SAIRAANHOITAJAN PALKKA??

• Viestiketjun aloittaja Gia
  • Ensimmäinen viesti
sh
Lisään vielä, että meillä tiimi paikalla 24/7, ei kolmivuorotyötä tehdään. Lisäksi päivystäjät.
Siis teette kolmivuorotyötä? Miten nuo päivystäjät sitten siihen kuvioon mahtuu? Meillä on koko henkilökunta normaalisti arkisin 7-17 välisenä aikana porrastetusti, ja sitten päivystäjtä hoitaa loput. 10 minuutissa soitosta pitää olla salissa.

t- leikkurin sh

----
Oletko sä HUSin alueella pikkuleikkurissa töissä? Jos saa udella.. kun mä oon harkinnut lähtöä vähän sinnepäin, Lohjan paikkeille, mutta en yhtään tiedä millaista työtä siellä leikkurissa tehdään. Kiinnostais kovasti mikä on roolitus ja työajat ja päivystykset jne.

t. leikkurin sh
Juu, olen, mutta en sen kummemmin halua nyt paikkaa mainostaa ;)
Joissain paikoissa on työkierto, eli välillä a-puolta ja heräämöä, toisissa paikoissa a- ja i-puolet tiukasti erillään. Työajat ei nyt hirveästi vaihtele ainakaan i-puolella. Aamua, iltaa ja yötä +päivystykset. A-puolella voi olla jotain välivuoroa jos on heräämössä (vaikka 10-18 tjs.)

Ihmeessä vaan tännepäin, töitä kyllä riittää.

----
Siis teette kolmivuorotyötä? Miten nuo päivystäjät sitten siihen kuvioon mahtuu? Meillä on koko henkilökunta normaalisti arkisin 7-17 välisenä aikana porrastetusti, ja sitten päivystäjtä hoitaa loput. 10 minuutissa soitosta pitää olla salissa.

t- leikkurin sh
No jos on enemmän leikattavaa, niin silloin tarvitaan enemmän porukkaa. Joskus on potilaita jonoksi asti jolloin soitellaan päivystäjiä hätiin. Jos on vaan yksi homma, niin silloin tietysti sama tiimi hoitaa myös heräämössä. Jos heräämöön jää valvottavia potilaita illalta niin tarvitaan päivystäjää.

Meillä on aikaa 20min olla töissä. Täytyykö teidän olla jossain päivystyskämpässä? 10min kuulostaa tosi lyhyeltä ajalta jos siinä täytyy pukeakin. Eikö teillä ole esim hätäsektiovalmiutta muuten?

sh
No jos on enemmän leikattavaa, niin silloin tarvitaan enemmän porukkaa. Joskus on potilaita jonoksi asti jolloin soitellaan päivystäjiä hätiin. Jos on vaan yksi homma, niin silloin tietysti sama tiimi hoitaa myös heräämössä. Jos heräämöön jää valvottavia potilaita illalta niin tarvitaan päivystäjää.

Meillä on aikaa 20min olla töissä. Täytyykö teidän olla jossain päivystyskämpässä? 10min kuulostaa tosi lyhyeltä ajalta jos siinä täytyy pukeakin. Eikö teillä ole esim hätäsektiovalmiutta muuten?
Meillä on hätäsektiovalmius päivystysaikaan tuon kymmenen minuutin varassa. Jos asuu ihan sairaalan lähellä, saa mennä kotiin mutta kauempana asuvat sitten viettää aikansa päivystyskämpissä. Kymmenessä minuutissa saa kyllä juosta aika haipakkaa saliin, mutta joka kerta silti me hoitajat ja anestlääkäri ollaan salissa päivystysikaankin aiemmin, kuin äiti ja kätilöt ja gyne.

Meillä saa päivystysaikaan lisää porukkaa soitella vaan siinä tapauksessa, että on just joku toinen homma kesken ja tulee hätäsektio tai sitten jos on joku traumaleikkaus, jossa tarvitaan läpivalaisukoneen käyttäjää ja asennon laitossa apua jne.

Onpa kiva vertailla miten muualla nää työt tehdään :)

t- leikkurin sh

Minulla perustoimistotyössä palkka 2300 ja siitä sitten pois verot. Määräaikainen ja työkokemusta 4 vuotta. Voiko sairaanhoitajan vastuullisessa työssä palkka olla noinkin huono?
no tuokin sh:n palkka on ihan hyvä, paljon huonompiakin näkee :( ei sille voi mitään, hoitoala on kutsumusala.. ei se oo tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Ei ne hoitajat lopu vaikkei palkka nousiskaan.. vähenee kyllä, mutta aina on niitä jotka haluaa tehdä tuota hommaa. Ja sitten on niitä työttömiä, joista tehdään pian hoiva-avustajia..

----
Meillä on hätäsektiovalmius päivystysaikaan tuon kymmenen minuutin varassa. Jos asuu ihan sairaalan lähellä, saa mennä kotiin mutta kauempana asuvat sitten viettää aikansa päivystyskämpissä. Kymmenessä minuutissa saa kyllä juosta aika haipakkaa saliin, mutta joka kerta silti me hoitajat ja anestlääkäri ollaan salissa päivystysikaankin aiemmin, kuin äiti ja kätilöt ja gyne.

Meillä saa päivystysaikaan lisää porukkaa soitella vaan siinä tapauksessa, että on just joku toinen homma kesken ja tulee hätäsektio tai sitten jos on joku traumaleikkaus, jossa tarvitaan läpivalaisukoneen käyttäjää ja asennon laitossa apua jne.

Onpa kiva vertailla miten muualla nää työt tehdään :)

t- leikkurin sh
Huh, mä en kyllä missään päivystyskämpässä suostuisi kökkimään :/ Meillä tullaan taksilla tai omalla autolla, siitä saa sitten erikseen korvauksen. Kai te saatte kunnon hälytysrahan jos joutuu vapaalta tulemaan töihin? Meillä aika vähän soitellaan kotoa vapaavuorolaisia.

Joka paikassa näköjään vähän omanlaiset systeemit :)

Potilas
30 vuotta potilaana on tuonut mukanaan monelaisia kokemuksia sairaanhoitajista. Sairaanhoitajan palkkaus tulisi laskea hoitajan työhalukkuuden mukaan. Hoitajien käytös on viimevuosien kuluessa laskenut kaikenaikaa aina vain huonompaan suuntaan. Olen tarkkailut heidän käyttäytymistään jo pitkän aikaa ja näyttää siltä, että työaika vietettäisiin mieluummin lasikopissa keskenään seurustellen ja sanomalehtiä lueskellen kuin huolehtia potilaiden hyvinvoinista.
Hiljattain minut vietiin tajuttomuuskohtauksen jälkeen päivystyspolille ja soitin kymmeniäkertoja apuun hoitajaa, jota ei koskaan kuulunut. Ohi kulkevia hoitajia pyysin ojentamaan minulle "kuikan" johonka oma käsi ei ylettynyt, mutta sekään ei onnistunut. Vastaus oli aina: "Odota hetkinen".
En tiedä, mitä hoitajien kielellä tarkoittaa hetkinen, mutta puolentoista tunnin pyytelyn jälkeen minun oli pakko soittaa kotiin, josta tultiin ojentamaan "kuikka". On turha väittää, että heillä olisi ollut kiire. Hoitajilla on hyvin pitkälle kehittynyt työhaluttomuus.
Heittäkää pois tyhjä ruikuttaminen ja hoitakaa hoitotyönne ja elette siihen kykene, niin menkää vaikka sinne Atrialle.

"mamma"
No jo on taas joku hoitajaan pettynyt :)
Mikähän oli syy ettet itse "ylettynyt" pissapulloon? Oliko sinulta kielltty sängystä nouseminen? Aina pitää muista myös se että hoitaja ei ole palvelija vaan nimenomaan hoitaja. Palveluala on ihan jotain muuta kuin hoitoala.

fgh
30 vuotta potilaana on tuonut mukanaan monelaisia kokemuksia sairaanhoitajista. Sairaanhoitajan palkkaus tulisi laskea hoitajan työhalukkuuden mukaan. Hoitajien käytös on viimevuosien kuluessa laskenut kaikenaikaa aina vain huonompaan suuntaan. Olen tarkkailut heidän käyttäytymistään jo pitkän aikaa ja näyttää siltä, että työaika vietettäisiin mieluummin lasikopissa keskenään seurustellen ja sanomalehtiä lueskellen kuin huolehtia potilaiden hyvinvoinista.
Hiljattain minut vietiin tajuttomuuskohtauksen jälkeen päivystyspolille ja soitin kymmeniäkertoja apuun hoitajaa, jota ei koskaan kuulunut. Ohi kulkevia hoitajia pyysin ojentamaan minulle "kuikan" johonka oma käsi ei ylettynyt, mutta sekään ei onnistunut. Vastaus oli aina: "Odota hetkinen".
En tiedä, mitä hoitajien kielellä tarkoittaa hetkinen, mutta puolentoista tunnin pyytelyn jälkeen minun oli pakko soittaa kotiin, josta tultiin ojentamaan "kuikka". On turha väittää, että heillä olisi ollut kiire. Hoitajilla on hyvin pitkälle kehittynyt työhaluttomuus.
Heittäkää pois tyhjä ruikuttaminen ja hoitakaa hoitotyönne ja elette siihen kykene, niin menkää vaikka sinne Atrialle.
Olisiko sinulle kerrottu KUNTOUTTAVASTA hoitotyöstä. Hoitaja ei ole palvelija... nimim. kieltäydyin kun potilas (jolla oli käsi murtunut ja kipsattu) pyysi syöttämään myös häntä, kun syötin täysin vuodepotilasta...

"poikia3"
[QUOTE="mamma";25322395]No jo on taas joku hoitajaan pettynyt :)
Mikähän oli syy ettet itse "ylettynyt" pissapulloon? Oliko sinulta kielltty sängystä nouseminen? Aina pitää muista myös se että hoitaja ei ole palvelija vaan nimenomaan hoitaja. Palveluala on ihan jotain muuta kuin hoitoala.[/QUOTE]

Jaa, mulla lapsella on ollut tajuttomuuskohtaus - ja sen jälkeen ei kyllä tasan saanut nousta ylös yksin, koska ei pysynyt pystyssä ja törmäili kaikkeen mahdolliseen.

"mamma"
[QUOTE="poikia3";25322570]Jaa, mulla lapsella on ollut tajuttomuuskohtaus - ja sen jälkeen ei kyllä tasan saanut nousta ylös yksin, koska ei pysynyt pystyssä ja törmäili kaikkeen mahdolliseen.[/QUOTE]

Kysyinkin nimim. "Potilas". Taisi olla ihan eri tapaus kuin sinun lapsesi. Vai?

Potilas
Mikähän oli syy ettet itse "ylettynyt" pissapulloon? Oliko sinulta kielltty sängystä nouseminen? Aina pitää muista myös se että hoitaja ei ole palvelija vaan nimenomaan hoitaja. Palveluala on ihan jotain muuta kuin hoitoala.[/QUOTE]

Voi "mamma"kulta. Eikö selvä suomenkieli mennyt perille. Vanha sanonta sanoo: "Äly hoi älä jätä, ymmärrys älä petä".
Olet kirjoittanut lainausmerkeissä "ylettynyt". Kun sairauden vammauttama, liikuntakyvytön henkilö makaa sängyssä, ei hänen kätensä kovin kauaksi ylety, niin silloin tällaisen henkilön auttaminen on nimenomaan hoitoalalla työtään tekevän henkilön työ- ja velvollisuus auttaa häntä pissapullon käytössä.
Jos tällaista itsestään selvää asiaa et ymmärrä, kehoitan sinua vaihtamaan työpaikkasi vaikkapa Atrialle.

Espanjan suomalainen
Olen lukenut naita Suomen palkkoja kun taalla (Espanjassa) tarjottiin sairaanhoitajan paikkoja siella Suomessa...Olen valm 2002 ja olen ollut 9 vuotta toissa yksityisessa sairaalassa leikkaus-salissa. Teen toita maanantaista perjantaihin 2vuorotyona ja viikonloput ovat vapaat.Siihen lisana ovat vahintaan 133tuntia paivystyksia joista vah 48 tuntia viikonloppuna joka kuukausi. Peruspalkka on 930eu ja siihen lisat...nettona kateen jaa noin 1400eu.

just joo

Voi vitsi. Huomasin tällaisen vanhan ketjun. Onko sh:lla tosiaan muka niin kiire, ettei tuon vertaa voi eikä ehdi auttaa :O? Nimim. itsekin sh ja tuossa tilanteessa kyllä ojennan potilaalle kuikan. Mieti omalle kohdallesi!

"vieras"
Et ylettynyt pissapulloon, mutta puhelimella yletyit kuitenkin puhelimeen ja vieläpä sillä soittelemaan?

"mamma"
Ai mekö ei sitten olla asiantuntijoita :kieh:
No ei vaan...

Mutta monilla on kai vieläkin nykypäivänä sellainen käsitys, että hoitaja vetää suunnilleen peiton potilaan päältä kun lääkäri tulee tutkimaan ja ojentaa stetarin |O

Esim. töissä oli tänään elvytys (lääkkeiden yliannostus ja viinaa), jouduttiin intuboimaan, meni hengityskoneeseen ja lääkittiin monin eri tavoin. Kyllä piti taas suht kokeneenkin hoitajan skarpata, kun ei ollut paljoa aikaa miettiä, miten teen jonkun asian jne. Lääkäri antaa määräykset, mutta ei niillä yleensä ole hajuakaan miten se käytännössä toteutetaan...
No onhan jokainen oman työnsä asiantuntijoita.
Mutta oikeasti asiantuntijasairaanhoitaja on aivan eri asia. Hän on konsultti tai hänellä on oma vastaanotto. Itse olen tällainen asiantuntijasairaanhoitaja. Palkka on 2700 ja kaikki kokemuslisät on, yli 20v alalla. Lisiä ei tule koska työ on arkityötä toimistoaikaan.

"mamma"
Voi vitsi. Huomasin tällaisen vanhan ketjun. Onko sh:lla tosiaan muka niin kiire, ettei tuon vertaa voi eikä ehdi auttaa :O? Nimim. itsekin sh ja tuossa tilanteessa kyllä ojennan potilaalle kuikan. Mieti omalle kohdallesi!
Kyllä se pullo ojennetaan jos on oikeasti niin ettei potilas siihen itse pääse. Silloin vaan on usein myös niin että se värkki pitää myös nostaa sinne aukolle, silloin on oikeasti avun tarpeessa.
On näköjään niitäkin "hoitajia" jotka kuvittelevat olevansa palvelualalla. Potilaan pelveleminen ei edistä hänen kuntoutumistaan millään tavalla. Usein se ei niin avulias hoitaja on se joka on oikeasti tilanteen tasalla ja tietää mikä on potilaalle parhaaksi. Mikään ei ole niin epämiellyttävää kuin potilas joka ruinaa palvelua hoidon nimissä.

Jos tekee työtä pelkän rahan takia, voihan sitä tosiaan verrata sairaanhoitajan työtä makkaranpyörittäjään :headwall:

Eiköhän kannata valita alansa sen mukaan, mihin on kykyjä ja kiinnostusta...alalta kuin alalta löytyy kyllä sitten eri palkkatasoja, mitenkä sitten haluaa sitä pätäkkää tienata.

onko toi sun mielestä oikeasti hyvä palkka 10v työkokemuksella? musta toi on huonohko, kun ottaa huomioon työssä olevan vastuun.
Mua aiina vähän häiritsee se, että sairaanhoitajien palkan korotustarvetta perustellaan työn vastuullisuudella. En kiistä sh:n työn vastuullisuutta, mutta ei se nyt niin olenaisesti isompi vastuu ole kuin monilla muillakaan aloilla. Itse asiassa tehdessäni hoitotyötä olin iloinen siitä, että työvuorossa voi kysyä neuvoa, konsultoida ja jakaa myös vastuuta.

Moni vastuutehtävä sairaanhoitajilla -kuten esim. reseptinkirjoitusoikeus -näkyy palkassa, ja koulutuksiin hakeudutaan erikseen.

Mielestäni sairaanhoitajan peruspalkka on ihan kohdallaan koulutukseen nähden. Hienoa on se, että työvuodet, erityistehtävät, erikostuminen, yö- ja viikonloppulisät ym. ovat ns. valinnaisia, ja niillä voi itse vaikuttaa palkkaukseensa.

vieras-sh
Mua aiina vähän häiritsee se, että sairaanhoitajien palkan korotustarvetta perustellaan työn vastuullisuudella. En kiistä sh:n työn vastuullisuutta, mutta ei se nyt niin olenaisesti isompi vastuu ole kuin monilla muillakaan aloilla. Itse asiassa tehdessäni hoitotyötä olin iloinen siitä, että työvuorossa voi kysyä neuvoa, konsultoida ja jakaa myös vastuuta.
Mainitsehan sitten useampi sellainen ala, jossa olet vastuussa ihmisen terveydestä/hengestä. Kyllä, useimmiten hoitotyössä voit konsultoida työtovereita, mutta se ei sitä vastuuta jaa millään muotoa, vaan vastuu on aina tekijällä.
Esimerkiksi meillä päivystystyössä jokaisella on "omat" potilaansa joiden hoidosta on vastuussa. Apua ja neuvoa voi ja pitääkin kysyä, mutta loppuviimein ainoa vastuuseen joutuja on se hoitaja, joka hoidon on toteutanut. Lääkäri antaa määräykset, mutta toteuttaja on siitä kuitenkin aina vastuussa. (Lääkäritkin ovat erehtyväisiä ja voivat antaa ties mitä ohjeita)

Yhteistyössä