Sairaan lapsi ja vuorotyö

  • Viestiketjun aloittaja xx
  • Ensimmäinen viesti
xx
Lapset ovat olleet sairaana ja mies on ollut jo hoitamassa heitä. Miehellä on liukuva työaika n. 8-16. Minun työvuoroni menee suurin piirtein näin: 7-15, 10-18 tai 11-19 sekä 14-21. Olen kaupan alalla töissä.
Olisko jollakin omakohtaista kokemusta siitä, miiten pitäisi toimia, kun lapsi on vielä sairaana ja sain lääkärin todistuksen lapsen hoitamiseksi? Työvuoroni on merkitty listaan näin: ke 10-18, to 14-21 ja pe 7-15? Vienkö vain lääkärin todistuksen työnantajalle ja palaan maanantain töihin vai pitääkö minun olla iltaisin töissä? Hankalaa.. Pieni kauppa kuitenkin kyseessä ja toisten pitää sitten minunkin työni tehdä..
 
Olen itse vuorotyössä terkkarissa. Periaatteessa silloin, kun toinen vanhemmista on kotona hoitamassa lasta esim. oman työpäivän jälkeen, on mentävä siihen vuoroon joka itselle on merkitty, eli jos Sinulla on iltavuoro, menet siihen kun mies kotiutuu omasta työstään, vaikka vasta klo 16.30. Jos on aamuvuoro jolloin mieskin on töissä, olet tietenkin poissa töistä.
 
no
Et voi olla kotona silloin kun miehesi on kotona. Eli sun pitäis noista vuoroista olla töissä noin ke 16-18 (luulen, että on kuitenkin neuvoteltavissa vapaaksi, kun ottaa huomioon työmatkat sun muut) ja to 16-21. Varmaan ois fiksuinta sopia työnanatjan kanssa, että olet torstain vuoron kokonaan töissä ja noi kaksi muuta vuoroa lasta hoitamassa, ja mies sumplii liukuvan työaikansa niin, että torstai sujuu. Reilu peli kaikille.
 
vieras
Jos sulla on saikkulappu olet tietenkin oikeutettu olemaan saikulla koko päivän. On olemassa myös mahdollisuus, jos itse haluat, että autat työnantajaa ja kerrot että voit tulla illaksi töihin jos se helpottaa työhommia. Työvuorolistan sitten merkkaat kelloajat mitä olet ollut poissa.
 
xx
Jos lupaudun menemään iltaan joka päivä töihin vaikkapa silloin klo 16 eteenpäin, niin kai kuitenkin saan palkan normaalin tuntimäärän mukaan? Vai vähennetäänkö puuttuvat tunnit palkasta?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Jos lupaudun menemään iltaan joka päivä töihin vaikkapa silloin klo 16 eteenpäin, niin kai kuitenkin saan palkan normaalin tuntimäärän mukaan? Vai vähennetäänkö puuttuvat tunnit palkasta?
saat palkan jos sulla on se saikkulappu etkä siis ole palkattomalla.
 
mie
olin joskus vuorotöissä ja sieltä sanottiin että on parempi että olen sit vaan kotona. menee tunnit sekaisin ja joutuu korvaamaan myöhemmin kun ei voi kuitenkaan olla täyttä päivää. mutta voithan kysyä työnantajalta vielä
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
olin joskus vuorotöissä ja sieltä sanottiin että on parempi että olen sit vaan kotona. menee tunnit sekaisin ja joutuu korvaamaan myöhemmin kun ei voi kuitenkaan olla täyttä päivää. mutta voithan kysyä työnantajalta vielä
Ei joudu korvaamaan, kerran on lääkärintodistus. Eikä kyseessä ole oma saikku, jolla saa olla pois koko ajan, vaan loma sairaan lapsen hoitamista varten. Ja kun toinen vanhemmista on kotona, ei toinen ole oikeutettu olemaan pois töistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pretty:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
olin joskus vuorotöissä ja sieltä sanottiin että on parempi että olen sit vaan kotona. menee tunnit sekaisin ja joutuu korvaamaan myöhemmin kun ei voi kuitenkaan olla täyttä päivää. mutta voithan kysyä työnantajalta vielä
Ei joudu korvaamaan, kerran on lääkärintodistus. Eikä kyseessä ole oma saikku, jolla saa olla pois koko ajan, vaan loma sairaan lapsen hoitamista varten. Ja kun toinen vanhemmista on kotona, ei toinen ole oikeutettu olemaan pois töistä.
Kyllä se lappu kattaa koko päivän jos siihen on niin merkattu. Meillä töissä selkeempi olla koko päivä töistä sitten pois jos joutuu olemaan suurimman osan vuorosta joka tapauksessa, kun todella hankala saada sijaista pariksi tunniksi, mieluummin tekevät koko päivän. Erijuttu jos ilman sijaista pärjätään se osa päivästä ja sitten tullaan loppupäivä tekemään.
 

Yhteistyössä