalle yms. eikä heiltä mun mielestä tule vaatia mitään erityisiä ihmissuhdetaitoja, koska tähtäävät itsenäisiin hommiin.

Kuule, ei ne psykopaatit paljastu missään testeissä tai psykologin haastatteluissa.

En minä mistään psykopaateista ole puhunutkaan - tarkoitin sitä, että kaikki eivät vain sovi ihmisläheiseen työhön, jolloin heidät vois sitten tunkea vaikkapa sinne tutkijalinjalle. Tosin siellä on sen verran fiksua porukkaa jo, että osaavat varmasti kyllä huijata, jos katsovat sen tarpeelliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja iso:

Niinpä. Lääkäreiksi pyrkivillähän ei ole edes psykologisia testäjä..

Kyllä todellakin on, sisko pyrki lääkikseen huippupapereilla lukiosta, eikä päässyt kun vasta kolmannella läpi. Sinne ei ainakaan ihan helpolla pääse.

mä olen kuullut että sairaanhoitajaksi on tosi vaikea päästä opiskelemaan. hyvillä papereilla ei moni pääse edes pääsykokeisiin :o

itse valmistun lähihoitajaksi. meidän luokalla on monia sellaisia jotka pitäisi heittää koulusta pihalle. Ihmettelen suuresti mitä he tekevät meidän koulussa, ala ei kiinnosta kuulemma yhtään, he eivät osaa ottaa yhtään vastuuta ja vuorovaikutustaidoissa on todella paljon kehittämistä :o

mutta meille on sanottu että tavoitteena on, että kaikki valmistuvat. Mikä mun mielestä on aika järkyttävää, koska osa on sellaisia joiden hoitoon en haluaisi itsekään mistään hinnasta :(

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
No jo on lepsuks menny jos tuo lähihoitajien tilanne on nykyään noin, miten kirjoitetaan.
Valmistuin lähihoitajaksi (ensihoito) 1998 ja mun luokalla oli yksi tyttö, joka ei läpäissyt lääkelaskuja tai elvytyskoetta edes kolmannella kerralla. Pari muutakin jäi kyllä valmistumatta ihan siksi, ettei läpäissy lääkelaskuja.

Taitaa olla ajat muuttunu...

Niin taitaa olla, muistan miten me luettiin jopa lähärikoulus Nienstedin anatomiaa ja fysiologiaa ja mahtaaks nykyäs olla enää mitään anatomiaa aineena edes. Seuraava kurssi luki sitä Luut ja Ytimet kirjaa, missä oli kysymyksiä, esim miksi hiuksista ei tule verta kun niitä leikkaa :o :o :o

Tätä on meikäläiset ainakin lukenut koulussa. Ja sh-opiskeluissa on ollut Bjålie ym. Ihminen Fysiologia ja anatomia käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja raidal:
Fakta on, että kyllä vain amis- ja amk-tason koulutuksiin on helppo päästä. Harmi sinänsä. Jos pääsee pääsykokeisiin, niin itse koe on aika peruskauraa jos osaa siis ihan perusasiat. Lähäriksi tuntuu pääsevän kuka tahansa, ei se karsinta niin kovaa ole, ja kirjallinen osuus lähinnä vitsi.

Sh-kouluunkin pääsee melko helpolla, kirjallinen hieman vaativampi kuin lähäreillä, mutta siitä selviää tosiaan perustiedoilla. Mulla oli haaveena lääkis, kun pääsin ylioppilaaksi. Lääkiksen ovet eivät kuitenkaan auenneet ekalla, joten menin vuodeksi amk:uun opiskelemaan sh:ksi.

Kaikennäköistä porukkaa siellä on, opiskelu itsessään on helppoa, tentit ja tehtävät ja opiskeltavat asiat ovat helppoja, lääkelaskut tuskin perusmatikan tiedoilla tuottavat kenellekään ongelmia. Joskus läpipääsy on ehdottomasti liian helppoa. Mielestäni amk-tasoisilta terveydenhoitoalan ihmisiltä tulisi ehdottomasti vaatia koulutuksessa enemmän, ainkin tiukempi arvosteöu harjoittelujaksoille.

Mä pääsin yliopistoon, mutta en amk:uun sosiaalialaa opiskelemaan. :) Eli riippuu aika paljon ihmisestä ja siitä, mihin hakee.

Mä olen hakenut sekä lähihoitaja- että sairaanhoitajakoulutukseen. Molemmissa täysin samat tehtävät yhtä lukuunottamata, haastatellut psykologikin oli sama...Mutta siis sitä yhtä tehtävää lukuunottamatta tehtävät sanasta sanaan täysin samoja, samoon ryhmäkeskustelun aihe.

Hain ja pääsin sairaanhoitajaksi v. 1994. Pääsykokeissa oli:

-psykologiset testit, monta sivua kysymyksiä toiveammatista, omasta luonteesta, piirroksen täydentämistä jne...
-psykologin haastattelu
-opettajan haastattelu
-ryhmätehtävä
-kätevyystesti
ja lisäksi todistuksen arvosanat vaikuttivat...

Mä haluaisin kyllä tietää todella, että missä pääsee helpolla opiskelmaan sairaanhoitajaksi? Itselläni on mielestäni ihan ok arvosanat lukiosta(todistuksen keskiarvo 8 ja M:n paperit ylioppilaskirjoituksista) ja nämä arvosanat eivät edes riitä siihen, että pääsisin sairaanhoitaja pääsykokeeseen asti:/ Olen hakenut mm. Jyväskylän AMK:n, mutta sinne ei ole ainekaan mitään asiaa tälläisillä todistuksilla. Olen kyllä kuullutkin, ettei ne pääsykokeetkaan ihan mitkään helpot olisi. Lähihoitajaksi taitaa olla aika paljon helpompi päästä opiskelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vintikka:
Mä haluaisin kyllä tietää todella, että missä pääsee helpolla opiskelmaan sairaanhoitajaksi? Itselläni on mielestäni ihan ok arvosanat lukiosta(todistuksen keskiarvo 8 ja M:n paperit ylioppilaskirjoituksista) ja nämä arvosanat eivät edes riitä siihen, että pääsisin sairaanhoitaja pääsykokeeseen asti:/ Olen hakenut mm. Jyväskylän AMK:n, mutta sinne ei ole ainekaan mitään asiaa tälläisillä todistuksilla. Olen kyllä kuullutkin, ettei ne pääsykokeetkaan ihan mitkään helpot olisi. Lähihoitajaksi taitaa olla aika paljon helpompi päästä opiskelemaan.

Mua oikeasti kiinostaisi tämä, jotta voisiko joku kertoa missä on helppoa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Siis niin helppoa päästä, että pitäisi ihan käydä vaikeuttamaan pääsykoetta ja kouluun pääsemistä, etteivät vaan luuserit sinne alalle tuosta noin vaan menisi..

Alkuperäinen kirjoittaja Huhuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vintikka:

Mua oikeasti kiinostaisi tämä, jotta voisiko joku kertoa missä on helppoa päästä opiskelemaan sairaanhoitajaksi? Siis niin helppoa päästä, että pitäisi ihan käydä vaikeuttamaan pääsykoetta ja kouluun pääsemistä, etteivät vaan luuserit sinne alalle tuosta noin vaan menisi..

HAMKin Forssan yksikköön taitaa olla kaikkein helpoin päästä.

piste.

Yleensä niissä ei ole kai mitään pääsykoemateriaaleja, mutta kuulinhan tossa semmosestakin koulusta, johon piti yhdestä kirjasta lukea kolme kappaletta... - eikö tuo nyt ole jo hieman ihmistä halventavaa? Ymmärrän toki sen, että tarkoituksena on karsia porukkaa, mutta... onkohan tämä ihan toimiva tapa toteuttaa sitä karsintaa, että luetaan muutama sivu tekstiä ja lasketaan muutama ala-asteen matikan opetusta vastaava tehtävä? Jotta sais mun mielestä karsia hiukan rankemmallakin kädellä, he hoitavat ihmisiä kuitenkin...

Musteläikkäsysteemit on antiikin ajalta myöskin. Psykologin haastattelun ja ryhmätyöskentelytaitonäytteen luulisi riittävän. Tota psykologin haastattelua pidän kyllä erittäin tärkeänä, mutta eihän noi varsinaiset tehtävät karsi joukosta kuin... Niin. Mun mielestä hoitajilta pitäisi vaatia enemmän, on sitä itsekin saanut törmätä jos jonkinlaiseen tyyppiin.

Tiedä sitten, että loppuisko ne kesken, jos valintaa tiukennettais.

Eipä ole ensimmäinen ketju missä mollaat hoitajia tai hoitajien valintaa kouluun. Mikä on sinun syysi tähän?

No, meidän kouluun oli hakijoita jotain 800, joista 18 pääsi sisään. Että kovin helppo ei ole päästä sisään. Pääsykoekokeissa on ongelmana se, että silloinhan sisään pääsee kuka vaan, joka oppii materiaalin ulkoa, ja jolla on aikaa ja jaksamista lukea. Pelkkä pääsykoekirjoista pänttääminen ei mitenkään mittaa ihmisen soveltuvuutta alalla, stressinsietokykyä, oppimiskykyä tai vaikkapa kykyä ymmärtää etiikan sääntöjä tai kykyä empatiaan ja sympatiaan. Näitä kaikkia asioita meidän pääsykokeemme mittasi ja meidän luokkamme oli kyllä loistava monella mittarilla. Jokaisen ryhmäläisen käsiin antaisin vaikka henkeni.

Mä olen läpäissyt sh-koulutuksen pääsykokeet kahdestikin ja päädyin silti kouluttautumaan lähihoitajaksi. Ja ei, mulla ei ole mt- tai alko-ongelmaa. Pää on ihan kunnossa. Ja työnikin teen ihan kelvollisesti, ainakin oon samassa työpaikassa saanut olla koko ajan. Eiköhän nuo olis pois potkineet, jos olisin ihan toivoton.

Siksi tuntuukin aika kurjalta, kun täällä lauotaan "lähihoitajat on kaikki pohjasakkaa"-juttuja, kun tiedän, että joukossa on meitäkin, jotka oikeesti halutaan tehdä tätä työtä. Kiitos vaan!

Ja mikähän se ap:n koulutus mahtoi olla?? :snotty:

Tää on taas niin tätä...suurin osa sairaanhoitajista on korkean ammattietiikan omaavia, vastuullisia ja asiakkaistaan oikeasti välittäviä. Moraalitonta on se että heitä ei palkata tarpeeksi ja siksi eivät saa tehdä työtään niin hyvin kuin haluaisivat. Monet heistä kantavat syyllisyyttä siitä ettei ole aikaa viipyä yhden esim. vanhuksen luona riittävästi. Tämä tekee omalta osaltaan työstä raskasta.
Ei ihme että osa heistä lähtee Norjaan inhimillisempien työolojen ja paremman palkan perässä. Palkassa näkyy alan arvostus Suomessa, ikävä kyllä.

Mie: mitä vikaa on siinä että mielenterveyskuntoutujista koulutetaan jossain lähihoitajia? Esim. masennuksesta voi toipua ja osallistua opiskeluun ja työelämään siinä kuin muutkin. Olet selvästi ennakkoluuloinen ja asenteellinen! Esim. päihdetyössä parhaita hoitajia ovat usein ne joilla on itsellä päihdetaustaa ja jotka tuntevat kuntoutumisprosessin omakohtaisesti. He auttavat asiakkaita jo omalla esimerkillään. Esim. Myllyhoidossa osalla hoitajista halutaan olevan oma päihdekuntoutuminen taustalla, koska nähdään että siitä on hyötyä vertaisohjaajana toimimisessa.
Usein ihmiset joilla on ollut psyykkisiä ongelmia ja jotka ovat toipuneet ja toipuessaan esim. terapiassa tutustuneet itseensä, omiin tunteisiinsa ja ihmismielen mekanismeihin ovat hoitajina ihmisläheisempiä ja inhimillisempiä kuin ns. terveet joilla ei välttämättä ole tarvittavaa herkkyyttä tunnistaa toisten tunteita ja omata ns. tunneälyä.

^ Edellistä komppaan. Itse olen paljon ollut tekemisissä päihdekuntoutujien kanssa, ja huomaa kyllä, että parhaita ovat ne työntekijät, joilla on joko omakohtaista kokemusta tai omaisten kautta kokemusta päihteiden käyttämisestä ja käyttäjistä. Ne, jotka koulun penkiltä tulee vailla mitään kokemusta, ovat yleensä todella naiiveja ja epäkäytännöllisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
^ Edellistä komppaan. Itse olen paljon ollut tekemisissä päihdekuntoutujien kanssa, ja huomaa kyllä, että parhaita ovat ne työntekijät, joilla on joko omakohtaista kokemusta tai omaisten kautta kokemusta päihteiden käyttämisestä ja käyttäjistä. Ne, jotka koulun penkiltä tulee vailla mitään kokemusta, ovat yleensä todella naiiveja ja epäkäytännöllisiä.

Olen samaa mieltä. Toisaalta tältä palstalta olen myös lukenut että on ihan sama onko äitiys- tai lastenneuvolan terveydenhoitajalla lapsia, vaikka itse olen kyllä sitä mieltä ettei asiaa täysin ymmärrä ellei ole kokenut sitä itse. Työtä voi toki tehdä myös ilman omakohtaista kokemusta, mutta sen voi tehdä paremmin jos tietää mitä toinen kokee.

Minä valmistuin vasta sairaanhoitajaksi ja oikeasti kyllä tykkään työstäni, enkä sitä muuksi vaihtais. Varmaan jossain vaiheessa jatkan samalla alalla opintoja eteenpäin, mutta hoitaja olen enkä muuksi muutu. En usko, että potilaillakaan on ollut enempiä valittamista.

Pääsykokeet oli juurikin niitä jo aiemmin mainittuja asioita, ei todellakaan mitään etukäteislukemista ollut. Yhtä aikaa aloittaneista kolmasosa lopetti ensimmäisen harjoittelun jälkeen, lähellä oli itsellänikin vaikka siihen aikaan vielä itkeä tihrustin suurin piirtein jokaisen potilaan kohtaloa, nyt menee jo "ammattimaisemmin".

Pääsykokeista en osaa olla oikein mitään mieltä, kirjoitus- ja laskutehtävät oli aivan perusasioita, jotka pitäis kenen tahansa peruskoulun käyneen hallita, silti osa meistä kävi sitten opiskeluaikana niitä lääkelaskuja uusimassa ties kuinka monta kertaa. Ehkä niitä saisi olla pääsykokeissa enemmän tai sitten vaikeampia?

Alkuperäinen kirjoittaja shhh:
piste.

Yleensä niissä ei ole kai mitään pääsykoemateriaaleja, mutta kuulinhan tossa semmosestakin koulusta, johon piti yhdestä kirjasta lukea kolme kappaletta... - eikö tuo nyt ole jo hieman ihmistä halventavaa? Ymmärrän toki sen, että tarkoituksena on karsia porukkaa, mutta... onkohan tämä ihan toimiva tapa toteuttaa sitä karsintaa, että luetaan muutama sivu tekstiä ja lasketaan muutama ala-asteen matikan opetusta vastaava tehtävä? Jotta sais mun mielestä karsia hiukan rankemmallakin kädellä, he hoitavat ihmisiä kuitenkin...

Musteläikkäsysteemit on antiikin ajalta myöskin. Psykologin haastattelun ja ryhmätyöskentelytaitonäytteen luulisi riittävän. Tota psykologin haastattelua pidän kyllä erittäin tärkeänä, mutta eihän noi varsinaiset tehtävät karsi joukosta kuin... Niin. Mun mielestä hoitajilta pitäisi vaatia enemmän, on sitä itsekin saanut törmätä jos jonkinlaiseen tyyppiin.

Tiedä sitten, että loppuisko ne kesken, jos valintaa tiukennettais.

Eipä ole ensimmäinen ketju missä mollaat hoitajia tai hoitajien valintaa kouluun. Mikä on sinun syysi tähän?

Minä en ole mollannut hoitajia kyllä kertaakaan :) Valintaa kyllä kritisoin nyt. Etkö ihan ymmärtänyt tuota kirjoitustani? :)

Yhteistyössä