Sairaanhoitajille sais olla kovemmat pääsykokeet

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
piste.

Yleensä niissä ei ole kai mitään pääsykoemateriaaleja, mutta kuulinhan tossa semmosestakin koulusta, johon piti yhdestä kirjasta lukea kolme kappaletta... - eikö tuo nyt ole jo hieman ihmistä halventavaa? Ymmärrän toki sen, että tarkoituksena on karsia porukkaa, mutta... onkohan tämä ihan toimiva tapa toteuttaa sitä karsintaa, että luetaan muutama sivu tekstiä ja lasketaan muutama ala-asteen matikan opetusta vastaava tehtävä? Jotta sais mun mielestä karsia hiukan rankemmallakin kädellä, he hoitavat ihmisiä kuitenkin...

Musteläikkäsysteemit on antiikin ajalta myöskin. Psykologin haastattelun ja ryhmätyöskentelytaitonäytteen luulisi riittävän. Tota psykologin haastattelua pidän kyllä erittäin tärkeänä, mutta eihän noi varsinaiset tehtävät karsi joukosta kuin... Niin. Mun mielestä hoitajilta pitäisi vaatia enemmän, on sitä itsekin saanut törmätä jos jonkinlaiseen tyyppiin.

Tiedä sitten, että loppuisko ne kesken, jos valintaa tiukennettais.

Kyllä ne ensimmäiset harjoittelut vanhusten vuodeosastolla tai psykiatrisella osastolla karsii heikoimmat pois heti alussa. Ja läpi opiskeluajan jatkuvat tentit lääkelaskuista yms pitää huolen, että matemaattinen osaaminen on riittävää.

Mikä ap:lla on hoitajia vastaan? Jäikö oma opiskelupaikka saamatta vai miksi kiristää vannetta?

Sairaanhoitajan työ on sekä henkisesti että fyysisesti vaativaa. Huomaisi joku henkilö samalla pääsykokeissa, ettei ala sovellukaan hänelle. Parempi näin, että joku tekee vihamielisenä sairaanhoitajan töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja papua:
Mun mielestä lääkäreiltä pitäisi vaatia enemmän!

Niille sais kyllä olla myös jotain psykologin haastatteluja. Hakijoita on toki paljon, mutta voishan ne haastattelut järjestää sitten vaikka sen teknisen osan läpäisseille, tai jotain. Toisaalta taas - osa lähtee tutkijalinjalle yms. eikä heiltä mun mielestä tule vaatia mitään erityisiä ihmissuhdetaitoja, koska tähtäävät itsenäisiin hommiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Dr Nurse:
Kyllä ne ensimmäiset harjoittelut vanhusten vuodeosastolla tai psykiatrisella osastolla karsii heikoimmat pois heti alussa. Ja läpi opiskeluajan jatkuvat tentit lääkelaskuista yms pitää huolen, että matemaattinen osaaminen on riittävää.

Mikä ap:lla on hoitajia vastaan? Jäikö oma opiskelupaikka saamatta vai miksi kiristää vannetta?

Ei mulla ole hoitajia vastaan yhtään mitään, päinvastoin :) Ehket ymmärtänyt asiaa nyt ihan oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja hhyy:
No entäs sit lähihoitajien pääsykokeet.
Sinnehän pääsee kuka vaan. Plussaa jos löytyy mt-/päihdeongelmia, sisään vaan.

Mua todella ihmetyttää, että miten ihmeessä moni tuntemani päihdeongelmainen on sinne sisälle päässyt, koska mielestäni suurimmasta osasta loistaa jo kauas, että elämä on ihan rempallaan :/...

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:

Niille sais kyllä olla myös jotain psykologin haastatteluja. Hakijoita on toki paljon, mutta voishan ne haastattelut järjestää sitten vaikka sen teknisen osan läpäisseille, tai jotain. Toisaalta taas - osa lähtee tutkijalinjalle yms. eikä heiltä mun mielestä tule vaatia mitään erityisiä ihmissuhdetaitoja, koska tähtäävät itsenäisiin hommiin.

Lääkärin professio on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin tutkimuksellisesti orientoitunut, joten en näe, että psykologiselle testaukselle olisi tarvetta.

Ei kyl lähäriksi kuka vaan pääse. Miksi ne sitten edes pitää kokeita jos kuka vaan pääsee. Kaveri kun haki sairaanhoitajaksi niin ei ne kokeet tosiaan olleet mitkää simppelit ja lukea piti hirveästi. Pääsi läpi, kovan työn perään.

Alkuperäinen kirjoittaja Bla:

Lääkärin professio on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin tutkimuksellisesti orientoitunut, joten en näe, että psykologiselle testaukselle olisi tarvetta.

Siis tämähän riippuu (kuten tuossa jo totesin) täysin siitä, mihin sitä suuntautuu.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kaveri kun haki sairaanhoitajaksi niin ei ne kokeet tosiaan olleet mitkää simppelit ja lukea piti hirveästi. Pääsi läpi, kovan työn perään.

Ei meillä ainakaan ollut mitään lukumatskua pääsykokeisiin. Terkkari-opinnot aloitin v.2000.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Pakko myöntää, että kyllä munkin kurssilta valmistui pari semmosta, että mua ei ikinä hoida. Yksikin sai hylätyn vanhusjaksolla vuodeosastolla koska oli kohdellut vanhuksia niin huonosti, jopa jotenkin tuuppinut niitä ja puhunut niille ilkeesti. Ja silti sekin valmistui. :(

:o

...no nimenomaan. Tätä mä tarkoitin. Tosin, en tiedä olisiko se mahdollista tiukemmilla kokeilla karsia nämä tyypit jo alkuunsa. Musteläikkätestit pois ja sen tilalle vielä toisen psykologin toisenlainen haastattelu :D

Meidän pääsykoe (röntgenhoitaja) oli kuulemma precis sama kuin sairaanhoitajien.

Ei pitänyt lukea ainoaakaan kirjaa, oli pari persoonallisuustestiä ja sitten testattiin suomen kieltä, enkkua, ruotsia, matemaattisia taitoja, loogista päättelykykyä ja luovuutta. Ne, jotka pärjäsivät tässä osiossa hyvin, menivät psykologin haastatteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja ajat muuttuu?:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kaveri kun haki sairaanhoitajaksi niin ei ne kokeet tosiaan olleet mitkää simppelit ja lukea piti hirveästi. Pääsi läpi, kovan työn perään.

Ei meillä ainakaan ollut mitään lukumatskua pääsykokeisiin. Terkkari-opinnot aloitin v.2000.

Eikä ole nytkään, kuin jossain harvassa koulussa muutama kappale luettavaa.

http://piihonen.blogspot.com/2008/10/psykokeet-osa-1.html

Tossa on jotain. Tuollaisia ne useimmiten ovat, eivät ainakaan sen vaikeampia. Ellei sitten ole sitä kolmea kirjan kappaletta luettavana (se oli hoitotyön etiikasta).

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja hhyy:
No entäs sit lähihoitajien pääsykokeet.
Sinnehän pääsee kuka vaan. Plussaa jos löytyy mt-/päihdeongelmia, sisään vaan.

No eikähän pääse.

Kyllä sinne taitaa jokainen halukas päästä. Ja lähihoitajiksi todellakin koulutetaan myös mielenterveyskuntoutujia ihan omissa oppilaitoksissaan, joten sakki lähihoitajasakki on sekalaista seurakuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Nuo tuollaiset pääsykokeet joissa ei materiaalia ole paljon on jatko-opiskelijoille eli jo alalla olevilla jolla ei sh.n papereita

olen opiskellut diakonia-ammattikorkeakoulussa, josta siis valmistuu diakoneja, sosionomeja, sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia. meillä ei pääsykokeissa ollut mitään materiaalia, pelkkiä haastatteluja ja musteläiskätestejä. ja siis sisään haki niin lukion käyneitä kuin ammattikoululaisiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Pakko myöntää, että kyllä munkin kurssilta valmistui pari semmosta, että mua ei ikinä hoida. Yksikin sai hylätyn vanhusjaksolla vuodeosastolla koska oli kohdellut vanhuksia niin huonosti, jopa jotenkin tuuppinut niitä ja puhunut niille ilkeesti. Ja silti sekin valmistui. :(

:o

...no nimenomaan. Tätä mä tarkoitin. Tosin, en tiedä olisiko se mahdollista tiukemmilla kokeilla karsia nämä tyypit jo alkuunsa. Musteläikkätestit pois ja sen tilalle vielä toisen psykologin toisenlainen haastattelu :D

Ei tuollaisia asioita voi selvittää pääsykokeilla tai millään psykologisilla testauksilla.
ihmiset osaavat kyllä pitää tietyt puolensa piilossa...jopa läheisiltään vaikka kuinka kauan.

Yhteistyössä