Sairaanhoitajat/kätilöt ym., millä nimellä kutsutaan niitä papereita joihin hoitajat osastolla oloaikana kirjaavat ylös

• Viestiketjun aloittaja "muumis"
  • Ensimmäinen viesti
"muumis"
pääkohdittain tapahtumat, esim. synnytysvuodeosastolla tyyliin "annettu särkylääkettä" "vauvalle lisämaitoa" yms.
En siis tarkoita synnytyskertomusta enkä lääkärin kirjoittamaa epikriisiä vaan nimenomaan vuodeosastolla oloaikana tehtyjä kirjauksia päivän kulusta.

Eli millä nimellä noita papereita kutsutaan ja säilytetäänkö ne myös sairaalan arkistossa ja onko niistä mahdollista saada kopiota itselle pyytäessä?

Se on hoitosuunnitelma. Säilytetään vähintään 12 vuotta, jotkin myös pysyvästi (18. ja 28. pvä syntyneiden sairauskertomukset).

Lisäys vielä noista kopioista, niihin on potilaalla oikeus. Täytyy vain osata pyytää, eli yleensä sairaala vaatii kirjallisen pyynnön, jossa eritellään mista asiakirjoista haluaa kopioita. Yleensä pääsääntöisesti lähetetään epikriisit, ellei muuta pyydetä.

Viimeksi muokattu:
"alkup."
Eli jos laitan oman sairaalan arkistoon pyynnön jossa pyydän saada hoitosuunnitelmat synnytysteni aikaisilta sairaalassaoloajoilta niin silloin lähettävät nuo kaipaamani paperit? Synnytyskertomukset minulla on ennestään mutta erinäisistä syista haluaisin saada vielä nuo osastoaikaiset hoitosuunnitelmat.

[QUOTE="alkup.";30344378]Eli jos laitan oman sairaalan arkistoon pyynnön jossa pyydän saada hoitosuunnitelmat synnytysteni aikaisilta sairaalassaoloajoilta niin silloin lähettävät nuo kaipaamani paperit? Synnytyskertomukset minulla on ennestään mutta erinäisistä syista haluaisin saada vielä nuo osastoaikaiset hoitosuunnitelmat.[/QUOTE]

Kyllä vain.

"mie vaan"
Eikös tuo 12 vuoden sääntö lasketa henkilön kuolemasta eli kuoleman jälkeen säilytetään vähintään 12 vuotta, elinaikana ei käsittääkseni kenenkään potilastietoja hävitetä?

Näköjään nimi siis vaihtelee. Itse olen ollut tekemisissä vain hoitosuunnitelmien kanssa niissä yksiköissä, joissa olen ollut töissä.

Terveydenhuollossa pysyvästi säilytetään 18. ja 28. pvä syntyneiden potilaskertomukset perustuen arkistolaitoksen määräyksiin. Sosiaalihuollossa myös nuo 8. pvä syntyneiden asiakirjat.

Säilytysajoista voi halutessaan lukea tarkemmin täältä: http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5678.pdf Nuo hoitosuunnitelmat säilytetään 12 vuotta hoidon päättymisestä, jos hoidosta on yhteenveto laadittu. Se tarkoittaa lääkärin tekstejä esim. epikriisi tai loppulausunto. Muutoin tuo 12 vuotta kuolemasta pitää paikkansa.

Tässä vielä linkki asiaa koskien: Oletko syntynyt kuukauden 18. tai 28. päivä? Tietosi tallennetaan ikiajoiksi | Yle Uutiset | yle.fi

Viimeksi muokattu:
Vanhoja tietoja ei sinne siirretä, vaan uudet alkavat kertyä sitten, kun ko. terveydenhuollon yksikkö/kunta/tms. taho siihen liittyy. Voihan siellä jo nyt käydä katsomassa, onko sinne mitään kirjattu ja ainakin antaa suostumuksensa/kiellon tietojensa luovuttamiseen/katseluun: Kanta.fi

[QUOTE="Wieras";30345262]Mä yritin kerran tilata kaikki tiedot itsestäni, mutta kirjeessä tuli vain synnytyskertomus. En tiedä mikseivät laittaneet kaikkia, vaikka pyysin.[/QUOTE]

Vaikka pyytää kaikki tiedot, niin se tarkoittaa lähinnä lääkärin tekstit. Saadakseen myös nuo hoitosuunnitelmat/päiväkertomukset/hoitokertomukset pitää niitä osata pyytää. Potilaiden papereissahan (mä puhun tässä nyt erikoissairaanhoidon potilasasiakirjoista) on ihan älyttömästi kaikkea muutakin sälää noiden lisäksi, on lausuntoja (esim. lääkärin, radiologin ja patologin), labravastauksia, yhdistelmälehtiä, papereita, joita potilas itse on käynneillään toimittanut (esim. pef-taulukot), erilaisia kyselykaavakkeita (esim. fysiatrian käynteihin liittyviä) spirometriakokeiden yms. keuhkofunktio-osaston papereita, ekg- ja eeg-nauhoja, kuulokäyriä, anestesialomakkeita, allergiatestejä, synnytyskertomuksia... ym ym.

hmjuu
[QUOTE="mie vaan";30345021]Eikös tuo 12 vuoden sääntö lasketa henkilön kuolemasta eli kuoleman jälkeen säilytetään vähintään 12 vuotta, elinaikana ei käsittääkseni kenenkään potilastietoja hävitetä?[/QUOTE]

Ei - se on saattohoitosuunnitelma.

hmjuu
[QUOTE="Wieras";30345262]Mä yritin kerran tilata kaikki tiedot itsestäni, mutta kirjeessä tuli vain synnytyskertomus. En tiedä mikseivät laittaneet kaikkia, vaikka pyysin.[/QUOTE]

Ei kaikkia mokia haluta paljastaa.

Yhteistyössä