Sairaanhoitajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalliomäki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalliomäki

Vieras
Tällainen tilanne mulla:

Valmistuin 2,5 vuotta sitten sairaanhoitajaksi. Lapsemme syntyi samassa kuussa kun sain paperit koulusta eli en ehtinyt olla töissä yhtään. Toinen lapsemme syntyi esikoisen ollessa 1v 4kk. Kuopus nyt 11kk. En siis ole ollut päivääkään töissä valmistumiseni jälkeen.

Nyt minua on alkanut syyhyttää töihin lähtö, mutta mukana tässä tunteessa vallitsee SUURI pelko. Aivan mieletön jännitys! Tiedän, miten vastuullista se työ on.. Paikka, johon pääsisin töihin on tk:n vuodeosasto, jossa lääkäriä ei juuri ole (pieni paikkakunta). Iltavuorossa on 1 sh. Aamuvuorossa muutama.

Mikä tämä pelko oikein on?! Onko muilla? Pelkään etten osaa mitään. Olen niin jännittynyt etten osaa mitään. Tuntuu että kaikki asiat ovat unohtuneet parissa vuodessa. Joka pv ahdistaa tämä ajatus ja ristiriita että haluan töihin, jos uskaltaisin.

Mistä saisin rohkeutta? Pitääkö vaan mennä soittaen sotaan, niin kuin sanotaan? Onhan siellä perehdytys, mut mul on niiin huono itsetunto, että ihan harmittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Yksi rh oli kotiäitinä 19 vuotta ja palasi töihin. Hyvä työkaveri oli.

kiitos tuo oli oikeasti rohkaiseva kommentti!

mä tiedän, että olen TODELLA hyvä työntekijä kunhan pääsen talon tavoille ja tiedän kuviot. olen vimpan päälle tunnollinen ja ahkera sekä työkavereille mukava. sain aina harjoittelussa tuollaista palautetta myös.

jos mä nyt vetäydyn ja lähden muihin hommiin niin olen RAUKKA! tiedän että nauttisin myöhemmin työstä täysin rinnoin :)

saisin kyl keikka hommaa, jota tuo vieras ehdottikin.

tulen kohta takaisin, vauva heräs päiväunilta :)

Rohkeasti vaan! Saat perehdytyksen ja tuo sinun asenne,että pelkäät tekeväsi virheitä, on oikea. Silloin ymmärrät vastuusi,varmistat asiat jne. ja niitä virheitä ei sitten tulekaan.
Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Kuukauden päästä sinusta tuntuu, kuin olisit ollut työssä jo vuosia.
T:Sh/th 10v. kokemuksella.

Mä lähden myös töihin ensi viikolla. Olen ollut kotona vajaat neljä vuotta. Sairaanhoitajana en ole kerennyt ennen lapsia työskentelemään kun vajaan vuoden, lähihoitajana kyllä kauemmin. Tokihan se jännittää. Mä olen koittanut vähän lueskella ammattikirjallisuutta & muuten perehtyä ajankohtaisimpiin asioihin. Mutta rohkeasti vain! Ei kaikkea tarvi valmiiksi osata. Kerrot vain rehellisesti mikä on tilanne.

Joo mä otinkin viime viikolla sisätauti-kirurgisen hoitotyön kirjan käteeni ja selasin sitä tovin. ehkä se just auttaa kun palauttelee mieliin asioita kirjallisuuden kautta :) Jos tässä keväällä "opiskelisin" notia asioita niin esim. kesällä sitten voisin hyvin käydä tekee keikkaa tk:ssa. olisin kyl YLPEÄ itestäni jos kävisin edes pari kk keikkaa tekemässä. haluan kumminkin ollavielä kotona keikkatyön jälkeen kun kuopus niin pieni :)

miehellä kesällä lomaa joten onnistuis ilman lasten hoitoonlaittoa homma :)

Mä olin 5 vuotta kotona ja aattelin töihin mennessä etten osaa mitään enää. Alussa jännitti kovasti mutta hyvin on kaikki menny ja kummasti palautunu mieleen asiat. Nyt ollu töissä 4kk ja hyvin menee :)

Jos sua jännittää sh:n hommat, niin voithan myös ensin tehdä muutaman vuoron ph:n töitä. Näet talon tavat ja on ainakin se toinen sh vuorossa jolta kysyä. Tulee vähän varmempi olo tehdä sh vuoroja.

Tk:n v-osastolla nyt tuskin kovin paljoa eroaa sh ja ph työt, voisin kuvitella että lääkehoidon ym osalta ainoastaa. Eikös niissä ole nykyisin omat potilaat hoitajilla joista sitten vuoron aikana huolehditaan? Olen vähän pihalla näistä, itse töissä leikkurissa :)

Tsemppiä

Alkuperäinen kirjoittaja sh myös:
Jos sua jännittää sh:n hommat, niin voithan myös ensin tehdä muutaman vuoron ph:n töitä. Näet talon tavat ja on ainakin se toinen sh vuorossa jolta kysyä. Tulee vähän varmempi olo tehdä sh vuoroja.

Tk:n v-osastolla nyt tuskin kovin paljoa eroaa sh ja ph työt, voisin kuvitella että lääkehoidon ym osalta ainoastaa. Eikös niissä ole nykyisin omat potilaat hoitajilla joista sitten vuoron aikana huolehditaan? Olen vähän pihalla näistä, itse töissä leikkurissa :)

Tsemppiä

No kyllä ne työt melko paljon eroaa toisisstaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sh myös:

Tsemppiä

Huomaa tosiaan, että et oikein ole ajan tasalla. Kyllä ne vaan esim lonkkaleikatut tulee todella nopeasti sairaalasta tk:n vuode-osastolle (jopa 3.pv:nä). Meillä on alkoholikatkaisuhoitoja, saattohoitoa, kaikki sisätautiset ja kirurgiset potilaat, dementikot etc etc, tiputuksia on paljon, kipupumput pitää hallita jne. Ja kyseessä ihan tavallinen tk:n 40 paikkainen vuodeosasto. Yöllä yksi sh + ph vuorossa.

Juu en tiedä vuodeosastojen työnjaosta. Silloin kun opiskeluaikana tein keikkaa, olin osastolla jossa kaikki tekivät kaikkea. Sh:n vastuulla vain iv lääkkeet, muuten ei eroa työnkuvissa.

Olen ollut 9 vuotta leikkaussalissa, en varmaan osasisi muualla olla.

Jatkan vielä...
Perushoitajat hoitivat myös iv antibiootit tippumaan ja korkkasivat ne, olivat saaneet toimipaikkakoulutuksen. Kipupumput osasivat hoitaa ym. Leikkurista meillä käy myös joskus ph tuomassa potilaita. Olen kuullut että yliopistosairaaloissa ph ei välttämättä edes pistä insuliinia, siinä on saikkarilla hommaa kun juoksee hoitamassa kaikki lääkitykset.

Muutamassa sairaalassa olen ollut töissä, ja oma kokemukseni on, että tk-sairaaloissa on saa perushoitajat tehdä paljon enemmän juttuja. Silloin -90-2000 lukujen vaihteessa oli joka paikassa pop omahoitajamalli.

Sori nämä typot, näppis on vähän jumissa (joku syönyt näkkäriä siinä päällä...)