Sairaan lapsen hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miina

Vieras
Hoidan lasta kotona kotihoidontuella. Miettiny tässä että onko isällä oikeus saada vapaata sairaan lapsen hoitoon (mikä se vapaa on nimeltään??) jos sekä minä että lapsi sairastetaan yhtä aikaa ja minä en pysty lasta sairaudeltani hoitamaan?

Kyllä kai... Mistä sitä miehen työpaikalla tiedetään, että on joku jo kotona, kun et itse sairaslomalla kerta ole.

Tosin itse hoidan lapseni olin sitten miten sairas vain, koska ei ole ketään ketä huolehtisi lapsesta. Että kyllä siihen pystyy...

Tätä on kovasti kysytty tänä kesänä...
Ei ole kotiäidillä oikeutta sairauslomaan, eli isä ei voi saada saikkua siksi. Sun täytyy olla niin sairas et olet esim. sairaalassa. Kotihoidontuella oleminen ei ole palkkatyötä. Se 1-3 pv saikkua on tarkoitettu sairaanlapsen hoidon järjestämistä varten. Mies voi olla palkattomalla kyllä. Ja riippuu varmaan työnantajasta.

käsittääkseni ei voi saada ainakaan palkallista vapaata, ehkä palkatonta jos työnantaja on suopea... Ainakin miehelläni näin, aika helposti saa palkatonta jos ihan pakko on, mutta pääasiassa kai oletetaan että se lapsen hoitaja pystyy lapsen hoitamaan vaikka olisi itsekin sairas :/

Näin minäkin olen tehnyt mutta nyt alkanu miettimään mitä hemmetin järkeä siinä on jos isällä on mahdollisuus jäädä hoitamaan. Toissatalvena sairastin keuhkokuumeen ja siinä sivussa hoidin flunssaista taaperoa..ei ollut herkkua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole kotiäidillä oikeutta sairauslomaan, eli isä ei voi saada saikkua siksi. Sun täytyy olla niin sairas et olet esim. sairaalassa. Kotihoidontuella oleminen ei ole palkkatyötä. Se 1-3 pv saikkua on tarkoitettu sairaanlapsen hoidon järjestämistä varten. Mies voi olla palkattomalla kyllä. Ja riippuu varmaan työnantajasta.

No miksi ei lapsen isä voi pitää sitä vapaata juuri sen hoidon järjestämistä varten, kun se ei sillä hetkellä tosiaan ole järjestetty. Onko sulla ihan tietoa asiasta, tuntuu vaan uskomattomalta, ettei voi muka olla pois töistä jos sekä äiti että lapsi ovat kipeänä. Silloin ei varmaan voi olla, jos pelkkä äiti on sairaana?

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

No miksi ei lapsen isä voi pitää sitä vapaata juuri sen hoidon järjestämistä varten, kun se ei sillä hetkellä tosiaan ole järjestetty. Onko sulla ihan tietoa asiasta, tuntuu vaan uskomattomalta, ettei voi muka olla pois töistä jos sekä äiti että lapsi ovat kipeänä. Silloin ei varmaan voi olla, jos pelkkä äiti on sairaana?

On tietoa asiasta, ihan omakohtaista sellaista. Ap:n kysymyksessä äiti on sairaana, eivät molemmat. Mutta vaikka olisivat molemmatkin, ei isällä ole oikeutta palkalliseen vapaaseen, ellei tosiaan äiti ole kotoa muualla sairastamassa. Mutta onhan tuota tullut sairastettua yhtä ja toista (mm.noro on aika p.. mainen sairastettava sillain) samaan aikaan lasten kanssa, eikä se muuta asiaa.
Ja se 1-3 pv on sen hoidon järjestämiseksi jos on molemmat töissä ja toinen jää sairaan lapsen kanssa.
Mut tiedän, inhottavalle kuulostaa koko homma. Jos olis musta kiinni, tekisin tuohon muutoksen.

Alkuperäinen kirjoittaja tilulei:
hepsanhei :D minä joudun aina hoitamaan lapseni vaikka olisin yhtä aikaa ripulioksennus ja vaikka mitä taudissa :D Ei voi mitään.

Etkä saa siitä mitallia. Minä en mielelläni hoitaisi jos ei ole aivan pakko eli jos on muita vaihtoehtoja!

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Alkuperäinen kirjoittaja tilulei:
hepsanhei :D minä joudun aina hoitamaan lapseni vaikka olisin yhtä aikaa ripulioksennus ja vaikka mitä taudissa :D Ei voi mitään.

Etkä saa siitä mitallia. Minä en mielelläni hoitaisi jos ei ole aivan pakko eli jos on muita vaihtoehtoja!

Kukas sitä mitalia omien lastensa hoidosta odottaa??

On tietoa asiasta, ihan omakohtaista sellaista. Ap:n kysymyksessä äiti on sairaana, eivät molemmat. Mutta vaikka olisivat molemmatkin, ei isällä ole oikeutta palkalliseen vapaaseen, ellei tosiaan äiti ole kotoa muualla sairastamassa. Mutta onhan tuota tullut sairastettua yhtä ja toista (mm.noro on aika p.. mainen sairastettava sillain) samaan aikaan lasten kanssa, eikä se muuta asiaa.
Ja se 1-3 pv on sen hoidon järjestämiseksi jos on molemmat töissä ja toinen jää sairaan lapsen kanssa.
Mut tiedän, inhottavalle kuulostaa koko homma. Jos olis musta kiinni, tekisin tuohon muutoksen.

Mielestäni kysyin juuri sitä että jos sekä minä että lapsi ollaan sairaana!

Mielestäni kysyin juuri sitä että jos sekä minä että lapsi ollaan sairaana!

Juu, huomasin asian kun tarkemmin katsoin. Se ei muuta asiaa miksikään kuitenkaan. palkattomasti voi mies olla. Se palkkahan ei pitäisi olla kynnyskysymys tässä(kään) asiassa. Olen ymmärtänyt, että haluat vain lapsesi parasta?

****tuako sitten tulette tänne mainostamaan hoitavanne itse vaikka paska lentää molemmista päistä!! Kysyinkö kuka hoitaa lapsensa itse sairaana??? Kysyinkö??!!!

Oho. Oletko sä tällä hetkellä kipeä? Jos se teetättää tuollaista, uskon jonkin kirjoittavan sut sisälle sairaalaan hoidettavaksi. on tosiaan parempi, että mies jää kotiin töistään lasta hoitamaan.

Täällä varmaan joku viittasi tuohon keuhkokuume esimerkkiin, että ei ole sairauden laadulla väliä, miten asiassa toimitaan, se on palkatonta miehelle kuitenkin.

****tuako sitten tulette tänne mainostamaan hoitavanne itse vaikka paska lentää molemmista päistä!! Kysyinkö kuka hoitaa lapsensa itse sairaana??? Kysyinkö??!!!

Mua jos tarkoitat, niin mulla tulee suusta oksennusta, ei paskaa.

Sori, ärsyttää vaan.. Kaipasin vaan faktatietoa asiaa..

En ole sairaana - normaalia enempää.. Juuri nyt selviydyn lapsenhoidosta aivan mainiosti joten olkaa huoleti.. =D

Yhteistyössä