sairaalassa joutuu potilaat näkemään todellakin nälkää!!! oma kokemus ...

• Viestiketjun aloittaja nälissään
  • Ensimmäinen viesti
nälissään
Aamupala : klo 8, 1 pieni ja kuiva paahtoleipä sekä voinappi, n. Puoli kauhallista puuroa, kahvi.

Päiväruoka: klo 11.30, puoli kauhallista mummonmuusia, hörytettyä punajuurta, pieni pala pakasteseitä, maito, pieni leivänpala ilman voita.

Iltaruoka klo 16.30: juustoinen kasviskeitto, pala leipää ja kiisseli. Laihassa juustonmakuisessa liemessä kelluu pakasteporkkanasuikaleita.

iltapala klo 18.30: kuppi teetä, 1 paahtoleipä juustolla, jokurtin sai kun monta kertaa pyysi. Ei olisi laikkari viitsinyt lähteä hakemaan.

Tuollaisella ruualla pitäisi pärjätä, noissa ei ole edes mitään ravintoarvoa!!!!

Kymmenen aikaan illalla itkin nälkääni yöhoitajalle, hän kävi heti hakemassa jokurtin, oli tehnyt kolme kinkkujuusto voileipää ja laittanut vielä tomaattia ja kurkkua sekä banaanin tarjolle. Eli ruokaa kyllä keittiöltä osastolle tulee mutta kuka ne syö??? Hoitajatko? Mä pääsen pian kotiin toipumaan paljon laihempana ku tänne tulles. Sääliksi käy pitkäaikaispotilaita....

-.-
Ite kn sairaalassa, niin sain ruokaa kyl enemmän kuin olis jaksanut syödä. Ja tuntui ettei mennyt yhtään aikaa noiden ruokailujen välissä, koko ajan tuotiin uutta tarjotinta eteen :D

Ja minusta ruoka oli vielä ihan hyvääkin :)

Oman kokemukseni mukaan,useammankin kerran sairaalassa maanneena,ateria välit olis saanut olla pidempiäkin ja annoskoot pienempiä.Ei mulla ainakaan nälkä päässy kurnimaan koskaan..ja mun mielestä sairaalaruokaa on parjattu turhaan:se on oikeasti hyvää!

usein syötiin
mun mielestä kans syötiin tosi usein, lounaan ja päivällisen välissä oli vielä se päiväkahviin, jolloin tuli usein joku pullansiivu yms.
eihän se kulutus siellä petinpohjalla ole kovin suuri.

hoitaja vastaa
No ei ne hoitajat niitä ruokia ainakaan syö, kun ei omiakaan eväitä aina ehdi syömään. Ja jos ehtii niin hotkien viidessä minuutissa seisaaltaan.
Iltapala kieltämättä tulee aivan liian aikaisin.

hoitaja vastaa
No ei ne hoitajat niitä ruokia ainakaan syö, kun ei omiakaan eväitä aina ehdi syömään. Ja jos ehtii niin hotkien viidessä minuutissa seisaaltaan.
Iltapala kieltämättä tulee aivan liian aikaisin.

Raskaana
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29903745:
Toisalta kun siellä sängyssä pötköttää niin energian tarvekin on pienempi
Riippuu ihan miksi siellä sairaalassa ollaan. Esim leikkausten ja muiden fyysisten vaurioiden jälkeen energiantarve on normaalia suurempi. (Elimistö tarvitsee energiaa,että se jaksaa korjata itsensä.)

hilllla
No ei kyllä mun mielestä. Vauvan kanssa kun osastolla olin synnytyksen jälkeen, niin mielestäni ruoka-aika oli koko ajan. Annokset oli aivan riittävän kokoisia, lisäksi keittiöstä sai hakea pikkuevästä jos tuli nälkä esim. yöllä.

"alkup"
Synnärillä ruokaa olikin. Itse toivun juuri isosta leikkauksesta, kulutus on todellakin isompi kuin mitä luulisi. Nyt kun kunto on parempi ja kivut hallinnassa niin nälkä on koko ajan eikä tuo ruoka riitä. Mautonta kaikenlisäksi. Naapuripedin rintasyöpäleikatulle omainen tuo joka päivä syömistä kun hänkin kokee täällä nälkää,!

vvvvieras
Et ole ainakaan meidän sairaalassa :) Meillä tulee aamupalalla puuron lisäksi leipä (juusto/leikkele ja kasviksia, jos ei tykkää puurosta niin leipiä saa useamman), kahvi tai tee, vesi, mehu ja mehukeitto. Jogurtin/viilin saa jos haluaa. Lisäravinnejuomaa saa sitä tarvitsevat (Esim. iäkkäät kirurgiset potilaat, alipainoiset, imeytymishäiriöiset, parkinson-potilaat yms.)

Lounaalla tulee tavallinen lämmin ruoka, ruokajuoma ja leipä. Nielemisvaikeus-potilaille ja aliravitsemusvaarassa olevat saavat runsaskaloriset jälkiruoan.

Päiväkahvilla kahvi/tee ja pulla, tai erityisdieettiläisille jäätelö/leipä.

Päivälliseksi taas lämmin ruoka, ruokajuoma, leipä ja nyt kaikille jälkkäri (yleensä kiisseli/rahka/mousse)

Iltapalaksi kahvi/tee, maito, vesi, leipä, jogurtti, hedelmä. Ja lisäravinteita niitä tarvitseville.

"vieraana"
Olin raskaana prenataaliosastolla sairaalassa ja vaikka olin vuodelevossa niin minustakin ne annokset tuntui pieniltä. Sanoin hoitajalle niin nostivat annoksen kokoa tasosta 3 -> 4 koska nyt kuitenkin olin raskaana ja odotin kaksosia.

Eli jos tuntuu ettei ruokaa saa tarpeeksi niin siitä pitää sanoa! Ne on kuitenkin laskettu vuodepotilaiden kulutuksen mukaan.

hilllla
[QUOTE="alkup";29903913]Synnärillä ruokaa olikin. Itse toivun juuri isosta leikkauksesta, kulutus on todellakin isompi kuin mitä luulisi. Nyt kun kunto on parempi ja kivut hallinnassa niin nälkä on koko ajan eikä tuo ruoka riitä. Mautonta kaikenlisäksi. Naapuripedin rintasyöpäleikatulle omainen tuo joka päivä syömistä kun hänkin kokee täällä nälkää,![/QUOTE]

No miksi et pyydä lisää ruokaa tai välipalaa niiltä hoitajilta? en usko että siellä tarvii nälkää nähdä, jos saa suunsa auki. Tai eikö sitten joku omainen voisi viime kädessä tuoda sulle omia naposteltavia sinne... mulle mies toi myös mm. omia voileipiä jääkaappiin, vaikka en niitä varsinaisesti tarvinnut.

Laitosruoka nyt on mitä on.

entinen potilas
Itse kun olin kerran sairaalassa, niin hoitaja unohti tuoda minulle sämpylän teen kanssa. Sain ikuisen trauman vaikka hän pyytelikin anteeksi ja toi sitten kaksi sämpylää.

"vieraana"
[QUOTE="vieraana";29903933]Olin raskaana prenataaliosastolla sairaalassa ja vaikka olin vuodelevossa niin minustakin ne annokset tuntui pieniltä. Sanoin hoitajalle niin nostivat annoksen kokoa tasosta 3 -> 4 koska nyt kuitenkin olin raskaana ja odotin kaksosia.

Eli jos tuntuu ettei ruokaa saa tarpeeksi niin siitä pitää sanoa! Ne on kuitenkin laskettu vuodepotilaiden kulutuksen mukaan.[/QUOTE]

Tähän vielä sellainen kommentti että kun jouduin sairaalaan mun paino putosi ensimmäsien viikon aikana 3 kiloa vaikka olin raskaana. Ihan normaalipainoinen olen ja painoa tuli koko raskauden aikana vain 11 kiloa monikkoraskaudessa eli aika vähällä ruoalla niitten kanssa piti pärjätä.

Mies kun kävi katsomassa toi mulle pöytälaatikon täyteen suklaata ja karkkia.

ainakin synnärillä tuntui päinvastoin siltä, että siellä tuputetaan ruokaa koko ajan !
varsinkin aamuisin oli ärsyttävää, kun puoli 7 tuodaan puurotarjotinta naaman eteen.. |O ainakin tälläiselle ammu-uniselle, joka ei pysty ennen kello kymmentä syömään mitään

"alkup"
Kuten sanoin, monta kertaa pyydettyäni vastahakoinen laitoshuoltaja kävi yhden jokurtin hakemassa. Yöhoitaja sitten hakikin kunnolla lisää ruokaa kun asiasta itkin. Nälkä on kamala tunne.

muita täällä ei näköjään kinnosta potilaan nälkätila. Ja sen verran kaloreita osaan laskea, että tällä ruualla täällä ei tuo 2100 kcal täyty . Tuo on siis mun arvioitu tarve. Eli paskat täällä yksilöllisesti lasketa tarvetta....

tänään ystävä tulossa samaan kaupunkiin. Lupasi jotain tuoda. Muut ovat niin kaukana.

"vieraana"
Mun mielestä siellä syödää kokoajan.
Kauanko olit sairaalassa? Millä osastolla olit? Synnyttäneiden osastolla ruokaa on jääkaapista saatavilla yölläkin mutta esim. vuodepotilaat jotka eivät saa nousta sängystä ovat sen armoilla mitä hoitajat ruokaa tuovat.

Toki siellä pyritään siihen ettei hukkaa kamalasti tulisi koska se maksaa, mutta minusta ainakin on melko erikoista jos normaalipainoisen raskaana olevan paino kovasti laskee sairaalassa.

gugguu
Kokeilitko pyytää isompaa annosta? Meidän sairaalassa hoitajat arvioivat s, m tai l- kokoisen annoksen mutta isomman saa jos pyytää. Leipien määrät ym kaikki pystytään valitsemaan atk-ohjelmasta. On siis oma vika jos ei saa suutansa auki.

hilllla
Varmaan kannattaa kääntyä asiassa niiden hoitajien puoleen, eikä laikkarin. Ja sanoa että sulla on jatkuvasti vielä nälkä ruuan jälkeen, ei vain silloin viime yönä.

Yhteistyössä